بررسی تاثیر جهت گیری استراتژیک بر توسعه محصولات صادراتی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه مدیریت، دانشکده مدیریت دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران

2 کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد و مدیریت ، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.

10.22034/jiba.2019.8813

چکیده

بر اساس دیدگاه منبع محور، درک رابطه بین جهت گیری استراتژیک و توسعه محصول می‌تواند در دستیابی به موفقیت بالاتر مفید باشد. به ویژه درک این تاثیر در انطباق ویژگیهای محصول با بازارهای جدید خارجی یا اصطلاحا محصولات صادراتی از اهمیت مضاعف بر خوردار است.هرچند رابطه جهت گیری استراتژیک با توسعه محصول جدید فراوان بررسی شده ولی تاثیر این امر بر صادرات نیاز به مطالعه بیشتر دارد. این پژوهش در میان شرکت‌های فعال در سازمان بورس اوراق بهادار  تهران مورد بررسی قرار گرفته است. علت انتخاب امکان پذیری دسترسی به داده های قابل اتکا است. نتایج بدست آمده از همبستگی اسپیرمن، رگرسیون چندگانه و تحلیل مسیر با استفاده از نرم افزار spss ، بیانگر تاثیر معنی دار مستقیم جهت گیری استراتژیک (بعد بازار محوری)  و غیر مستقیم هر سه بعد جهت گیری استراتژیک (بازار محوری، یادگیری محوری و کارآفرینی محوری) بر توسعه محصولات صادراتی می‌باشد. هم چنین تاثیر معنی دار متغیر مکانیسم‌های فرآیندی به عنوان متغیر واسطه به تائید رسیده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Effects of Strategic Orientation on Product Development for New Exporting Markets

نویسندگان [English]

  • Bahram Rezazadeh 1
  • Mina Asiaban 2
1 Assistant Professor, Department of Management, University of Urmia, Urmia, Iran
2 Msc, Business Administration, Faculty of Economics and Management, University of Tabriz, Tabriz, Iran.
چکیده [English]

