طراحی الگوی انواع خدمات هلدینگ‌های بین المللی نوآوری و تجاری‌سازی با رویکرد فراترکیب

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه مدیریت، دانشکده علوم مالی، مدیریت و کارآفرینی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران.

10.22034/jiba.2023.56608.2055

چکیده

دنیای امروز پر از پیچیدگی‌هایی است که سازمان‌ها را درزمینهٔ رشد و تعالی با مشکلات عدیده‌ای روبرو ساخته است. اگرچه شرکت‌های هلدینگ در بخش تجارت داری قدمت طولانی‌ می‌باشند و در اقتصاد یک کشور نقش مهمی بر عهده‌دارند اما دانش و کمی ‌در مورد چگونگی خدمات هلدینگ‌های بین المللی نوآوری و تجاری‌سازی وجود دارد؛ بنابراین ضروری است که این شرکت‌ها که سهم بسزایی در اقتصاد ملّی دارند برای موفقیت، یک الگوی جامع از خدمات و یک استراتژی مناسب داشته باشند؛ لذا در راستای این هدف، پس از مطالعه مبانی نظری، صد هلدینگ موفق نوآوری و تجاری‌سازی در سطح بین المللی شناسایی شدند و از جنبه‌های مختلف با استفاده از روش فراترکیب موردمطالعه قرار گرفتند. با عنایت به مطالعات تطبیقی انجام‌گرفته، مبانی نظری و در نظر گرفتن شرایط بومی کشور ایران، الگویی از انواع خدمات در هلدینگ‌های بین المللی نوآوری و تجاری‌سازی در کشور ایران طراحی گردید. درنهایت ابعاد و الگوی استخراج شده به نظرخواهی خبرگان گذاشته شد و ضمن تحلیل نظرات، الگوی نهایی ارائه گردید. نتایج نشان داد که خدمات در هلدینگ‌های بین المللی نوآوری و تجاری‌سازی، شامل شانزده بعد اصلی است که درنهایت به چهار بعد نهایی شامل: مدیریت مالی، آموزش، تحقیق و توسعه و مرکز رشد تقسیم‌بندی شدند و مورد تأیید خبرگان قرار گرفت. یافته‌های حاصل از اعتبار یابی الگو نشان داد که این طراحی مورد موافقت صاحب‌نظران قرارگرفته است. اکثر صاحب‌نظران معتقدند که الگو انواع خدمات سازمانی طراحی‌شده برای هلدینگ‌های بین المللی نوآوری و تجاری‌سازی مناسب و کاربردی است و می‌تواند باعث بهبود عملکردهای این هلدینگ‌ها گردد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Designing a pattern for all kinds of services of international innovation and commercialization holdings with a meta- synthesis approach

نویسندگان [English]

  • Mohadeseh Moradi Mehr
  • Ali Farhadian
Department of Management, Faculty of Financial Sciences, Management and Entrepreneurship, Kashan University, Kashan, Iran.
چکیده [English]

Today's world is full of complications that have made organizations face many problems in the field of growth and excellence. Although holding companies have a long history in the business sector and play an important role in a country's economy, there is little knowledge about how international holding companies provide innovation and commercialization services; Therefore, it is essential that these companies, which have a great contribution to the national economy, have a comprehensive model of services and an appropriate strategy for success; Therefore, in line with this goal, after studying the theoretical foundations, one hundred successful innovation and commercialization holdings were identified at the international level and studied from different aspects using the meta-combination method.Considering the comparative studies, theoretical foundations and taking into account the local conditions of Iran, a model of all types of services in international innovation and commercialization holdings was designed in Iran. Finally, the extracted dimensions and pattern were submitted to experts and while analyzing the opinions, the final pattern was presented. The results showed that services in international innovation and commercialization holdings include sixteen main dimensions, which were finally divided into four final dimensions including: financial management, education, research and development, and growth center, and were approved by experts. The findings of the validation of the model showed that this design was approved by the experts.Most experts believe that the model of organizational services designed for international holdings of innovation and commercialization is suitable and practical and can improve the performance of these holdings

کلیدواژه‌ها [English]

