نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه استراتژی و سیاست گذاری کسب و کار، دانشکده مدیریت کسب و کار، دانشکدگان مدیریت، دانشگاه تهران
2 دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت استراتژیک، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران
3 استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، ایران.
چکیده
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
The present study seeks to explain the role of management commitment in export performance, with an emphasis on the mediating role of strategic partnership and product innovation, in a case study of Iran's building stone mines during the years 2023-2024. The statistical population of this research consists of experts and managers involved in exports, as well as managers of companies producing and exporting building stones in Iran. A sample of 180 individuals, proportionate to the population, was selected. The data collection tool was a researcher-made questionnaire, which, after estimating its validity and reliability, was distributed among the respondents. After collecting the questionnaires, the data were analyzed using appropriate statistical coefficients based on the type of variables, employing structural equation modeling (SEM) and path analysis techniques with the help of Amos software. To examine the research hypotheses and to investigate the mediating role of product innovation and strategic partnership, hierarchical regression analysis was performed using SPSS 22 software. The statistical analysis indicates that the total effect for this variable is 1.76, which is greater than 0.3. Therefore, a desirable correlation exists, and it can be inferred that the variables of strategic partnership and product innovation moderate the impact of management commitment on export performance by 1.76 units.
کلیدواژهها [English]
امیرکبیری، علیرضا فتحی (1399). بررسی ارتباط ابعاد توانمندی روان شناختی با کارآفرینی درون سازمانی (مورد مطالعه: مجتمع فنآوران اطلاعات تهران). فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات مدیریت صنعتی، سال 5، شماره 17. https://dorl.net/dor/20.1001.1.22518029.1386.6.16.5.7 .
جواد آهنگری، صفر حیاتی ( 1398). مطالعه رابطه بین سرمایه اجتماعی با تعهد سازمانی و مهارتهای ارتباطی کارکنان روابط عمومی سازمانهای دولتی تبریز، مطالعات جامعه شناسی، سال 11، شماره 41 ، ص 99 - 109.
جواد سلطانزاده، اسماعیل قادریفرد، محمدصادق خیاطیان، حجت رضاییصوفی (1396). اثر همکاری مبتنی بر هدف ساختار بر نوآوری بر محصول. فصلنامه مدیریت و توسعه فناوری، دوره پنجم، شماره 2. https://civilica.com/doc/896224 .
حبیب صنوبر، یونس جبارزاده، سیدصمد حسینی (1401) تاثیر قابلیت نوآوری بر عملکرد صادرات با نقش میانجی سرمایه اجتماعی. فصلنامه مدیریت کسب وکارهای بین المللی. سال پنجم، شماره 3، پاییز 1401 ص 49 - 66 . JIBA.2022.50028.1843 https://10.22034/ .
دهقان دهنوی، حسین و نایب زاده، شهناز (1390). بررسی عوامل مؤثر بر موقعیت توسعه محصول جدید (NPD)در صنعت نساجی"، سومین کنفرانس ملی مهندسی نساجی و پوشاک، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد.
سهیل رودری، حمید کاکائی، شهریار نصابیان (1400). نقش مدیریت تکنولوژی بر عملکرد سازمان مبتنی بر دیدگاه نوآوری و کیفیت محصول، نشریه رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، ص 517 - 528. http://www.majournal.ir .
شهاب الدین میرزائیان، فاطمه قاسمیشرودانی، فریبا صالحی ( 1402(. بررسی تاثیر استراتژی بهرهبرداری بر عملکرد صادرات با نقش میانجی قابلیت بازاریابی: مطالعه موردی شرکت کاشی تبریز. فصلنامه مطالعات راهبردی در کسب و کار. دوره 1، شماره 1، ص 55 - 68 . https://jssb.khalkhal.iau.ir .
شعبانینشتایی، میترا؛ حیدرزادههنزایی، کامبیز؛ منصوریان، یزدان (1396). نگاهی پدیدارشناختی به راهکار تقویت دلبستگی به برند در طبقات محصول؛ تحقیقات بازاریابی نوین؛ ص 12 - 62.
https://doi.org/10.22108/nmrj.2017.21797 .
صهبا بانپرور، زهره موسویکاشی (1400). تأثیر سازگاری، ارتباط و همکاری بر تعهد و اعتماد به نفس و نقش آن در عملکرد صادرات، فصلنامه مدیریت کسب و کار، دوره 13، شماره 52، ص 65 – 85 .
