مدل توسعه صادرات شرکت های دانش بنیان حوزه الکترونیک و برق ایران با محوریت ارتقاء پایبندی سازمانی کارکنان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت دولتی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران

2 گروه مدیریت، واحد سمنان ، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران.

3 گروه مدیریت، واحد کازرون، دانشگاه آزاد اسلامی، کازرون، ایران

چکیده

صادرات محصولات دانش بنیان با فناوری بالا به‌دلیل نقش تاثیرگذار بر ایجاد ارزش‌افزوده و ارزآوری، برای اقتصاد ملی کشورهای درحال‌توسعه بسیار بااهمیت تلقی می شود. از طرفی، پایبندی سازمانی کارکنان برای عملکرد مؤثر شرکت های دانش بنیان هم امری حیاتی است و نبود آن، این سازمان ها را متحمل هزینه‌های زیادی می‌کند. در این راستا این پژوهش با هدف تدوین مدل توسعه صادرات شرکت های دانش بنیان حوزه الکترونیک و برق با محوریت ارتقاء پایبندی سازمانی کارکنان در ایران به انجام رسید. این پژوهش با استفاده از روش آمیخته (کیفی-کمی) به انجام رسید که استخراج 17 شاخص مدل موردنظر در بخش کیفی و با استفاده از تحلیل محتوا پژوهش های معتبر انجام شده صورت گرفت و تعیین ارتباط بین شاخص ها برای دستیابی به مدل در بخش کمی با اتکا به روش مدل‌سازی ساختاری تفسیری (ISM) انجام شد. تحلیل داده های کیفی و کمی پژوهش دستیابی به مدلی شش سطحی بود که تاثیرگذارترین شاخص های این مدل در سطح ششم محیط کاری مناسب در شرکت های دانش بنیان، ارتباطات درون و برون سازمانی شرکت های دانش بنیان ، وضعیت تقاضای کاردر بازارهای صادراتی و ویژگی های خاص شرکت های دانش بنیان بودند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The export development model of knowledge-based companies in the field of electronics and electricity in Iran, focusing on improving the organizational commitment of employees

نویسندگان [English]

  • Ruhollah Sohrabi 1
  • Vahid Chenari 1
  • Mohammad Hemati 2
  • Mehrdad Hamrahi 3
1 Department of Public Administration, Shoushtar Branch, Islamic Azad University, Shoushtar, Iran.
2 Department of Management, Semnan Branch, Islamic Azad University, Semnan, Iran.
3 Department of Management, Kazeron Branch, Islamic Azad University, Kazeron, Iran.
چکیده [English]

