طراحی مدل تحلیل مسیر رفتار کارآفرینانه در کارآفرینی پیشه‌وری (موردمطالعه: صنعتگران صنایع‌دستی شهر تهران)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت کسب و کار و کارآفرینی ، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 گروه تعاون و رفاه اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

3 گروه جامعه شناسی، دانشگاه خوارزمی تهران، ایران

4 گروه توسعه منابع انسانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

چکیده

یکی از مشکلاتی که با ظهور عصر مدرن برای پیشه‌های قدیمی به وجود آمده است، عدم استقبال جوانان برای فعالیت در این کسب‌وکارها می‌باشد که در نهایت منجر به فراموش‌شدن و ازبین‌رفتن پیشه‌ها، فرهنگ و دانش بومی کشور می‌شود. هدف از این پژوهش، بررسی عوامل مؤثر بر رفتار کارآفرینانه در کارآفرینی پیشه‌وری می‌باشد. این پژوهش به‌صورت پیمایشی (پرسش‌نامه محقق ساخته) است. جامعه آماری مورد بررسی آن، شامل صنعتگران صنایع‌دستی شهر تهران (531 نفر) بودند که در 5 سال گذشته از سازمان میراث‌فرهنگی شهر تهران پروانه کارگاه اخذ نموده و یا آن را تمدید نموده بودند. حجم نمونه 223 نفر است که با استفاده از فرمول کوکران به دست آمد و افراد نمونه به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. داده‌های آماری با استفاده از SPSS 24 مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفته است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد متغیرهای مدیریت دانش شخصی، سخت‌کوشی و مربیگری به ترتیب بیشترین تأثیر را بر رفتار کارآفرینانه دارند. همچنین، باتوجه‌به مدل تجربی به‌دست‌آمده، متغیرهای سخت‌کوشی، مدیریت دانش شخصی، اشتیاق به کار هنری و مربیگری به متغیرهای میانی (درونداد) و متغیر نیاز به موفقیت به‌عنوان متغیرهای بیرونی می‌باشد. نتایج حاصل از تحلیل مسیر نشان داد که 34% درصد از تغییرات رفتار کارآفرینانه توسط مجموع متغیرهای مستقل تبیین می‌شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Designing a model for analyzing the path of entrepreneurial behavior in artisan entrepreneurship (Case study: handicraft craftsmen in Tehran)

نویسندگان [English]

  • Neda Hamzehloo 1
  • Jafar Hezarjaribi 2
  • Reza Safari Shali 3
  • Mandan Momeni 4
1 Department of Business and Entrepreneurship Management, Tehran Central Branch; Islamic Azad University; Tehran; Iran
2 Department of Cooperation and Social welfare, Allameh Tabatabai University. Tehran. Iran
3 Department of Sociology, Kharazmi University, Tehran, Iran
4 Department of Human Recourse Development, Tehran Central Branch; Islamic Azad University; Tehran; Iran
چکیده [English]

One of the problems that has arisen with the advent of the modern age for old professions is the reluctance of young people to work in these businesses, which ultimately leads to the forgetting and disappearance of professions, culture and indigenous knowledge of the country. The purpose of this study is to investigate the factors affecting entrepreneurial behavior in artisan entrepreneurship. This research is a survey (researcher-made questionnaire). The statistical population of the study included craftsmen in Tehran (531 people) who had obtained or renewed a workshop license from the Cultural Heritage Organization of Tehran in the past 5 years. The sample size is 223 people which was obtained using Cochran's formula and the sample people were selected by simple random sampling. Statistical data were analyzed using SPSS 24. Findings show that the variables of personal knowledge management, hardworking and coaching have the greatest impact on entrepreneurial behavior, respectively. Also, according to the obtained empirical model, the variables of hard working, personal knowledge management, enthusiasm for artistic work and coaching are intermediate variables (input) and the variable need to succeed as external variables. The results of path analysis showed that 34% of the changes in entrepreneurial behavior are explained by the sum of independent variables.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Entrepreneurial behavior
  • Artisan Entrepreneurship
  • Handicrafts
  • Craftsmen
احمدی، فریدون. شافعی، رضا. مفاخری‌نیا، فرانک. (1391). «بررسی تأثیر عوامل فردی و محیطی بر رفتار کارآفرینانه دانشجویان دانشگاه کردستان». توسعه کارآفرینی. 15(4). 145–164. 
بازرگان، مهدی. (1339). «کار در اسلام (کشاورزی و پیدایش تجارت)». مجموعه حکمت. 50(4). 14–11.
پاینده نجف‌آبادی، امیر تیمور و امیدی نجف‌آبادی، مریم. (1392). «تحلیل ساختاری تأییدی: تحلیل مسیر، تحلیل عاملی، تحلیل معادله یابی معادلات ساختاری به کمک نرم‌افزارهای AMOS 18 و Lisrel 8.72 ». (چاپ اول). تهران: مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه شهید بهشتی. 
حسینی، سید علی؛ بدیع زاده، علی؛ حسینی، سید رسول؛ قهرمانی، علی‌اکبر. (1399). «تعیین و رتبه‌بندی شاخص‌های مؤثر در قابلیت‌های رفتار کارآفرینانه دانشجویان مهارتی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان البرز». مطالعات برنامه درسی آموزش عالی. 22. 187-220. 
حمزه لو، ندا؛ هزارجریبی، جعفر؛ صفری شالی، رضا؛ مؤمنی، ماندان. (1400). «بررسی رفتار کارآفرینانه در کارآفرینی پیشه‌وری (موردمطالعه: جامعه هنرمندان صنایع‌دستی شهر تهران)». مدیریت کسب‌وکارهای بین‌المللی. 4(3). 129-143.
زالی، محمدرضا؛ نیلی آرام، علی؛ رضائیان، علی؛ کردنائیج، اسد اله. (1399). «ارائه الگوی رفتار کارآفرینانه کارکنان در کسب‌وکارهای صادراتی حوزه برق و الکترونیک کشور با استفاده از مدل‌سازی ساختاری تفسیری». مدیریت کسب‌وکارهای بین‌المللی. 12. 1-21.
سبحانی فرد، یاسر. (1395). «مبانی و کاربرد تحلیل عاملی و مدل‌سازی معادلات ساختاری همراه با استفاده از نرم‌افزارهای LISREL-Smart PLS3AMOS- SPSS-HLM ». (چاپ اول). تهران: دانشگاه امام صادق (ع).
سیف، احمد. (۱۳۸۷). «قرن گم‌شده، اقتصاد و جامعه ایران در قرن نوزدهم». تهران: نشر نی.
مردانشاهی، محمد‌مهدی. (1396). «تأثیر نگرش به کسب‌وکار بر گرایش به رفتار کارآفرینانه در دانشجویان رشته‌های کشاورزی (مطالعه موردی: دانشجویان جدیدالورود دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری)». نامه آموزش عالی. 37(10). 159–182.  
هزارجریبی، جعفر. (1384). «بررسی نقش کارآفرینی در ایجاد فرصت‌های اقتصادی». پژوهش‌نامه اقتصادی. 18. 237-268. 
 
