مدل‌سازی عوامل مؤثر بر شناسایی فرصت‌های کارآفرینی در گردشگری درمانی با استفاده از روش ساختاری تفسیری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت کسب و کار و کارآفرینی ، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 گروه مدیریت صنعتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی،تهران، ایران

3 استادیار گروه مدیریت رفاه اجتماعی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران

چکیده

گردشگری درمانی امروزه از مهم‌ترین شاخه‌های گردشگری می‌باشد و منافع اقتصادی و اجتماعی فراوانی برای کشور دارد. ازآنجاکه رتبه ایران علیرغم داشتن فرصت‌های مناسب و مزیت های نسبی منطقه ای در این حوزه از جایگاه مناسبی در سطح جهانی برخوردار نمی‌باشد، ضروری است تا فرصت‌های کارآفرینی در گردشگری درمانی شناسایی شده و مورد بهره‌برداری قرار گیرد. این پژوهش از نوع آمیخته (ترکیبی از روش کیفی و کمی) و دارای ماهیت اکتشافی، در گام نخست از مصاحبه با خبرگان، متخصصان و کارآفرینان گردشگری درمانی ابعاد و مقولات اثرگذار بر تشخیص فرصت‌های کارآفرینی گردشگری درمانی با استفاده از تحلیل مضمون در نرم‌افزار MAX QDA استخراج گردید. این مقولات کلیدی عبارت‌اند از: عوامل محیطی، عوامل کسب‌وکار، بسترهای کارآفرینی، فرصت‌های فناورانه، دانش کارآفرینانه، هوشیاری کارآفرینانه، ویژگی‌های کارآفرینانه و شناسایی فرصت‌های کارآفرینی سپس با تکنیک مدل‌سازی ساختاری تفسیری (ISM)، سطوح مقوله‌های کلیدی و روابط بین آنها تعیین و معرفی گردید. بر طبق نتایج سازه‌های عوامل محیطی،فرصت‌های فناورانه و عوامل کسب‌وکار قدرت نفوذ بالا و تاثیرپذیری کمی دارند. سازه‌های شناسایی فرصت‌های کارآفرینی و هوشیاری کارآفرینانه از وابستگی بالا و نفوذ اندک برخوردارند. سازه‌های دانش کارآفرینانه،ویژگی‌های کارآفرینانه و بسترهای کارآفرینی قدرت نفوذ و میزان وابستگی مشابهی دارند. توصیه می شود زیرساخت‌‌های اساسی از جمله فرهنگ‌‌سازی، استقرار فناوری اطلاعات، پشتیبانی از استارتاپ‌‌های گردشگری درمانی در دستور کار گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Modeling the factors affecting the identification of entrepreneurial opportunities in medical tourism using interpretive structural method

نویسندگان [English]

  • Mahshid Hamzei Tehrani 1
  • Jalal Haghighat Monfared 2
  • Mehdi Basakha 3
1 Department of Business and Entrepreneurship Management, Tehran Central Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 Department of Industrial Management, Tehran Central Branch; Islamic Azad University; Tehran; Iran
3 Assistant Professor of Social Welfare Management, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran
چکیده [English]

Today, medical tourism is one of the most important branches of tourism and has many economic and social benefits for the country. Since Iran's rank, despite having suitable opportunities and relative regional advantages in this area, does not have a suitable position at the global level, it is necessary to identify and exploit entrepreneurial opportunities in medical tourism. This research is of a mixed type (combination of qualitative and quantitative methods) and has an exploratory nature, in the first step of interviews with experts, specialists and entrepreneurs of therapeutic tourism, the dimensions and categories affecting the recognition of entrepreneurial opportunities of therapeutic tourism using thematic analysis in MAX QDA software was extracted. These key categories are: environmental factors, business factors, entrepreneurial platforms, technological opportunities, entrepreneurial knowledge, entrepreneurial awareness, entrepreneurial characteristics and identifying entrepreneurial opportunities, then with the interpretive structural modeling (ISM) technique, the levels of key categories and the relationships between them are determined and introduced. became According to the results of the structures of environmental factors, technological opportunities and business factors have high influence and low impact. The constructs of identifying entrepreneurial opportunities and entrepreneurial consciousness have high dependence and low influence. Entrepreneurial knowledge structures, entrepreneurial characteristics, and entrepreneurial platforms have similar influence and degree of dependence. It is recommended that basic infrastructures, including culture building, establishment of information technology, and support for medical tourism startups should be included in the agenda.

کلیدواژه‌ها [English]

