تعیین روش ورود شرکت های دانش بنیان به بازار خارجی با استفاده از تکنیک های تصمیم گیری چند معیاره

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت، اقتصاد و مهندسی پیشرفت، دانشگاه علم و صنعت ایران

2 استادیار دانشکده مدیریت اقتصاد و مهندسی پیشرفت، دانشگاه علم و صنعت ایران

3 عضو هیات علمی گروه مدیریت صنعتی دانشگاه تهران

چکیده

شرکت‌های دانش بنیان با دارا بودن مزیت فناورانه ، ظرفیت خوبی برای ورود به بازارهای خارجی دارند. هدف این پژوهش ارائه چارچوبی برای اولویت‌دهی به روشهای ورود به بازارهای خارجی توسط این شرکتهاست. روش این پژوهش ترکیبی است. در بخش شناسایی معیارها از رویکرد کیفی و در بخش اولویت‌بندی از رویکرد کمی استفاده شده است. ابتدا با مرور پیشینه تحقیق، مولفه‌های تاثیر گذار بر انتخاب روش ورود شامل عوامل داخلی (سازمان و محصولات آن) و عوامل خارجی (بازار داخلی و بازار خارجی) شناسایی شده است. سپس با استفاده از روش بهترین-بدترین معیارهای موثر بر حضور در بازارهای خارجی برای شرکتهای دانش‌بنیان رتبه‌بندی شده است. نتایج نشان می‌دهد «تمایز محصول» و «شبکه سازی با شرکای خارجی» مهمترین معیارها برای این شرکتها هستند. این موضوع با فناورانه بودن محصولات این شرکتها و از سوی دیگر محدودیت منابع شرکتهای کوچک و متوسط برای سرمایه‌گذاری خارجی‌ و ‌لزوم جبران فقدان منابع با شبکه‌سازی همخوان است. در گام دوم، روش‌های ورود از منظر یک شرکت دانش بنیانِ دارای فعالیت گسترده بین المللی با استفاده از روش تاپسیس اولویت بندی شده است. نتایج نشان داد ایجاد شرکت تابعه با مالکیت کامل رتبه اول ‌را دارد؛ در واقع این روش برای شرکتی که مراحل اولیه بین المللی شدن را طی نموده است، علاوه براینکه امکان محافظت از تکنولوژی اختصاصی شرکت را فراهم می‌کند، زمینه را برای صادرات به کشورهای مجاور شرکت تابعه فراهم می‌کند و البته می‌تواند حاکی از آن باشد که محدودیتهای صادرات از مبدا ایران، مطلوبیت روشهای ورود با ریسک بیشتر را افزایش می‌دهد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Foreign market entry mode of technology-based companies using multi-criteria decision-making techniques

نویسندگان [English]

  • Mahdi Ghanbari 1
  • Amir Zakery 2
  • Jalil Heidaryd Dahooie 3
1 Master graduate, Management Economics and Progress Engineering Faculty, Iran University of Science and Technology
2 Assistant Professor, Management Economics and Progress Engineering Faculty, Iran University of Science and Technology
3 Associate professor, Industrial Engineering and Systems Expert, .Faculty of management, university of Tehran, Tehran, Iran
چکیده [English]

Technology-based companies have a good capacity to enter foreign markets due to their technological advantages. The purpose of this study is to provide a decision-making method to prioritize foreign entry modes. Therefore, the research method is a combination of qualitative approach in criteria identification and quantitative approach in prioritizing criteria and entry modes. Frist, by reviewing the research background, influential components on entry mode choice have been identified, including internal factors (organization and its products), and external factors (internal market and foreign market). Then, using the best-worst method the effective criteria for entering foreign markets are ranked. The results show that “product differentiation” and “networking” are the most important ones for these firms. the experts’ view. This is in line with the technological advantage of these companies and on the other hand the limited resources of small and medium companies for foreign investment. Second, from the perspective of a technology-based company with extensive international activities in the field of advanced machinery, entry modes are prioritized using TOPSIS. The results showed that the first choice is the establishment of a wholly owned subsidiary. Actually for the company that has gone through the early stages of internationalization, this method is preferred, both for providing protection of the company's proprietary technology, provides the basis for exports to neighboring countries; also it can indicate that export restrictions from the origin of Iran, increases the orientation of firms towards more risky entry methods.

کلیدواژه‌ها [English]

  • internationalization
  • entry mode
  • knowledge-based company
  • multi-criteria decision-making
اسمعیل‌پور, سلیمانی, اکبری, ابراهیم‌پور, & مصطفی. (2020). طراحی الگوی راهبردی بین‌المللی‌سازی شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی. نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب‌وکارهای بین‌المللی (1)3 ،  83-108.  
پاک نیت, م. انصاری،رضا. و شاهین، آ. (1395) "تحلیل تاثیر توانمندی های نوآوری فناورانه بر تجاری سازی فناوری و عملکرد شرکت‌های دانش بنیان استان اصفهان" ، مدیریت نوآوری (3)5، 59-84.
دهدشتی شاهرخ, 1386. مدلهای ورود به بازارهای بین المللی. مطالعات مدیریت (بهبود و تحول), 14(55), 95-118 .
رحیم نیا فریبرز, خوراکیان علیرضا و قادری فرشاد, 1397، بررسی تأثیر استراتژی های نوآوری بر عملکرد کسب وکارهای صادراتی، مدیریت کسب و کار بین المللی،  1 (3)، 1-22
شهبازی, کیومرث, موحدی, محمد, برومند, یونس. (1397). رابطه متقابل نوآوری و صادرات در بنگاه‌های کوچک و متوسط: کاربرد تحلیل تناظر چندگانه و مدل معادلات ساختاری تعمیم یافته. پژوهشنامه بازرگانی, 22(88), 77-113.
فاریابی, محمد, رحیمی اقدم,صمد, کوششی, محمدرضا, پور آقابالایی, علیرضا. (1398). تأثیر بازارگرایی و تجربه بین‌المللی بر عملکرد صادرات با نقش میانجی استراتژی بازاریابی بین‌المللی. نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی, 2(1), 23-44.
هاشم زاده. ا، حاجی حسینی. ح، رادفر. ر، ملک زاده. ک. (1393) "عوامل مؤثر در ایجاد توانمندی های نوآوری )مطالعه موردی یک مرکز پژوهشی صنعت هوایی در ایران"(، مدیریت نوآوری (1)3، 100-75.
 
