تدوین و طراحی مدل توسعه بازاریابی پایداری در شرکت‌های صادراتی دانش‌بنیان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

چکیده

در زمینه بازاریابی همانند سایر پدیده‌های اجتماعی نیاز است تا به خواسته‌های جامعه و همچنین به حمایت از محیط‌زیست توجه گردد. هدف بازار صرفاً مشتری‌مداری نیست بلکه به سوی توجه به حساسیت‌های جامعه سوق پیدا کرده است که توجه به جامعه و محیط‌زیست باید در قالب بازاریابی پایداری عملیاتی گردد که این موضوع به عنوان یک مسأله بسیار مهم در شرکت‌های صادراتی دانش‌بنیان شناخته شده است. در همین راستا پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل توسعه بازاریابی پایداری در شرکت‌های صادراتی دانش‌بنیان انجام شده است که راهکارهایی کاربردی و قابل اجراء جهت توسعه بازاریابی پایداری در شرکت‌های صادراتی دانش‌بنیان ارائه می‌دهد که این شرکت‌ها با آگاهی از این برنامه‌ها و اجرای صحیح آن‌ها می‌توانند از این طریق به ارزش‌آفزینی پایدار و همچنین مزیت رقابتی پایدار و در نتیجه توسعه صادرات دست پیدا کنند و شاهد بهبود عملکرد، افزایش سودآوری و دیگر مزایای قابل توجه نیز باشند. این پژوهش با استفاده از رویکرد (گلیزری) نظریه داده‌بنیاد انجام شده است و داده‌ها از طریق مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته با 14 نفر از خبرگان حوزه بازاریابی و متخصصین شرکت‌های دانش-بنیان جمع‌آوری شده است که پس از تجزیه‌وتحلیل داده‌های حاصل از مصاحبه، مدل توسعه بازاریابی پایداری ارائه گردید که این مدل شامل 5 مقوله (هوشمندی محیطی، هوشمندی تکنولوژیکی، تقویت تعاملات محوری، توسعه بازاریابی اجتماعی و سبز، توسعه دانش داخلی و خارجی) می‌باشد که با توجه به نظرات خبرگان پژوهش، به عنوان راهکارهای توسعه بازاریابی پایداری در شرکت‌های صادراتی دانش‌بنیان در نظر گرفته شده‌ است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Compilation and design of sustainable marketing development model in knowledge-based export companies

نویسندگان [English]

  • Mohammad Bashokouh Ajirloo
  • marzieh azarbayejani
Department of Business Administration, Faculty of Social Sciences, university of Mohaghegh Ardabil, Ardabil, Iran.
چکیده [English]

In the field of marketing, like other social phenomena, it is necessary to pay attention to the demands of the society as well as to protect the environment. The purpose of the market is not only customer-oriented, but it has been directed towards paying attention to the sensitivities of the society, that attention to the society and the environment should be operationalized in the form of sustainable marketing. This issue is known as a very important issue in knowledge-based export companies. the current research has been conducted with the aim of presenting a sustainable marketing development model , which provides practical and applicable solutions for the development of sustainable marketing that these companies, by being aware of these programs and their correct implementation, can achieve sustainable value-addition as well as sustainable competitive advantage and as a result export development and witness improved performance, increased profitability.This research has been done using the glaser approach and the data has been collected through semi-structured with 14 experts in the field of marketing and specialists of knowledge-based export companies, which after analysis and analyzing the data obtained from the interview, the sustainable marketing development model was presented that this model includes 5 categories (environmental intelligence, technological intelligence, strengthening of core interactions, development of social and green marketing, development of internal and external knowledge) which, according to the opinions of research experts, it has been considered as a strategy for the development of sustainable marketing in knowledge-based export companies.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Sustainability marketing
  • Export
  • Knowledge-based companies
  • Grounded Theory
جلیلیان، یوسف؛ میرا، سید ابوالقاسم و سیدکلالی، نادر. (1401). ارائه مدل بهبود عملکرد صادراتی شرکت‏های صنایع غذایی در استان کرمانشاه با محوریت استراتژی لجستیک. نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین‌المللی. 137-157، (3)5.   
سرکشیکی، مهرداد؛ خانلری، امیر و انصاری، منوچهر. (1401). شناسایی قابلیت‌های پویای موثر بر عملکرد صادراتی. نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین‌المللی. 1-21، (2)5.
صنوبر، حبیب؛ جبارزاده، یونس و حسینی، سید صمد. (1401). نقش قابلیت نوآوری بر عملکرد صادرات با نقش میانجی سرمایه اجتماعی. نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین‌المللی. 49-66، (3)5. 
عادل، زهرا؛ ممیز، آیت‌اله؛ رحمانی، حامد و طاهرپور کلانتری، حبیب‌اله. (1401). تحلیل اهمیت – عملکرد عوامل مؤثر بر ارزش‌گذاری شرکت‌های نوپا جهت ورود به بازارهای داخلی و بین‌الملل. نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین‌المللی. 13-31، (3)5. 
علائی طباطبائی، سید احمدرضا؛ الیاسی، مهدی؛ زندحسامی، حسام و ترابی، تقی.(1401). بین‌المللی‌سازی یکباره یا تدریجی؟ موردکاوی فرآیند بین‌المللی‌سازی سه کسب‌وکار دانش‌بنیان. نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین­المللی، 93-108، (2)5.  
 