  • recognition of entrepreneurial opportunity
  • therapeutic tourism
  • entrepreneurship
  • treatment
انصاری، منوچهر و خلیلی، اکبر. (1400). طراحی بسته خط مشی برای نیل به توسعه توریسم پایدار در ایران. مدیریت دولتی. 13(4). 738-765. 
حمزه ئی طهرانی, مهشید. حقیقت منفرد, جلال و باسخا, مهدی. (1401). طراحی شبکه مضامین تشخیص فرصت‌های کارآفرینانه در حوزه گردشگری درمانی. نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی, 5(1), 167-182. 
رحمانی، سعید. موسی خانی، مرتضی و ثمری، داود. (1400). شناسایی و اولویت بندی ابعاد مولفه‌های شایشتگی کارآفرینانه سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران. فصلنامه مدیریت توسعه و تحول. 13(46). 11-21. 
رضائی، امیرعلی. هاشمی، فاطمه السادات و خاری، صاعده. (1401). توسعه گردشگری سلامت ایران با رویکرد کارآفرینی، چهارمین همایش ملی تحقیقات میان‌رشته‌ای در مدیریت و علوم‌انسانی، تهران. 
زارع مهرجردی، یحیی. سرو، سهیلا. اخوان، آفرین و باصولی، مهدی. (1401). بررسی عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری درمانی با استفاده از روش پویایی سیستم و ارزیابی نقش آن در رشد اقتصادی با شاخص منفعت به هزینه. گردشگری و توسعه. 11(3). 39-59. 
سخدری، جواد. یداللهی فارسی، جهانگیر و جعفرنژاد، مهدی. (1391). شناسایی نقش عوامل فردی مؤثر بر تشخیص فرصت‌های کارآفرینی در حوزه گردشگری سلامت. مطالعات گردشگری. 1(2). 1-10. 
سلیمی، مونا و تاج‌زاده نمین، امیررضا. (1400). تدوین مدل گردشگری سلامت با استفاده از رویکرد اکوتوریسم به‌منظور بهبود قابلیت‌های درمانی مراکز گردشگری. مطالعات جغرافیا، عمران و مدیریت شهر. 7(4). 39-46. 
شریف عسکری، صفا. کاباران زادقدیم، محمدرضا. حقیقت منفرد، جلال و عدالتیان شهریاری، جمشید. (1399). مدل‌سازی عوامل مؤثر بر تشخیص فرصت‌های کارآفرینی بین‌المللی در شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی با روش ساختاری تفسیری. نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب‌وکارهای بین‌المللی، 3(4)، 67-86. 
کمالی، مهدی، و آسایش، حمید. (1398). تعیین عوامل مؤثر بر تقاضای گردشگری سلامت خارجی در مناطق مختلف ایران. جغرافیا (برنامه‌ریزی منطقه‌ای). 10(1). 659-678. 
کیا کجوری, حکیمه, نسیمی, محمد علی, تقی پوریان, محمد جواد, & قنبرزاده, قیدر. (1399). ارائه مدل مزیت های رقابتی کسب و کار گردشگری سلامت در پسا کرونا با بکارگیری تکنیک فرا ترکیب. نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی, 3(4), 45-66.  
مقیمی، سید محمد؛ وکیلی، یوسف و اکبری، مرتضی. (1396). نظریه‌های کارآفرینی (چاپ چهارم). تهران: انتشارات دانشگاه تهران.  
 
Calle-Guisado, V., Adsuar, J. C., Barrios-Fernandez, S., Mendoza-Muñoz, M., Muñoz-Bermejo, L., Domínguez-Muñoz, F. J.,... & Rojo-Ramos, J. (2023). Effects of a multicomponent programme for improving physical and psychological health in victims of intimate partner violence: study protocol for a randomised control trial. International journal of environmental research and public health, 20(4), 1-9.
Filser, M., Tiberius, V., Kraus, S., Zeitlhofer, T., Kailer, N., & Müller, A. (2020). Opportunity recognition: Conversational foundations and pathways ahead. Entrepreneurship Research Journal, 13(1), 1-30.
Habes, M., Alghizzawi, M., Salloum, S. A., & Ahmad, M. (2018). The use of mobile technology in the marketing of therapeutic tourist sites: A critical analysis. International Journal of Information Technology, 2(2), 48-54.
Keadplang, K. (2019). An Increased Business Opportunity of Wellness Tourism as Premium Tourist Destination in Asian Countries. Journal of Cultural Approach, 20(37), 102–109.
Kostova, B. (2018). A Proposition for a Design Method of Service Systems. In Service-Oriented Computing–ICSOC 2017 Workshops: ASOCA, ISyCC, WESOACS, and Satellite Events, Málaga, Spain, November 13–16, 2017, Revised Selected Papers (pp. 339-345). Springer International Publishing.
Liang, F., & Xiaopei, G. U. O. (2022, March). Research on Entrepreneurial Path and Entrepreneurial Growth of Athletes Based on Initial Resource Orientation. In 2022 7th International Conference on Financial Innovation and Economic Development (ICFIED 2022) (pp. 3317-3322). Atlantis Press.
Moț, T., & Petroman, I. (2014). Buzias as a cultural and therapeutic tourism destination. thinking, 9, 10.321-324.
Nuradhi, M., & Kristanti, L. (2021). "Opportunity Recognition: Gender and Family Business Background Comparison". International Journal of Family Business Practices, 3(2), 18-32.
Okoye, I. B. (2018). Complex simulation of entrepreneurial opportunity emergence: The case of Nigerian entrepreneurship (Doctoral dissertation, Cardiff Metropolitan University).
Park, J. Y., Sung, C. S., & Im, I. (2017). Does social media use influence entrepreneurial opportunity? A review of its moderating role. Sustainability, 9(9), 1593.1-16.
Putri, K. M. D., Mulyawan, I. P. A., & Pramawati, I. D. A. A. T. (2023). Ability of students to recognize opportunities following implementation of entrepreneurship learning. Journal of Management Science (JMAS), 6(1), 71-81.
Tajpour, M., Hosseini, E., & Moghaddm, A. (2018). The effect of managers strategic thinking on opportunity exploitation. Scholedge International Journal of Multidisciplinary & Allied Studies, 5(2), 68-81.‏
Wang, J. (2022). Review and Prospect of Entrepreneurial Opportunity Identification Research. Scientific Journal of Economics and Management Research. Volume, 4(4).518-525.