تأثیر متقاطع توسعه مالی و راهبردهای نوآوری ‌‌بر زنجیره ارزش

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا، ایران

2 کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، ‌دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی،

3 کارشناسی ارشد اقتصاد، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران

10.22034/jiba.2023.55377.2013

چکیده

زنجیره ارزش ‌به مجموعه فعالیت‌هایی اتلاق می‌گردد که زنجیروار به هم متصل‌اند و منجر به خلق محصولی می‌گردند که برای مصرف‌کننده با ارزش بوده و برای شرکت سودآوری ایجاد می‌کند. از این‌رو، بررسی عوامل موثر بر آن –خاصه در کشورهای درحال توسعه- از اهمیت و ضرورت بالایی برخوردار است. زیرا در بازارهای امروزی، مزیت رقابتی در گرو ارزشی است که سازمان‌ها به مشتریان خود عرضه می‌کنند، به‌نحوی که در آن زمان، این ارزش توسط رقبای بالقوه و بالفعل عرضه نمی‌شود. تحقیق حاضر با رهیافت داده‌های تابلویی و استفاده از روش گشتاورهای تعمیم‌یافته به بررسی تأثیر متقاطع ‌توسعه مالی و راهبردهای نوآوری بر زنجیره ارزش در دو گروه از کشورهای منتخب درحال توسعه و توسعه‌یافته طی دوره 2019-2015 پرداخته ‌که نتایج ‌نشان داد، راهبرد نوآوری ‌محصول، راهبرد نوآوری فرایند و ‌توسعه مالی بر وسعت زنجیره ارزش در هر دو گروه از کشورهای منتخب تأثیر مثبت و معناداری دارند. اما، ضریب تخمینی راهبردهای نوآوری و ضریب تخمینی توسعه مالی در کشورهای توسعه‌یافته بزرگتر است. به‌علاوه، تأثیر متقاطع توسعه مالی و راهبردهای نوآوری محصول و نوآوری فرایند ‌بر وسعت زنجیره ارزش ‌در هر دو گروه از کشورهای منتخب ‌‌مثبت و معنادار و از اثر انفرادی آنها بزرگتر است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Cross Effect of Financial Development and Innovation Strategies on the Value Chain

نویسندگان [English]

  • Abolfazl Shahabadi 1
  • Mahtab Sabaei Dardashti 2
  • Maryam Aliyari 3
1 Alzahra University, Tehran, Iran
2 M.A in Business Management, Islamic Azad University
3 MA in Economics, Department of Economics, Faculty of Economics and Social Science, Alzahra University, Tehran, Iran
چکیده [English]

‌Value chain refers to a set of activities that are linked together and lead to the creation of products that are valuable to the consumer and create profitability for the company. Therefore, the study of the factors affecting it - especially in developing countries - is of great importance and necessity. Because in today's markets, competitive advantage depends on the value that organizations offer to their customers so at that time, this value is not offered by potential and actual competitors. Therefore, the present study, using the panel data approach and generalized moment method, investigates the cross-sectional effect of financial development and innovation strategies on the value chain in two groups of selected developing and developed countries during the period 2015-2019. The product innovation strategy, the process innovation strategy, and the financial development have a positive and significant effect on the value chain in both groups of selected countries. However, the estimated coefficient of innovation strategies and the estimated coefficient of financial development in developed countries are higher. In addition, the intersection of financial development and product innovation and process innovation strategies on the breadth of the value chain ‌in both groups of selected countries is positive and significant that the estimated coefficient of this effect is greater than the estimated coefficient of their effect.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Value Chain
  • Financial Development
  • Product Innovation Strategy
  • Process Innovation Strategy

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 09 مهر 1402
  • تاریخ دریافت: 24 اسفند 1401
  • تاریخ بازنگری: 16 فروردین 1402
  • تاریخ پذیرش: 09 مهر 1402