شناسایی عوامل موثر بر بین المللی سازی صنعت خودرو در ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری علوم اقتصادی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تبریز

2 گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه تبریز، تبریز

3 استاد، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تبریز

4 دانشیار دانشگاه تبریز

10.22034/jiba.2024.62848.2244

چکیده

هدف مطالعه حاضر، شناسایی عوامل کلیدی موثر بر بین‌المللی‌سازی صنعت خودرو در ایران و طراحی مدل مفهومی در این خصوص است. در همین راستا، داده‌ها و اطلاعات مورد نیاز از طریق مصاحبه نیمه‌ساختاریافته با تعداد 15 نفر از مدیران بخش صادرات ایران خودرو و سایپا، خبرگان و صاحب‌نظران صنعت خودرو کشور که به روش هدفمند گلوله‌برفی انتخاب شده بودند، جمع‌آوری شد. سپس به منظور تجزیه و تحلیل مصاحبه‌ها، از روش تحلیل مضمون یا تحلیل تم استفاده شد. در نهایت 15 مضمون اصلی شامل صنعت خودروسازی، صادرات، وضعیت اقتصاد داخلی، وضعیت اقتصادی کشور هدف، سرمایه انسانی، زنجیره تامین، تعامل با خودروسازان جهانی، داشتن مزیت رقابتی، تحقیق و توسعه، دولت، سرمایه‌گذاری خارجی، تامین مالی، انعقاد قراردادهای تجاری مناسب، تولید در کشور هدف و استاندارد جهانی به عنوان عوامل کلیدی موثر بر بین المللی‌سازی صنعت خودرو کشور مشخص شدند. سپس از مدل‌سازی ساختاری تفسیری برای مشخص شدن ارتباط 15 متغیر با یکدیگر و نیز بین‌المللی‌سازی صنعت خودرو کشور استفاده شد که طبق این روش، متغیرها در 3 سطح قرار گرفتند. در پایان نیز، مدل مفهومی بین‌المللی‌سازی صنعت خودرو، به عنوان نتیجه اصلی این پژوهش معرفی شد. با توجه به مدل مفهومی تحقیق، توجه به تمامی 15 عامل شناسایی شده و برنامه‌ریزی در دقیق در خصوص هر یک از آنها، به منظور ورود صنعت خودروسازی ایران به بازارهای جهانی ضروری است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Identifying Determinant Factors of the Internationalization Automobile Industry in Iran

نویسندگان [English]

  • Reza Pashaie 1
  • mohammad faryabi 2
  • Parviz Mohammad Zadeh 3
  • Mohhamadreza Salmani Bishak 4
1 Ph.D. Candidate in Economics, Faculty of Economics and Management, University of Tabriz
2 Department of Management,Tabriz university,Tabriz, Iran
3 Professor, Faculty of Economics and Management, University of Tabriz
4 Associate Professor University of Tabriz
چکیده [English]

This study aims to identify the determinant factors of the internationalization of the automobile industry in Iran and design a conceptual model in this regard. Hence, we collected the required data and information through semi-structured interviews with 15 export department managers of Iran Khodro and Saipa, experts, and pundits of the country's automobile industry that were selected in a targeted snowball method. Then, we used the thematic analysis method to analyze the interviews. Finally, 15 main topics include the automobile industry, exports, domestic economy status, economic situation of the target country, human capital, supply chain, interaction with global automakers, having a competitive advantage, research and development, government, foreign investment, financing, concluding suitable commercial contracts, production in the target country, and global standard were identified as determinant factors in the internationalization of the country's automobile industry. Then, interpretive structural modeling was used to determine the relationship of 15 variables with each other and the internationalization of the country's automobile industry. According to this method, the variables were placed in 3 levels. Finally, we introduced the conceptual model of the internationalization of the automobile industry as the main result of this research. According to the conceptual model of the study, to enter the Iranian automobile industry in the global markets, it is necessary to pay attention to all 15 identified factors and plan carefully for each of them.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Internationalization
  • Automobile Industry
  • Qualitative approach
  • Thematic Analysis
خدادادحسینی، سیدحمید، خادمی، علی­اکبر. (1386). آسیب­شناسی توان استراتژیک شرکت سایپا برای ورود به بازارهای خارجی: بررسی عوامل درون­سازمانی. فصلنامه اندیشه مدیریت راهبردی (اندیشه مدیریت)، (2)1، 68-29. 
درخشه، جلال، افتخاری، اصغر و ردادی، محسن. (1394). تحلیل مضمونی اعتماد در اندیشه آیت‌الله خامنه‌ای. جستارهای سیاسی معاصر، (17)6، 72-53. 
سعیدی، محمدرضا، فارسیجانی، حسن و حق­شناس کاشانی، فریده. (1402). شناسایی و رتبه­بندی عوامل پیشرفت بومی محصول جدید برای دستیابی صنعت خودرو به کلاس جهانی. فصلنامه علمی مطالعات الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی، (2)11، 307-285.  
مارشال، کاترین، راس­من، گرچن. (1386). روش تحقیق کیفی. مترجم علی پارسائیان و سید محمد اعرابی، چاپ سوم، دفتر پژوهش‌های فرهنگی، تهران. 
معادی رودسری، محمد حسن، طباطباییان، سید حبیب الله، رادفر، رضا. (1398). الزامات خودروساز شدن در عرصه جهانی؛ نگاهی به وضعیت صنعت خودروسازی ایران، فصلنامه مجلس و راهبرد، (98)26، 194-147. 
ملک اخلاق، اسماعیل، نوع­پسند اصیل، سید محمد و جمالی، خدیجه. (1390). شناسایی و رتبه­بندی شاخص­های ارزیابی عملکرد در ورود به بازارهای خارجی (مطالعه موردی: ایران خودرو). مجله علمی-پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، (2)1، 78-61. 
ملک اخلاق، اسماعیل، نوع­پسند اصیل، سیدمحمد، جمالی عباسعلی، خدیجه. (1392). تبیین وتحلیل ارزیابی استراتژی­های صنعت خودروسازی ایران در ورود به بازارهای خارجی، دو فصلنامه کاوش‌های مدیریت بازرگانی، (9)5، 104-85. 
 