According to resource based view, understanding the relationship between three dimensions of strategic orientation (market orientation, learning and entrepreneurship orientation) and product development for new markets can be helpful to achieve greater success in penetrating to new markets especially in export markets. The relationship between strategic orientation and new product development investigated by researchers but we can not find so studies focused on effect of strategy on product adjustments for overseas .This research has been studied among companies which are listed in the Tehran Stock Exchange .The results of the Spearman correlation, multiple regressions and path analysis using the software SPSS, indicate that in all three dimensions of strategic orientation (market orientation, learning and entrepreneurship orientation) on new product development, there is the indirect significant effect and only in market orientation there is direct significant effect on NPD. Also a significant effect of process mechanisms variables as the intermediate variable is confirmed.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Entrepreneurship orientation
  • Learning orientation
  • Market orientation
  • New product development for export
  • Strategic orientation
دعایی، حبیب اله.، بختیاری، عباس (1386). تأثیر فرهنگ بازار محوری بر عملکرد بازرگانی شرکت های قطعه ساز خودرو مشهد، پژوهشنامه بازرگانی. (42): 82- 53.
 ساعدی، مهدی، و ناد علی پور، حمید (1385). مدل پیاده سازی مدیریت دانش در ایران خودرو بر مبنای یادگیری. دومین کنفرانس بین المللی مدیریت فناوری اطلاعات و توسعه.
  فاریابی، محمد، صنوبر، ناصر و حسینی، امین (1388). بررسی تاثیر بازار محوری بر عملکرد مشتری در صنایع غذایی تهران، پایاننامه دانشگاه تبریز.
قره جه، منیژه، اکبری نژاد، معصومه و کریمی، محمدرضا (1393). تأثیر بازارگرایی و ارتباطات تجاری بر عملکرد صادراتی شرکت های صادراتی استان تهران. تحقیقات بازاریابی نوین. (11): 76- 59.
مصلح ، عبدالمجید، بحرینی زاده، منیجه و کریمی قهفرخی، سمیرا (1395). تأثیر ابعاد جهت گیری استراتژیک بر عملکرد صادراتی شرکت های صادراتی استان بوشهر. تحقیقات بازاریابی نوین. (23): 140- 125.
مؤمنی،منصور، و آذر، عادل (1384). آمار و کاربرد آن در مدیریت، جلد دوم، چاپ هشتم، تهران : انتشارات سمت.
هزار جریبی، جعفر (1384). کارآفرینی. انتشارات پژوهشکده امور اقتصادی.
Atuahene‐Gima, K. (1995). An exploratory analysis of the impact of market orientation on product performance. Journal of product innovation management, 12(4): 275-293.
Baker, W. E., & Sinkula, J. M. (2002). Market orientation, learning orientation and product innovation: delving into the organization's black box. Journal of Market-Focused Management, 5(1): 5-23.
Barney, J. (1991). Firm resources and sustained competitive advantage. Journal of management, 17(1): 99-120.
Clark, K. B., Chew, W. B., Fujimoto, T., Meyer, J., & Scherer, F. M. (1987). Product development in the world auto industry. Brookings Papers on Economic Activity, 729-781.
Clark, K., Wheelwright, S.C., (1993). Managing New Product and Process Development, Free Press, NY, 457–480. 18.
Covin, J.G. and Slevin, D.P. (1991), A conceptual model of entrepreneurship as firm behavior, Entrepreneurship Theory & Practice, Fall. 7-25.
Deshpande, R., & Webster Jr, F. E. (1989). Organizational culture and marketing: defining the research agenda. Journal of marketing, 53(1).
Gatignon, H., & Xuereb, J. M. (1997). Strategic orientation of the firm and new product performance. Journal of Marketing Research (JMR), 34(1).
Grinstein, A. (2008). The relationships between market orientation and alternative strategic orientations: a meta-analysis. European Journal of Marketing, 42(1/2): 115-134.
Hitt, M., Dacin, T., Tyler, B. and Park, D. (1997), Understanding the differences in Korean andUS executives’ strategic orientations. Strategic Management Journal, 18(2): 67-159.
Hult, G. T. M., Nichols Jr, E. L., Giunipero, L. C., & Hurley, R. F. (2000). Global organizational learning in the supply chain: a low versus high learning study. Journal of International Marketing, 8(3): 61-83.
Kohli, A. K., & Jaworski, B. J. (1990). Market orientation: the construct, research propositions, and managerial implications. The Journal of Marketing, 1-18.
Maldifassi, J., & Caorsi, J. (2014). Export success factors of small- and medium sized firms in Chile. Journal of Small Business and Enterprise Development Vol. 21, No. 3, 450-469.
Manu, F. A., & Sriram, V. (1996). Innovation, marketing strategy, environment, and performance. Journal of Business Research, 35(1): 79-91.
Meybodi, M. Z. (2005). Strategic manufacturing benchmarking. The TQM Magazine, 17(3): 249-258.
Khin, S., Ahmad, N., & Ramayah, T. (2012). The Integrated Effect of Strategic Orientations on Product Innovativeness: Moderating Role of Strategic Flexibility. Procedia - Social and Behavioral Sciences 65, 743-748
Ruokonen, M., & Saarenketo, S. (2009). The strategic orientations of rapidly internationalizing software companies. European Business Review, 21(1): 17-41.
Sicotte, H., & Langley, A. (2000). Integration mechanisms and R&D project performance. Journal of Engineering and technology management, 17(1), 1-37.
Slater, S. F., & Narver, J. C. (1995). Market orientation and the learning organization. The Journal of Marketing, 63-74.
Souder, W.E., Moenaert, R.K., (1992). Integrating marketing and R&D project personnel within innovation projects: an information uncertainty model. Journal of Management Studies 29 (4), 485–512.
Tan, Q., & Sousa, C. (2015). Leveraging marketing capabilities into competitive advantage and export performance. International Marketing Review, Vol. 32 No. 1, 78-102
Verona, G. (1999). A resource-based view of product development. Academy of Management Review. 24(1): 132-142.