شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر تجاری سازی در حوزه محصولات نانو با استفاده از تکنیک مدلسازی ساختاری- تفسیری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه مدیریت صنعتی دانشکده مدیریت،دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.

2 دانشجوی کارشناسی ارشد کارآفرینی گرایش کسب و کار جدید دانشگاه سمنان، سمنان، ایران

10.22034/jiba.2018.8812

چکیده

هدف اصلی این مقاله، شناسایی و رتبه بندی عوامل اثرگذار بر تجاری سازی و الزام توسعه بین­المللی بازارها برای محصولات نانو با توجه به خصلت و کاربرد آنها می باشد. این مقاله از لحاظ هدف، تحقیقی کاربردی و از لحاظ زمان، تحقیقی مقطعی می باشد. این تحقیق از لحاظ طرح تحقیق، توصیفی- پیمایشی بوده که با ابزار پرسش­نامه محقق ساخته و بر اساس تکنیک مدل سازی ساختاری تفسیری انجام شده است. برای به دست آوردن داده ها، پرسش­نامه­ای میان 15 نفر از خبرگان که شامل، اساتید در رشته­های شیمی، مهندسی شیمی، مهندسی صنایع و مواد، برق و کارشناسانی که در حوزه تولید و تحقیقات محصولات نانو فعالیت دارند (با سابقه کاری بالای 7 سال و مدرک کارشناسی ارشد به بالا)، توزیع شد که نتایج پرسش­نامه با استفاده از تکنیک مدل سازی ساختاری تفسیری و تحلیل MICMAC مورد بررسی قرار گرفت که پس از تحلیل MICMAC شاخص ها در چهار ناحیه، خودمختار، وابسته، پیوندی و مستقل یا نفوذ قرار گرفتند. نتایج بدست آمده نشان داد که شاخص­های " استراتژی مناسب بازاریابی"، " توجه به استراتژی بازاریابی و رقبا"، "بررسی و سنجش مستمر نیاز مشتری"، معرفی سریع به بازار"، "تامین سرمایه"، " ایده یابی" و " توجه ویژه به استراتژی بازار" از تاثیرگذارترین شاخص­های تجاری سازی در حوزه محصولات نانو، به حساب می­آیند. مهمترین و مؤثرترین آنها نیز شاخص " توجه ویژه به استراتژی بازار" است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Ranking the effective factors on Nano-based products commercialization using Interpretive Structural Modeling technique

نویسندگان [English]

  • Mohsen Shafiei Nikabadi 1
  • Hasan Bageri 2
  • Zahra Gorzin 2
1 Assistant Professor, Department of Management, Faculty of Management, University of Semnan, Semnan, Iran.
2 Msc student, Entrepreneurship, University of Semnan, Semnan, Iran
چکیده [English]

The commercialization process requires product development, market valuation, market strategies, finance, construction, and accounting. For a successful business, we need a multifaceted environment. Also, Identification of requirements for international development of markets for Nano-based products is an essential topic in related research. So, the main goal of the paper is detecting and ranking the effective factors on commercialization of Nano-based products. The research is an applied and descriptive one on the base of a self-made questionnaire and Interpretive Structural Modeling technique(ISM). For gathering data, the questionnaires were distributed among 15 experts on the field of Chemistry, Chemical Engineering, Industrial and Materials Engineering and Electrical Engineering. All of them have more than 15 years of experience and MSc. and PhD. Degree. The results were analyzed by Interpretive Structural Modeling (ISM) technique and MICMAC analysis. After MICMAC analysis, the indices were categorized in four areas of autonomous, dependent or grafted, and independent or penetration. The findings shown that proper marketing strategy, attention to the marketing strategy and competitors, constant measuring and evaluating of customers, quick presentation to the market, funding, finding appropriate ideas, and special attention to the market strategy which are the most effective indices on commercializing in Nano-based products. The most important and effective index was special attention to the market strategy. Main Contribution of the paper is to presenting a framework for the effective factors on commercialization and assessing them on the base of ISM method for Nano-based products.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Commercialization
  • Nano technology
  • Interpretive Structural Modeling
  • MICMAC analysis
  1.  

