استمرار استراتژیک و عملکرد کسب و کارهای خانوادگی فعال در صنعت فرش دستبافت ایران: پیوند استراتژی و تاریخ

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری سیاست گذاری بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه گیلان، رشت، ایران

2 دانشیار، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد ، دانشگاه گیلان، رشت، ایران

3 استاد، گروه مدیریت بخش خدمات، دانشگاه شفیلد هالام، شفیلد، انگلستان. (موسسه استراتژی بین المللی، دانشگاه بین المللی توکیو، ژاپن).

چکیده

مطالعات اخیر حوزه کسب‌وکار و مدیریت استراتژیک در مسیر جدیدی قدم برمی‌دارند. به‌طوری‌که مباحث استراتژیک کسب‌وکار را برای مدیران کاربردی‌تر می‌کنند. استمرار استراتژیک به عنوان ادامه الگوهای تخصیص منابع در ابعاد استراتژیک کلیدی در طول زمان تعریف شده است. این در حالی است که یادگیری بین نسل‌ها و انتقال این داشته‌ها به نسل‌های دیگر در کسب‌وکارهای خانوادگی بسیار مهم جلوه می‌کند. پژوهش حاضر از حیث هدف کاربردی، و از حیث روش پیمایشی و با استفاده از الگوی مدل یابی معادلات ساختاری است. مورد مطالعه این پژوهش تعداد 391 کسب‌وکار خانوادگی فعال در صنعت فرش دستبافت ایران می‌باشد. روایی صوری و محتوایی آن با استفاده ازنظر خبرگان و روایی سازه با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی موردبررسی قرار گرفت. داده‌های به‌دست‌آمده با استفاده از روش مدل یابی معادلات ساختاری و نرم‌افزار AMOSمورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. بر اساس یافته‌های نتایج حاکی از آن است که استمرار استراتژیک بر عملکرد و یادگیری تأثیر مثبت و معنی‌داری دارد. این در حالی است که یادگیری بر عملکرد کسب‌وکارهای خانوادگی فعال در صنعت فرش تأثیر مثبت دارد. بعلاوه یادگیری در رابطه علی بین استمرار استراتژیک و عملکرد نقش مثبت و معنی‌داری دارد. از دیگر نتایج حاصل از این پژوهش اینکه اشتراک دانش در رابطه بین استمرار استراتژیک و عملکرد و رابطه بین یادگیری و عملکرد نقش تعدیل گر ایفا می‌کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Strategic persistence and performance of family businesses active in Iran's handwoven carpet industry: Linking strategy and history

نویسندگان [English]

  • Farshad Ghaderi 1
  • Mohsen Akbari 2
  • Kayhan Tajeddini 3
  • Mohammad doustar 2
1 Ph.D. Candidate in Business management, Faculty of Management and Economic University of Guilan, Iran
2 Associate Professor of management group, management and economics faculty, Guilan university, Rasht, Iran
3 Professor, Department of Service Sector Management, Sheffield Hallam University, Sheffield, UK. (Institute for International Strategy, Tokyo International University, Japan).
چکیده [English]

Recent studies in the field of business and strategic management are taking a new direction. So that they make business strategic issues more practical for managers. Strategic persistence is defined as the continuation of resource allocation patterns in key strategic dimensions over time. At the same time, learning between generations and transferring these assets to other generations is very important in family businesses. The current research is applied in terms of purpose, and in terms of survey method, using structural equation modeling. The study of this research is the number of 391 family businesses active in the handwoven carpet industry of Iran. Its face and content validity was examined using experts' opinions and construct validity was examined using confirmatory factor analysis. The obtained data were analyzed using structural equation modeling method and AMOS software. Based on the findings, the results indicate that strategic persistence has a positive and significant effect on performance and learning. Meanwhile, learning has a positive effect on the performance of family businesses active in the carpet industry. In addition, learning has a positive and significant role in the causal relationship between strategic persistence and performance. Another result of this research is that knowledge sharing plays a moderating role in the relationship between strategic continuity and performance and the relationship between learning and performance

کلیدواژه‌ها [English]

  • strategic persistence
  • family businesses
  • strategic learning
  • knowledge sharing
  • business performance

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 17 دی 1403
  • تاریخ دریافت: 07 آذر 1403
  • تاریخ بازنگری: 10 دی 1403
  • تاریخ پذیرش: 17 دی 1403