بررسی رفتار مصرف کنندگان نسبت به مسئولیت ناپذیری اجتماعی شرکتی برندهای اصیل با در نظر گرفتن تعدیلگری قوم گرایی مصرف کننده

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشکده مدیریت و اقتصاد،دانشگاه صنعتی شریف، تهران،ایران

2 دانشکده مدیریت و اقتصاد،دانشگاه صنعتی شریف، تهران

چکیده

‌مسئولیت‌ناپذیری اجتماعی شرکتی رفتار غیراخلاقی یا غیرقانونی برندها است که باعث می‌شود مصرف‌کننده آسیب ببیند.این رفتارهای آسیب‌زننده باعث از دست رفتن منابع مالی و شهرت برند می‌شود.هدف اصلی این تحقیق بررسی تأثیر اصالت برند در هنگام وقوع مسئولیت‌ناپذیری اجتماعی و نقش قوم‌گرایی مصرف‌کننده به‌عنوان تعدیل‌گر در این تأثیر است.در این ارزیابی،بخشش برند به‌عنوان مهم‌ترین رفتار مصرف‌کننده و میانجی ایفای نقش می‌کند.تحقیق به‌صورت یک آزمایش بر اساس دو سناریو آزمایش(برند اصیل) و کنترل(برند غیر اصیل) طراحی‌شده است و اطلاعات از طریق پرسشنامه به روش غیر احتمالی از طریق مردم تهران جمع‌آوری‌شده است.درمجموع 193 پاسخ معتبر جمع‌آوری شد.برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از نرم‌افزار اس پی اس اس و افزونه پراسس ماکرو استفاده‌شده است.نتایج به‌دست‌آمده نشان دادند که در هنگام وقوع مسئولیت‌ناپذیری اجتماعی برند اصیل در مقایسه با برند غیر اصیل،باعث افزایش بخشش برند و کاهش تبلیغات توصیه‌ای منفی و اجتناب از برند می‌شود و بخشش برند به‌عنوان میانجی رابطه میان اصالت برند(برند اصیل در مقابل غیر اصیل) و تبلیغات توصیه‌ای منفی و اجتناب از برند،ایفای نقش می‌کند.همچنین قوم‌گرایی مصرف‌کننده رابطه میان اصالت برند و بخشش برند را به‌صورت مثبت تعدیل می‌کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

An examination of consumer behavior towards the corporate social irresponsibility of authentic brands, considering the moderating role of consumer ethnocentrism

نویسندگان [English]

  • Ali Baghbannezhad 1
  • Arash Khalilinasr 2
1 Graduate School of Management and Economics, Sharif University of Technology, Tehran, Iran
2 Graduate School of Management and Economics, Sharif University of Technology, Tehran
چکیده [English]

Corporate social irresponsibility refers to unethical or illegal behaviors by brands that harm consumers. Such harmful actions can lead to financial losses and damage the brand's reputation. The primary aim of this research is to examine the impact of brand authenticity during instances of corporate social irresponsibility and the role of consumer ethnocentrism as a moderator in this effect. In this assessment, brand forgiveness is highlighted as the most significant consumer behavior and acts as a mediator.The research was designed as an experiment based on two scenarios: one involving an authentic brand and the other a non-authentic brand. Data was collected through non-probability sampling via questionnaires distributed among residents of Tehran, resulting in a total of 193 valid responses. For data analysis, SPSS software and the PROCESS macro add-on were utilized.The findings indicate that during instances of corporate social irresponsibility, authentic brands lead to higher levels of brand forgiveness compared to non-authentic brands, which in turn reduces negative word-of-mouth and brand avoidance. Brand forgiveness serves as a mediator in the relationship between brand authenticity (authentic vs. non-authentic) and negative word-of-mouth and brand avoidance. Additionally, consumer ethnocentrism positively moderates the relationship between brand authenticity and brand forgiveness.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Corporate Social Irresponsibility
  • Signal Theory
  • Brand Authenticity
  • Consumer Ethnocentrism
  • Brand Forgiveness

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 04 آذر 1403
  • تاریخ دریافت: 22 شهریور 1403
  • تاریخ بازنگری: 20 آبان 1403
  • تاریخ پذیرش: 04 آذر 1403