تأثیر قابلیت‌های به اشتراک‌گذاری دانش دیجیتال، پلتفرم دیجیتال و کسب‌‌وکار دیجیتال بر نوآوری مدل کسب‌وکار و بین‌المللی‌سازی شرکت‌های دانش‌بنیان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران

2 دکتری سیاستگذاری بازرگانی، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران

3 کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

10.22034/jiba.2023.58729.2125

چکیده

هدف این پژوهش بررسی تأثیر قابلیت‌های به اشتراک‌گذاری دانش دیجیتال، پلتفرم دیجیتال و کسب‌وکار دیجیتال بر بین‌المللی‌سازی با تبیین نقش میانجی نوآوری مدل کسب‌وکار است. تحقیق حاضر از نظر مخاطب هدف مطالعه‌ای کاربردی بوده و ماهیت و روش آن توصیفی-پیمایشی می‌باشد. جامعه آماری پژوهش شرکت‌های دانش‌بنیان کوچک و متوسط استان تهران به تعداد 4400 شرکت بود. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 351 نفر تعیین شد. داده‌ها از طریق روش نمونه‌گیری تصادفی و با استفاده از یک پرسشنامه استاندارد 33 سوالی با پیمایش آنلاین گردآوری شد. تجزیه و تحلیل‌ها داده‌ها در بخش آمار توصیفی و آمار استنباطی به ترتیب با نرم‌افزارهای SPSS 26 و Smart PLS 3 انجام شد. تمامی فرضیه‌های پژوهش به استثنای تأثیر قابلیت به اشتراک‌گذاری دانش دیجیتال بر بین‌المللی‌سازی، در سطح اطمینان 99% تأیید شدند. این یافته‌ها از لحاظ نظری به تحقیق پیرامون اثرات انواع قابلیت‌های دیجیتال در شرکت‌های کوچک و متوسط کمک می‌کند و ادبیات این حوزه را غنی می‌سازد، همچنین مفاهیم مدیریتی مهمی را برای سیاست‌گذاران به خصوص مدیران شرکت‌های کوچک و متوسط فراهم می‌کند تا به این شرکت‌ها در راستای اجرای استراتژی‌های دیجیتال و ورود به بازارهای فرا مرزی کمک کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The effect of digital knowledge sharing capabilities, digital platform and digital business on business model innovation and internationalization of knowledge-based enterprises

نویسندگان [English]

  • Mohammad Ali Shahhoseini 1
  • Sadegh Ghaderi Kangavari 2
  • Rasoul Nosratpanah 3
1 Associate Prof., Department of Business Management, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran
2 Ph.D. of business policy, Department of Business Management, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran
3 MA in Business Administration, Faculty of Management, University of Kharazmi, Tehran, Iran
چکیده [English]

The purpose of this study is to investigate the effect of digital knowledge sharing capability (DKC), digital platform capability (DPC) and digital business capability (DBC) on internationalization (INT) by explaining the mediating role of business model innovation (BMI). From the point of view of the target audience, this study is applied research, and its nature and method is descriptive-survey. The statistical population was 4400 small and medium knowledge-based Enterprises in Tehran province. The sample size was determined by using the Kerchsi-Morgan table of 351 people. Data were collected by random sampling method, and using a standard 33-question questionnaire with online survey. Data analyzes were performed in descriptive statistics and inferential statistics with SPSS 26 and Smart PLS 3, respectively. All hypotheses except the effect of DKC on INT were confirmed at the 99% confidence level. These findings theoretically contribute to research on the effects of various types of digital capabilities in SMEs, and enrich the literature in this field. It also provides important management concepts for policymakers, especially managers of SMEs, to help these companies implement digital strategies and enter cross-border markets.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Digital capabilities
  • Innovation
  • Digital transformation
  • Internationalization
  • Knowledge-based enterprises

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 01 آذر 1402
  • تاریخ دریافت: 13 مهر 1402
  • تاریخ بازنگری: 25 آبان 1402
  • تاریخ پذیرش: 01 آذر 1402