ارائه مدلی مبنی بر تاثیر کارآفرینی صادراتی بر صادرات محصولات جدید در بنگاه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه اقتصاد،دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

2 گروه اقتصاد،دانشکده اقتصاد و مدیریت،دانشگاه تبریز،تبریز،ایران

3 گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه تبریز، تبریز،ایران

4 گروه اقتصاد، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

چکیده

این مطالعه به بررسی ارتباط بین کارآفرینی صادراتی، صادرات، و تولید محصولات نوآورانه و جدید می‌پردازد، که یکی از مسائل مهم در حوزه اقتصاد کلان است. کارآفرینی صادراتی، به عنوان یک رویکرد استراتژیک در کسب و کارهای صادراتی، به ارتقای روند صادرات و توسعه بازارهای جدید کمک می‌کند. همچنین، تولید محصولات نوآورانه و جدید، به عنوان یکی از عوامل اصلی توسعه و رشد اقتصادی، از اهمیت بالایی برخوردار است. متدولوژی این تحقیق شامل استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری مبتنی بر آزمون فرضیه است که به دلیل ماهیت موضوع و اهداف پژوهش، به روش توصیفی-پیمایشی متمرکز شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل صادرکنندگان، مدیران و کارشناسان فعال در حوزه بازرگانی در استان آذربایجان شرقی است. برای تحلیل داده‌ها، از روش تحلیل عاملی تاییدی و معادلات بهره ‌گرفته شده است، نتایج به دست آمده از تخمین مدل نشان می‌دهد که کارآفرینی صادراتی تأثیر مثبتی بر عملکرد صادراتی محصولات جدید بنگاه دارند. این نتایج نقش مهمی را در توسعه کسب و کارهای صادراتی و ایجاد ارزش افزوده از طریق نوآوری و تحول در محصولات و خدمات دارند. در نهایت، این مطالعه می‌تواند به سیاست‌گذاران و صاحبان کسب و کارها در ارتقای استراتژی‌های صادراتی و نوآوری کمک کند و درک بهتری از ارتباط بین عوامل مختلف در راستای توسعه اقتصادی فراهم آورد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Presenting a model based on the effect of export entrepreneurship on the export of new products in the company

نویسندگان [English]

  • Rima Mohammad Moradi 1
  • Mohammad Mahdi Barghi Oskooee 2
  • Mohammad Faryabi 3
  • Behzad Salmani 4
1 Department of Economics, Faculty of Economics and Management, Tabriz University, Tabriz, Iran
2 Department of Economics, Faculty of Economics and Management, Tabriz University, Tabriz, Iran
3 Department of Management, Faculty of Economics and Management, Tabriz University, Tabriz, Iran
4 Department of Economics, Faculty of Economics and Management, University of Tabriz, Tabriz, Iran
چکیده [English]

This study examines the relationship between export entrepreneurship, exports, and the production of innovative and new products, which is one of the important issues in the field of macroeconomics. Export entrepreneurship, as a strategic approach in export businesses, helps to promote the export process and develop new markets. Also, the production of innovative and new products is of great importance as one of the main factors of economic development and growth. The methodology of this research includes the use of the structural equation modeling method based on hypothesis testing, which is focused on the descriptive-survey method due to the nature of the subject and research objectives. The statistical population of this research includes exporters, managers and experts active in the field of commerce in East Azarbaijan province. To analyze the data, confirmatory factor analysis and equations have been used, the results obtained from the estimation of the model show that export entrepreneurship has a positive effect on the export performance of the company's new products. These results play an important role in developing export businesses and creating added value through innovation and transformation in products and services. Finally, this study can help policymakers and business owners in promoting export and innovation strategies and provide a better understanding of the relationship between different factors in economic development.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Export entrepreneurship"
  • export performance"
  • , "
  • new product of the company

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 22 مهر 1403
  • تاریخ دریافت: 23 مرداد 1403
  • تاریخ بازنگری: 09 شهریور 1403
  • تاریخ پذیرش: 09 شهریور 1403