    • آذر، عادل، علی تیزرو، عباس مقبل باعرض و علی اصغر انواری رستمی(1387)، طراحی مدل چابکی زنجیره تأمین با رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری، پژوهش­های مدیریت در ایران، 4، 15-7.
    • آذر، عادل، فرزانه خسروانی و رضا جلالی (1392)، تحقیق در عملیات نرم، سازمان مدیریت صنعتی.
    • آذر، عادی و کریم بیات (1387)، طراحی مدل فرآیند محوری کسب و کاربا رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری، نشریه مدیریت فناوری اطلاعات، 1، 18-3.
    • الفت، لعیا و آرش شهریاری­نیا (1393)، مدل سازی ساختاری تفسیری عوامل مؤثر بر انتخاب همکار در زنجیره تأمین چابک، مدیریت تولید و عملیات، 2، 128-109.
    • بارکلی، یان، زون، دان، هولرید، فیلیپ (1385)، توسعه محصول جدید، ترجمه عبدالحمید ابراهیمی و امید مهدیه، نشر همای دانش، صص 11.
    • بحرینی زارچ، محمدعلی و محمدرضا شادنام (1386)، تجاری­سازی فناوری یا چگونگی خلق ثروت از تحقیق و توسعه، چاپ اول، انتشارات بازتاب، تهران.
    • تقی­زاده، هوشنگ و عبدالحسین شکری (1393)، کاربرد مدلسازی ساختاری تفسیری در سطح بندی شاخص­های رفتار شهروندی سازمانی، رهیافتی نو در مدیریت آموزشی 3، 42-23.
    • حق پناه، پژمان و نفیسه امینی (1392)، اثر مدیری، آموزش مبتنی بر فعالیت در تسهیل فرآیند انتقال تکنولوژی، مجموعه مقالات چهارمین کنفرانس ملی مدیریت تکنولوژی، صص 289.
    • خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، ایرنا،http://www.irna.ir
    • رادفر، رضا، عباس خمسه و حسام الدین مدنی (1388)، تجاری­سازی فناوری عامل موثر در توسعه فناوری و اقتصاد، فصنامه تخصصی پارکها و مراکز رشد، شماره 20، ص .33
    • سرمدی سعیدی، سهیل و علیرضا ممقانی (1388)، مدل­های اجرایی در فرایند توسعه محصول جدید، ماهنامه تدبیر، شماره 214، صص 59 - 54.
    • شفیعی نیک آبادی، محسن و ریحانه نادری (1395)، عوامل برون‌سازمانی مؤثر بر مدیریت دانش در زنجیره تأمین: رویکردی ترکیبی از تحلیل عاملی و مدل‌سازی ساختاری - تفسیری، چشم انداز مدیریت صنعتی، شماره 23، دوره 6، صص 157، 131.
    • فیروزجائیان، علی اصغر، مجتبی فیروزجائیان، سید حمید هاشمی پطرودی و فاطمه غلامرضازاده (1392)، کاربرد تکنیک ISM در مطالعات گردشگری، برنامه­ریزی و توسعه گردشگری، 6، 129-159.
    • عابدینی، فیض ا...؛ اسدپور، فائزه و عاقل­پسند، ابوالفضل (1392)، بررسی و تحلیل چگونگی بهره‌گیری ازفناوری نانو در توسعه معماری پایدار، همایش ملیمعماری پایدار و توسعه شهری، بوکان.
    • کرامت‌آذر، زیبا؛ فیض‌اله بیگی، ابراهیم و حاجب، سمیرا (1392)، بررسی جایگاه مصالح هوشمند و خود ترمیم در معماری پایدار، اولین همایش ملی اندیشه ها و فناوری های نودر معماری، تبریز.
    • کهن خاکی، سمیرا (1394)، شناسایی عوامل حیاتی موفقیت تجارت سیار با رویکرد تفسیری- ساختاری، فصل­نامه اختصاصی تبلیغات و بازاریابی پارس مدیر، 1، 12-1.

     

