طراحی الگوی دموکراسی تجاری شرکت های پتروشیمی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری دانشگاه گیلان

2 مدیریت بازرگانی، مدیریت و اقتصاد، دانشگاه گیلان، رشت، ایران

3 گروه مدیریت، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.

چکیده

دموکراسی یکی از قدرتمندترین کلمات در جهان است. به عبارتی دموکراسی را می توان به عنوان یک ایدئولوژی، یک مفهوم یا یک نظریه درک کرد. دموکراسی در حوزه ی سیاست ایجاد شده و در حکمرانی مطرح گردیده است، اما در سال های اخیر این مفهوم خود را در سازمان ها و شرکت ها و بطور کلی دنیای کسب و کار جای داده است. دموکراسی تجاری مفهومی است که می تواند راهگشایی برای رسیدن به موفقیت، رشد و توسعه ی سازمان ها و شرکت ها باشد. هدف پژوهش حاضر ارائه و تدوین الگوی دموکراسی تجاری شرکت های پتروشیمی ایران است. این پژوهش بصورت کیفی انجام شده است. استراتژی پژوهش داده بنیاد است. جامعه مورد نظر شامل متخصصان مدیریت بازرگانی، اساتید دارای کتب و پژوهش در حوزة سیاست گذاری تجاری همچنین خبرگان حوزه علوم سیاسی و اقتصاد سیاسی و افراد رده بالای سازمان های تجاری می باشند. نمونه گیری به صورت گلوله برفی و هدفمند است. همچنین روش تجزیه و تحلیل داده ها به روش تحلیل داده بنیاد با رویکرد سیستماتیک به روش کدگذاری می باشد. بعد از تجزیه و تحلیل داده ها، نتایج نشان می دهد که 27 مقوله برای شرایط علی، محوری، راهبردها، مداخله گرها، مقوله های محیطی و پیامدها توسط پژوهشگر بدست آمده اند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Designing a model of Business Democracy in Petrochemical Companies

نویسندگان [English]

  • Alireza Abbasi Gorji 1
  • Mohen Akbari 2
  • Esmaeil Malek Akhlagh 3
1 PhD student, University of Guilan
2 Business Administration, Management and Economics, University of Guilan, Rasht, Iran
3 Associate Prof., University of Guilan
چکیده [English]

Democracy is one of the most powerful words in the world. In other words, democracy can be understood as an ideology, a concept or a theory. Democracy has been created in the field of politics and has been discussed in governance, but in recent years this concept has placed itself in organizations and companies and the business world in general. Commercial democracy is a concept that can be a way to achieve success, growth and development of organizations and companies. The aim of the current research is to present and formulate the commercial democracy model of Iranian petrochemical companies. This research was done qualitatively. The data research strategy is the foundation. The intended community includes business management specialists, professors with books and research in the field of business policy, as well as experts in the field of political science and political economy and high-ranking people of commercial organizations. Sampling is snowball and purposeful. Also, the data analysis method is based on the foundation's data analysis method with a systematic approach to the coding method. After analyzing the data, the results show that 27 categories for causal, central conditions, strategies, interveners, environmental categories and consequences have been obtained by the researcher.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Democracy
  • Business
  • Business Democracy
  • Petrochemical Companies
بشیریان، معصومه. (1398). بررسی تأثیر توسعه اقتصادی بر دموکراسی با استفاده از روش تحلیل مؤلفه‌های اساسی. دانشگاه بجنورد، دانشکده علوم انسانی.  
بیتهام، دیوید. (1399). دموکراسی چیست؟ (آشنایی با دموکراسی). ترجمه: شهرام نقش‌تبریزی. تهران: ققنوس. چاپ 9.  
تقی زاده، حدیثه. (1399). بررسی تطبیقی تأثیر دموکراسی و فساد بر جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در کشورهای غرب و شرق آسیا. دانشگاه ارومیه، دانشکده اقتصاد و مدیریت.  
جعفری پرویزخانلو، کرم؛ خضری، محمد؛ ازلی، رباب. (1398). تحلیل تاثیر دموکراسی بر نرخ تورم: مطالعه موردی کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا (MENA). دو فصلنامۀ علمی مطالعات و سیاست‌های اقتصادی. 6 (2), 277-311.  
جغتائی، سمیه؛ بابکی، روح اله؛ خشنودی, عبدالله. (1401). اثر آزادی اقتصادی و دموکراسی بر توسعه انسانی (مطالعه موردی: کشورهای منتخب عضو اوپک). فصلنامه اقتصاد و تجارت نوین، 17 (3), 3-33.  
کازرونی، علیرضا؛ اصغرپور، حسین؛ نفیسی مقدم، مریم. (1399). بررسی اثر ثبات سیاسی و دموکراسی بر رشد اقتصادی در کشورهای منتخب عضو سازمان همکاری اسلامی: رویکرد پانل پویا. فصلنامه علمی پژوهشهای رشد و توسعه اقتصادی. 10 (39) 55-74.  
صادقی عمروآبادی، بهروز. (1400). تحلیل اثرات دموکراسی و تجارت آزاد بر دریافتی عوامل تولید در ایران. تحقیقات اقتصادی. 55 (4). 915-939.  
صادقی، کمال؛ پورعبادالهان کویچ، محسن؛ محمدزاده، پرویز؛ کریمی، زهرا؛ علی­مرادی­افشار، پروین. (1396). بررسی همگرایی دموکراسی در کشورهای در حال توسعه با استفاده از رهیافت اقتصادسنجی فضایی. مدل‌سازی اقتصادی. 11 (4). 95-114.  
فتوحی، محسن. (1398). بررسی موانع روند دموکراتیزاسیون در کشورهای آسیای مرکزی مطالعه موردی تاجیکستان و ترکمنستان. دانشگاه محقق اردبیلی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی.  
ورهرامی، ویدا؛درگاهی، حسن؛ بیرانوند، فرانک. (1397). تأثیر خصوصی­سازی بر عملکرد صادراتی شرکت­های پتروشیمی ایران(مطالعه موردی: صادرات پلی-اتلین). فصلنامه اقتصاد و الگوسازی دانشگاه شهید بهشتی. 9 (2). 101-124. 
 