قدیر خلچخانی، جعفر جودتماسوله، محمد امین (1401). رابطه اعتماد، دانش در جریان اتخاد و شراکت راهبردی و موفقیت سازمان های همکار. مطالعات مدیریت و کار آفرینی، دوره هشتم، شماره 2، ص 197 - 211 .
لیلا نصرالهیوسطی، ایوب احمدی، زهرا جافری، ابوالقاسم ابراهیمی (1392). سنجش وضعیت عملکرد صادرات سنگ، نشریه مطالعات مدیریت راهبردی شماره 131 ص 163-181.
https://dorl.net/dor/20.1001.1.22286853.1392.4.13.6.0 .
محمد معصوم، شبنم یوسفی (1400). عوامل مؤثر بر عملکرد صادرات، نظرسنجیهای تجاری. دوماهنامه بررسیهای بازرگانی، دوره 19، شماره 107، ص 23-38، https://doi.org/10.22034/bs.2021.24680 .
ناصر سیفاللهیانار، وحیده ابراهیمیخراجو (1401). شناسایی عوامل تعیین کننده عملکرد صادراتی شرکتهای کوچک و متوسط: مطالعههای با رویکرد ترکیبی. فصلنامه مدیریت کسب و کارهای بینالمللی. سال پنجم، شماره 4، ص 91 - 115. https://10.22034/JIBA.2023.52089.1903 .
هاشم آقازاده، زهره رحیمیجونقانی، حسین بلوچی (1399). تبیین عملکرد صادرات با تعهد صادرات. نشریه علمی کاوشهای بازرگانی، سال دوازدهم شماره 23 .
Abdelwahed, N.A.A., Al Doghan, M.A., Shah, N. and Soomro, B.A. (2024). "Entrepreneurial orientation and product innovation performance: developing the linkages through strategic human resource management and technology capability", Journal of Science and Technology Policy Management, Vol. ahead-of-print No. ahead-of-print. https://doi.org/10.1108/JSTPM-01-2024-0014
Ali Kazemi, Seyedeh Fatemeh Ghasempour Ganji, Abdullah Na'ami,(2024). Innovation capabilities, innovation strategies and export performance: the moderating impact of corporate social responsibility, Journal: Emerald. http://dx.doi.org/10.1108/s11-2022-0498
Abedian, M., Amindoust, A., Maddahi, R. and Jouzdani, J. (2022). "A game theory approach to selecting marketing-mix strategies", Journal of Advances in Management Research, Vol. 19 No. 1, pp. 139-158. https://doi.org/10.1108/JAMR-10-2020-0264
Abebe Negeri Shonte, Quan Ji,(2022). Management Commitment and Sustainable Coffee Export Performance, Evidence from Ethiopian Companies: The Mediating Role of Corporate Social Responsibility, Sustainability, 14(19), 12630; https://doi.org/10.3390/su141912630
CamilaMu˜noz, Daniel Galve, ManonEnjolras Mauricio Camargo, Miguel Alfaro,(2022). Relationship between innovationand exports in enterprises: A support tool for synergistic improvement plans, https://doi.org/10.1016/j.techfore.2022.121489
Chang, C.-W. and Huang, H.-C. (2022)."How global mindset drives innovation and exporting performance: the roles of relational and bricolage capabilities", Journal of Business & Industrial Marketing, Vol. 37 No. 12, pp. 2587-2602. https://doi.org/10.1108/JBIM-06-2021-0320
Dr. Usman Mohideen K.S,(2019). The Mediating Role of Organizational Commitment in Relationship between Talent Management Practices and Talent Retention, SSN: 2394-9759, https://doi.org/10.1504/ijmie.2022.123832
Dubey, V.K. and Das, A. (2022). "Role of governance on SME exports and performance", Journal of Research in Marketing and Entrepreneurship, Vol. 24 No. 1, pp. 39-74. https://doi.org/10.1108/JRME-08-2020-0109
Funda Kılıç(2022). Effect of Competitive Strategies on Firm Performance and Mediating Role of Product Innovation. journal-article, 10.5539/ijbm.v17n3p93 https://doi.org/10.5539/ijbm.v17n3p93
Fansuri Munawar, Agus Rahayu, Disman Disman, Lili Adi Wibowo,(2019). Journal: Growing Science, The role of proactive market orientation and management commitment to internal resource on export performance of handicraft industry, http://10.5267/j.msl.2019.6.019
F Munawara, A Rahayub, D Dismanc, LA Wibowod,(2019). Management Commitment and Export Performance ofCreative Industry: The Mediating Role of Partner Relationship Program, International Journal of Innovation Creativity and Change. https://www.researchgate.net/publication/344505230
