شناسایی نشانگرهای ارزیابی عملکرد بازاریابی در صنعت میزبانی بین المللی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شاهرود، شاهرود، ایران

2 استادیار، گروه مدیریت، دانشگاه بین المللی امام رضا (ع)، مشهد، ایران

3 دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران

4 استادیار، گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شاهرود، شاهرود، ایران

چکیده

جعبه نشانگرها (داشبورد) نمایی از عملکرد سیستم است که مدیران سازمان را برای اندازه گیری، نظارت و مدیریت عملکرد کسب و کار به طور موثر توانا می سازد. لذا هدف پژوهش حاضر شناسایی جعبه نشانگرها (داشبورد) بازاریابی در صنعت میزبانی بین المللی ایران است. این پژوهش، از نوع پژوهش‌های کیفی است که در مرحله اول جهت شناسایی معیارها و مولفه ها از نظریه داده بنیاد و در مرحله دوم جهت تایید نشانگرها از روش دلفی استفاده شده است. جامعه آماری شامل خبرگان دانشگاهی و صنعتی بوده است. این افراد از دانشگاه‌ها و فعالین حوزه گردشگری در ایران شناسایی شده که با استفاده از رویکرد نمونه‌گیری هدفمند در مجموع تعداد 15 نفر به عنوان مشارکت‌کنندگان در پژوهش انتخاب شدند. داده‌ها به روش مصاحبه نیمه‌ساختاریافته در مرحله اول و پرسشنامه دلفی در مرحله دوم گردآوری شد. برای بدست آوردن اعتبار و روایی داده‌ها از روش بازبینی و بررسی نظر مشارکت‌کنندگان استفاده شده است. نتیجه این پژوهش شناسایی نشانگرهای (داشبورد) بازاریابی بوده است که آن را در قالب معیارهای ارزیابی عملکرد بازاریابی در صنعت گردشگری ایران در 10 مقوله مشخص کرده است. معیارهای ذی‌نفعان و مسئولیت اجتماعی، مالی، برند، بازار، گردشگر، عوامل سازمانی و فرآیندی، رشد و یادگیری، کارکنان، زیرساخت‌های مرتبط با گردشگری و در نهایت معیار تکنولوژی به عنوان معیارهای اصلی جعبه نشانگرهای بازاریابی به منظور ارزیابی عملکرد بازاریابی در صنعت میزبانی بین المللی ایران مشخص شدند. همچنین الگو دارای 42 مولفه و 151 شاخص مشخص گردید و به تایید خبرگان رسید.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Identification of marketing performance evaluation indicators in Iran's international hosting industry

نویسندگان [English]

  • Omid Behboodi 1
  • Morteza Rojui 2
  • Azim Zarei 3
  • Golnar Shojaei 4
1 PhD student, Department of Business Administration, Shahrood Branch, Islamic Azad University, Shahrood, Iran
2 Assistant Professor of Management, Imam Reza International university, Mashhad, Iran
3 Associate Professor of Management, Semnan University, Semnan, Iran
4 Assistant Professor, Department of Business Administration, Shahrood Branch, Islamic Azad University, Shahrood, Iran
چکیده [English]

