آگاهی استراتژیک در استارت‌آپ‌های فناوری اطلاعات با رویکرد ذینفعان: ارائه مدل پیشنهادی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.

2 دانشجوی دکتری، مدیریت بازرگانی، پردیس خودگردان، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران

چکیده

توسعه‌ی آگاهی استراتژیک در شرکت‌های استارت‌آپ نقش مهمی در بهبود مستمر عملکرد آن‌ها دارد. با این‌حال، تأمین رضایت ذی‌نفعان از روند توسعه همواره یکی از چالش‌های اساسی این شرکت‌ها، به‌ویژه در مراحل اولیه‌ی فعالیت، محسوب می‌شود و مدیران استارت‌آپ‌ها در این زمینه با ریسک‌های قابل‌توجهی مواجه هستند. این پژوهش با هدف شناسایی انتظارات ذی‌نفعان از مهارت‌های مدیران استارت‌آپ‌های فن آوری اطلاعات و ارائه‌ی مدلی جامع انجام شده است. در بخش کیفی پژوهش، از روش داده‌بنیاد ساختارگرای چارمز برای تحلیل اطلاعات بهره گرفته شد. در این راستا، با 15 خبره‌ی حوزه‌ی استارت‌آپ‌های فناوری اطلاعات مصاحبه شد و فرآیند کدگذاری در دو مرحله‌ی اولیه و متمرکز صورت گرفت. پس از استخراج مهارت‌های موردنیاز مدیران برای توسعه‌ی آگاهی استراتژیک از دیدگاه ذی‌نفعان، در بخش کمی، روابط میان این مهارت‌ها با استفاده از معادلات ساختاری تفسیری تحلیل شد. همچنین، 11 نفر از خبرگان این روابط را بررسی و سطح‌بندی کردند. برای ارزیابی میزان نفوذ و وابستگی مهارت‌ها، از تحلیل میک‌مک بهره گرفته شد. در نهایت، مدل پیشنهادی جهت توسعه‌ی مهارت‌های مدیران استارت‌آپ‌ها با هدف ارتقای آگاهی استراتژیک و با تمرکز بر انتظارات ذی‌نفعان ارائه شد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Strategic Awareness in Information Technology Startups from a Stakeholder Perspective: a Proposed Model

نویسندگان [English]

  • Mahdi Haghighi kafash 1
  • Shahram Khalil Nezhad 1
  • Mahdi Ebrahimi 1
  • Mahziar Kazemi Movahed 2
1 Associate Professor, Department of Business Management, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran.
2 PhD Student, Business Management, Self-Supported Campus, Allameh Tabatabai University, Tehran
چکیده [English]

The development of strategic awareness in startup companies plays a crucial role in their continuous performance improvement. However, ensuring stakeholder satisfaction with the development process remains a fundamental challenge for these companies, particularly in the early stages of their operations. Startup managers face significant risks in this regard. This study aims to identify stakeholder expectations regarding the skills required for startup managers and to propose a comprehensive model. In the qualitative phase, the research utilized the constructivist grounded theory approach (Charmaz method) for data analysis. To this end, 15 experts in the field of information technology startups were interviewed, and the coding process was conducted in two stages: initial and focused coding. After identifying the essential managerial skills needed for developing strategic awareness from the stakeholders' perspective, the relationships among these skills were analyzed using the Interpretive Structural Modeling (ISM) method in the quantitative phase. Additionally, 11 experts reviewed and categorized these relationships. To assess the influence and dependency of the identified skills, MICMAC analysis was employed. Ultimately, the proposed model was developed to enhance startup managers' skills in fostering strategic awareness, with a specific focus on stakeholder expectations.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Strategic Awareness
  • Startup
  • Information Technology
  • Stakeholder Satisfaction
  • Modeling

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 16 بهمن 1403
  • تاریخ دریافت: 22 آذر 1403
  • تاریخ بازنگری: 12 بهمن 1403
  • تاریخ پذیرش: 16 بهمن 1403