Becker-Ritterspach, F., & Bruche, G. (2012). Capability creation and internationalization with business group embeddedness–the case of Tata Motors in passenger cars. European Management Journal, 30(3), 232-247.
Bianchi, C., & Wickramasekera, R. (2016). Antecedents of SME export intensity in a Latin American Market. Journal of Business Research, 69(10), 4368-4376.
Boyatzis, R. E. (1998). Transforming qualitative information: Thematic analysis and code development. sage.
Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in psychology, 3(2), 77-101.
Calabrese, G. G., & Manello, A. (2018). Firm internationalization and performance: Evidence for designing policies. Journal of Policy Modeling, 40(6), 1221-1242.
Coase, R. H. (1937). The nature of the firm. Economica, 4(16), 386-405.
Cole, R. E., & Yakushiji, T. (2020). The american and japanese auto industries in transition: Report of the joint US–Japan automotive study (p. 251). University of Michigan Press.
Dunning, J. H. (1988). Explaining international production. Unwin, London.
Fathi, A., & Ahmadian, S. (2016). Competitiveness of the Iran automotive industry for entrancing into foreign markets. Procedia Economics and Finance, 36, 29-41.
Johanson, J. & Mattson, L.G. (1988). Internationalization in industrial systems, in Hood, N. and Vahlne, J.E. (eds), Strategies in Global Competition, Croom Helm, Beckenham (UK).
Johanson, J., & Vahlne, J. E. (1977). The internationalization process of the firm—a model of knowledge development and increasing foreign market commitments. Journal of international business studies, 8(1), 23-32.
Johanson, J., & Wiedersheim-Paul, F. (1975). The internationalization of the firm: Four Swedish cases. Journal of management studies, 12(3), 305-322.
Jung, E., & Atay, E. (2022). Internationalization of the automotive industry by extending IOL3 model: A case study of Geely automobile. Eurasian Journal of Business and Economics, 15(29), 1-17.
Kahn, R. L., & Cannell, C. F. (1957). The dynamics of interviewing; theory, technique, and cases, New York; John Wiley.
Lawshe, C. H. (1975). A quantitative approach to content validity. Personnel psychology, 28(4), 563-575.
Pavlínek, P. (2020). Restructuring and internationalization of the European automotive industry. Journal of Economic Geography, 20(2), 509-541.
Pinho, J. C., & Prange, C. (2016). The effect of social networks and dynamic internationalization capabilities on international performance. Journal of World Business, 51(3), 391-403.
Scalera, F. (2014). Internationalization strategies in the automotive sector. The PSA Peugeot Citroen and Fiat Auto Groups: A comparison between the two models. JIEB, (2), 28-37.
Sekliuckiene, J. (2017). Factors leading to early internationalization in emerging Central and Eastern European economies: empirical evidence from new ventures in Lithuania. European Business Review, 29(2), 219-242.
Strauss, A., & Corbin, J. (1998). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory (2nd Ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
Vernon, R. (1966). International investment and international trade in the product cycle. Quarterly Journal of Economics, 80, 190–207.
Yu, S. (2024). Geely’s Internationalization Strategy and Effects-----Taking the Acquisition of Daimler’s Shares as an Example. In 2024 9th International Conference on Social Sciences and Economic Development (ICSSED 2024) (pp. 383-392). Atlantis Press.
 
.