The markers box (dashboard) is an overview of system performance that enables managers to effectively measure, monitor, and manage business performance. Therefore, the purpose of this study is to identify the box of marketing markers (dashboards) in the international hosting industry of Iran.. This research is a type of qualitative research. In the first stage, the Delphi method has been used to identify the criteria and components from the data foundation theory, and in the second step, to validate the markers, the Delphi method has been used. The statistical population included academic and industrial experts. These individuals have been identified from universities and activists in the field of tourism in Iran, using a targeted sampling approach, a total of 15 people were selected as contributors to the study. Data were collected by semi-structured interview method and Delphi questionnaire in the second stage. To validate and validate the data, a participant review and review method has been used. The result of this research is the identification of marketing markers (dashboards) that have identified it in terms of marketing performance assessment criteria in the tourism industry of Iran in 10 categories. Criteria of stakeholders and social responsibility, financial, brand, market, tourism, organizational and process factors, growth and learning, staff, tourism infrastructure and finally technology benchmark as the main criteria of marketing dashboards in order to assess marketing performance Iran's international hosting industry. Iran was identified. Also, the model has 42 components and 151 indicators were identified and confirmed by experts.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Marker Box
  • Marketing Performance Evaluation
  • International Hosting Industry
ابراهیمی، مهدی و سخندان، الناز (1396). ارزیابی عملکرد مدیریت دانش سازمانهای موثر در فرآیند مدیریت بحران مقصدهای گردشگری (مطالعه موردی: شهر اردبیل). گردشگری شهری، 4(1)، 40-29.
احمدی، فضل اله، نصریانی، خدیجه. و اباذری، پروانه (1387). تکنیک دلفی: ابزاری برای تحقیق. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 8(1): 175-185.
اسعدی، میرمحمد، آذر، عادل. و نقوی، سیدعلی (1396). سنجش و تحلیل کیفیت خدمات هتلهای سنتی با استفاده از ابزار تحلیل اهمیت-عملکرد از دیدگاه گردشگران داخلی (مورد مطالعه هتلهای سنتی منتخب استان یزد). مطالعات مدیریت گردشگری، 12(39)، 26-1.
اصانلو، بهاره و خدامی، سهیلا (1394). بررسی تاثیر تصویر برند بر سودآری مشتری برای سازمان مبتنی بر کیفیت خدمات و ارزش ادراک شده مشتری. پژوهشنامه مدیریت ااجرایی، 7(14)، 32-13.
انصاری، آذرنوش و اسدی، علی (1395). ارزیابی وفاداری گردشگر به مقصد بارویکرد داده کاوی گردشگران داخلی شهر اصفهان. مطالعات مدیریت گردشگری، 15(35)، 105-85.
ایمانی خوشخو، محمدحسین و نادعلی پور، زهرا (1395). ارائه الگوی مفهومی رقابت پذیری مقصد گردشگری در چارچوب توسعه پایدار. گردشگری و توسعه، 5(7)، 106-84.
آچاک، آرمین، حمیدی، ناصر. و بابایی همتی، روشن (1393). توسعه اقتصاد گردشگری مبتنی بر الگوی آمیخته بازاریابی (مطالعه موردی: شهرستان قزوین). اقتصاد و مدیریت شهری، 6، 53-37.
آقازاده، هاشم، خانلری، امیر. و اکبرپور، هاله (1394). بررسی رابطه بین ارزش ویژه مشتری و عملکرد گروه هتلهای بین المللی پارسیان. نشریه مدیریت بازرگانی، 7(3)، 782-761.
آقازاده، هاشم و دیواندری، علی (1387). بازارگرایی و عملکرد کسب و کار در ایران. نشریه مدیریت بازرگانی، 1، 54-39.
