نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استاد گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
2 استادیار گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران
3 دکترای مدیریت بازرگانی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
چکیده
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
While scholars of globalization have generally described it as emerging through a major increase in global wealth, trade, and accelerated computer and communications technologies, the reality is that most of the wealth in the world is still generated through internal transactions rather than (international) trade, while communications advances have yet to touch billions of people around the world.
Culture has long been recognized as an important factor shaping international trade behavior. On a macro level, studies have shown that different cultures react differently to globalization and corporate development process. In addition, the national culture framework of Hofstede is also used to help explain variations in transnational and multinational corporation diffusion across countries.
According to the importance of national culture, in this article it’s role in international trade and the process of globalization of transnational corporations was examined. The finding shows that among the national culture framework of Hofstede, only in three dimensions (power distance, individualism and masculinity) there is a significant difference between the culture of transnational firms. It could be said that the presence of Iranian firms in the global markets may be affected by the same cultural dimensions that be mentioned above.
کلیدواژهها [English]
1- انصاری، محمد اسماعیل؛ نظری، مهیار و بقائی، سعیده (۱۳۸۷). ویژگیهای فرهنگی ـ اجتماعی ایران و نظام پرداخت بر اساس عملکرد فردی، ششمین اجلاس بینالمللی مدیریت.
2- بروکس، ا. (۲۰۰۹). مدیریت رفتار سازمانی: فرد، گروه، سازمان. ترجمه دکتر امید مهدیه و دکتر قاسم انصاری رنانی، تهران: مهربان نشر، ۱۳۹۴.
3- بهکیش، محمدمهدی (۱۳۸۵). اقتصاد ایران در بستر جهانیشدن. چاپ چهارم. تهران: نشر نی.
4- دفت، ر. ا. (۱۳۸۵). مبانی تئوری و طراحی سازمان. ترجمه دکتر علی پارسائیان و دکتر سید محمد اعرابی، چاپ سوم، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
5- رحمانسرشت، حسین (۱۳۹۳). تئوریهای سازمان و مدیریت از تجددگرایی تا پساتجددگرایی. جلد اول، تهران: نشر دوران.
6- کاتئورا، ف. آر. و گراهام، ج. ال. (۱۳۸۹). بازاریابی بینالملل. ترجمه دکتر هاشم نیکومرام و دکتر محمدعلی عبدالوند، تهران: دانشگاه آزاد اسلامی ـ واحد علوم و تحقیقات.
7- کلگ، ا.؛ کورنبرگر، م. و پیتسیز، ت. (۲۰۰۵). سازمان و مدیریت در تئوری و عمل (رویکردی پساتجددگرا و انتقادی). ترجمه دکتر حسین رحمانسرشت و دکتر امید مهدیه، تهران: مهربان نشر، ۱۳۹۳.
8- لباف، حسن و دلوی، محمدرضا (۱۳۸۶). بررسی تأثیر فرهنگ ملی بر نظام مدیریت. مجله مهندسی فرهنگی، دوره ۲، شماره ۱۴، صص ۶۱-۴۹.