تجزیه‌وتحلیل روند جهانی پژوهش‌های حوزه‌ی بازاریابی محاوره‌ای: رویکرد آمیخته

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی ، اردبیل، ایران

2 گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

3 گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

چکیده

بازاریابی محاوره‌ای یکی از موضوعات است که باتوجه به پیشرفت‌های فناورانه و رشد روزافزون هوش‌مصنوعی بر عملکرد سازمان‌ها و گسترش فعالیت‌ها در فضای بین‌المللی تاثیر زیادی می‌گذارد؛ هدف پژوهش‌حاضر ابتدا شناسایی تولیدکننده‌ترین کشورها، نویسندگان، مجلات، هم‌نویسندگی، کلیدواژه‌های پرتکرار و روند زمانی انتشار آن‌ها در زمینه بازاریابی محاوره‌ای با استفاده از تحلیل کتاب‌سنجی بود. همچنین شناسایی مفاهیم اصلی حیطه موضوعی براساس روش مرور نظام‌مند است. این پژوهش از روش آمیخته (کمی- کیفی) استفاده کرده است. در بخش کمی، یک تجزیه‌وتحلیل کتاب‌سنجی با تولیدکننده‌ترین داده‌های مرتبط با بازاریابی محاوره‌ای انجام شده است. این داده‌های از پایگاه اسکوپوس از سال 2000-2024 جمع‌آوری و با کمک نرم‌افزار VOSviewer تجزیه‌و‌تحلیل شدند. نتایج این پژوهش نشان دهنده روند صعودی انتشار متون مخصوصاً در دهه‌ی اخیر می‌باشد. بیشترین انتشارات این حوزه به زبان انگلیسی، بیشترین اسناد مربوط به مقالات، پراستنادترین سند، پژوهشگران با بیشترین فعالیت، کشورها با بیشترین تولیدات علمی، هم‌نویسندگی و در نهایت روند جهانی کلیدواژه‌های پرتکرار براساس بازه زمانی 2014 تا 2024 ارائه شدند. جدیدترین کلیدواژهای پرتکرار شامل هوش‌مصنوعی، آموزش، هوش‌مصنوعی محاوره‌ای، خدمات‌مشتری، یادگیری‌ماشینی، آنتروپومرفیسم، چت‌بات (ها)، چت چی‌پی‌تی، کووید 19، تجربه کاربر، اعتماد، تحلیل احساسات هستند. در بخش کیفی، براساس مرور نظام‌مند مفاهیم اصلی و نوآور از جمله ادراکات حضور اجتماعی، تعاملات هوشمندانه، توانمندسازی نوآورانه و مسئولیت‌اجتماعی در فناوری شناسایی شد. نتایج به پژوهشگران در شناسایی روندهای نوظهور، انجام پژوهش در این حیطه و انتخاب عناوین و موضوعات جدیدی یاری می‌رساند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Analysis of the Global Trend of Research in the field of Conversational Marketing: A Mixed-methods Approach

نویسندگان [English]

  • Adeleh Dehghani Ghahnavieh 1
  • Naser Seifollahi Onar 2
  • Mohammad Bashekouh Ajirlo 3
  • Ghasem Zarei 1
1 Department of Business Management, Faculty of Social Sciences, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran ,
2 Department of Business Management, Faculty of Social Sciences, , University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
3 Department of Business Management, Faculty of Social Sciences, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran
چکیده [English]

Conversational marketing is one of the topics that have a great impact on the performance of organizations and the expansion of activities in the international space due to technological advances and the growing growth of artificial intelligence; the current research aimed to identify the most producing countries, authors, journals, co-authorship, frequently used keywords and the time trend of their publication in the field of conversational marketing using bibliometric analysis.Also, identifying the main concepts of the subject area is based on the systematic review method.This research used a mixed method (quantitative-qualitative).Quantitatively, a bibliometric analysis has been done with the most productive data related to conversational marketing. These data were collected from the Scopus database from 2000-2024 and analyzed with the help of VOSviewer software.The results of this research show the upward trend of publication of texts especially in the last decade.The most publications in this field in English, the most documents related to articles, the most cited document, researchers with the most activity, countries with the most scientific productions, co-authorship, and finally the global trend of frequent keywords based on the period from 2014 to 2024 were presented.The most recent keywords include artificial intelligence,training, conversational artificial intelligence,customer service, machine learning,anthropomorphism,chatbot(s),chat GPT, covid19,user experience, trust, and sentiment analysis.In the qualitative part, based on a systematic review, original and innovative concepts such as perceptions of social presence, intelligent interactions, creative empowerment, and social responsibility in technology were identified.The results help researchers identify emerging trends, conduct research in this field, and choose new topics.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Conversational Marketing
  • Global Trend Analysis
  • Mixed Approach
  • Bibliometric Analysis
  • Systematic Literature Review

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 22 مهر 1403
  • تاریخ دریافت: 07 شهریور 1403
  • تاریخ بازنگری: 15 مهر 1403
  • تاریخ پذیرش: 22 مهر 1403