امضای برند برای شرکت‌های صادرکننده در صنعت فرش؛ تحلیل عوامل پیشایندی و پسایندی با روش FCM

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران

2 دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران

3 دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقصاد، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران

چکیده

پتانسیل‌ها و قابلیت‌های شرکت‌های صادراتی در صنعت فرش به صورتی است که شرکت‌های صادراتی فعال در این حوزه از توانش بالایی برای ایجاد امضای برند در صنعت فرش در بازارهای بین المللی دارند. لذا پژوهش حاضر باهدف شناسایی عناصر پیشایندی و پسایندی امضای برند برای شرکت‌های صادرکننده فرش و تحلیل این عناصر با استفاده از روش نقشه شناختی فازی (FCM) انجام پذیرفت. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات توصیفی و از نوع پیمایشی محسوب می‌شود. پژوهش حاضر، از لحاظ ‏روش شناسی در زمره پژوهش‌های آمیخته با رویکرد کیفی و کمی در پارادایم قیاسی، استقرایی ‏است. جامعه آماری پژوهش، خبرگان هستند که 30 نفر از ‏آن‌ها بر اساس اصل کفایت نظری و با استفاده‎ ‎از روش‎ ‎نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شده‌اند. ابزار‎ ‎گردآوری اطلاعات‎ در ‏بخش کیفی پژوهش، مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش ‏کمی، پرسشنامه می‌باشد که روایی و پایایی آن‌ها به ترتیب از طریق ضریبCVR و آزمون کاپای-کوهن و در بخش پرسشنامه با ‌استفاده از روایی محتوایی و پایایی بازآزمون تأیید شده است. در بخش کیفی، داده‌های بدست آمده از مصاحبه با استفاده از نرم‌افزار ‏MAXQDA و روش کدگذاری تحلیل شد و پیشایندها و پسایندهای امضای برند شناسایی شدند. ‏سپس در بخش کمی پژوهش، با استفاده از روش ‏‎ FCMنقشه شناختی فازی امضای برند ارائه و مهمترین عوامل پیشایندی و پسایندی امضای برند مشخص ‏شدند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Brand Signature for Export Enterprises in the Carpet Industry, Analysis of Antecedent and Consequent Factors Using the FCM Method

نویسندگان [English]

  • Ali Shariat Nejad 1
  • Seyyed Najmeddin Mousavi 2
  • Leila Yarahmadi 3
1 Assistant Professor Department of Business Management, Faculty of Management and Economics, Lorestan University, Lorestan, Iran
2 Associate Professor Department of Business Management. Faculty of Management and Economics, Lorestan University, Lorestan, Iran
3 PhD Student Government Management, Faculty of Management and Economics, Lorestan University, Lorestan, Iran
چکیده [English]