    1. Abedini, F. and et. Al. (1393). Analysis and Analysis of How to Utilize Nanotechnology in the Development of Sustainable Architecture, p. 25. (inpersian)
    2. Azar, Adel, Ali tizro, Abbas maghbal ba arz & Ali Asghar Anvari rostami (1387). Designing Supply Chain Agility Model with Interpretative Structural Modeling Approach, Management Research in Iran, 4, 7-15. (inpersian)
    3. Azar, Adel & Karim bayat (1387). Designing a Business Process Model Model with a tructural Interpretative Modeling Approach, Journal Information Technology Management, 1, 3-18.
    4. Azar, Adel, Khosravani, Farzaneh, Jalali, Reza (2013). Research in Soft Operations, Industrial Management Organization.
    5. Barclay, Yang Zon, Dan, Hollywood, Philip (2006). New Product Development)), translation by Abdolhamid Ebrahimi and Omid Mahdieh, Homa Danesh Publishing, pp. 11.
    6. Bahreini Zarch, Mohammad Ali, Shadnam, Mohammad Reza (2007). Technology Trading or How to Generate Wealth from Research and Development, First Edition, Reflections, Tehran.
    7. IRNA News Agency, IRNA, http://www.irna.ir 2016.
    8. Haghpanah, Pezhman, Amini, Nafisse (1392). The Effectiveness of Activity-Based Learning in Facilitating the Technology Transfer Process, Proceedings of the 4th National Conference on Technology Management, p. 28.
    9. Barbara Samuel Loftus and Patricia W (1994), Meyers, Launching Emerging, Technologies to Create New Markets:"Identifying Industrial Buyers, Logistics Information Management", 7 (4): 27-34.
    10. Barclay, I, Dann, Z, & Holord, P (2000). New product development, IRWIN publish.
    11. Behboudi, M.; Jalili, N.; Mousakhani, M (2011). Examine the Commercialization Research Outcomes in Iran a Structural Equation Model, International Journal of Business and Management, 6 (7): 261-275.
    12. Booz, Allen & Hamilton (1982), ((New Product Management for the 1980, p.p. 47, s)), Booz, Allen & Hamilton Inc, New York (NY).
    13. Booysen, K., (2010). An analysis of the process from innovation to commercialization “A South African perspective, Submitted in accordance with the requirements for the degree magister commerce II.
    14. Boulay, D.A.; Worley, C.T.; Barnes, M (2008). Engagement through information: Supporting technology commercialization, J. Agric. Food Inform, 9 (4): 310-316.
    15. Chiu, Yi-Chia; Chen, Benson; Z. Shyu, Joseph; Tzeng, Gwo-Hshiung (2006). An evaluation model of new product launch strategy, Technovation, Vol. 26, p.p. 1244–1252.
    16. Chen, CH; Khoo, LP; Yan, W (2006). Expert Systems with Applications, 28 (3): 591-602.
    17. Joseph Touhill, Gregory J, Touhill, and Thomas A. O’Riordan, Commercialization of Innovative Technologies, John Wiley & Sons, Inc, 2008.
    18. Cooper, R.G, Stage-gate systems” a new tool for managing new products”, Business Horizons, vol.33, no 3, 1990, pp: 44-54.
    19. Cooper, R.G (1997). The dimensions of industrial new product success and failure, Journal of Marketing, 43 (3): 93-103&60-74.
    20. Cooper, R.G (1993). Winning at New Products: Accelerating the Process from Idea to Launch, Publish by Perseus Books, 1993, p: 2.
    21. Cooper, R. G. (1983). A Process Model for Industrial New Product Development, IEEE Transactions on Engineering Management, 30: 2-11.
    22. Crawford, C.M (2002). New product management, IRWIN, fifth edition, p: 9.
    23. Devrim Göktepe (2004). Investigation of University Industry Technology Transfer Cases: A Conceptual and Methodological Approach, Division of Innovation-LTH Lund University.
    24. Faisal, M., Banwet, D.K. and Shankar, R (2006). Supply chain risk mitigation: modelling the enablers, Business Process Management, 12(4): 535-552.
    25. Firozjaeyan, Ali Asghar, Mojtaba Firozjaeyan, Seyed Hamid hashemi patrodi & Fatemeh Gholamrezazade (1392). Application of ISM technique in tourism studies)), Journal of Tourism Planning and Development, 6, 129-159.
    26. Ghazinoori Seyyed Reza (2005). Strategies and trends for commercialization and marketing of high technologies Case study: Nanotechnology in Iran, 2nd Management of Technology Iranian Conference.
    27. Hosseini, J.; et al (2011). Challenge in commercialization of nano and biotechnology in agriculture sector of Iran, African Journal of Biotechnology, 10 (34): 6516-6521.
    28. Huang J., Tzeng G., Ong Ch (2005). Multidimensional data in multidimensional scaling using the analytic network process, Pattern Recognition Letters, Vol.26.
    29. Jolly, V. J. (1997). Commercializing New Technologies: Getting from Mind to Market, Harward Business School Press, and Online available at: http://books.
    30. Kannan, G., Pokharel, Sh. and Sasi Kumar, P (2009). A hybrid approach using ISM and fuzzy TOPSIS for the selection of reverse logistics provider, Resources, Conservation and Recycling, 54 (1): 28-36.
    31. Kassicieh, S.; Rahal, N, (2007). A model for disruptive technology forcasting in strategyic regional economic development, Technological Forecasting& Social Change, Vol. 74, Issue 9, p.p. 1718-1732.
    32. Kaison Quarterly (2012). Application of Nanotechnology in the Building Industry).
    33. Keramat Azar, Z, Faizollah Beigi, A., Hajeb, S (1392). The Study of the Position of Intelligent Materials and Self-Restoration in Sustainable Architecture, p. 15.
    34. Kohan khaki, Samira (1394). Identification of the vital factors of the success of mobile commerce with the interpretive-structural approach, Journal of Distribution of Advertising and Marketing Pars Manager, 1, 1-12.
    35. Kotler, P and Armstrong, G،2001، J, Peng. G, Maclachlan. D. L،2008. Kotler, P and Armstrong, G,” Principles of Marketing”, 9th Ed, Prentice- Hall, 2001, p: 6.
    36. Kotler, P. (1994), Marketing Management: Analysis, Planning, Implementation, and
    37. Eighth Edition, Englewood Cliffs, New Jersey: Prentice-Hall International, Inc.
    38. Kvale, J (1996). Introduction to qualitative research, lippincot.
    39. Martyniuk, Andrew, O.; Jain, Ravi K.; J. Stone, Harry; “Critical 24. 24. Success Factors and Barriers to Technology Transfer: Case Studies and Implications”, International Journal of Technology Transfer and Commercialization, Vol. 2, No.3 pp. 306-327, 2003.
    40. Martyniuk Andrew O., Jain Ravi K., Haft Meredith N., Market opportunity analyses and technology transfer, International Journal of Technology Transfer and Commercialization, v. 1, No.4, pp. 385-404, 2002.
    41. J, Peng.G, Maclachlan. D. L (2008). Effect of risk management strategy on NPD performance, Technovation, vol.10 no.16, PP: 1-10.
    42. Merle Crawford and C. Anthony Di Benedetto. “New Products Management”, Burr Ridge, IL: Irwin-McGraw Hill, 6th edition, 2000, 7th edition, 2003; 8th edition, 2006; 9th edition, .2008.
    43. Magnus, K (2004). Commercialization of Research Results in the United States, ITPS, Swedish Institute for Growth Policy Studies, P.14-15, Accessed in www.itps. Se.
    44. Olfat, la'ya & Arash shahriyarinia (1393). Interpretative Structural Modeling Factors Affecting Fellow Selection in Agile Supply Chain, Production and Operations Management, 2,109-128.
    45. Radfar, Reza, Khamseh, Abbas, Madani, Hessamoddin (2009). Technology Commercialization Effective Factor in Technology and Economy Development, Specialty Parks and Growth Centers, No. 20, pp. 33.

