تأثیر تجارت الکترونیک بر صادرات، شواهد فراتحلیلی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

2 دانشیار گروه حسابداری، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

3 استادیار گروه حسابداری ، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

4 استادیار گروه حسابداری، دانشکده اقتصاد و مدیریت ، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

چکیده

ازآنجایی‌که مجموعه‌ای از تحقیقات پیوند بین تجارت الکترونیک و عملکرد صادرات را بررسی کرده‌اند و توجه کمی به ادغام یافته‌های پراکنده موجود در ادبیات مربوطه شده است، هدف اصلی این تحقیق تجزیه‌وتحلیل نظام‌مند تحقیقات قبلی و ترکیب کمی نتایج مطالعه‌های انجام‌گرفته در حوزه تأثیر تجارت الکترونیک بر توسعه صادرات است. در این تحقیق از رویکرد فراتحلیل چند سطحی، پروتکل پریزما و نرم‌افزار جامع CMA برای شناسایی، جمع‌آوری و تجزیه‌وتحلیل مقاله‌های اصلی انتخاب‌شده از مجلات علمی معتبر داخلی و خارجی بین بازه زمانی ژانویه 2000 تا نوامبر 2023 استفاده ‌شده است. با توجه به پروتکل پریزما، بعد از بررسی تمام متن مطالعه‌ها، 16 مطالعه انتخاب شدند و به فراتحلیل ورود پیدا کردند. داده‌های مربوط به این مطالعه‌ها، شامل 132 ضریب در دو سطح فراتحلیل استخراج و ترکیب شدند. با توجه به معیار تفسیر کوهن، اندازه‌ی اثر کل به‌دست‌آمده در مطالعه، یک اندازه‌ی اثر مثبت و میزان آن متوسط و رو به بالا بود که بیانگر این است که تجارت الکترونیک و استفاده از فناوری‌های جدید در این حوزه، یک منبع مؤثر برای دستیابی به عملکرد برتر در بازارهای صادراتی است؛ بااین‌وجود، لازم است به عوامل دیگری مانند تولید ناخالص داخلی، نرخ ارز، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی و عوامل مشابه بیشتر توجه شود، زیرا آن‌ها نقش تعدیل‌کننده‌ای در ارتباط بین تجارت الکترونیک و صادرات دارند. همچنین، نتایج حاکی از آن بود که نتایج مطالعه‌های فردی نسبت به شاخص تجارت الکترونیک به‌کاررفته حساس هستند و تجارت الکترونیک در کشورهای توسعه‌یافته، تأثیر بیشتری بر صادرات به نسبت سایر کشورها دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Impact of E-Commerce on Export: A Meta-Analytic Review

نویسندگان [English]

  • Zahra Heidarizad 1
  • Alireza Fazlzadeh 2
  • Vahid Ahmadian 3
  • Sajad Nagdi 4
1 Master of Business Administration, Faculty of Economics and Management, University of Tabriz, Tabriz, Iran
2 Associate Professor, Department of Accounting, Faculty of Economics and Management, University of Tabriz, Tabriz, Iran
3 Assistant Professor. Department of Accounting, Faculty of Economics and Management , University of Tabriz, Tabriz, Iran
4 Assistant Professor. Department of Accounting, Faculty of Economics and Management , University of Tabriz, Tabriz, Iran
چکیده [English]

Given the considerable number of studies that have investigated the relationship between e-commerce and export performance, along with the lack of attention paid to consolidating the fragmented findings in the existing literature, the main objective is to systematically analyze previous studies and combine quantitative research findings to gain a better understanding of how e-commerce affects export development. This study employs a multi-level meta-analysis approach, Prisma protocol and comprehensive CMA software to identify and analyze articles from reputable domestic and international journals published between January 2000 and November 2023. After a thorough review, 16 studies were selected and included in the meta-analysis. Data from these studies, consisting of a total of 132 coefficients, were extracted and analyzed at two levels of analysis. According to Cohen's interpretation criteria, the overall effect size obtained in this study was positive and ranged from medium to high. This suggests that the adoption of e-commerce and the utilization of new technologies can serve as valuable assets in attaining exceptional results in the export markets. However, it is crucial to take into account other factors such as gross domestic product, exchange rates, and foreign direct investment, as they play a moderating role in the correlation between e-commerce and exports. Furthermore, the results indicate that the impact of e-commerce on exports is more prominent in developed countries compared to other countries.

کلیدواژه‌ها [English]

  • E-Commerce
  • Export
  • International Business
  • Meta-Analytic

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 29 اردیبهشت 1403
  • تاریخ دریافت: 26 اسفند 1402
  • تاریخ بازنگری: 23 اردیبهشت 1403
  • تاریخ پذیرش: 29 اردیبهشت 1403