پویایی‌های دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در اولویت‌سنجی کشورهای مقصد صادراتی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشیار و عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری دانشگاه سمنان

چکیده

از مهم‌ترین کارویژه‌های دیپلماسی اقتصادی، هدف‌گذاری در مقاصد صادراتی و فراهم آوردن بسترهای دیپلماتیک لازم جهت توسعه صادرات کالاهای داخلی به کشورهای هدف است. پژوهش حاضر به دنبال پاسخ به این سؤال است که با توجه به رویکردهای آشکار شده در صادرات محصولات غیرنفتی ایران، کدام‌یک از کشورهای دنیا از مزیت نسبی بیشتری در صادرات محصولات ایرانی برخوردار است؟ و اینکه کشورهای هدف در طول زمان چگونه دچار تغییر شده‌اند؟ این پژوهش از شاخص‌های نسبت تمرکز و مزیت نسبی آشکار شده تعدیل‌یافته (KARCA) استفاده کرده و با تکیه بر داده‌های معتبر بین‌المللی، پویایی‌های دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در تعیین کشورهای مقصد صادرتی را برای سال‌های 1400 تا 1402 مورد بررسی قرار داده است. 50 کشور مختلف که روابط تجاری بیش از 100 میلیون دلار در سال‌های مورد مطالعه با ایران داشته‌اند، انتخاب شده‌اند. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد برای سال‌های 1400 تا 1402، کشورهای چین، عراق، ترکیه، امارات، افغانستان و هند به عنوان شرکای اصلی ایران بوده که در تمامی این سال‌ها نسبت تمرکز 3 کشور اول یعنی چین، عراق و ترکیه بیش از 60 درصد بوده است. اما از منظر شاخص KARCA، کشورهای افغانستان، ترکمنستان و عراق بیش از سایر کشورها مزیت‌دار بوده‌اند و پویایی‌های زمانی دلالت بر تغییر در برخی از اولویت‌ها در سال‌های مورد مطالعه بوده است. نتایج پژوهش نشان می‌دهد عمده کشورهای دارای مزیت برای صادرات محصولات ایرانی، کشورهای در حال توسعه یا کمتر توسعه یافته هستند و اکثر آن‌ها دارای مرزهای مشترک زمینی و آبی با جمهوری اسلامی ایران هستند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Dynamics of Economic Diplomacy of the Islamic Republic of Iran in Determining the Priority of Export Destination Countries

نویسنده [English]

  • AbdolMohammad Kashian
Associate Professor & the Member of the Faculty of Economics, Management and Administrative Sciences at Semnan University
چکیده [English]

One of the most important tasks of economic diplomacy is targeting export destinations and providing the necessary diplomatic platforms to develop the export. The current research seeks to answer the question that according to the revealed approaches in the export of non-oil products of Iran, which of the countries in the world has a greater relative advantage in the export of Iranian products? And how has the target countries changed over time? This research has used the indices of concentration ratio and adjusted revealed comparative advantage (KARCA) and based on reliable international data, the dynamics of the economic diplomacy of the Iran in determining export destination countries for the years 2021 to 2023 has been investigated. 50 different countries that have had trade relations with Iran of more than 100 million dollars in the studied years have been selected. The findings of the research show that for the years 2021 to 2023, the countries of China, Iraq, Turkey, the UAE, Afghanistan and India were the main partners of Iran, and in all these years the concentration ratio of the first 3 countries was more than 60 percent. But from the perspective of the KARCA index, the countries of Afghanistan, Turkmenistan and Iraq have been more advantageous than other countries, and the time dynamics have indicated a change in some priorities in the studied years. The results show that most of the countries with advantages for exporting Iranian products are developing or less developed countries, and have common borders with Iran.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Economic diplomacy
  • export
  • targeting
  • concentration ratio
  • KARCA

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 20 آبان 1403
  • تاریخ دریافت: 08 مهر 1403
  • تاریخ بازنگری: 05 آبان 1403
  • تاریخ پذیرش: 20 آبان 1403