     

    1. Reamer, A. & others (2003). Technology Transfer and Commercialization: Their Role in Economic Development, Economic Development Administration, U.S. Department of Commerce.
    2. Rothwell, R., Zegveld, W. (2005): Reindustrialization and Technology, Longman Harlow
    3. Savolainen, Kai; Nanosafety in Europe 2015-2025: Towards Safe and Sustainable Nanomaterials and Nanotechnology Innovations, ISBN 978-952-261-310. p.p. 33.
    4. Sarmadi Saeedi, Soheil, Mamaghani, Alireza (2011). Models of Implementation in the Process of New Product Development, Tadbir Monthly, No. 214, pp. 59.54.
    5. Sohn, S. Y.; Moon, T. H (2003). Structural equation model for predicting technology commercialization success index (TCSI), Technological Forecasting & Social Change, No. 70, p.p. 885–899.
    6. Taghizade, Hoshang & abdolhossein Shokri (1393). Application of Interpretative Structural Modeling in Leveling Organizational Citizenship Behavior Indicators)), New Approach in Educational Management, 3, 23-42.
    7. University of British Columbia, Commercialization Procedures, University Industrial Liaison Office, Canada. Available at: http://www.Uilo. Ubc. Ca/researcher_commercialization. Asp
    8. Vilaseca Requena, J., Torrent-Sellens, J. and Jime´nez-Zarco, I (2007). ICT use in marketing as innovation success factor Enhancing cooperation in new product development processes, European Journal of Innovation Management, 10 (2): 268-288.
    9. Wheeler, S (2005). Factors Influencing Agricultural Professionals’ Attitudes to ward Organic Agriculture and Biotechnology, Center for Regulation and Market Analysis, University of South Australia.
    10. Waitz, A, Bokhari, W (2010). Nanotechnology Commercialization Best Practices, p.p. 59.
    11. Warfield, J. W (1974). Developing interconnected matrixes in structural modeling. IEEE ranscript on Systems, Men and Cybernetics, 4 (1): 51-81.
    12. WETZaELS, M (2009). Using PLS path modeling for assessing hierarchical. Construct models: guidelines and empirical illustration, MIS Quarterly, 33 (1): 177-195.