آگاهی استراتژیک در استارت‌آپ‌های فناوری اطلاعات با رویکرد ذینفعان: ارائه مدل پیشنهادی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.

2 دانشجوی دکتری، مدیریت بازرگانی، پردیس خودگردان، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران

چکیده

توسعه‌ی آگاهی استراتژیک در شرکت‌های استارت‌آپ نقش مهمی در بهبود مستمر عملکرد آن‌ها دارد. با این‌حال، تأمین رضایت ذی‌نفعان از روند توسعه همواره یکی از چالش‌های اساسی این شرکت‌ها، به‌ویژه در مراحل اولیه‌ی فعالیت، محسوب می‌شود و مدیران استارت‌آپ‌ها در این زمینه با ریسک‌های قابل‌توجهی مواجه هستند. این پژوهش با هدف شناسایی انتظارات ذی‌نفعان از مهارت‌های مدیران استارت‌آپ‌های فن آوری اطلاعات و ارائه‌ی مدلی جامع انجام شده است. در بخش کیفی پژوهش، از روش داده‌بنیاد ساختارگرای چارمز برای تحلیل اطلاعات بهره گرفته شد. در این راستا، با 15 خبره‌ی حوزه‌ی استارت‌آپ‌های فناوری اطلاعات مصاحبه شد و فرآیند کدگذاری در دو مرحله‌ی اولیه و متمرکز صورت گرفت. پس از استخراج مهارت‌های موردنیاز مدیران برای توسعه‌ی آگاهی استراتژیک از دیدگاه ذی‌نفعان، در بخش کمی، روابط میان این مهارت‌ها با استفاده از معادلات ساختاری تفسیری تحلیل شد. همچنین، 11 نفر از خبرگان این روابط را بررسی و سطح‌بندی کردند. برای ارزیابی میزان نفوذ و وابستگی مهارت‌ها، از تحلیل میک‌مک بهره گرفته شد. در نهایت، مدل پیشنهادی جهت توسعه‌ی مهارت‌های مدیران استارت‌آپ‌ها با هدف ارتقای آگاهی استراتژیک و با تمرکز بر انتظارات ذی‌نفعان ارائه شد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Strategic Awareness in Information Technology Startups from a Stakeholder Perspective: a Proposed Model

نویسندگان [English]

  • Mahdi Haghighi kafash 1
  • Shahram Khalil Nezhad 1
  • Mahdi Ebrahimi 1
  • Mahziar Kazemi Movahed 2
1 Associate Professor, Department of Business Management, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran.
2 PhD Student, Business Management, Self-Supported Campus, Allameh Tabatabai University, Tehran
چکیده [English]