The potentials and capabilities of export enterprises in the carpet industry are so great that export enterprises operating in this field have a high ability to create brand signatures in the carpet industry in international markets. Therefore, the current research was conducted with the aim of identifying the antecedent and consequent elements of brand signatures for carpet export enterprises and analyzing these elements using the fuzzy cognitive mapping (FCM) method. It is an applied study, and as for the method of collecting the descriptive information, it is a survey. Methodologically, this study is an investigation that combines qualitative and quantitative approaches within an analogous inductive paradigm. The statistical population of the study is the experts, 30 of whom were selected according to the principle of theoretical adequacy and using the purposive sampling method. The instrument used to collect information is a semi-structured interview in the qualitative part of the study and a questionnaire in the quantitative part, whose validity and reliability were determined by the CVR coefficient and the Kappa-Cohen test, respectively. For the questionnaire part, content validity and retest reliability were confirmed. In the qualitative part, the data obtained from the interview were analyzed using MAXQDA software and the coding method, and the antecedents and suffixes of the brand signature were identified. In the quantitative part of the research, the fuzzy cognitive map of the brand signature was constructed using the FCM method, and the most important antecedents and consequent factors of the brand signature were identified.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Brand Signature
  • Export Enterprises
  • Carpet Industry
  • Fuzzy Cognitive Map
احمدوند، فرزانه و سرداری، احمد (1393).  بررسی ارزش ویژه برند برپاسخ های مصرف کنندگان، فصلنامه علمی- پژوهشی راهبردهای بازرگانی (دانشگاه شاهد)، دوره 21، شماره 4، ص63-78. 
اسدی، علی، خزای پول، جواد و توکلی، هدی (1396).  تأثیر تناسب برند برنگرش به برند و مؤلفه هاتی ارزش ادراک شده، فصلنامه علمی - پژوهشی چشم اندازه مدیریت بازرگانی، دوره 16، شماره پیاپی، 31، ص 49-64.
تقدیر، ملیحه، غیور، سید مرتضی و رجوعی، مرتضی (1396).  بررسی عوامل مؤسسه بر وفاداری برند با نقش میانجی هویتی و عشق به برند در هتل های پنج ستاره مشهد، فصلنامه شماره علمی_پژوهشی پژوهش و توسعه، دوره 6، 4، ص 121-138. 
رحیم‌نیا، فریبرز، فاطمی، سیده‌زهرا و هرندی، عطاءالله (1392). بررسی آثار متقابل ارزش ویژه برند بر مشتری (مطالعه: هتل های پنج ستاره کلان شهر مشهد، مجله مدیریت بازرگانی، دوره 5، شماره 4، ص1-20. 
رحیمی کلور، حسین؛  باشکوه اجیرلو، محمد؛  عزیزی حمل آبادی، فاطمه (1399).  شخصیت، شهرت و آگهی از برند روی عملکرد برند با میانجی گری نگرش بر برند در صنعت هتلداری (مورد مطالعه: شهر سرعین)، فصلنامه تحقیقاتی پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، سال چهارم، شماره 47، زمستان، جلد دوم، ص.  17-37. 
سیلک، علوین ج؛ رضایی، حمیدرضا؛ شیروانی، امیر (1390). بازاریابی، نشر مهربان.  چاپ دوم، تهران. 
عابدی، آ.  و جمالو، ف.  (1396).  بررسی عوامل مؤثر بر هویت برند سازمان و تأثیر آن بر عملکرد برند و مشمول بیمه البرز (مطالعه موردی: کارکنان استان تهران)، فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت بازرگانی، دوره 9، شماره 3، صص617-640. 
عطامحمدی، مجتبی (1391).  عوامل مهم برانگیزش و قصد خرید محصولات نان رضوی (با مرور بر مارک تجاری).  پژوهشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه پیام نور استان تهران. 
عزیزی، ش.  و بلور پارسا، م.ر.  (1395).  ترسیم شبکه تداعی های برند بانک کشاورزی و بانک تجارت با استفاده از نقشه مفهوم برند، فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت بازرگانی، دوره 8، شماره 2، ص 413-432. 
غلامی و نیره، فرخی استاد، مصطفی.  بابا جانی محمدی، سعیده (1399).  نقش مؤلفه های نوین برند در ارتقاء عملکرد از دیدگاه دیدگاه ( مورد مطالعه: فروشگاه های زنجیره ای هایپرمی مشهد)، فصل نامه مدیریت بازاریابی، دوره 15، شماره 48، ص 85-103. 
گلمکانی، مجید شفایی، سید مرتضی غیور باغبانی (1400).  تحلیل تاثیر امضای برند تجاری در صنعت هتلداری، مجله پژوهش و مطالعات علوم اسلامی، سال سوم، شماره 30، دی.
ولی‌پور، پیمان، سیاری، مریم (1399).  بررسی عنوان تاثیر برند، برند، نگرش برند، شهرت برند روی عملکرد برند در صنایع پوشاک، مجله علوم و فناوری نساجی، دوره 1، شماره 10، ص 31-38. 
واحدی، حسن؛  آقاجانی، حسنعلی؛  صفایی قادیکلایی، عبدالحمید.  شیر خدایی، میثم (1399).  شناسایی و تعیین مهمترین عوامل برای موفقیت برند کسب و کار دانش بنیان صنعتی با استفاده از تکنیک ISM. نشریه علمی پژوهشی مدیریت فردا، سال نوزدهم، تابستان 99، شماره 63. 
 
Alnsour, M. S.,& Subash, M. L. (2018). Impact of brand elements on brand equity: An applied study on Jordanian Corporations, African Journal of Marketing Management, 10(3), 17-27.
Chih-Cheh, C., Chen, P.-K., & Huan, C.-E. (2012). Brands and Consumer Behavior Social Behavior and Personality 40(1), 105-114.
Dotson, j., Fan, R., Fait, e., Oldham, j. & Yel, Y.(2017). Brand Attitudes and Search Engine Queries, Journal of interactive Marketing, vol. 37, pp, 105-116.
Foroudi, p. (2019). Influence of brand signature, brand awareness, brand attitude, brand reputation on hotel industrys brand performance, International journal of hospitality management, vol. 76, pp. 271-285.
Henderson, P. W., and Cote, J. A. (1998). Guidelines for selecting or modifying logos, Journal of Marketing, 62(2), 14-30.
Hefner, S. M., Fenko, A.& Teravest, A. (2017). Using the theory of planned behavior to understand brand love. Journal of product & brand Management, Santa Barbara, 26(1), 26-41.
Herrera, F. C., and Blanco, F. C. (2011).Consequences of consumer trust in PDO food Products: the role of familiarity. Journal of Product and Brand Management, 20(4), 282-296.
Karaosmanoglu, E., Banu Elmadag Bas, A. &Zhang, J. (2011). The role of other customer effect in corporate marketing: its impact on corporate image and customer-company identification, European J. Marketing, vol. 45(9/10), pp. 1416-1445.
Keller, K. l. (1993). Conceptualizing measuring and managing customer-based brand equity, Journal of Marketing, vol. 57(1), pp. 1-22.
Kumar, p. &polonsky, M. (2019). In-store experience quality and perceived credibility: A green retailer contet, Journal of Retaining and consumerservices, vol. 49, pp. 23-34.
Lee, J., Park, S., Bark, I., & Lee, C. S. (2008). The impact of the brand management system on brand performance in B-B and B-C environments. Industrial marketing management, 37(7), 848-855.
Lacoeuilhe, J., Louis, D. & Lombard, C. (2017). Impact of  product, store and retailer perception on consumers relationship to terroir store brand, Journal of retailing and consumer services, Vol. PP. 43-53.
Van Riel, C. B., and Van den Ban, A. (2001). The added value of corporate logos-An empirical study. European Journal of Marketing, 35(3/4), 428-440.
Van Der Lans, R., Cote, J. A., Henderson, p. W., …and Moorthry, J. (2009). Cross-national logo evaluation analysis: An individual -level approach. Marketing Science, 28(5), 968-985.    
 
.