The export of knowledge-based products with high technology is considered very important for the national economy of developing countries due to its influential role in creating added value and earning currency. On the other hand, the organizational adherence of employees is also vital for the effective functioning of knowledge-based companies, and its absence causes these organizations to bear a lot of costs. In this regard, this research was carried out with the aim of developing a model of export development of knowledge-based companies in the field of electronics and electricity, focusing on improving the organizational commitment of employees in Iran. This research was carried out using a mixed method (qualitative-quantitative) which extracted 17 indicators of the desired model in the qualitative part and by using the content analysis of valid researches and determining the relationship between the indicators to achieve the model in the quantitative part. It was done by relying on the Interpretive Structural Modeling (ISM) method. Analyzing the qualitative and quantitative data of the research was the achievement of a six-level model, the most effective indicators of this model being the appropriate working environment in knowledge-based companies, internal and external communication of knowledge-based companies, the state of labor demand in export markets and special characteristics in the sixth level of this model. were knowledge-based companies.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Knowledge
  • exports
  • employee commitment
  • knowledge-based organizations
سرفرازی, بی‌بی عصمت, یعقوبی, نورمحمد, محمدی, محمد, جراحی, جلیل (1401). ارائه مدل عوامل مؤثر بر مدیریت استعداد در شرکت‌های دانش‌بنیان با تأکید بر ماندگاری کارکنان دانشی. مدیریت بهره‌وری، دوره 16، شماره 60، صص 77-107.  
حسینی طبقدهی, لیلا (1399). مطالعه کیفی عوامل مؤثر بر نگهداشت کارکنان دانشی در دانشگاه. فصلنامه آمـــــوزش و بهبود منابع انسانی، دوره 1، سال 1، صص 79-92.  
قمری، آزاده، زین‌آبادی حسن‌رضا، آراسته حمیدرضا، بهرنگی محمدرضا (1397). بهره‌وری سازمانی با نگه‌داشت استعدادهای نیروی انسانی: ارائه الگو (مورد مطالعه: شرکت ملی گاز ایران). فصلنامه علمی-پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری، دوره 6، شماره 23، صص 67-80.   
ساغروانی، سیما؛ احمدی مقدم، حسن؛ رحمان‌سرشت، حسین (1395). نقش فرهنگِ سازمانی در ارتقای هویت سازمانی کارکنان. فصلنامۀ علمی مطالعات منابع انسانی، دوره 6، شماره 2، صص 1-22. 
شریف عسکری، صفا، کاباران زادقدیم، محمدرضا، حقیقت منفرد، جلال، عدالتیان شهریاری، جمشید (1399). مدلسازی عوامل مؤثر بر تشخیص فرصت‌های کارآفرینی بین‌المللی در شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی با استفاده از روش ساختاری تفسیری، مجله مدیریت کسب‌وکارهای بین‌المللی، سال سوم، شماره 4، 86-67. 
مرادی، علی؛ امیری، میترا (1399). رابطه بین فرهنگ سازمانی با مسئولیت‌پذیری سازمانی کارکنان: مورد مطالعه شهر کرمانشاه. جامعه‌شناسی اقتصادی و توسعه، دوره 9، شماره 1، صص 261-282. 
میرجلیلی، سیدحسین، حسینی، سیدشمس‌الدین و عبدی، یوسف (1397)، بررسی عوامل موثر بر توسعه صادرات محصولات دانش‌بنیان در کشورهای منتخب. فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات بین رشته‌ای دانش راهبردی، شماره 23، 144-115.  
ذاکری، امیر و صارمی، محمدصادق (1399)، تعیین پیکره‌بندی دانش در فرایند بین‌المللی شدن شرکت‌های دانش‌بنیان ایران؛ مطالعه موردی تجهیزات پزشکی. مجله مدیریت کسب‌وکار بین‌المللی، سال سوم، شماره 3، 113-89.
زمانی، اردشیر، رحمتی، محمدحسین، زندحسامی، حسام و یزدانی، حمید رضا (1398). تحلیلی بر عوامل انگیزاننده و بازدارنده همکاری‌های راهبردی بین‌المللی شرکت‌های دانش‌بنیان، مجله مدیریت کسب‌وکار بین‌المللی، سال دوم، شماره 2، 169-145.   
  
