مدل توسعه صادرات شرکت های دانش بنیان حوزه الکترونیک و برق ایران با محوریت ارتقاء پایبندی سازمانی کارکنان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کروه مدیریت دولتی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران.

2 گروه مدیریت دولتی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران

3 گروه مدیریت، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران.

4 گروه مدیریت، واحد کازرون، دانشگاه آزاد اسلامی، کازرون، ایران.

10.22034/jiba.2023.57874.2092

چکیده

صادرات محصولات دانش بنیان با فناوری بالا به‌دلیل نقش تاثیرگذار بر ایجاد ارزش‌افزوده و ارزآوری، برای اقتصاد ملی کشورهای درحال‌توسعه بسیار بااهمیت تلقی می شود. از طرفی، پایبندی سازمانی کارکنان برای عملکرد مؤثر شرکت های دانش بنیان هم امری حیاتی است و نبود آن، این سازمان ها را متحمل هزینه‌های زیادی می‌کند. در این راستا این پژوهش با هدف تدوین مدل توسعه صادرات شرکت های دانش بنیان حوزه الکترونیک و برق با محوریت ارتقاء پایبندی سازمانی کارکنان در ایران به انجام رسید. این پژوهش با استفاده از روش آمیخته (کیفی-کمی) به انجام رسید که استخراج 17 شاخص مدل موردنظر در بخش کیفی و با استفاده از تحلیل محتوا پژوهش های معتبر انجام شده صورت گرفت و تعیین ارتباط بین شاخص ها برای دستیابی به مدل در بخش کمی با اتکا به روش مدل‌سازی ساختاری تفسیری (ISM) انجام شد. تحلیل داده های کیفی و کمی پژوهش دستیابی به مدلی شش سطحی بود که تاثیرگذارترین شاخص های این مدل در سطح ششم محیط کاری مناسب در شرکت های دانش بنیان، ارتباطات درون و برون سازمانی شرکت های دانش بنیان ، وضعیت تقاضای کاردر بازارهای صادراتی و ویژگی های خاص شرکت های دانش بنیان بودند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The export development model of knowledge-based companies in the field of electronics and electricity in Iran, focusing on improving the organizational commitment of employees

نویسندگان [English]

  • Roholla Sohrabi 1
  • Vahid Chenari 2
  • Mohammad Hemati 3
  • Mehrdad Hamrahi 4
1 department of Public Administration, Shushtar Branch, Islamic Azad University, Shushtar, iran.
2 , Department of Public Administration, Shoushtar Branch, Islamic Azad University, Shoushtar. Iran.
3 Department of Management, Semnan Branch, Islamic Azad, University, Semnan, Iran
4 Department of Management, Kazerun Branch, Islamic Azad University, Kazerun, Iran.
چکیده [English]

The export of knowledge-based products with high technology is considered very important for the national economy of developing countries due to its influential role in creating added value and earning currency. On the other hand, the organizational adherence of employees is also vital for the effective functioning of knowledge-based companies, and its absence causes these organizations to bear a lot of costs. In this regard, this research was carried out with the aim of developing a model of export development of knowledge-based companies in the field of electronics and electricity, focusing on improving the organizational commitment of employees in Iran. This research was carried out using a mixed method (qualitative-quantitative) which extracted 17 indicators of the desired model in the qualitative part and by using the content analysis of valid researches and determining the relationship between the indicators to achieve the model in the quantitative part. It was done by relying on the Interpretive Structural Modeling (ISM) method. Analyzing the qualitative and quantitative data of the research was the achievement of a six-level model, the most effective indicators of this model being the appropriate working environment in knowledge-based companies, internal and external communication of knowledge-based companies, the state of labor demand in export markets and special characteristics in the sixth level of this model. were knowledge-based companies.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Knowledge
  • exports
  • employee commitment
  • knowledge-based organizations

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 30 آبان 1402
  • تاریخ دریافت: 04 شهریور 1402
  • تاریخ بازنگری: 21 آبان 1402
  • تاریخ پذیرش: 30 آبان 1402