بررسی رابطه بین سواد دیجیتالی و توسعه کارآفرینی دیجیتال (مطالعه موردی: دانشگاه‌های هنر تبریز)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای کارآفرینی؛آموزش عالی، گروه کارآفرینی، دانشکده مدیریت حسابداری و علوم انسانی، واحد قزوین، دانشگاه آزاداسلامی، قزوین، ایران.

2 استادیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت حسابداری و علوم انسانی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران.

3 استادیار گروه مدیریت دولتی، دانشکده علوم انسانی، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران.

10.22034/jiba.2023.56426.2046

چکیده

رشد سریع و نوآوری در فناوری‌های دیجیتال به‌طور اساسی چشم‌انداز رقابتی، استراتژی‌ها، فرآیندها و ساختارهای سنتی را تغییر داده است. در دنیای دیجیتال، هر کاری را می‌توان از طریق رایانه یا تلفن هوشمند انجام داد. کارآفرینی دیجیتال با سرمایه‌گذاری در این فرآیند مزایای بسیاری را برای شرکت‌ها و جامعه به ارمغان آورده است. عوامل تعیین‌کننده موفقیت و توسعه کارآفرینی دیجیتال و نحوه ارتباط آن‌ها با یکدیگر هنوز مشخص نیست. این مطالعه ازآن‌جهت حائز اهمیت است که محیط‌های دیجیتال در اکثر کشورهای درحال‌توسعه به‌طور فزاینده‌ای در حال رشد هستند. چنین محیطی به‌عنوان یک فرصت برجسته برای ارتقای کارآفرینی دیجیتال تلقی می‌شود. هدف مقاله تعیین عواملی است که در توسعه کارآفرینی دیجیتال از طریق سواد دیجیتال نقش مؤثری دارند. این عوامل با بررسی ادبیات و مقالات نشریات خارجی در این زمینه و دسته‌بندی این عوامل و سپس ارائه مدلی جامع بر اساس داده‌های به‌دست‌آمده شناسایی‌شده‌اند. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SMART PLS 3 استفاده‌شده است. جامعه آماری در این تحقیق کلیه فارغ‌التحصیلان و اساتید دانشگاه‌های هنر تبریز می‌باشد. نتایج به‌دست‌آمده از تجزیه‌وتحلیل داده‌ها نشان می‌دهد که سواد دیجیتال (ارتباط و همکاری, مهارت‌های تدریس و یادگیری, سواد فناوری اطلاعات و ارتباطات, تحقیق دیجیتال و سواد اطلاعاتی) یکی از موضوعات مهم مرتبط با توسعه کارآفرینی دیجیتال است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the Relationship Between Digital Literacy and the Development of Digital Entrepreneurship (case study: Tabriz Art Universities)

نویسندگان [English]

  • asghar Panahzadeh Khanumiri 1
  • Soheila Khishtandar 2
  • Farhad Nejad Haji Ali Irani 3
1 PhD Student in Entrepreneurship; Higher Education, Department of Entrepreneurship, Faculty of Management, Accounting and Human Sciences, Qazvin Branch, Islamic Azad University, Qazvin, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Industrial Management, Faculty of Accounting, Management and Human Sciences, Qazvin Branch, Islamic Azad University, Qazvin, Iran.
3 Assistant Professor, Department of Public Administration, Faculty of Humanities, Bonab Branch, Islamic Azad University, Bonab, Iran.
چکیده [English]

Rapid growth and innovation in digital technologies has fundamentally changed the competitive landscape and reformulated traditional strategies, processes and structures. In the digital world, almost anything can be done through a computer or smartphone. Digital entrepreneurship has brought many benefits to companies and society by capitalizing on this process. However, the factors that determine the success and development of digital entrepreneurship, as well as how they relate to each other, are still not clear. This study is important because digital environments are increasingly growing in most developing countries such as Iran. Such an environment is seen as an outstanding opportunity to promote digital entrepreneurship. The purpose of this article is to determine the factors that play an effective role in the development of digital entrepreneurship through digital literacy. These factors have been identified by reviewing the literature and articles of foreign publications in this field and categorizing these factors and then presenting a comprehensive model based on the obtained data, which has been used to analyze the data using SMART PLS 3 software. Also, the statistical population in this research is considered to be all graduates of Tabriz art universities and professors of these universities. The results obtained from the data analysis show that digital literacy (communication and collaboration, teaching and learning skills, information and communication technology literacy, digital research and information literacy) is one of the important issues related to the development of digital entrepreneurship.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Digital literacy
  • digital entrepreneurship
  • digital research
  • information technology
  • information literacy
آراسته، حمیدرضا. نو ه ابراهیم، عبداالرحیم. عباسیان، حسین. خباره، کبری. (1399). ارائه الگوی دانشگاه دیجیتالی. فصلنامه علمی پژوهشی آموزش عالی ایران، دوره 11، شماره 4، 1 تا 36. 
دشتستانی، سید رضا. حجت پناه، شمیمه. (1400). سواد دیجیتالی اساتید زبان انگلیسی برای اهداف آکادمیک: چالش‌ها، فرصت‌ها و وضعیت کنونی. پژوهش‌های زبان‌شناختی در زبان‌های خارجی. دوره 11، شماره 3، صفحات 417 تا 433. 
حسینی، میرزاحسن. شاکری، مرضیه (2016). درک اثر یادگیری الکترونیک بر عملکرد دانشجویان: نقش سواد دیجیتال (مورد مطالعه: دانشجویان کارشناسی ارشد دوره‌های الکترونیک دانشگاه پیام نور استان مازندران). کنفرانس بین‌المللی پژوهش‌های نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری. سال: 1394 - دوره برگزاری: 2.  
کاظمی، حسین. حاج اسماعیلی، فهیمه (1395). شکاف دیجیتالی از دسترسی فیزیکی تا استفاده متداول: تبیین نقش سواد و مهارت دیجیتال و دسترسی انگیزشی. مجله جهانی رسانه نسخه فارسی. دوره 11، شماره 2، صفحات 197 تا 180. 
منطق، حسین. جباری، لیلا (1401). مهارت سواد دیجیتالی کارکنان و رابطه آن با توانمندسازی آنان (مورد مطالعه: کارکنان دانشگاه علامه طباطبائی). علوم و فنون مدیریت اطلاعات. دوره 8، شماره 1، صفحات 221 تا 244. 
 