Agarwal, S., & Ramaswami, S. N. (1992). Choice of foreign market entry mode: Impact of ownership, location and internalization factors. Journal of International business studies23(1), 1-27.
Arghashi, V., & Okumuş, A. (2020). Country-of-origin image; SMEs and emerging economies–evidence from a case study of manufacturing SMEs from Turkey. Journal of Islamic Marketing.
Bell, V.A. and Cooper, S.Y. (2018), "Institutional knowledge: Acquisition, assimilation and exploitation in internationalisation", International Marketing Review, Vol. 35 No. 3, pp. 475-497
Bilgin, F. Z., & Wührer, G. (2014). International marketing compact. Linde Verlag GmbH.
Brewer, P. A. (2007). Operationalizing psychic distance: A revised approach. Journal of International Marketing15(1), 44-66.
Chen, Y. F., Tsai, C. W., & Liu, H. J. (2019). Applying the AHP Model to Explore Key Success Factors for High-Tech Startups Entering International Markets. International Journal of E-Adoption (IJEA)11(1), 45-63.3
Dunning, J. H. (1993). Trade, location of economic activity and the multinational enterprise: A search for an eclectic approach. The theory of transnational corporations1(1993), 183-218.
Ekeledo, I., & Sivakumar, K. (2004). International market entry mode strategies of manufacturing firms and service firms. International marketing review.
Gorostidi-Martinez, H. and Zhao, X. (2017), "Strategies to avoid liability of foreignness when entering a new market", Journal of Advances in Management Research, Vol. 14 No. 1, pp. 46-68
Han, X. (2006). The SMEs’ Internationalization Strategy--Foreign Market Entry Modes Selection.
Hill, C. W., Hwang, P., & Kim, W. C. (1990). An eclectic theory of the choice of international entry mode. Strategic management journal11(2), 117-128.
Hollensen, S. (1998). Global Marketing: A market-responsive approach.
Hwang, C. L., & Yoon, K. (1981). Methods for multiple attribute decision making. In Multiple attribute decision making (pp. 58-191). Springer, Berlin, Heidelberg.
Jia, R., Li, Q., Deng, X., Zhao, X., & Yuan, J. (2017). Entry mode taxonomy and choice of Chinese international construction companies. Journal of Management in Engineering, 33(3), 04016058.
Johanson, J., & Wiedersheim-Paul, F. (1975). The internationalization of the firm: Four Swedish cases. Journal of management studies12(3), 305-322.
Kocks, T. (2011). Competitor analysis and market entry mode decision (Bachelor's thesis, University of Twente)
Kruesi, M. A., Hemmington, N. R., & Kim, P. B. (2018). What matters for hotel executives? An examination of major theories in non-equity entry mode research. International Journal of Hospitality Management, 70, 25-36.
Li, H., Jin, Z., Li, V., Liu, G., & Skitmore, R. M. (2013). An entry mode decision‐making model for the international expansion of construction enterprises. Engineering, Construction and Architectural Management.
Matilde Milanesi, Marina Gigliotti & Andrea Runfola (2020) The International Marketing Strategy of Luxury Food SMEs: The Case of Truffle, Journal of Food Products Marketing, 26:9, 600-618 
Musso, F., & Francioni, B. (2009). Foreign markets entry mode decision for SMEs. Key factors and role of industrial districts. 
Obadia, C., & Bello, D. C. (2019). How to select an export mode without bias. Business Horizons, 62(2), 171-183. 
Rezaei, J. (2015). Best-worst multi-criteria decision-making method. Omega53, 49-57. 
Rezaei, J. (2016). Best-worst multi-criteria decision-making method: Some properties and a linear model. Omega64, 126-130. 
Root, F. R. (1987). Entry strategies for international markets. Lexington. MA: Lexington Books
Root, F. R. (1994). Entry strategies for international markets. Prentice Hall.
Schellenberg, M., Harker, M. J., & Jafari, A. (2018). International market entry mode–a systematic literature review. Journal of Strategic Marketing26(7), 601-627. 
Sharma, V. M., & Erramilli, M. K. (2004). Resource-based explanation of entry mode choice. Journal of Marketing theory and Practice12(1), 1-18. Pan, Y., & David, K. T. (2000). The hierarchical model of market entry modes. Journal of international business studies31(4), 535-554.
Stensaker, H. H., & LARSEN, M. M. (2011). Internationalization of a Entrepreneurial start-up.  
Utama, W. P., Chan, A. P., Gao, R., & Zahoor, H. (2018). Making international expansion decision for construction enterprises with multiple criteria: a literature review approach. International Journal of Construction Management18(3), 221-231.
Woodcock, C. P., Beamish, P. W., & Makino, S. (1994). Ownership-based entry mode strategies and international performance. Journal of international business studies25(2), 253-273.
Zakery, A., & Saremi, M. S. (2020). Knowledge and intellectual capital in internationalizing SMEs, case study in technology-based health companies. Journal of Intellectual Capital