شناسایی و تحلیل عوامل موثر بر توسعه و بین‌المللی سازی کارآفرینی دیجیتال دانشگاهی در ایران و ارائه چارچوب مفهومی برای آن

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه اقتصاد، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

2 گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

چکیده

هدف پژوهش شناسایی و تحلیل عوامل مؤثر بر توسعه و بین‌المللی سازی کارآفرینی دیجیتال دانشگاهی در ایران و طراحی چارچوب مفهومی برای آن است. نوع تحقیق اکتشافی و کاربردی است. مصاحبه نیمه ساختاریافته با 22 نفر از خبرگان و سیاستگذاران در حوزه کارآفرینی دیجیتال دانشگاهی انجام شد و 37 عامل موثر شناسایی شدند. عوامل در شش بعد آموزش، اکوسیستم، زیرساخت، دولت، دانشگاه و امور بین‌الملل دسته بندی شدند. این تحقیق از دو بخش کیفی و کمی تشکیل شده است و از روش‌های تحلیل مضمون و مدل‌سازی ساختاری تفسیری به عنوان روش آماری استفاده شده است. نرم افزارهای تحقیق در بخش کیفی MaxQDA2020 و در بخش کمی MS Excel می‌باشد. بر اساس نتایج تحقیق، ابعاد آموزش، اکوسیستم و امور بین‌الملل در سطح اول و بُعد دولت در سطح دوم، بُعد دانشگاه در سطح سوم و بُعد زیرساخت در سطح چهارم قرار گرفتند. ابعاد بر اساس میزان نفوذ و میزان وابستگی در یکی از چهار گروه متغیری قرار گرفتند که مطابق نمودار ابعاد آموزش، دولت، دانشگاه و امور بین‌الملل متغیرهای پیوندی، بعد زیرساخت به عنوان کلیدی‌ترین عامل یا متغیر مستقل و در نهایت اکوسیستم متغیر وابسته گزارش شدند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Identifying and analyzing factors affecting the development and internationalization of academic digital entrepreneurship in Iran and designing a conceptual framework for it

نویسندگان [English]

  • Mehrdad Khanmakoo 1
  • Behzad Salmani 1
  • Younis Jabarzadeh 2
  • Mohamadreza Salmani Bishak, 1
1 Department of Economics, Faculty of Economics and Management, University of Tabriz, Tabriz, Iran
2 Department of Management, Faculty of Economics and Management, University of Tabriz, Tabriz, Iran
چکیده [English]

The research aims to identify and analyze the factors affecting the development and internationalization of academic digital entrepreneurship in Iran and design a conceptual framework for it. A semi-structured interview was conducted with 22 experts (faculty members and government administrators) in this field and 37 determinants were identified. The factors were categorized into six groups education, ecosystem, infrastructure, government, university, and international affairs. The method of this research is mixed (qualitative-quantitative), and thematic analysis and interpretive structural modeling methods have been used as statistical methods. The research software used in the qualitative section, which includes thematic analysis and factor coding, is MaxQDA2020, and the quantitative section, which contains the interpretive structural modeling, ISM matrix, and MICMAC analysis is MS Excel. Based on the results, the relationship between dimensions was determined and a conceptual framework with four levels was presented. The groups of education, ecosystem, and international affairs were placed at the first level, the government dimension at the second, the university at the third, and the infrastructure at the fourth level. MICMAC analysis was also reported for all dimensions and the dimensions were placed in one of the four variable groups based on the degree of influence and the degree of dependence, which according to the diagram of the dimensions of education, government, university, and international affairs are linkage quadrants, the infrastructure as the most key factor or driver quadrant and finally the ecosystem were reported as the dependent quadrant.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Academic Entrepreneurship
  • Digital Entrepreneurship
  • Internationalization
  • Interpretive Structural Modeling
  • Thematic Analysis

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 21 مرداد 1403
  • تاریخ دریافت: 13 تیر 1403
  • تاریخ بازنگری: 14 مرداد 1403
  • تاریخ پذیرش: 21 مرداد 1403