Giraldi, L., Coacci, S. and Cedrola, E. (2024). "How relational capability can influence the success of business partnerships", International Journal of Productivity and Performance Management, Vol. 73 No. 2, pp. 601-62.https://doi.org/10.1108/IJPPM-01-2022-00
Hind El Makrini, Anissa Chaibi,(2014). On The Role Of Management Commitment In Export Performance: A Meta-Analysis, https://doi.org/10.19030/jabr.v30i4.8661
Hongmei Shan, Dongfang Bai, Ying Li, Jing Shi, Shuhan Yang:, Published in: (2023). Supply chain partnership and innovation performance of manufacturing firms: Mediating effect of knowledge sharing and moderating effect of knowledge distance, 10.1016/j.jik.2023.100431,https://doi.org/10.1016/j.jik.2023.100431
Hossain, K., Che Abdullah, A.S., Mohd Balwi, M.A.W.F., Lubis, A., Azizan, N.A., Alam, M.N. and Taha, A.Z. (2023). "Linking entrepreneurial orientation with export performance: mediation effects of multiple differentiation strategies", Journal of Business & Industrial Marketing, Vol. 38 No. 9, pp. 1769-1793. https://doi.org/10.1108/JBIM-07-2021-0326
Karami, M., Chandra, Y., Wooliscroft, B. and McNeill, L. (2022)."Effectual control and small firms' international performance: the mediating role of partnership and gaining new knowledge", International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, Vol. 28 No. 4, pp. 829-852. https://doi.org/10.1108/IJEBR-02-2021-0097
Luis Camilo Ortigueira-Sánchez, Dianne H.B Welsh, William C Stein, (2022). Type: journal-articl Innovation drivers for export performancee, https://doi.org/10.1016/j.stae.2022.100013
Nakabuye, Z., Mayanja, J., Bimbona, S. and Wassermann, M. (2023), "Technology orientation and export performance: the moderating role of supply chain agility", Modern Supply Chain Research and Applications, Vol. 5 No. 4, pp. 230-264. https://doi.org/10.1108/MSCRA-01-2023-0006
Nihan Senbursa,(2023). The mediating role of organizational commitment in the collective efficacy-performance relationship, Ural State University of Economics, http://dx.doi.org/10.29141/2218-5003-2023-14-4-4
Negeri, A.Ji, Q. (2023). Export knowledge, export commitment and coffee export performance in Ethiopia, Vol. 9 Issue 6 Pages e16403, https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2023.e16403
Nurluviyana Nurluviyana, Ketut Sudarma,(2020). Mediator Role of Organizational Commitment to Performance, Universitas Negeri Semarang, http://dx.doi.org/10.15294/maj.v9i4.40961Padgett, D., Hopkins, C.D. and Gabler, C.B. (2024). "Turning commitment into performance through buyer dependence: a dual pathway approach", European Journal of Marketing, Vol. 58 No. 4, pp. 869-899. https://doi.org/10.1108/EJM-02-2022-0084
Prajogo, D., Mena, C. and Chowdhury, M. (2021). "The role of strategic collaborations and relational capital in enhancing product performance – a moderated-mediated model", International Journal of Operations & Production Management, Vol. 41 No. 3, pp. 206-226. https://doi.org/10.1108/IJOPM-05-2020-0256
P.K. Chugan, S. Singh, Export commitment and its impact on firm-level export performance: evidence from SMEs cluster of Ahmedabad, India, J. Behav. Econ. Finance Entrepren., Account. Transp. 3(2015). 90–95, https://doi.org/10.12691/jbe-3-3-1
R.R Kambey, Determinants of export performance of Indonesian coconut companies, Expert. J. Bus. Manag. (2018). 49–60. http://hdl.handle.net/11159/ 2440
Vol. 88 Pages 378-388 DOI: https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2020.06.001
Stephan Gerschewski, Joanna Scott‐Kennel, Elizabeth L. (2020).Rose Wiley, Ready to export? The role of export readiness for superior export performance of small and medium‐sized enterprises,. http://dx.doi.org/10.1111/twec.12928
Zheng, X. (2024). "How does a firm’s digital business strategy affect its innovation performance? An investigation based on knowledge-based dynamic capability", Journal of Knowledge Management, Vol. ahead-of-print No. ahead-of-print. https://doi.org/10.1108/JKM-05-2023-0410
.