بهرامیان، محسن و شمس الدینی، علی (1397). تحلیل کمی بر نقش مدیریت شهری در ارتقای صنعت گردشگری در شهرها (مورد پژوهی: شهر مرودشت). پژوهش و برنامه ریزی شهری، 9(32)،140-131.
پوراحمد، احمد، زیاری، کرامت ا...، حاتمی نژاد، حسین. و پارسا پشاه آبادی، شهرام (1397). تبیین مفهوم و ویژگی های شهر هوشمند. باغ نظر، 15(58)، 26-5.
پورفرخ، اکبر، کرمی، مهرداد، نکویی، زهرا. و طالب بیدهتی، زهرا (1391). امکانسنجی فرصتهای سرمایه گذاری صنعت گردشگری (مطاله موردی: شهرک تفریحی-توریستی طارم استان زنجان). مطالعات مدیریت صنعتی، 9(25)، 206-181.
تاج زاده نمین، ابوالفضل و اسمعیل مشرفی، فاطمه (1392). اولویت بندی مولفه های ارزش ویژه برند مقصد گردشگری از دیدگاه گردشگران داخلی. مطالعات مدیریت گردشگری، 8(24)، 58-35.
جعفرتاش، برزین و پویان زاده، نسترن (1394). ارزیابی و اولویت بندی شاخص‌های رقابت پذیری صنعت گردشگری ایران. فرآیند مدیریت و توسعه، 28(3)، 105-85.
حاجی حیدری، نسترن، کیماسی، مسعود. و عمویی اوجاکی، علی (1393). توسعه چارچوبی جامع برای ارزیابی عملکرد بازاریابی با استفاده از رویکرد فراترکیب: مطالعه‌ای در صنعت بانکداری. مدیریت بازرگانی، 6(2)، 290-279.
حسینی، سیدصادق (1393). ارزیابی وضعیت آموزش راهنمایاین گردشگری در ایران با رویکرد ارائه الگوی آموزشی در سطح دانشگاهی. مطالعات مدیریت گردشگری، 9(28)،144-115.
حقیقت منفرد، جلال و سرابی نیا، الهام (1390). تدوین استراتژی نظام مدیریت ارتباط با مشتری با رویکرد کارت امتیازی متوازن در شرکت ساپکو. مدیریت بازاریابی، 10، 144-119.
حقیقی کفاش، مهدی، ضیایی، محمود.و جعفری، قاسم. (1389). اولویت­بندی عوامل مربوط به توسعه گردشگری درمانی ایران. مطالعات گردشگری، 11(12)، 40-23.
حنفی زاده، پیام و فاضلی نیا، مسعود (1391). ارزشگذاری برند بانکها مبتنی بر مدلهای ارزشگذاری برند با استفاده از مدل تصمیم گیری چندمعیاره تاپسیس (مطالعه موردی: بانک ملت، پاسارگاد و پارسیان). مهندسی مالی و مدیریت اوراق بهادار، 11، 102-81.
خسروی، شیما و غضنفری، فاطمه (1394). بررسی رابطه گردش شغلی با رضایت مندی از کار و فرسودگی شغلی در کارکنان دانشگاه علوم پزشکی تهران. پیاورد سلامت، 9(6)، 526-517.
دانایی فر، حسن و امامی، سیدمجتبی (1386). استراتژی­های پژوهش کیفی: تاملی بر نظریه پردازی داده بنیاد. اندیشه مدیریت، 1(2)، 97-69.
دلشاد، علی، ابوهاشم آبادی، فرزانه. و قاسمیان صاحبی، ایمن (1396). اولویت بندی و تعیین روابط شاخصهای سنجش پایداری توسعه گردشگری. مطالعات مدیریت گردشگری، 12(39)، 94-73.
دهدشتی شاهرخ، زهره، سلیمان زاده، امید. و شاه میرزایی، وحیدرضا (1396). تاثیر تطابق هویت مشتری با برند بر ارزش ویژه برند در خدمات هتلداری. مطالعات مدیریت گردشگری، 12(40)،  20-1.
رحمانی، زین العابدین، پرهیزگار، محمدمهدی، امینی، محمدتقی. و شیرمحمدی، یزدان (1392). عوامل موثر بر اجرای سیاستهای گردشگری جمهوری اسلامی ایران. مطالعات مدیریت گردشگری، 8(24)،207-183.
رحیم نیا، فریبرز، پورسلیمی، مجتبی. و بصیر، لیلا (1395). تاثیر نوآوری در خدمات بر نیات رفتاری مشتریان به واسطه بازاریابی حسی (مورد مطالعه: هتلهای پنج ستاره مشهد). تحقیقات بازاریابی نوین، 6(2)، 36-19.
رضاقلی زاده، مهدیه و آقایی، مجید (1396). سرمایه انسانی و بهره وری نیروی کار در استان های ایران. مجله اقتصادی، 1، 76-59.
رضایی، ناصر و بیشمی، بهار (2016). نمایه آمارهای گردشگری در سال 2015. تهران: پژوهشکده گردشگری.
رفیعی، هادی، پارساپور، سارا. و رهنما، علی (1395). عوامل اقتصادی اجتماعی موثر بر ماندگاری گردشگران داخلی (مورد مطالعه: شهر مشهد). مطالعات اجتماعی گردشگری، 4(7)،  35-8.
سجاسی قیداری، حمدا.... و دلیر، الهه (1396). تحلیل سطح مسئولیت پذیری اجتماعی گردشگران در روستاهای مقصد گردشگری (مورد مطالعه: گردشگران دهستانهای شهرستان خواف). مطالعات اجتماعی گردشگری، 5(9)،55-29.