Barlian, E. (2021). A Model-Narrative of Artisan Entrepreneur’s Resources and Capabilities. Psychology and Education Journal, 58(3), 1444-1451.
Dicki, V. A., & Frank, G. (1996). "Artisan occupations in the global economy: A conceptual framework". Journal of Occupational Science, 3(2), 45–55.
Doanh, D. C., Thang, H. N., Nga, N. T. V., Van, P. T., & Hoa, P. T. (2021). "Entrepreneurial behaviour: The effects of the fear and anxiety of Covid-19 and business opportunity recognition". Entrepreneurial Business and Economics Review, 9(3), 7-23.
Ferreira, J. Sousa, B. M. & Gonçalves, F. (2019). "Encouraging the subsistence artisan entrepreneurship in handicraft and creative contexts". Journal of Enterprising Communities: People and Places in the Global Economy. 13(1/2), 64-83.
Hoyte, C. (2019). "Artisan entrepreneurship: a question of personality structure?". International Journal of Entrepreneurial Behaviour and Research, 25(4), 615–632.
Marques, C. S. Santos, G. Ratten, V. & Barros, A. B. (2019). "Innovation as a booster of rural artisan entrepreneurship: a case study of black pottery". International Journal of Entrepreneurial Behaviour and Research, 25(4), 753–772.
Metallo, C., Agrifoglio, R., Briganti, P., Mercurio, L., & Ferrara, M. (2021). "Entrepreneurial behaviour and new venture creation: the psychoanalytic perspective". Journal of Innovation & Knowledge, 6(1), 35-42.
Nuradhi, M., & Kristanti, L. (2021). "Opportunity Recognition: Gender and Family Business Background Comparison". International Journal of Family Business Practices, 3(2), 18-32.
Pret, T. & Cogan, A. (2019). "Artisan entrepreneurship: a systematic literature review and research agenda". International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, 25(4), 592-614.
Purnomo, B. R. (2019). "Artistic orientation, financial literacy and entrepreneurial performance". Journal of Enterprising Communities: People and Places in the Global Economy, 13(1/2), 105-128.
Rashid, S., & Ratten, V. (2020). "Commodifying skills for survival among artisan entrepreneurs in Pakistan". International Entrepreneurship and Management Journal, 1–20.
Ratten, V. Costa, C. & Bogers, M. (2019). "Artisan, cultural and tourism entrepreneurship". International Journal of Entrepreneurial Behaviour and Research, 25(4), 582–591.
Sule, E. T. & Ariawaty, R. N. (2021). "Influence of knowledge management on innovative behavior and its impact on managerial performance of medium-scale batik industry owners in west Java, Indonesia". PalArch's Journal of Archaeology of Egypt/Egyptology, 18(2), 436-455.‏
Venotha, A. S. & Alex, K. (2021). "Women Entrepreneurs: Making Headway Toward Ownership by Dint of Effective Leadership". Journal of Xi’an Shiyou University, Natural Science Edition, 17(1), 88–93.
Wilkerson, J. M. (2021). "Resolving the Artisan Entrepreneur’s Oppositional Identity with Venturing in a Declining City Context". American Journal of Management, 21(4), 30-43.