مدل هم تخریبی ارزش در فین تک ها (پرداخت های موبایلی)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

2 گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

چکیده

در صنایع مختلف به‌خصوص کسب‌وکارهای خدماتی مبتنی بر دیجیتال مثل فین‌تک‌ها، برای جذب و نگهداری مشتریان به پایش پیوسته چگونگی هم ‌تخریبی ارزش نیاز است. در این مقاله ابعاد و مؤلفه های هم ‌تخریبی ارزش، عوامل مؤثر بر آن و عوامل متأثر از آن بررسی می‌شود. این تحقیق از نظر هدف، توسعه‌ای و کاربردی و به لحاظ نوع پژوهش، آمیخته (کیفی، کیفی و کمی) است. همچنین از جنبه استراتژی پژوهش از روش‌های فراترکیب، تحلیل مضمون و دلفی استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش در روش فراترکیب، مقالات پایگاه داده‌های معتبر علمی و در روش‌های تحلیل مضمون و دلفی، خبرگان صنعت فین‌تک و دانشگاهی انتخاب شده است. در فاز فراترکیب، با روش نمونه‌گیری قضاوتی، درنهایت تعداد 30 مقاله از سال‌های 2015 تا 2023 انتخاب گردید، در ادامه در بخش تحلیل مضمون و دلفی، با نمونه‌گیری قضاوتی و گلوله‌برفی تعداد 10 نفر از خبرگان انتخاب شدند. در آخر با انجام دو دور دلفی، ابعاد و شاخص‌های استخراج شده در مراحل فراترکیب و تحلیل مضمون، ارزیابی و با محاسبه‌ی ضریب هماهنگی کندال، توافق خبرگان تأیید شد. یافته‌های پژوهش نشان‌ داد که ابعاد و مؤلفه‌ های هم تخریبی ارزش، شامل تعامل اجتماعی و یکپارچه‌سازی منابع می‌شود. نتایج حاکی از آن است که منابع شرکت، منابع بازیگران، ویژگی‌های شرکت، ویژگی‌های بازیگران، فناوری و الزامات قانونی ازجمله عوامل مؤثر بر هم‌ تخریبی ارزش در فین‌تک‌ها هستند. سرانجام عوامل متأثر از هم ‌تخریبی ارزش، شامل استراتژی‌های آتی و آسیب‌های احتمالی نیز استخراج شدند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Value Co-Destruction Model in Fintechs (Mobile Payments)

نویسندگان [English]

  • Mahsa Ahmadi 1
  • Mehdi Haghighi kafash 2
  • Shahram Khalilnezhad 2
  • Vahid Khashei Varnamkhasti 2
1 Management and Accounting Faculty, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.
2 Business Management Department, Management and Accounting Faculty, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

In various industries, especially digital-based service businesses such as fintechs, continuous monitoring of how value is destroyed is needed to attract and retain customers. In this article, the dimensions and components of value co-destruction, the factors affecting it and the factors affected by it are examined. In terms of purpose, this research is developmental and applied, in terms of the type of research, it is mixed (qualitative, qualitative and quantitative) and from the aspect of research strategy, meta-synthesis method, thematic analysis and Delphi have been used. The statistical population of the research in the meta- synthesis method is articles from valid scientific databases and in thematic analysis and Delphi methods are fintech industry experts and academics. In the meta-synthesis phase, 30 articles were finally selected from 2015 to 2023 by judgmental sampling, then 10 experts were selected by judgmental and snowball sampling in the thematic analysis and Delphi section. Finally, by conducting two rounds of Delphi, the dimensions and indicators extracted in the stages of meta-synthesis and thematic analysis were evaluated and the agreement of the experts was confirmed by calculating Kendall's correlation coefficient. The findings of the research showed that the dimensions and components of value co-destruction include social interaction and resource integration. The results indicate that company resources, actors' resources, company characteristics, actors' characteristics, technology and legal requirements are among the factors affecting the destruction of value in fintechs. Finally, the factors affected by value co-destruction, including future strategies and possible damages, were also extracted.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "
  • Value Co-Destruction Model"
  • Value Co-Destruction"
  • Fintechs"
  • , "
  • Mobile Payments"

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 22 مرداد 1403
  • تاریخ دریافت: 20 تیر 1403
  • تاریخ بازنگری: 01 مرداد 1403
  • تاریخ پذیرش: 22 مرداد 1403