شاه آبادی، ابوالفضل و سیاح، علی (1392). تاثیر زیرساختهای اقتصادی بر گردشگری: رویکرد پانل دیتا مقایسه تطبیقی کشورهای درحال توسعه و توسعه یافته. برنامه ریزی و توسعه گردشگری، 2(7)، 43-25.
شفیعی رودپشتی، میثم، اسعدی، میرمحمد. و محمدمیرزایی، نگار (1396). تحلیل بر جایگاه و سطح تحقق مسئولیت پذیری اجتماعی در نعت گردشگری (مورد مطالعه: ساطمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد). مدیریت سرمایه اجتماعی، 4(3)،351-333.
ضیایی، محمود و فرمانی، لیلا (1390). ارزیابی گردشگران اروپایی از عملکرد راهنمایان تور در ایران. مطالعات گردشگری، 15، 52-29.
عالی زاده، عبدالرضا (1385). اجرای تحقیق به روش دلفی. چاپ اول. تهران: یوسف.
عباس زاده، محمد (1391). تاملی بر اعتبار و پایایی در تحقیقات کیفی. جامعه شناسی کاربردی، 23(45)، 34-19.
عباسی، داود و شیرافکن، مهناز (1390). خصوصی سازی و تاثیر آن به ارتقا صنعت گردشگری. همایش گردشگری و توسعه پایدار، 22و23 تیرماه ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، ایران.
عباسی، رسول، طالقانی، غلامرضا، عابدی جعفری، حسن. و فقیهی، ابوالحسن (1393). تدوین الگوی اقدامات اثربخش مساجد. مطالعات مدیریت. 23(75)،  136-115.
علیقلی زاده فیروزجایی، ناصر، رمضان زادلسبوئی، مهدی. و اسمعیلی، مجید (1394). سنجش رفتارهای زیست محیطی گردشگران در مقصدهای کویری و بیابانی مطالعه موردی: نواحی روستایی شهرستان خور و بیابانک. پژوهشهای روستایی، 2(6)، 274-253.
فرجی­سبکبار، حسنعلی، شاهسونی، داود، بهنام مرشدی، حسن.و روستا، حسین (1393)، پیش بینی ماهانه تقاضای گردشگر برای مجموعه تاریخی تخت جمشید. پژوهش­های جغرافیای انسانی، 46(1)،  84-69.
فرهمند، کاظم، دانشورکاخکی، محمود، شاهنوشی، ناصر، قاسمی، وحید.و همتی کاخکی، عباس (1391). بررسی عوامل موثر بر توسعه بازار زعفران با استفاده از روش دلفی فازی. اقتصاد کشاورزی، 6(3)، 119-97.
قادری، اسماعیل، مقیمی، شوکت. و حاجیها، بهاره (1391). اقتصاد تجربه؛ رویکردی نو در عرضه و تقاضای گردشگری (مورد مطالعه: دانش آموزان مقطع دبیرستان شهر تهران). اقتصاد و مدیریت شهری، 1، 13-1.
قربانی قویدل، سهیل و شبگو منصف، سیدمحمود (1393). تاثیر اعتبار برند بر وفاداری مشتریان از دیدگاه خریداران لوازم خانگی. مدیریت بازاریابی، 23، 78-59.
قنبری، ابوالفضل، درخشان، الهام، صالحی، سیدموسی. و احمدی نصرآبادسفلی، ا... داد (1396). بررسی اثرات گردشگری شهری بر کیفیت زندگی شهروندان مطالعه موردی: شهر یاسوج. گردشگری و توسعه، 6(10)، 4-23.
کفاش پور، آذر و نجفی سیاهرودی، مهدی (1388). تأثیر تحقیقات بازاریابی بر عملکرد از طریق فرهنگ بازارگرایی در آژانس‌های مسافرتی شهرستان مشهد. پژوهشنامه مدیریت تحول، 2، 129-111.
متقی، سمیرا، صادقی، محمد. و دلالت، مراد (1395). نقش امنیت در توسعه گردشگری بین المللی (نمونه موردی: گردشگران خارجی شهر یزد). گردشگری شهری، 3(1)، 91-77.
محمدزاده، پرویز، پناهی، حسین. و صمدزاد، سعید (1397). عوامل موثر بر شکل گیری تصویر مقصد از دیدگاه گردشگران داخلی، 13 (41)، 83-107.
معبودی، محمدتقی و حکیمی، هادی (1394). عوامل تعیین کننده­ی گردشگری پزشکی؛ نمونه موردی ایران. برنامه ریزی و توسعه گردشگری، 4(15)، 106-80.
معصوم زاده، سارا و شیرافکن لمسو، مهدی (1396). اثر شاخصهای فرهنگی بر جریان گردشگری کشورهای خاورمیانه با استفاده از رهیافت گشتاور تعمیم یافته سیستمی. گردشگری و توسعه، 6(3)، 17-1.
مهرانی، هرمز (1395). بررسی تاثیر هویت برند بر وفاداری برند در شرکتهای تولیدی گوشی های تلفن همراه (اپل، سامسونگ، هوآوی) در بین جوانان 15تا35سال شهر گرگان. بررسی های بازرگانی، 78، 84-68.
نصیری پور، امیراشکان، رئیسی، پوران. و دلپسند، منصور (1388). تاثیر گردش شغلی بر عملکرد پرستاران در بیمارستان های تامین اجتماعی تهران. مدیریت سلامت، 12(37)، 28-23.
یادگاری، مهدی، محمدی، شهریار. و یارمحمدی سامانی، پیمان (1394). الگوی اعتماد در گردشگری الکترونیکی. مطالعات مدیریت گردشگری، 10(30)، 148-129.
 