Aburub, Bassam. (2020). Employee Retention & Engagement Solution. Open Journal of Business and Management. 8(1), 86-101. 
Al-Hajri, S.A. (2020). Employee Retention in light of Green HRM practices through the Intervening role of Work Engagement. Ann. Contemp. Dev. Manag. HR, 2, 10–19.
Ali, M. & Ahmad, N. (2017). ‘Impact of pay promotion and recognition on job satisfaction: A study on banking sector employees Karachi’, Global Management Journal for Academic & Corporate Studies, 7, 131–141.
Armstrong, M. (2020). Human Resource Management Practice; Kogan Page Limited: London, UK.
Atapattu, M. (2018). High performance work practices and knowledge workers’ propensity for knowledge management processes. Knowledge Management Research & Practice, 16(3), 356–365
Badiyala, A. (2015). ‘Attracting, retaining and developing the best consulting talent, Journal of Drishtikon, 16(2), 221-239.
Bhagia, P. (2022). Dealing with the turnover tsunami: Strategies for attracting and retaining the best talent. AJO-DO Clinical Companion. ISSN 2666-4305, https://doi.org/10.1016/j.xaor. 12. (5). 
Bussin, M. & Toerien, W.C.(2015). ‘Influence of reward preferences in attracting, retaining, and motivating knowledge workers in South African information technology companies’, Acta Commercii, 15(1), 1–13.
Darkwa, K.W., Newman, S., Kawkab, M. & Chowdhury, E.M. (2015). ‘A qualitative study of factors influencing retention of doctors and nurses at rural healthcare facilities in Bangladesh’, BMC Health Services, 15, 344
Das, B.L. & Baruah, M. (2013). ‘Employee retention: A review of literature’, Journal of Business and Management, 14(2), 8–16.
Das, S.C.; Singh, R.K. (2016). Green HRM and organizational sustainability: An empirical review. Kegees J. Soc. 8, 227–236.
Deery, M. & Jago, L. (2015). ‘Revisiting talent management, work-life balance and retention strategies’, International Journal of Contemporary Hospitality Management, 27(3), 453–472. 
Dresner, M., De Rivera, C., Fuccillo, K.K. & Heejun, C. (2014). ‘Improving higher-order thinking and knowledge retention in environmental science teaching, BioScience, 64(1), 40–48. 
Ghani, Bilqees & Memon, Khalid & Zada, Muhammad & Khattak, Afraseyab & Araya-Castillo, Luis & Ullah, Rezwan. (2022). Challenges and Strategies for Employee Retention in the Hospitality Industry: A Review. Journal of Sustainability. 14(1). 339-453.
Gharib, M.N., Kahwaji, A.T. & Elrasheed, M.O. (2017). ‘Factors affecting staff retention strategies used in private Syrian companies during the crisis’, International Review of Management and Marketing ,7(2), 202–206.
Gohari, P., Ahmadloo, A., Boroujeni, M.B. & Hosseinpour, S.J., (2013), ‘The relationship between regards and employee performance’, Interdisciplinary Journal of Contemporary Research in Business, 5(3), 543–554.  
Ikram, A., Fiaz, M., Mahmood, A., Ahmad, A., Ashfaq, R. (2021). Internal corporate responsibility as a legitimacy strategy for branding and employee retention: a perspective of higher education institutions. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 7(1), doi: 10.3390/joitmc7010052.
Irabor, I.E.; Okolie, U.C. (2019). A review of employees’ job satisfaction and its effect on their retention. Annals of Spiru Haret University. Journal of Economic reserch.19, 93–114.
Islam, Talat & Ahmer, Zeshan & Mushtaq, Naeem. (2019). Retaining Talent: The Role of the Personal and Contextual Factors. Lahore Journal of Business. 8, 33-53.
Khalid, N., Pahi, M.H. & Ahmed, U. (2016), ‘Losing your best talent: Can leadership retain employees? The dilemma of the banking sector of Hyderabad Sindh, Pakistan: A mediation investigation’, International Review of Management and Marketing, 6(3), 608–616.
Khan, Unzilla. (2021). Effect of Employee Retention on Organizational Performance. Journal of Entrepreneurship, Management, and Innovation. 2, 52-66.  
Kim, H.K.(2014). ‘Work-life balance and employees’ performance: The mediating role of affective commitment’, Global Business and Management Research, 6(1), 37–51.
Kim, J.S., Milliman, J., Lucas, A. (2020). Effects of CSR on employee retention via identification and quality-of-work-life. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 32(3), 1163-1179.
Kleindienst, B. & Biedermann, H. (2016). ‘Participatory development of a performance measurement and management system’, Proceedings of 8th International Scientific Conference – Management of Technology Step to Sustainable Production, Poreč, Croatia, 2(2),165-189.
Letchmiah, L. & Thomas, A. (2017). ‘Retention of high-potential employees in a development finance company’, SA Journal of Human Resource Management, 15(0), 1–9. 
Likhitkar, P.; Verma, P. Field. (2017). Impact of green HRM practices on organization sustainability and employee retention. Int. J. Innov. Res. Multidiscip. 3, 152–157.
Lunau, T., Bambra, C., Eikemo, T.A., Van der Wel, K.A. & Dragano, N.(2014). ‘A balancing act? Work-life balance, health and well-being in European welfare states’, European Journal of Public Health, 24(3), 422–427. 
Mabaso, Calvin & Maja, Malose & Kavir, Makan & Lekwape, Lesego & Makhasane, Shereen. (2021). Talent retention strategies: An exploratory study within the consulting industry in Gauteng province, South Africa. Acta Commercii. 21(2), 132-149.
