فهم پدیده پشیمانی استراتژیک در سطوح راهبردی کسب وکارهای بین-المللی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه مدیریت دانشگاه لرستان، دانشکده مدیریت و اقتصاد،خرم آباد، ایران.

2 دانشجوی دکتری،مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقصاد، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران

10.22034/jiba.2023.56469.2048

چکیده

درگذر زمان و به‌سبب شرایط عدم‌اطمینان و تغییراتی که در‌محیط فعالیت بین‌المللی حاصل می‌شود، بسیاری از‌مدیران کسب‌وکارهای بین‌المللی در‌فرآیند تصمیم‌گیری و تدوین و اجرای استراتژی‌ها دچار اشتباه شده و به‌انسداد یا بن‌بست استراتژیک می‌خورند. درچنین حالتی تصمیمات اخذ شده یا استراتژی‌های تدوین شده توسط مدیران، ناکارآمد تلقی می‌شود که به این حالت پشیمانی استراتژیک گفته می‌شود. ازاین‌رو پژوهش حاضر با‌هدف فهم پدیده پشیمانی استراتژیک در‌سطوح راهبردی کسب-وکارهای بین‌المللی انجام پذیرفت. این پژوهش بر‌پایه پژوهش‌های آمیخته و به‌صورت کیفی‌و کمی در پارادایم قیاسی استقرایی است که از ‌ظر هدف، کاربردی و از‌حیث ماهیت و روش توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش خبرگان هستند که با‌استفاده از‌روش نمونه‌گیری گلوله‌برفی و براساس اصل کفایت نظری 30 نفر از آن‌ها به‌عنوان نمونه پژوهش در‌نظر گرفته شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کیفی مصاحبه نیمه ‌ساختار‌یافته است که روایی و پایایی آن با روش محتوایی و پایایی درون کد‌گذار -میان‌گذار تأیید شد. همچنین ابزار‌گرداوری اطلاعات در بخش کمی پرسشنامه است که توسط 30 نفر از خبرگان پر شد و روایی و پایایی آن با روش روایی اعتبار محتوا و پایایی بازآزمون سنجیده شد. در این پژوهش داده‌های کیفی با روش تحلیل‌محتوا و داده‌های کمی با‌مدلسازی ساختاری تفسیری تحلیل شد. نتایج پژوهش مشتمل بر‌شناسایی مؤلفه‌های شکل‌دهنده و ایجادکننده پشیمانی استراتژیک در راهبردهای کسب‌وکارهای بین‌المللی به ‌همراه پیامدهای آن در‌قالب مدل شکل‌گیری پشیمانی استراتژیک است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Understanding the phenomenon of strategic regret at the strategic levels of international companies

نویسندگان [English]

  • Ali Shariatnejad 1
  • Leila Yarahmadi 2
  • Zahra Ghafouri 2
1 Lorestan University Assistant Professor, management and economy faculty. Khorramabad, Iran
2 PhD. Student,, Government Management,, Faculty of Management & Economic, Lorestan University, Lorestan, Iran
چکیده [English]

Over time and due to the uncertainty and changes in the international operating environment, many managers of international companies make mistakes in decision-making and strategy formulation, and implementation and get into strategic deadlocks or impasses. In such a situation, the decisions or strategies developed by managers are considered ineffective, which is called strategic regret. Therefore, the current research was conducted to understand the phenomenon of strategic regret at the strategic levels of international companies. This research is based on mixed qualitative and quantitative research in the inductive comparative paradigm, which is practical in terms of purpose and practical in terms of the type of survey, and descriptive method. The statistical population of the study is the experts. Using the snowball method and based on the principle of theoretical adequacy, 30 of them were taken as the study sample. The data collection instrument in the qualitative part of the survey is a semi-structured interview, the validity and reliability of which was confirmed by the content and intra-coder reliability method. The data collection instrument in the quantitative part is the questionnaire, which was completed by 30 experts and its validity and reliability were measured by the method of content validity and retest reliability.The research findings include the identification of the components that form and cause strategic regret in international business strategies and their consequences in the form of a model of strategic regret formation.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Strategic Regret
  • Business Strategies
  • Structural-Interpretive Modeling

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 17 تیر 1402
  • تاریخ دریافت: 18 اردیبهشت 1402
  • تاریخ بازنگری: 11 خرداد 1402
  • تاریخ پذیرش: 17 تیر 1402