ارائه الگویی برای پایداری کسب و کار مبتنی بر مهارت‌های دیجیتال در همه‌گیری کرونا

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

2 دانشجوی دکتری بازاریابی، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی،دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل

10.22034/jiba.2023.56173.2038

چکیده

امروزه، ظهور مفهوم تحول دیجیتال به معنای ایجاد تغییرات اساسی در رویکردهای تولید و ارائه محصولات و خدمات است که بقا و پایداری کسب وکارها را تحت تاثیر قرار داده است؛ از سوی دیگر، به دلیل نقش مهم شرکت‌ها به عنوان مسئول جامعه، پایداری شرکت‌ها بسیار مورد توجه محققان قرار گرفته است. این پژوهش با هدف ارائه الگویی برای پایداری کسب و کار مبتنی بر مهارت‌های دیجیتال در همه‌گیری کرونا به شیوه‌ی توصیفی انجام شده است. از طریق مصاحبه‌های عمیق نیمه‌ساختارمند به تدوین و اعتباریابی چارچوبی مفهومی با روش داده‌بنیاد پرداخته است. جامعه‌ی آماری شامل مدیران و صاحب‌نظران و کارشناسان در شرکت‌های فعال در شهرک صنعتی فناوری تبریز هستند که از بین آنها ۱3نفر به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و در این مطالعه مشارکت کردند. تعداد نمونه‌ها از قاعده اشباع پیروی می‌کند. ﺑﺮای ﺗﺠﺰﯾﻪوﺗﺤﻠﯿﻞ دادهﻫﺎ، از روش ﮐﺪﮔﺬاری ﺑﺎز، ﻣﺤﻮری و ﮔﺰﯾﻨﺸﯽ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد مفاهیم در قالب یک مقوله محوری و 12 مقوله اصلی و 26 مقوله فرعی و 145 ﻣﻔﻬﻮم ﯾﺎ ﮐﺪ ﺑﺎز ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﺷﺪ. در ﻧﻬﺎﯾﺖ ﻣﺪل ﭘﺎراداﯾﻤﯽ پایداری کسب و کار مبتنی بر مهارت‌های دیجیتال در همه‌گیری کرونا اراﺋﻪ ﺷﺪ. شرایط علی شامل(هوش رقابتی، ارزش آفرینی هوشمند، ارتقای خودآگاهی)، شرایط زمینه‌ای شامل (زیرساخت‌های دیجیتالی همگرا، انطباق منابع مالی) شرایط مداخله‌گر (سنت‌های فرهنگی، فقدان تکنیک‌ها و رویه‌ها، مسائل امنیتی فناوری‌های دیجیتال)، راهبردها (شفافیت و پاسخ‌گویی، جهت‌دهی هوشمند فرایندها)، پیامدها شامل (مسئولیت‌پذیری اجتماعی، ارتقای اهداف بلندمدت اقتصادی، تلفیق حفاظت و توسعه محیطی) دسته‌بندی شدند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Presentation a model for business sustainability based on digital skills in the Corona pandemic

نویسندگان [English]

  • Naser Seifollahi Onar 1
  • golsoum akbari arbatan 2
1 Department of Business Management, Faculty of Social Sciences, University of Mohaghegh Ardabili , Ardabil, Iran.
2 PhD Student in Marketing, Department of Business Management, Faculty of Social Sciences, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran
چکیده [English]

Today, the emergence of the concept of digital transformation means making fundamental changes in the approaches to the production and provision of products and services that have affected the survival and sustainability of businesses; On the other hand, due to the important role of companies as responsible for the society, the sustainability of companies has received much attention from researchers. This research aims to provide a model for business sustainability based on digital skills in the Corona epidemic in a descriptive way. Through in-depth semi-structured interviews, he developed and validated a conceptual framework with the database method. The statistical population includes managers, experts, and experts in active companies in Tabriz Technology Industrial Town, among whom 13 people were selected by purposive sampling and participated in this study. To analyze and analyze the data, the open coding method was used. The findings of the research show that concepts were identified in the form of a central category and 12 main categories and 26 sub-categories and 145 concepts or open codes. Finally, the paradigmatic model of business sustainability based on digital skills in the corona epidemic was presented. Causal conditions include (competitive intelligence, smart value creation, self-awareness), contextual conditions (convergent digital infrastructures, adaptation of financial resources), intervening conditions (cultural traditions, lack of techniques and procedures, security issues of digital technologies), strategies (transparency and accountability, intelligent orientation of processes), outcomes were categorized as including (social responsibility, promotion of long-term economic goals, integration of environmental protection and development).