The development of strategic awareness in startup companies plays a crucial role in their continuous performance improvement. However, ensuring stakeholder satisfaction with the development process remains a fundamental challenge for these companies, particularly in the early stages of their operations. Startup managers face significant risks in this regard. This study aims to identify stakeholder expectations regarding the skills required for startup managers and to propose a comprehensive model. In the qualitative phase, the research utilized the constructivist grounded theory approach (Charmaz method) for data analysis. To this end, 15 experts in the field of information technology startups were interviewed, and the coding process was conducted in two stages: initial and focused coding. After identifying the essential managerial skills needed for developing strategic awareness from the stakeholders' perspective, the relationships among these skills were analyzed using the Interpretive Structural Modeling (ISM) method in the quantitative phase. Additionally, 11 experts reviewed and categorized these relationships. To assess the influence and dependency of the identified skills, MICMAC analysis was employed. Ultimately, the proposed model was developed to enhance startup managers' skills in fostering strategic awareness, with a specific focus on stakeholder expectations.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Strategic Awareness
  • Startup
  • Information Technology
  • Stakeholder Satisfaction
  • Modeling
الله کرمی، ابوذر. کامیابی، سعید. زندمقدم، محمدرضا. (1402). ارائه الگوی شهر هوشمند با استفاده از استارت‌آپ ها، مطالعه موردی: منطقه 20 کلان شهر تهران، فصلنامه شهر پایدار،6 (3)، 99-115.
براری جیرندهی. آذر. سجادی، سیدمجتبی. داوری، علی(1401) طراحی الگوی تاب‌آوری کسب‌وکارهای نوپا، مسیری به سوی آینده‌نگاری کسب‌وکارهای نوپا. آینده‌پژوهی ایران. 7(2) صص155-179.
حسابی، فاطمه، الهی، شعبان. حسن زاده، محمد، شایان، علی. (1400). چارچوب تحلیلی تجاری‌سازی علم و فناوری با رویکرد فراترکیب: بررسی ابعاد تحلیل، بازیگران و کارکردها. فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی. 14 (3)،401-420.
ریبینیاک، لاورنس. عملیاتی کردن استراتژی. (ترجمه نادر مظلومی، شهرام خلیل نژاد. سید علیرضا هاشمی). تهران: نشر ادبستان (1395).
صالحیان، مسلم. بهرامی، شهاب. راسخ، نازنین. ریزوندی، آیه.(1401). ارائه مدل توسعه استارت‌آپ‌های ورزشی در ایران. پژوهش های معاصر در مدیریت ورزشی. 12(23).81 -94.
صفدری رنجبر، مصطفی، سیروس، کاوه محمد.(1392) الگوی جدیدی برای ترسیم نقشـه اسـتراتژی بـا رویکـرد ISM DEMATEL -مطالعه موردی: صنعت بانکداری. یازدهمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت. دانشگاه صنعتی شـریف. تهران. آذرماه.
طبیب زاده، فیروزه. حجازی، سید رضا. موسی خانی، مرتضی. (1403) نقش گرایش به رویکرد استارت‌آپ ناب بر عملکرد پروژه توسعه محصول جدید در حوزه زیست فن‌آوری. توسعه کارآفرینی. 17(3) صص 33-52.
مندعلی زاده، زینب. زهره وندیان، کریم. عظیمی محمدرضا. (1402). شناسایی موانع رشد استارت‌آپ‌ها در بخش ورزش و ارائه راهکار. مطالعات راهبردی ورزش و جوانان.22(62). 285-403.
 