Anup, Raj., Andrei, K. (2020). Culture of Sustainability and Marketing Orientation of Indian Agribusiness in implementing CSR Programs Insights from Emerging Market. Risk Financial Manag, 30(4), 39-44.
Belz, F. M., & Pettie, K. (2012). Sustainability Marketing; A Global Perspective.
Danciu. (2013) 'The contribution of sustainable marketing to sustainable development' ol. 8, no. 2, pp.385-400.
Ding, Huiping. Qian Liu, Lucy Zheng, Assessing the Economic Performance of an Environmental Sustainable Supply Chain in Reducing Environmental Externalities, European Journal of Operational Research (2016).
García-Madariaga, J. Rodríguez-Rivera, F. (2017). Corporate social responsibility, customer satisfaction, corporate reputation, and firms’ market value: Evidence from the automobile industry. Spanish Journal of Marketing ESIC, 21(S1).39-53.
Glaser, B. & Strauss, A. (1967) The discovery of grounded theory, Aldine Publishing Company. Chicago.
Glaser, B. G. (2008), “Conceptualization: On theory and theorizing using grounded theory”, International Journal of Qualitative Methods, 1(2), 23-38.
Glaser, B. G. (1978) “Theoretical sensitivity: Advances in the methodology of grounded theory”, Vol., Sociology Press Mill Valley, CA.
Glaser, B. G., & Holton, J. (2007), “Remodeling grounded theory”, Historical Social Research/Historische Sozialforschung. Supplement 1(32), 47-68.
Haghighi Kafash, M., Sayaf, L., Khalilnezhad, S., & Khashei Varnamkhasti, V. (2021). Designing a strategy implementation model in knowledge-based companies. Journal of Strategic Management Studies, 12(47), 23-40. (In Persian).
Kerr, N. M. (2011). “Creating a protective picture: A grounded theory of how medical-surgical nurses decide to follow a "charting-by-exception policy on a day-to-day”, patient-by-patient basis, Doctor of Philosophy, the State University of New Jersey.
Khosravi, A. (2019). Sustainable Development in Light of Selecting the Higher Criterion of Social Responsibility From experts' point of view. Environmental Education and Sustainable Development, 7(2), 77-90. (In Persian).
Kube, R., Loschel, A., Mertens, H., & Requate, T. (2018). Research trends in environmental and resource economics: Insights from four decades of JEEM. Journal of Environmental Economics and Management, 92, 433-464.
Lim, W.M. (2017). Inside the sustainable consumption theoretical toolbox: Critical concepts for sustainability, consumption, and marketing. Journal of Business Research, 69-80.
Lucas, W., Roy, M. (2021). Go with the flow’ for gamification and sustainability marketing. , International Journal of Information Management, 3(1), 34-42.
Nkamnebe, A. D. (2011) 'Sustainability marketing in the emerging markets: imperatives, challenges, and agend setting', vol. 6, no. 3, 2011 pp. 217-232.
Paola, A. M., Sheb, T., & R, K. T. (2020). Insights, challenges and recommendations for research on sustainability in marketing. Journal of Global Scholars of Marketing Science, 30(4), 394-406.
Papadas, K. K., Avlonitis, G. J., Carrigan, M., & Piha, L. (2018). The interplay of strategic and internal green marketing orientation on competitive advantage. Industrial Research Company, 23(5), 36-66.
Park, E., Kim, K. J., & Kwon, S.J. (2017). Corporate social responsibility as a determinant of consumer loyalty: An examination of ethical standard, satisfaction, and trust. Journal of Business Research, 76, 8-13.
Ruth, N.B. (2021). The Convergence of Sustainability and Marketing: Transforming Marketing to Respond to a New World. Australasian Marketing Journal, 1-6.
Saravanan .Azhaham Perumal, Thangavel Mathimani, Garlapati Deviram, Karthik Rajendran, Arivalagan Pugazhendhi (2018). Biofuel policy in India: A review of policy barriers in sustainable marketing of biofuel. Journal of Cleaner Production. 193 (2018) 734e747.
Savitz, A. (2012). The triple bottom line: How today's best-run companies are achieving economic, social and environmental success--and how you can too. John Wiley & Sons.
Suki, N. M., Suki, N. M., & Azman, N. S. (2016). Impacts of corporate social responsibility on the links between green marketing awareness and consumer purchase intentions. Procedia Economics and Finance, 37, 262-268.
Sun .Yang, Tony C. Garrettb, Ian Phau, Bing Zheng (2018). Case-based models of customer-perceived sustainable marketing and its effect on perceived customer equity. Journal of Business Research.
Taqawi, M. (2020). Strategic decision-making model of knowledge-based companies in technology commercialization, Allameh Tabatabai University, 230.
Tollin, K., & Christensen, L. B. (2019). Sustainability marketing commitment: Empirical insights about its drivers at the corporate and functional level of marketing. Journal of Business Ethics, 156(4), 1165-1185.
Turker, D. (2015). An analysis of corporate social responsibility in the Turkish business context. In Corporate Social Responsibility in Europe (pp. 483-499). Springer International Publishing.
van Dam. Ynte K (2017). Sustainable Marketing. Reference Module in Food Science.