 Bawden, D. (2008). Origins and concepts of digital literacy. Digital literacies: Concepts, policies and practices, 30(2008), 17-32.
Chen, H.-R., & Tseng, H.-F. (2012). Factors that influence acceptance of web-based e-learning systems for the in-service education of junior high school teachers in Taiwan. Evaluation and Program Planning, 35(3), 398-406.
Cheng, H.-H., & Yang, H.-L. (2014). The antecedents of collective creative efficacy for information system development teams. Journal of Engineering and Technology Management, 33, 1-17.
Chin, W. W. (1998). The partial least squares approach to structural equation modeling. Modern methods for business research, 295(2), 295-336.
Cronbach, L. J. (1951). Coefficient alpha and the internal structure of tests. Psychometrika, 16(3), 297-334.
Elia, G., Margherita, A., & Passiante, G. (2020). Digital entrepreneurship ecosystem: How digital technologies and collective intelligence are reshaping the entrepreneurial process. Technological Forecasting and Social Change, 150, 119791.
Fauzi, F., Antoni, D., & Suwarni, E. (2020). Women Entrepreneurship in the Developing Country: The Effects of Financial and Digital Literacy on Smes’growth. Journal of Governance and Regulation. Volume, 9(4).
Fornell, C., & Larcker, D. F. (1981). Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of marketing research, 39-50.
Hair Jr, J. F., Howard, M. C., & Nitzl, C. (2020). Assessing measurement model quality in PLS-SEM using confirmatory composite analysis. Journal of Business Research, 109, 101-110.
Henseler, J., Ringle, C. M., & Sarstedt, M. (2015). A new criterion for assessing discriminant validity in variance-based structural equation modeling. Journal of the academy of marketing science, 43(1), 115-135.
Huang, Y.-M., Huang, Y.-M., Huang, S.-H., & Lin, Y.-T. (2012). A ubiquitous English vocabulary learning system: Evidence of active/passive attitudes vs. usefulness/ease-of-use. Computers & Education, 58(1), 273-282.
Ilomäki, L., Paavola, S., Lakkala, M., & Kantosalo, A. (2016). Digital competence–an emergent boundary concept for policy and educational research. Education and information technologies, 21(3), 655-679.
Kraus, S., Palmer, C., Kailer, N., Kallinger, F. L., & Spitzer, J. (2018). Digital entrepreneurship: A research agenda on new business models for the twenty-first century. International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research.
Ladeira, M. J., Ferreira, F. A., Ferreira, J. J., Fang, W., Falcão, P. F., & Rosa, Á. A. (2019). Exploring the determinants of digital entrepreneurship using fuzzy cognitive maps. International Entrepreneurship and Management Journal, 15(4), 1077-1101.
Lee, S.-H. (2014). Digital literacy education for the development of digital literacy. International Journal of Digital Literacy and Digital Competence (IJDLDC), 5(3), 29-43.
Martin, A., & Grudziecki, J. (2006). DigEuLit: Concepts and tools for digital literacy development. Innovation in teaching and learning in information and computer sciences, 5(4), 249-267.
Neumeyer, X., Santos, S. C., & Morris, M. H. (2020). Overcoming barriers to technology adoption when fostering entrepreneurship among the poor: The role of technology and digital literacy. IEEE Transactions on Engineering Management, 68(6), 1605-1618.
Nunnally, J. (1978). Psychometric methods. New York: McGraw.
Olague, H. M., Etzkorn, L. H., Gholston, S., & Quattlebaum, S. (2007). Empirical validation of three software metrics suites to predict fault-proneness of object-oriented classes developed using highly iterative or agile software development processes. IEEE Transactions on software Engineering, 33(6), 402-419.
Sarstedt, M., Ringle, C. M., & Hair, J. F. (2021). Partial least squares structural equation. modeling Handbook of market research (pp. 587-632): Springer.
Spante, M., Hashemi, S. S., Lundin, M., & Algers, A. (2018). Digital competence and digital literacy in higher education research: Systematic review of concept use. Cogent Education, 5(1), 1519143.
Sulistyowati, R. (2021). Does Impact of Entrepreneurial Literacy and Digital Literacy on a Businessmen Who Influences the Strategy to Maintain SME in The Pandemic Era? Technium Soc. Sci. J., 18, 83. 
Wetzels, M., Odekerken-Schröder, G., & Van Oppen, C. (2009). Using PLS path modeling for assessing hierarchical construct models: guidelines and empirical illustration. MIS quarterly, 177-195.
Yanto, H., Baroroh, N., Hajawiyah, A., & Rahim, N. M. (2022). The Roles of Entrepreneurial Skills, Financial Literacy, and Digital Literacy in Maintaining MSMEs during the COVID-19 Pandemic. Asian Economic and Financial Review, 12(7), 504-517.
Young, R., Wahlberg, L., Davis, E., & Abhari, K. (2020). Towards a theory of digital entrepreneurship mindset: The role of digital learning aptitude and digital literacy. Paper presented at the 26th Americas Conference on Information Systems, AMCIS.