مدل مشارکت مشتری در خلق ارزش برند کفش تبریز در شبکه‌های اجتماعی دو کشور ایران و عراق

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران

2 دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران

3 استادیارگروه مدیریت ، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران

4 دانشیار، گروه مدیریت، واحد تبریز ، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران

چکیده

با توجه به اینکه عمده مقصد صادراتی کفش تبریز کشور عراق است، لذا بررسی و مقایسه این موضوع که مشارکت مشتری در خلق ارزش برند کفش تبریز در شبکه‌های اجتماعی دو کشور ایران و عراق چگونه می‌باشد، به مدیران کمک خواهد کرد تا ابعاد و چگونگی جلب مشارکت مشتری را در خلق ارزش شناسایی و برنامه‌های مناسبی در این خصوص تدوین نمایند. بر همین اساس هدف این پژوهش طراحی مدل مشارکت مشتری در خلق ارزش برند کفش تبریز در شبکه‌های اجتماعی دو کشور ایران و عراق است. روش تحقیق توصیفی- مدل‌سازی بوده و جامعه آماری شامل دو بخش خبرگان و کلیه مشتریان کفش تبریز در شبکه‌های اجتماعی است. در بخش اول پژوهش 20 نفر از خبرگان به صورت ترکیبی از دو کشور عراق و ایران انتخاب شده‌اند. در بخش دوم نیز 384 نفر از مشتریان کفش تبریز در شبکه‌های اجتماعی با نمونه 122 نفری برای کشور عراق و نمونه 262 نفری برای کشور ایران انتخاب شد. برای گردآوری داده‌ها از دو پرسشنامه استفاده شده است. یافته‌های بخش اول نشان می‌دهد که مدل مشارکت مشتری در شبکه‌های اجتماعی به منظور خلق ارزش برند در پنج سطح قرار می‌گیرد که هر سطح دارای روابط مستقیم و غیرمستقیم با سطوح دیگر می‌باشد. همچنین نتایج آزمون مدل طراحی شده نشان می‌دهد که مدل طراحی شده در کشور ایران به طور کامل تائید شده، ولی آزمون مدل در کشور عراق منجر به حذف یکی از روابط بین اجزاء مدل و اصلاح آن شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The model of customer participation in creating the value of the Tabriz shoe brand in the social networks of Iran and Iraq

نویسندگان [English]

  • Cheeman Namiq Hassan 1
  • Samad Aali 2
  • Yaguob Alavi matin 3
  • Alireza Bafandeh zendeh 4
1 Ph.D. Candidate., Department of Management, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran.
2 Department of Management, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran
3 Department of Management, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran
4 Associate Professor, Department of Management, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran
چکیده [English]

Considering that the main export destination of Tabriz shoes is Iraq, therefore, the investigation and comparison of the customer's participation in creating the brand value of Tabriz shoes in the social networks of the two countries of Iran and Iraq will help managers to and identify how to attract customer participation in value creation and develop appropriate programs in this regard. Based on this, the aim of this research was to design a customer participation model in creating the value of the Tabriz shoe brand in the social networks of the two countries of Iran and Iraq. The research method was descriptive-modelling. The statistical population of this research includes experts and all customers of Tabriz shoes in social networks. In the first part of the research, 20 experts were selected as a combination of Iraq and Iran. In the second part, 384 people of Tabriz shoe customers answered the questionnaires in social networks with a sample of 122 people for Iraq and a sample of 262 people for Iran. The findings of the first part show that the model of customer participation in social networks in order to create brand value is placed in five levels, each level having direct and indirect relationships with other levels. Also, the results of the designed model test show that the model designed in Iran has been fully confirmed, but the model test in Iraq has led to the removal of one of the relationships between the components of the model and its modification.

کلیدواژه‌ها [English]

  • brand value creation
  • customer engagement
  • social networks

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 23 اردیبهشت 1403
  • تاریخ دریافت: 04 اسفند 1402
  • تاریخ بازنگری: 16 اردیبهشت 1403
  • تاریخ پذیرش: 23 اردیبهشت 1403