شناسایی انواع رویکردهای منتورینگ در استارتاپ ‏ها، مورد مطالعه شتاب‎دهنده ها در ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت کارآفرینی دانشگاه رازی

2 دانشیار، گروه مدیریت و کارآفرینی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.

3 دانشیار/دانشکده علوم اجتماعی، اقتصاد و کارآفرینی /دانشگاه کرمانشاه، کرمانشاه

4 دانشیار گروه مدیریت و کارآفرینی، دانشکده اقتصاد و حسابداری، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران

10.22034/jiba.2024.61120.2198

چکیده

شتابدهنده‌ها یک فرآیند ساختاریافته را ارائه می‌دهند که شامل یک جزء آموزشی، مجموعه‌ای از شبکه‌ها و منتورهای توانمند است. علیرغم جایگاه ویژه منتور در شتابدهنده‌ها، هیچ توصیف جامعی از انواع، نقش‌ها و شیوه‌های منتورینگ در شتابدهنده‌ها و نحوه عملکرد آن‌ها وجود ندارد. بنابراین هدف پژوهش حاضر پر کردن این شکاف در ادبیات با ارائه شرح و طبقه‌بندی جامع منتورها در شتابدهنده‌ها، بررسی نقش‌ها، اهداف، ویژگی‌ها و عملکرد آن‌ها است. پژوهش رویکردی کیفی دارد و از روش تحلیل محتوا استفاده می‌کند. با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند و گلوله‌برفی و انجام 14 مصاحبه اشباع نظری حاصل گردید. جامعه مورد مطالعه شامل مدیران و منتورها، کارشاسان و کارآفرینان در شتابدهنده‌های استارتاپی بود. به‌منظور رعایت اعتبار پژوهش از معیار حساسیت پژوهشگران، انتخاب مشارکت‎کنندگان مناسب، درگیری طولانی‎مدت با موضوع و تأیید مشارکت‎کنندگان و پایایی نیز از کدگذاری مجدد و بررسی همکار استفاده گردید و مورد تأیید قرار گرفت. یافته‌های پژوهش در چند بخش بدست آمد که طبقه‏بندی کاملی از منتورها در شتابدهنده‌ها، توصیف جامعی از انواع، نقش‌ها و شیوه‌های منتورینگ در شتابدهنده‌ها صورت گرفت و با تکیه بر ویژگی‌های منتور، بهترین شیوه‌ از نظر سبک منتورینگ و تناسب منتور و کارآفرین پیشنهاد گردید.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Identifying the types of mentoring approaches in startups, studied by accelerators in Iran

نویسندگان [English]

  • SHahin Behvar 1
  • Nader Naderi 2
  • Bijan Rezaie 3
  • Yousef Mohammadifar 4
1 PhD student in entrepreneurship management at Razi University
2 Associate Professor, Department of Management and Entrepreneurship, Faculty of Social Sciences, Razi University, Kermanshah, Iran.
3 Associate Professor/ Faculty of Social Science, Economics and Entrepreneurship/ University of Kermanshah, Kermanshah
4 Associate Professor, Department of Management and Entrepreneurship, Faculty of Economics and Accounting, Razi University, Kermanshah, Iran
چکیده [English]

Accelerators provide a structured process that includes an educational component, a set of networks and capable mentors. Despite the special position of the mentor in accelerators, there is no comprehensive description of the types, roles and methods of mentoring in accelerators and how they work. Therefore, the aim of the current research is to fill this gap in the literature by providing a comprehensive description and classification of mentors in accelerators, examining their roles, goals, characteristics and performance. The research has a qualitative approach and uses the content analysis method. Using purposeful and snowball sampling methods and conducting 14 interviews, theoretical saturation was achieved. The studied community included managers and mentors, managers and entrepreneurs in startup accelerators. In order to respect the credibility of the research, the criterion of researchers' sensitivity, selection of suitable participants, long-term involvement with the subject and approval of participants and reliability, recoding and peer review were used and confirmed. The findings of the research were obtained in several parts, which included a complete classification of mentors in accelerators, a comprehensive description of the types, roles and methods of mentoring in accelerators, and based on the characteristics of the mentor, the best method in terms of mentoring style and suitability of the mentor. And the entrepreneur was suggested.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Mentor
  • accelerator
  • startup
  • mentoring style

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 22 خرداد 1403
  • تاریخ دریافت: 04 اردیبهشت 1403
  • تاریخ بازنگری: 14 خرداد 1403
  • تاریخ پذیرش: 22 خرداد 1403