Abdellatif, A. M. (2003, May). Good governance and its relationship to democracy and economic development, In Global Forum III on Fighting Corruption and Safeguarding Integrity, Seoul (Vol. 20, No. May, p. 31). 
Allen, F., & Zhao, M. (2007). The corporate governance model of Japan: shareholders are not rulers. PKU Business Review, 36(7), 98-102. 
Andersen, D. (2022). One road to riches? How state building and democratization affect economic development; by Haakon Gjerløw, Carl Henrik Knutsen, Tore Wig and Matthew Charles Wilson, New York, NY, Cambridge University Press, 2022, 88 pp., ISBN 978-1-009-05369-3 (online), ISBN 978-1-009-05455-3 (paperback, $15). 
Beck, N. Kristian, S. Gleditsch, D. and Kyle, B. (2006). "Space is more than Geography: Using Spatial Econometrics in the Study of Political Economy". International Studies Quarterly 50(1): 27-44.
Boese, V. A., Edgell, A. B., Hellmeier, S., Maerz, S. F., & Lindberg, S. I. (2020). Deterring dictatorship: explaining democratic resilience since 1900. V-Dem Working Paper, 101.
Boese, V. A., Edgell, A. B., Hellmeier, S., Maerz, S. F., & Lindberg, S. I. (2020). Deterring dictatorship: explaining democratic resilience since 1900. V-Dem Working Paper, 101.
Bowie, N. (2018). Corporate democracy: how corporations justified their right to speak in 1970s Boston. Law and History Review, 36(4), 943-992.
Brown, S. (2020). Foreign aid, the mining sector and democratic ownership: The case of Canadian assistance to Peru. Development Policy Review, 38, O13-O31.
Cheng m. & Ouyang, R. (2016), Democracy and growth: A Perspective from democratic experience, Economic Inquiry, 54) 4): 1790–1804.
Chisadza, C., & Bittencourt, M. (2019). Economic development and democracy: The modernization hypothesis in sub-Saharan Africa. The Social Science Journal, 56(2), 243-254.
De Jong, G., & Van Witteloostuijn, A. (2004). Successful corporate democracy: Sustainable cooperation of capital and labor in the Dutch Breman Group. Academy of Management Perspectives, 18(3), 54-66.
Fitzroy, F. R., & Nolan, M. A. (2021). The Inefficiency of Employment and the Case for Workplace Democracy.
Heo, U., & Tan, A. C. (2001). Democracy and economic growth: a causal analysis. Comparative politics, 463-473.
Jiang, F., & Kim, K. A. (2020). Corporate governance in China: A survey. Review of Finance, 24(4), 733-772.
Knutsen, C. H. (2021). A business case for democracy regime type, growth, and growth volatility. Democratization, 1-20.
Krieger, T. (2022). Democracy and the quality of economic institutions: theory and evidence. Public Choice, 192(3-4), 357-376.
Linkner, J. (2014). The road to reinvention: How to drive disruption and accelerate transformation. John Wiley & Sons.
Lipset, S. M. (2019). Why no socialism in the United States?. In Radicalism in the Contemporary Age (pp. 31-150). Routledge.
Mallin, C. (2016). Corporate governance. Oxford university press.
Markopoulos, E., & Vanharanta, H. (2015). The company democracy model for the development of intellectual human capitalism for shared value. Procedia Manufacturing, 3, 603-610.
Markopoulos, E., & Vanharanta, H. (2017). Space for company democracy. In Advances in Human Factors, Business Management, Training and Education (pp. 275-287). Springer, Cham.