کلیدواژه‌ها [English]

  • Business sustainability
  • digital skills
  • corona pandemic
     
اکبری‌آرباطان، گلثوم؛ عباسی، رسول؛ طالاری، محمد. (1401). شناسایی پیشایندهای تاب‌آوری روبه‌جلوی کسب‌وکارهای گردشگری در شرایط تحریم اقتصادی. گردشگری و توسعه، 11(1)، 259-276. 
کردستانی، غلامرضا؛ خوانساری، نیکو. (1396). بررسی ارتباط رتبه مدیریت مبتنی بر ارزش و عملکرد مالی شرکت. مجله حسابداری و حسابرسی مدیریت، (12)،126-117.
رضاییان، علی؛ لشکربلوکی، مجتبی. (1389). هوشمندی رقـابتی و تصـمیم‌گیـری اسـتراتژیک. نشـریه‌ چشـم‌انـداز مـدیریت بازرگانی (پیام مدیریت)، 9(12) ، 65 – 43.
دهقان، نبی‌اله؛ بذرافشان، مرتضی؛ رشیدی، محمدرضا. (1394). نگرش هوش رقابتی مدیران و مزیت رقابتی. کاوش‌های مدیریت بازرگانی، 7(13)، 50-25. 
کارگر شورکی، هدایت؛ میرغفوری، سیدحبیب االله؛ زارع،  حبیب؛ سلطانی، علی محمد. (1397). آینده‎پژوهی نظام اداری متأثر از فناوری‎های همگرا در ایران. فصلنامه علوم مدیریت ایران، 13(50)، 132-105.  
حیدری ساربان، وکیل؛ خاجوی، وحید. (1398). نقش سنت‌های فرهنگی در معیشت پایدار روستایی؛ مورد مطالعه، شهرستان اردبیل. فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران، 12(4)، 169-137. 
جعفری، دیبا. (2020). بیمه اعتبار تجاری، راهکاری برای جلوگیری از شکست شرکتهای کوچک و متوسط در بحران کسب و کار ناشی از شیوع بیماری کرونا. نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین­المللی، 3 (10)، 192-173. 
مطیعی، محسن؛ محمدخانی، امیر؛  بیرامی، ثریا. (2022). تاثیر کاربرد دانش، سرمایه اجتماعی و کنشگری تجارت الکترونیک بر چابکی سازمانی در پاسخ به بحران کرونا (مورد مطالعه: شرکت های صادراتی استان گلستان). نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی، 5(2)، 192-167. 
 
