طراحی الگوی دموکراسی تجاری شرکت های پتروشیمی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری دانشگاه گیلان

2 مدیریت بازرگانی، مدیریت و اقتصاد، دانشگاه گیلان، رشت، ایران

3 گروه مدیریت، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.

10.22034/jiba.2023.57754.2088

چکیده

دموکراسی یکی از قدرتمندترین کلمات در جهان است. به عبارتی دموکراسی را می توان به عنوان یک ایدئولوژی، یک مفهوم یا یک نظریه درک کرد. دموکراسی در حوزه ی سیاست ایجاد شده و در حکمرانی مطرح گردیده است، اما در سال های اخیر این مفهوم خود را در سازمان ها و شرکت ها و بطور کلی دنیای کسب و کار جای داده است. دموکراسی تجاری مفهومی است که می تواند راهگشایی برای رسیدن به موفقیت، رشد و توسعه ی سازمان ها و شرکت ها باشد. هدف پژوهش حاضر ارائه و تدوین الگوی دموکراسی تجاری شرکت های پتروشیمی ایران است. این پژوهش بصورت کیفی انجام شده است. استراتژی پژوهش داده بنیاد است. جامعه مورد نظر شامل متخصصان مدیریت بازرگانی، اساتید دارای کتب و پژوهش در حوزة سیاست گذاری تجاری همچنین خبرگان حوزه علوم سیاسی و اقتصاد سیاسی و افراد رده بالای سازمان های تجاری می باشند. نمونه گیری به صورت گلوله برفی و هدفمند است. همچنین روش تجزیه و تحلیل داده ها به روش تحلیل داده بنیاد با رویکرد سیستماتیک به روش کدگذاری می باشد. بعد از تجزیه و تحلیل داده ها، نتایج نشان می دهد که 27 مقوله برای شرایط علی، محوری، راهبردها، مداخله گرها، مقوله های محیطی و پیامدها توسط پژوهشگر بدست آمده اند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Designing a model of Business Democracy in Petrochemical Companies

نویسندگان [English]

  • Alireza Abbasi Gorji 1
  • Mohen Akbari 2
  • Esmaeil Malek Akhlagh 3
1 PhD student, University of Guilan
2 Business Administration, Management and Economics, University of Guilan, Rasht, Iran
3 Associate Prof., University of Guilan
چکیده [English]

Democracy is one of the most powerful words in the world. In other words, democracy can be understood as an ideology, a concept or a theory. Democracy has been created in the field of politics and has been discussed in governance, but in recent years this concept has placed itself in organizations and companies and the business world in general. Commercial democracy is a concept that can be a way to achieve success, growth and development of organizations and companies. The aim of the current research is to present and formulate the commercial democracy model of Iranian petrochemical companies. This research was done qualitatively. The data research strategy is the foundation. The intended community includes business management specialists, professors with books and research in the field of business policy, as well as experts in the field of political science and political economy and high-ranking people of commercial organizations. Sampling is snowball and purposeful. Also, the data analysis method is based on the foundation's data analysis method with a systematic approach to the coding method. After analyzing the data, the results show that 27 categories for causal, central conditions, strategies, interveners, environmental categories and consequences have been obtained by the researcher.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Democracy
  • Business
  • Business Democracy
  • Petrochemical Companies

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 01 آبان 1402
  • تاریخ دریافت: 12 مرداد 1402
  • تاریخ بازنگری: 27 مهر 1402
  • تاریخ پذیرش: 01 آبان 1402