  • Design a pattern
  • international holding
  • innovation services
  • Commercialization services
  • meta-synthesis
اسماعیل‌پور، رضا؛ سلیمانی، رضا؛ اکبری، محسن و ابراهیم پور، مصطفی. (1399). طراحی الگوی راهبردی بین‌المللی شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی. نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب‌وکارهای بین‌المللی، 3(1)، 83-108.  
اولیا، محمد صالح؛ میر غفوری، سید حبیب‌الله؛ و شهوازیان، سلاله. (1396). تدوین نقشه استراتژی سازمان با بهره‌گیری از مدل Interpretive Structural Modeling(ISM) (مطالعه موردی: گروه تولیدی یزد بسپار)، فصلنامه علمی پژوهشی کاوش‌های مدیریت بازرگانی، شماره 4. 
بندریان، رضا. (1388). بازاریابی و تجاری‌سازی تکنولوژی‌های جدید: مراحل، عوامل تسهیل‌کننده و فاکتور‌های کلیدی موفقیت. فصلنامه رشد فناوری، شماره 19.  
حسینی، ابوالحسن؛ تبسمی، امیر و داد فر، زهرا. (1396). بررسـی تأثیر کارکردهـای مـدیریت منـابع انسـانی بـر عملکـرد سازمانی. نشریه چشم‌انداز مـدیریت دولتـی، (29)، 155-171.  
خزاعی، بهنام و جانی، زهرا. (1394). تعیین ارتباط بین پیکربندی هلدینگ و سبک‌های مدیریتی شرکت‌های تابعه آن (مطالعه موردی: شرکت سرمایه‌گذاری عمران و حمل‌ونقل تأمین). کنفرانس بین‌المللی مدیریت و علوم انسانی، 1. 
رضوی، سید مصطفی؛ مختار زاده، نیما؛ احمد پور، محمود و سلیمی، مهران. (1396). توسعه مدلی برای ارائه راهکار یکپارچه در شرکت‌های مادر. فصلنامه مدیریت بازرگانی، 9(3)، 507-526.  
زارعی، عظیم و ایزد خواه، محمدمهدی. (1394). الگوسازی ساختاری – تفسیری نقشه استراتژی در شرکت مادر تخصصی. پژوهش‌های مدیریت در ایران، 19(3)، 135-160.  
سیدی، سید مسعود واکبری، علیرضا. (1388). مدیریت عملکرد و تأثیر آن برافزایش بهره‌وری نیروی انسانی. دوماهنامه یادمان، (5)، 110-145.  
صفدری رنجبر، مصطفی و قاضی نوری، سید سروش. (1398). نقش سیاست‌های علم، فناوری و نوآوری در توسعه نظام‌های بخشی نوآوری. فصلنامه علمی پژوهشی سیاست علم و فناوری، 2، 155-169. 
علائی طباطبائی، سید احمدرضا؛ الیاسی، مهدی؛ زند حسامی، حسام و ترابی، تقی. (1401). بین‌المللی یک‌باره یا تدریجی؟ مورد کاوی فرآیند بین‌المللی سه کسب‌وکار دانش‌بنیان. نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب‌وکارهای بین‌المللی، 5(2)، 93-108.  
کمالی، یحیی (1396). روش‌شناسی فراترکیب و کاربرد آن در سیاست‌گذاری عمومی. فصلنامه سیاست، 47(3). 721-736. 
گرشاسبی، سعید. (1398). اثرات کارآفرینی و نوآوری بر رشد اقتصادی. همایش ملی اقتصاد، مدیریت توسعه و کارآفرینی با رویکرد حمایت از کالای ایرانی
ممبینی، حسین؛ صادقی شریف، سید جواد؛ شهریاری، محمدرضا و نوروش، ایرج. (1398). بررسی عوامل مؤثر بر مدیریت سرمایه‌گذاری شرکت‌های هلدینگ. فصلنامه علمی پژوهشی دانش سرمایه‌گذاری، شماره 32. 
مهربان پور، محمدرضا؛ راعی عزآبادی، محمدابراهیم و اخلاقی فیض آثار، روزبه. (1398). طراحی مدل ارزیابی عملکرد در شرکت‌های هلدینگ با رویکرد سهامداری. پژوهش‌های نوین در تصمیم‌گیری، 4(2)، 36-70. 
میر غفوری، سیدحبی بالله؛ صادقیان، زهرا و صادق یآرانی، زهرا. (1390). برآورد سطح نوآوری شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری یزد با استفاده از شبکه‌های عصبی مصنوعی و رگرسیون. فصلنامه مدیریت توسعه فناوری، 49-71. 
میر محمدی، سید محمد؛ ایزدخواه، محمد مهدی و حسینی، سید محمدحسین. (1392). اندازه‌گیری نوآوری در شرکت‌های هلدینگ. مطالعات مدیریت راهبردی، 13، 123-101. 
نیازی، عیسی و محمدی راد، جواد. (1401). بررسی رابطه‌ی بلوغ فناوری اطلاعات با عملکرد سازمانی و تحقق نیازمندی‌های کسب‌وکار. نشریه زیست‌بوم نوآوری، شماره 4.    
 
