الگوی همکاری مبتنی بر اعتماد در بازرگانی بین‌الملل؛ تحلیلی بر نقش تفاوت‌های فرهنگی ایران و چین

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.

2 استاد تمام، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.

3 دانشجوی دکتری گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.

چکیده

امروزه محیط کسب‌وکار به‌طور فزاینده‌ای به همکاری مبتنی بر اعتماد در روابط بین‌المللی متکی است؛ با این حال غالباً، شرکت‌ها در همکاری‌های تجاری در بافت میان‌فرهنگی شکست می‌خورند. در همین راستا پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی همکاری مبتنی بر اعتماد در بازرگانی بین‌الملل، با تحلیلی بر نقش تفاوت‌های فرهنگی صورت گرفت. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی بوده که با رویکرد آمیخته (کیفی و کمی) انجام شد. در مطالعه کیفی، مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته با 11 نفر از مدیران ارشد شرکت‌های خودروسازی ایرانی و چینی، انجام شده و داده‌ها با روش تحلیل تم، تجزیه‌وتحلیل شد. اعتبارسنجی کیفی با تاییدپذیری مشارکت‌کنندگان و پایایی بازآزمون انجام شد. جامعه آماری در بخش کمی، کارشناسان واحد بازرگانی شرکت‌های خودروسازی ایرانی و چینی بودند که 359 نفر با روش طبقه‌ای تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه بود که روایی و پایایی آن تایید شد. داده‌ها، با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری و نرم‌افزار اموس مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج تحلیل تم نشان داد الگوی همکاری مبتنی بر اعتماد در بازرگانی بین‌الملل شامل 159 کد باز، 34 مقوله فرعی و 11 مقوله اصلی است. بر اساس نتایج تحلیل مسیر تاثیر 8 مقوله کسب اعتبار بین‌المللی، صلاحیت فرهنگی، عوامل سازمانی، عوامل مدیریتی، روابط بین‌المللی، فرآیندهای سازمانی، هدف‌گذاری اثربخش و تفاوت‌های فرهنگی بر همکاری مبتنی بر اعتماد تایید شد. در نهایت نتایج نشان داد 5 بعد ارزش‌های ملی شامل مردتبعی، جمع‌گرایی، اجتناب از عدم اطمینان، فاصله قدرت و افراط در برابر خویشتن‌داری قادر به پیش‌بینی همکاری مبتنی بر اعتماد در دو جامعه ایرانی و چینی است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The model of cooperation based on trust in international trade؛ An analysis of the role of cultural differences between Iran and China

نویسندگان [English]

  • Hamed Dehghanan 1
  • Maghsoud Amiri 2
  • Mohamad Saleh Torkestani 1
  • Farideh Mosalaizadeh 3
1 Associate professor, Department of Business Management, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabatabee University, Tehran, Iran
2 Full professor, Department of Industrial Management, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabatabee University, Tehran, Iran
3 Ph.D. Student in business Administration, Department of Business Management, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabatabee University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Today's business environment increasingly relies on trust-based collaboration in international relations; however, companies fail in business collaborations in a cross-cultural context. In this regard, the present research was conducted with the aim of providing a model of trust-based collaboration in international business, with an analysis of the role of cultural differences. This research was applied in terms of purpose, which was done with a mixed approach (qualitative and quantitative). In qualitative study, semi-structured interviews were conducted with 11 senior managers of Iranian and Chinese automobile companies, and data were analyzed by theme analysis. Qualitative validation was done with participants' verifiability and test-retest reliability. The statistical population in the quantitative part was the experts of commercial unit of Iranian and Chinese automobile companies, 359 people were selected by random stratified method. Data collection tool was a questionnaire, whose validity and reliability were confirmed. The data was evaluated using the structural equation modeling method and Amos software. The results of theme analysis showed that the pattern of trust-based collaboration in international trade includes 159 open codes, 34 subcategories, and 11 main categories. Based on the results of path analysis, the impact of 8 categories of international credit acquisition, cultural competence, organizational factors, managerial factors, international relations, organizational processes, effective targeting and cultural differences on trust-based collaboration was confirmed. Finally, the results showed that 5 dimensions of national values, including subservience, collectivism, uncertainty avoidance, power distance, and extremes of self-restraint, are able to predict trust-based collaboration in both Iranian and Chinese societies.

کلیدواژه‌ها [English]

  • trust based collaboration
  • international business
  • cultural differences

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 22 خرداد 1403
  • تاریخ دریافت: 24 اسفند 1402
  • تاریخ بازنگری: 19 خرداد 1403
  • تاریخ پذیرش: 22 خرداد 1403