Alabdaly, D. (2021). The impact of strategic awareness on organizational readiness. Webology, 18(2), 487–507.
Al-Hadrawi, R. H., Al-Thibawi, A. A. K., & Al-Zubaidi, H. H. (2020). The role of strategic awareness in achieving organizational sustainability: An exploratory study in the Najaf Cement Factory. Kufa Arts Journal, 43(1), 18–31.
Atherton, A., & Hannon, P. (1997). Strategic awareness and the process of innovation. Journal of Enterprising Culture, 5(2), 193–208.
Badaoui, M., & Chettih, A. (2021). The role of competitive intelligence in the strategic management of small and medium enterprises. South East Asia Journal of Contemporary Business and Law, 13(2), 103–110.
Banal-Estañol, A., Macho-Stadler, I., Nieto-Postigo, J., & Pérez-Castrillo, D. (2020). Early individual stakeholders, first venture capital investment, and exit in the UK startup ecosystem. ICREA Academia Programme & Severo Ochoa Programme.
Chowdhury, R., Siedler, B., & Lall, S. (2021). Entrepreneurship under extreme constraints: Evidence of micro-bricolage from Rohingya refugee camps. Academy of Management Proceedings.
Ciampi, F., Demi, S., Magrini, A., Marzi, G., & Papa, A. (2021). Exploring the impact of big data analytics capabilities on business model innovation: The mediating role of entrepreneurial orientation. Journal of Business Research, 123, 1–13.
Costache, M. (2010). Book review on Socialnomics: How social media transforms the way we live and do business. Journal of Comparative Research in Anthropology and Sociology, 1(2), 225–228.
Del Sarto, N., Ferrigno, G., Parida, V., & Di Minin, A. (2023). Do start-ups benefit from coworking spaces? An empirical analysis of accelerators’ programs. Review of Managerial Science, 17(7), 2471–2502.
De Sousa Mendes, G., & Carlos de Toledo, H. J. (2011). The fuzzy front end of new product development for Brazilian technology-based companies in the medical device industry: A causal model. Brazilian Journal of Operations & Production Management, 8(1), 83–102.
Fachinger, U. (2019). Senior entrepreneurship: Self-employment by older people—An uncharted territory. International Review of Economics & Business, 22, 95–106.
Ferrigno, G., Del Sarto, N., & Di Minin, A. (2024, August 29). How do large corporations engage with startups? The rise of corporate service providers. Technology Analysis & Strategic Management.
Ford, R. C., Wang, Y., & Vestal, A. (2012). Power asymmetries in tourism distribution networks. Annals of Tourism Research, 39(2), 755–779.
Fritsch, M., & Wyrwich, M. (2019). Regional emergence of start-ups in information technologies: The role of knowledge, skills and opportunities. Foresight and STI Governance, 13(2), 62–71.
Gerhardt, V., dos Santos, J., Rubin, E., Neuenfeldt, A., & Siluk, J. C. M. (2021). Stakeholders’ perception to characterize the start-ups success. Journal of Technology Management & Innovation, 16(1), 38–50.
Halis, M., Turkay, O., Sariisik, M., & Calman, I. (2012). Effects of strategic consciousness and strategic planning on business performance: A comparative study of the industries in Turkey. African Journal of Business Management, 6(32), 9188–9201.
Herath, S. K. (2007). A framework for management control research. Journal of Management Development, 26(9), 895–915.
Hillebrand, B., Driessen, P. H., & Koll, O. (2015). Stakeholder marketing: Theoretical foundations and required capabilities of the academic discipline. Marketing Science, 43, 411–428.
Ibrahim, I. R., & Al-Nuaimi, S. A. (2020). The role of shared governance and strategic awareness in reducing barriers to achieving strategic objectives: Field research in the Ministry of Higher Education and Scientific Research. International Journal of Research in Social Sciences and Humanities, 10(4), 100–111.
Koseoglu, R. (2024). Scaling strategies and business performance improvements for startups in digital ecosystem [Master’s thesis, University of Twente].
Khuan, H. A., Andriani, E., & Yanto Rukmana, A. (2023). The role of technology in fostering innovation and growth in start-up businesses. West Science Journal Economic and Entrepreneurship, 1(3), 124–133.
Kumar, A., & Singh, V. (2019). Overview of interpretive structural modeling. International Journal of Engineering Applied Sciences and Technology, 4(5), 536–540.
Lee, S. (2022). The myth of the flat start-up: Reconsidering the organizational structure of start-ups. Strategic Management Journal, 43(1), 58–92.
Men, L. R., Ji, Y. G., & Chen, Z. F. (2020). Strategic communication for startups and entrepreneurs in China. Routledge.
Sen, A. (2005). Human rights and capabilities. Journal of Human Development, 6(2), 151–166.
Suck, E. A., Morshed, G., & Kol, O. (2023). Stakeholder expectations and contributions to creating a market for automated, connected, electric and shared vehicles. Research in Transportation Business & Management, 50, 1–12.
Semenova, V. (2021). Entry dynamics of startup companies and the drivers of their growth in the nascent blockchain industry [Doctoral dissertation, Corvinus University of Budapest].
Suominen, A., Hyrynsalmi, S., Aarikka-Stenroos, L., & Seppänen, M. (2017). Are software start-ups different? An empirical study on performance of Finnish software companies. In Proceedings of the 23rd ICE/IEEE ITMC Conference (pp. 1–10). IEEE.
Teece, D. J. (2010). Business models, business strategy, and innovation. Long Range Planning, 43(3–4), 172–194.
Tåg, J., Åstebro, T., & Thompson, P. (2016). Hierarchies and entrepreneurship. European Economic Review, 89, 89–101.
Ter Halle, I., Beekhof, T., & Ruel, H. (2016). How do start-ups engage with stakeholders? In Proceedings of the Euprera Congress (pp. 1–16).
Teti, E., Dallocchio, M., Filippone, L., & Mariani, G. (2023). Round duration and equity injection in venture capital: An empirical analysis in the medtech sector. Technology Analysis & Strategic Management, 36(2), 1–15.
Wallin, T. (2024). Planning a data strategy for a start-up company [Master’s thesis, Tampere University].