Alegre J., and Pou L (2006). The length of stay in the demand for tourism. Tourism anagement, (27), 1343–1355.
Brendan, C.(2016). Tourism Culture: Nexus, Characteristics, Context and Sustainability, Tourism Management,  53, 229–243.
Chung, W., & Tseng, T. L. B (2012). Discovering business intelligence from online product reviews: A rule-induction framework. Expert systems with applications, 39(15), 11870-11879.
Clark, B.H., Abela, A.V. and Ambler, T (2006). An information processing model of marketing performance measurement. Journal of Marketing Theory and Practice, 14 ( 3), 191-208.
Cohen,  E (2012). Globalization, global crises and tourism. Tourism recreation research, 37(2), 103-111.
Corbin, J.M., & Strauss, A.L (2008). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory. 3rd Edition. Los Angeles: SAGE Publications.
Da Gama, A. P (2011). An expanded model of marketing performance. Marketing Intelligence & Planning, 29 (7), 643-661.
Eckerson, W. W (2010). Performance dashboards: measuring, monitoring, and managing your business. John Wiley & Sons.
Eusebio, R., Andreu, J., & Belbeze, M (2006). Measures of marketing performance: a comparative study from Spain. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 18 ( 2), 145-155.
Fro¨se´n, J.,  Tikkanen, H., Jaakkola, M., and Vassinen, A (2012). Marketing performance assessment systems and the business context. European Journal of Marketing, 47 (5/6), 715-737.
Glaser, B. G (1978). Theoretical sensitivity: Advances in the methodology of grounded theory. Sociology Pr.
Glaser, B. G (2011). Getting out of the Data: Grounded Theory Conceptualization. Sociology press.
Hsu, Ch., & Sandford, BA (2008). The Delphi technique: making sense of consensus. Available from: http://pareonline.net/pdf/v12n10.pdf.
Ishaq, M. I (2012). Perceived value, service quality, corporate image and customer loyalty: empirical assessment from Pakistan", Serbian Journal of Management, 7, 25–36.
Jovicic, D (2016). Cultural tourism in the context of relations between mass and alternative tourism. Current Issues in Tourism, 19(6), 605-612.
Keeney, S., Hasson, F.,  & McKenna, HP (2001). A critical review of the Delphi technique as a research methodologyfor nursing. Int J Nurs Stud, 38(2), 195-200.
Krush, M., Agnihotri, R., and Trainor, K (2016). A contingency model of marketing dashboards and their influence on marketing strategy implementation speed and market information management capability. European Journal of Marketing 50 (12), 2077-2102.
Krush, M.T., Agnihotri , R., Trainor , K.J., & Nowlin, E.L (2013). Enhancing organizational sensemaking: An examination of the interactive effects of sales capabilities and marketing dashboards. journal of industrial marketing managment, 42(5), 824-835.
Lien, C. H., Wen, M. J., Huang, L. Ch.,  & Wu, K (2015). Online hotel booking: The effects of brand image, price, trust and value on purchase intentions , Asia Pacific Management Review, 20, 210–218.
Mone, S.D., Pop, M.D. and Racolta-Paina, N.D (2013). The “ what” and “how” of marketing performance management”. Management & Marketing, 8 (1), 129.
Nyadzayo, M. W., Khajehzadeh, S (2016). The antecedents of customer loyalty: A moderated mediation model of customer relationship management quality and brand image, Journal of Retailing and Consumer Services,  30, 262–270.
O’Sullivan, D. & Abela, A.V (2007). Marketing performance measurement ability and firm performance. Journal of Marketing, 71 (2), 79-93.
Pauwels, K (2015). Truly accountable marketing: the right metrics for the right results. GfK Marketing Intelligence Review, 7 (1), 8-15.
Pauwels, K. H., Ambler, T., Clark, B. H., LaPointe, P., Reibstein, D., and Skiera, B (2009). Dashboards as a service: Why, what, how, and what research is needed? Journal of Service Research, 12(2), 175–189.
Rennie, D. L (1998). Person-centred Counselling: An Experiential Approach. Sage
Rust, R.T., Ambler, T., Carpenter, G.S., Kumar, V. & Srivastava, R.K (2004). Measuring marketing productivity: current knowledge and future directions. Journal of Marketing, 68 (4), 76-89.
Sigala, M (2017). Collaborative commerce in tourism: implications for research and industry. Current Issues in Tourism, 20(4), 346-355.
So, K. K. F., King, C., Sparks, B. A., & Wang, Y (2013). The influence of customer brand identification on hotel brand evaluation and loyalty development. International Journal of Hospitality Management, 34, 31-41.
Yung-Sheng, Y (2013). Key success factors in medical tourism marketing. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 3(3), 152-158.