Abhijit, S. (2006). Balanced Scorecard: A Strategic Management tool, Vidyasagar University journal of commerce, Vol. 11, 1, 72-80.
Ansari, F. (2009). Valuable Employers of the Company through Innovation and Interactive Companies in (SMES), International Conference on Management in Management, Business and Economic and Economic Trade, as well as Arvin Alborz Conference Company.
Andrews, K. (1971). "The Concept of Corporate Strategy". Burr Ridge, IL: Dow-Jones, Irwin.
Ghorbel, J. (2017). “A Study of Contingency Factors of Accounting Information System Design in Tunisian SMIs”, Journal of the Knowledge Economy, Vol. 10, No. 1, pp. 1-30.
Gunawan, T. Jacob, J. & Duysters, G. (2016). Network ties and entrepreneurial orientation: Innovative performance of SMEs in a developing country. International Entrepreneurship and Management Journal, 12(2), 575- 599.
Khajavi, Sh. and M. Etemadi Joryabi (2010). “Investigating Factors Affecting the Successful Implementation of Accounting Information Systems for the Companies Listed on the Tehran Stock Exchange”, Financial Accounting Research, Vol. 2, No. 4, pp. 1-22.
Lu, M. T., Tzeng, G. H., & Tang, L. L. (2013). Environmental strategic orientations for improving green innovation performance in fuzzy environmentUsing new fuzzy hybrid MCDM model. International Journal of Fuzzy Systems, 15(3), 297-316.
Luke, B., Verreynne, M. L., & Kearins, K. (2010). Innovative and entrepreneurial activity in the public sector: The changing face of public sector institutions. Innovation, 12(2), 138-153.
Marques, J., Dhiman, S., & King, R. (2005). Spirituality in the workplace: Developing an integral model and a comprehensive definition. The Journal of American Academy of Business, 7(1), 81- 91.
Maina, J. M. (2015). Effect of Performance Management System on Employee Performance: A Study of Food and Agriculture Organization (Doctoral dissertation, United States International University-Africa).
Sandelowski, M., & Barroso, J. (2007). Handbook for synthesizing qualitative research. Springer publishing company.‏
Tseng, M. L., Lin, Y. H., Lim, M. K., & Teehankee, B. L. (2015). Using a hybrid method to evaluate service innovation in the hotel industry. Applied Soft Computing, 28, 411-421.
Titman, S., & Tsyplakov, S. (2007). A dynamic model of optimal capital structure. Review of Finance, 11(3), 401-451.
Viera, A. J., & Garrett, J. M. (2005). Understanding inter observer agreement: the kappa statistic. Fam med, 37(5), 360-363.
Vixathep, S., & Phonvisay, A. (2019). Human Capital, Innovation and Entrepreneurship in Micro and Small Businesses in Laos. In Innovation in Developing Countries (pp. 99-121). Springer, Singapore.
Zieminski, J., & Warda, J. P. (1999). Paths to Commercialization of University Research-Collaborative Research. Expert Panel on the Commercialization of University Research.    
 
 
.