Martinez-Jimenez, R., Hernández-Ortiz, M. J., & Fernández, A. I. C. (2020). Gender diversity influence on board effectiveness and business performance. Corporate Governance; The international journal of business in society.
Mathonnat, C., & Minea, A. (2019). Forms of democracy and economic growth volatility. Economic modelling, 81, 594-603.
Naciti, V., Cesaroni, F., & Pulejo, L. (2021). Corporate governance and sustainability: A review of the existing literature. Journal of Management and Governance, 1-20.
Nadeem, A. H. (2020). Pakistan: The Politics of the Misgoverned. Taylor & Francis.
Nordin, F., & Lindbergh, J. (2019). Foreign market learning: an integrative model of its antecedents, processes and outcomes. Journal of Business & Industrial Marketing.
Paul Krugman the M.I. T Press(1988) “What should Trade Policy Target? In: Strategic Trade Policy and the New International .Spencer B .Economics”,. P.71.
Pozuelo, J., Slipowitz, A., & Vuletin, G. (2016). Democracy does not cause growth: the importance of endogeneity arguments.
Reich, R. (2008). Hyper-capitalism is transforming business, democracy and everyday life. Review of society and business.
Scobie, M. R., Milne, M. J., & Love, T. R. (2020). Dissensus and democratic accountability in a case of conflict. Accounting, Auditing & Accountability Journal, 33(5), 939-964.
Siami-Namini, S. (2017). Reverse Privatization and New Government Reforms: A Review of Theory and Evidence. International Journal of Current Advanced Research, 6(10).
Sima, D., & Huang, F. (2023). Is democracy good for growth?—Development at political transition time matters. European Journal of Political Economy, 102355.
Solymossy, E. (2020). Business in the US Democracy. Rev. Eur. & Comp. L.42, 169.
Steinmetz, J. (2019). Theories of Democracy. Politics, Power, and Purpose: An Orientation to Political Science.
Stoian, M. C., Rialp, J., &Dimitratos, P. (2017). SME networks and international performance: Unveiling the significance of foreign market entry mode. Journal of Small Business Management, 55(1), 128-148.
Suryawati, N. (2021). Constitutional rights perspective and economic democracy based on Pancasila economic system. International Journal of Business, Economics & Management (IJBEM), 4(1), 262-268.
Sylwester, K. (2015). Does democracy increase growth more in new countries?. Economics & Politics, 27(2), 266-289.
Talisse, R. B. (2013). A pragmatist philosophy of democracy. Routledge.
Uddin, M., Ali, M. H. & Masih. M. (2017). “Plitical Stability and Growth: An Application of Dynamic GMM and Quantile Regression”. Economic Modelling, 64, 610-625. 
Vanharanta, H., & Markopoulos, E. (2019). The applied philosophy concept for management and leadership objects through the Company Democracy Model. Theoretical Issues in Ergonomics Science, 20(2), 178-195. 
Wangwe S., New Trade Theories and Developing Countries: Policy and Technological Implications. UNU/INTECH Working Paper No.7. 1993.
Wiesner, C. (2019). Free trade versus democracy and social standards in the European Union: trade-offs or trilemma? Politics and Governance, 7(4), 291-300. 
Zaitul, Z., & Ilona, D. (2018). Gender in audit committee and financial reporting timeliness: The case of unique Continental European Model. International Journal of Engineering & Technology