امضای برند برای شرکت‌های صادرکننده در صنعت فرش؛ تحلیل عوامل پیشایندی و پسایندی با روش FCM

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران

2 دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران

3 دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقصاد، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران

10.22034/jiba.2023.56575.2051

چکیده

پتانسیل‌ها و قابلیت‌های شرکت‌های صادراتی در صنعت فرش به صورتی است که شرکت‌های صادراتی فعال در این حوزه از توانش بالایی برای ایجاد امضای برند در صنعت فرش در بازارهای بین المللی دارند. لذا پژوهش حاضر باهدف شناسایی عناصر پیشایندی و پسایندی امضای برند برای شرکت‌های صادرکننده فرش و تحلیل این عناصر با استفاده از روش نقشه شناختی فازی (FCM) انجام پذیرفت. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات توصیفی و از نوع پیمایشی محسوب می‌شود. پژوهش حاضر، از لحاظ ‏روش شناسی در زمره پژوهش‌های آمیخته با رویکرد کیفی و کمی در پارادایم قیاسی، استقرایی ‏است. جامعه آماری پژوهش، خبرگان هستند که 30 نفر از ‏آن‌ها بر اساس اصل کفایت نظری و با استفاده‎ ‎از روش‎ ‎نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شده‌اند. ابزار‎ ‎گردآوری اطلاعات‎ در ‏بخش کیفی پژوهش، مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش ‏کمی، پرسشنامه می‌باشد که روایی و پایایی آن‌ها به ترتیب از طریق ضریبCVR و آزمون کاپای-کوهن و در بخش پرسشنامه با ‌استفاده از روایی محتوایی و پایایی بازآزمون تأیید شده است. در بخش کیفی، داده‌های بدست آمده از مصاحبه با استفاده از نرم‌افزار ‏MAXQDA و روش کدگذاری تحلیل شد و پیشایندها و پسایندهای امضای برند شناسایی شدند. ‏سپس در بخش کمی پژوهش، با استفاده از روش ‏‎ FCMنقشه شناختی فازی امضای برند ارائه و مهمترین عوامل پیشایندی و پسایندی امضای برند مشخص ‏شدند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Brand Signature for Export Enterprises in the Carpet Industry, Analysis of Antecedent and Consequent Factors Using the FCM Method

نویسندگان [English]

  • Ali Shariat Nejad 1
  • Seyyed Najmeddin Mousavi 2
  • Leila Yarahmadi 3
1 Assistant Professor Department of Business Management, Faculty of Management and Economics, Lorestan University, Lorestan, Iran
2 Associate Professor Department of Business Management. Faculty of Management and Economics, Lorestan University, Lorestan, Iran
3 PhD Student Government Management, Faculty of Management and Economics, Lorestan University, Lorestan, Iran
چکیده [English]

The potentials and capabilities of export enterprises in the carpet industry are so great that export enterprises operating in this field have a high ability to create brand signatures in the carpet industry in international markets. Therefore, the current research was conducted with the aim of identifying the antecedent and consequent elements of brand signatures for carpet export enterprises and analyzing these elements using the fuzzy cognitive mapping (FCM) method. It is an applied study, and as for the method of collecting the descriptive information, it is a survey. Methodologically, this study is an investigation that combines qualitative and quantitative approaches within an analogous inductive paradigm. The statistical population of the study is the experts, 30 of whom were selected according to the principle of theoretical adequacy and using the purposive sampling method. The instrument used to collect information is a semi-structured interview in the qualitative part of the study and a questionnaire in the quantitative part, whose validity and reliability were determined by the CVR coefficient and the Kappa-Cohen test, respectively. For the questionnaire part, content validity and retest reliability were confirmed. In the qualitative part, the data obtained from the interview were analyzed using MAXQDA software and the coding method, and the antecedents and suffixes of the brand signature were identified. In the quantitative part of the research, the fuzzy cognitive map of the brand signature was constructed using the FCM method, and the most important antecedents and consequent factors of the brand signature were identified.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Brand Signature
  • Export Enterprises
  • Carpet Industry
  • Fuzzy Cognitive Map

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 17 مهر 1402
  • تاریخ دریافت: 22 اردیبهشت 1402
  • تاریخ بازنگری: 14 تیر 1402
  • تاریخ پذیرش: 17 مهر 1402