Magaisa, Gibbet & Musundire, Austin. (2022). Factors Affecting Employee Retention in Zimbabwean Companies. International Journal of Applied Management Theory and Research. 4. 1-20. 10.4018/IJAMTR.288507.
Martinez-Tur, Vicente & Moliner, Carolina & Maniezki, Alice. (2020). Organizational Justice. 43(2), 123-139.
Mazerolle, S.M. & Goodman, A.(2013). ‘Fulfillment of work–life balance from the organizational perspective: A case study’, Journal of Athletic Training, 48(5), 668–677. 
McShane, S.L. & Von Glinow, M.A. (2015). Organizational behavior: Emerging knowledge, global reality, 7th edn, McGraw-Hill Education, Singapore.
Mehta, M., Kurbetti, A. & Dhankhar, R. (2014).‘Study on employee retention and commitment’, International Journal of Advance Research in Computer Science and Management Studies 2(2), 154–164.
Monteiro, Beatriz & Santos, Vasco & Pinto dos Reis, Isabel & Sampaio, Marta Sofia Mota Correia Sampaio & Sousa, Bruno & Martinho, Filipa & Sousa, Maria & Au-Yong Oliveira, Manuel. (2020). Employer Branding Applied to SMEs: A Pioneering Model Proposal for Attracting and Retaining Talent.  Journal of Information, 11(2), 57-74.
Muzam, J. (2022). The Challenges of Modern Economy on the Competencies of Knowledge Workers. J Knowl Econ. https://doi.org/10.1007/s13132-022-00979-y.
Nadeem, Areebah & Malik, Anam. (2021). FACTORS AFFECTING EMPLOYEE RETENTION IN PAKISTAN. International Journal of Research Publications. 86. 10.47119/IJRP1008611020212322.
Onyeaku, John. (2020). How can organizations effectively use appraisal systems to retain knowledge workers? A systematic review of the literature. Muma Business Review. 4. 157-168. 10.28945/4603.
Óskarsdóttir, Helga Guðrún, Guðmundur Valur Oddsson, Jón Þór Sturluson, and Rögnvaldur Jóhann Sæmundsson. 2022. Towards a Holistic Framework of Knowledge Worker Productivity. Administrative Sciences, 12: 50. https://doi.org/ 10.3390/admsci12020050
Owusu, M.A. (2020).‘Strategies to improve employee retention in the small retail industry’, Doctoral dissertation, Walden University.
Planer, Dorota Grego (2019), The Relationship between Organizational Commitment and Organizational Citizenship Behaviors in the Public and Private Sectors, Journal of Sustainability,No:11,639-654pp.
Rehman, N.; Hassan, A. (2019). Transforming into a learning organization through HR initiatives and managerial factors: A case of avari hotel, Lahore. J. Manag. 3, 1–24.
Rehman, N.; Mubashar, T. (2017). Job stress, Psychological Capital and Turnover Intentions in Employees of Hospitality Industry. J. Behav. Sci. 27(1), 59–79.
Rodríguez-Sánchez, J.-L., González-Torres, T., Montero-Navarro, A. & Gallego-Losada, R. (2020), ‘Investing time and resources for work–life balance: The effect on talent retention’, International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(6), 2–14. 
Rok, M.; Mulej, M. (2014). CSR-based model for HRM in tourism and hospitality. Journal of Kybernetes, 43, 346–362.
Safiullah, A.B.(2014).‘Impact of rewards on employee motivation of the telecommunication industry of Bangladesh: An empirical study’, Journal of Business and Management, 16(12), 22–30. 
Samuel, M.O. & Chipunza, C. (2009).‘Employee retention & turnover: Using motivational variables as a panacea’, African Journal of Business Management, 3(8), 410–415.
Sančanin, Branislav. (2021). The impact of branding on the efficiency of the process of attracting and retaining talented employees. Trendovi u poslovanju. 9. 107-115. 10.5937/trendpos2102120S.
Schaerer, M., Kern, M., Berger, G., Medvec, V. & Swaab, R. (2017). ‘The illusion of transparency in performance appraisals: When and why accuracy motivation explains unintentional feedback inflation’, Organisational Behavior and Human Decisions Processes, 144, 171–186. 
Scott, S.B. (2019). Factors Influencing Teacher Burnout and Retention Strategies. Bachelor’s Thesis, The University of Akron, Akron, OH, USA.
Shujaat, Sobia & Manzoor, Engr. Dr. Amir & Syed, Nadeem. (2014). Impact of Team Work on Employee Satisfaction. IBT Journal of Business Studies. 10(2), 71-80.
Singh, A., 2018, ‘Employee retention strategies in Trinidadian small enterprises’, Doctoral dissertation, Walden University.
Tews, M.J.; John, W. Michel, and Kathryn Stafford. (2020). Social support and turnover among entry-level service employees: Differentiating type, source, and basis of attachment. Journal of Human Resource. 59, 221–234.
Turnea, E.S. (2018). ‘Attraction and retention of the employees. A study based on multinationals from Romania’, Procedia-Social and Behavioral Sciences, 238, 73–80.
Uitzinger, D., Chrysler-Fox, P. & Thomas, A. (2018). ‘Perceptions of human resource professionals of challenges to and strategies for retaining managers’, Acta Commercii, 18(1), 1–10.
Vasquez, D. (2014). ‘Employee retention for economic stabilization: A qualitative phenomenological study in the hospitality sector’, International Journal of Management, Economics and Social Sciences, 3(1), 1–17
Weng, Q. & McElroy, J.C. (2012). ‘Organizational career growth, affective occupational commitment and turnover intentions’, Journal of Vocational Behavior, 80(2), 256–265. 
Wilson, Nairn & Verma, Mahesh & Nanda, Aditi. (2019). Leadership in recruiting and retaining talent in academic dentistry. Journal of Dentistry. 87(1), 121-139.
World at Work.(2021).Total rewards model a framework for strategies to attract, motivate and retain employees, viewed 15(2),219-232. 
 
.