Alsayegh, M. F., Abdul Rahman, R., & Homayoun, S. (2020). Corporate economic, environmental, and social sustainability performance transformation through ESG disclosure. Sustainability, 12(9), 3910.  
Álvarez-García, J., & Del RíoRama, M. D. L. C. (2016). Sustainability and EMAS: Impact of Motivations and Barriers on the Perceived Benefits from the Adoption of Standards. Sustainability, 8(10), 1057.
Alipour, S., Colabi, A. M., & Khodadad Hosseini, S. H. (2021). Corporate Sustainability Model Based on Digital Transformation, Strategic Renewal, and Value Creation. Commercial Strategies18(17), 41-24.‏
Berg, A., Schlag, N., & Stuchtey, M. (2015). Getting the most out of your sustainability program. McKinsey Insights.1-6.
Birat, J. P. (2020). How to tell the story of change and transition of the energy, ecological and societal systems. Matériaux & Techniques, 108(5-6), 502.
Bieser, J., & Hilty, L. (2018). Indirect effects of the digital transformation on environmental sustainability: methodological challenges in assessing the greenhouse gas abatement potential of ICT. EPiC Series in Computing, (52), 68-81.
Bentalha, B., Hmioui, A., & Alla, L. (2019, October). The digitalization of the supply chain management of service companies: a prospective approach. In Proceedings of the 4th International Conference on Smart City Applications, 29. 1-8.
Blaga, S. (2013). Rethinking business sustainability. Review of Economic Studies and Research Virgil Madgearu, 6(1), 5-21.
Carden, J., Jones, R. J., & Passmore, J. (2022). Defining self-awareness in the context of adult development: A systematic literature review. Journal of Management Education46(1), 140-177.
Dyllick, T., & Muff, K. (2016). Clarifying the meaning of sustainable business: Introducing a typology from business-as-usual to true business sustainability. Organization & Environment, 29(2), 156-174.
Fanelli, R. M. (2021). Barriers to adopting new technologies within rural small and medium enterprises (SMEs). Social sciences, 10(11), 430.
Kääriäinen, J., Pussinen, P., Saari, L., & Kuusisto, O. (2020). Applying the positioning phase of the digital transformation model in practice for SMEs: toward systematic development of digitalization. International journal of information systems and project management, 8(4), 24-43.
Hallin, A., Karrbom‐Gustavsson, T., & Dobers, P. (2021). Transition towards and of sustainability—Understanding sustainability as performative. Business Strategy and the Environment, 30(4), 1948-1957.
Khademi, B. (2020). Ecosystem value creation and capture: A systematic review of literature and potential research opportunities. Technology Innovation Management Review, 10(1),16-34.
Katsamakas, E. (2022). Digital Transformation and Sustainable Business Models. Sustainability, 14(11), 6414.
Muthuraman, S. (2020). "Digital business models for sustainability." Gedrag Organ. Rev 33, 1095-1102.
Mohammadian, A., Vares, S. H., Hajiheydari, N., Khajeheian, D., & Kargar Shouraki, M. (2022). Analyzing the interaction of key factors of Sustainable Business Model Innovation in the Digital Age Based on Dynamic Capabilities Using An integrative meta-synthesis and interpretive structural modeling (ISM) approach. Journal of Information Technology Management, 14(1), 20-40.
Musofa, A., Yuniardi, T., Sudiarta, Y., Hendriwibowo, N., Ekawati, A.D., Gunawan, F.E. et al. (2021). Implementation Green Human Resources Management within Information Technology Companies in Indonesia. International Journal of Engineering Research and Applications, 11(8), 07-11.  
Rupa, R. A., & Saif, A. N. M. (2022). Impact of green supply chain management (GSCM) on business performance and environmental sustainability: case of a developing country. Business Perspectives and Research, 10(1), 140-163.
Rosário, A. T., & Dias, J. C. (2022). Sustainability and the Digital transition: A literature review. Sustainability, 14(7), 4072.
Ruggieri, R., Savastano, M., Scalingi, A., Bala, D., & D’Ascenzo, F. (2018). The impact of Digital Platforms on Business Models: an empirical investigation on innovative start-ups. Management & Marketing. Challenges for the Knowledge Society, 13(4), 1210-1225.
Rauter, R., Globocnik, D., Perl-Vorbach, E., & Baumgartner, R. J. (2019). Open innovation and its effects on economic and sustainability innovation performance. Journal of Innovation & Knowledge, 4(4), 226-233.
Rupeika-Apoga, R., & Petrovska, K. (2022). Barriers to Sustainable Digital Transformation in Micro-, Small-, and Medium-Sized Enterprises. Sustainability, 14(20), 13558.
Park, J. Y., & Park, S. J. (1998). IBPM: An integrated systems model for business process reengineering. Systems Engineering: The Journal of The International Council on Systems Engineering, 1(3), 159-175.
Pînzaru, F., Vătămănescu, E.M., Mitan, A., Săvulescu, R., Vițelar, A., Noaghea, C. and Bălan, M. (2016). Millennials at work: Investigating the specificity of generation Y versus other generations. Management dynamics in the knowledge economy, 4(2), 173-192.
Pappas, I. O., Mikalef, P., Giannakos, M. N., Krogstie, J., & Lekakos, G. (2018). Big data and business analytics ecosystems: paving the way towards digital transformation and sustainable societies. Information systems and e-business management, 16, 479-491.
Schwertner, K. (2017). Digital transformation of business. Trakia Journal of Sciences, 15(1),388-393.
Santoso, R. (2020). Review of Digital Marketing & Business Sustainability of E-Commerce During Pandemic Covid-19 In donesia. Jurnal Ilmu Ekonomi Terapan5(2)., 95-106.
Setyaningrum, R., & Muafi, M. (2023). Green human resource management, green supply chain management, green lifestyle: Their effect on business sustainability mediated by digital skills. Journal of Industrial Engineering and Management, 16(1), 1-26.
Sivarajah, U., Irani, Z., Gupta, S., & Mahroof, K. (2020). Role of big data and social media analytics for business to­ business sustainability: A participatory web context. Industrial Marketing Management, 86, 163-179.
Teng, X., Wu, Z., & Yang, F. (2022). Research on the Relationship between Digital Transformation and Performance of SMEs. Sustainability, 14(10), 6012.
Ukko, J., Nasiri, M., Saunila, M., & Rantala, T. (2019). Sustainability strategy as a moderator in the relationship between digital business strategy and financial performance. Journal of Cleaner Production, 236, 117626.
Vatamanescu, E.M., Pînzaru, F., Andrei, A.G. and Zbuchea, A. (2016). Investigating SMEs sustainability with partial least squares structural equation modelling. Transformations in Business & Economics, 15(3),259-273.
Von Kutzschenbach, M. and Daub, C.H. (2021). Digital transformation for sustainability: A necessary technical and mental revolution. In New Trends in Business Information Systems and Technology: Digital Innovation and Digital Business Transformation, 294, 179-192.    
 
.