اثر جو خلاق و مدیریت دانش مشتری بر تاب‌آوری سازمانی در شرکت های صادراتی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کاندیدای دکتری مدیریت بازاریابی دانشگاه علامه طباطبائی

2 دانشیار و مدیر گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

چکیده

هدف از این پژوهش بررسی رابطه ی بین جو خلاق، مدیریت دانش مشتری، قابلیت های نوآوری و تأثیر آن ها بر تاب آوری سازمانی است. جامعه آماری، مدیران شرکت های صادرکننده صنایع غذایی هستند که دفتر مرکزی آن ها در استان تهران واقع شده است. برای جمع آوری داده ها، پرسش نامه ای ساختمند براساس پیشینه پژوهش تنظیم شده است که با روش نمونه گیری تصادفی ساده، تعداد 90 پرسشنامه به طور کامل پاسخ داده شده و مبنای تحلیل این پژوهش قرار گرفته است. روایی و پایایی پرسشنامه مذکور به ترتیب با استفاده از روایی صوری و روایی سازه و نیز محاسبه آلفای کرونباخ مورد بررسی قرار گرفته است. بعلاوه برای تحلیل داده‌ها و آزمون فرضیه‌های پژوهش از مدل سازی معادلات ساختاری با بهره گیری از نرم‌افزار پی ال اس استفاده شده است. یافته‌های پژوهش نشان می دهد که جو خلاق بر قابلیت های نوآوری و تاب آوری سازمانی اثری مثبت معنادار دارد و مدیریت دانش مشتری به عنوان عاملی مؤثر بر قابلیت های نوآوری شناخته می شود. قابلیت های نوآوری نیز به عنوان یک متغیر پیش بین، بر تاب آوری سازمانی تأثیر مثبت معنادار دارد.
واژه های کلیدی: جو خلاق، مدیریت دانش مشتری، قابلیت نوآوری، تاب آوری سازمانی

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Impact of creative climate and customer knowledge management on organizational resilience; evidence from the exporters of the Iranian food industry

نویسندگان [English]

  • Amir Aslani Afrashteh 1
  • Zohreh Dehdashti 2
1 Ph.D. Candidate of business management, Faculty of Management and accounting, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
2 Associate Professor of Business management, Faculty of Management and accounting, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
چکیده [English]

This study aims at determining the relationship between creative climate, customer knowledge management, innovation capabilities and their impact on organizational resilience. The statistical population is the managers of the food industry exporting companies with their central offices in Tehran. 90 Structured questionnaire based on literature was administered to the target statistical sample. Simple random sampling method is used. Validity and reliability of the questionnaire were established using face and construct validity as well as Cronbach's alpha. To analyze the data and to test the research hypotheses, structural equation modeling using Smart PLS software is used. The results indicate that creative climate has a significant positive impact on innovation capabilities and organizational resilience and customer knowledge management is found an effective factor in innovation capabilities. Innovation capabilities is also found a predictor variable having a significantly positive impact on organizational resilience.
Keywords: creative climate, customer knowledge management, innovation capabilities, organizational resilience

کلیدواژه‌ها [English]

  • creative climate
  • customer knowledge management
  • innovation capabilities
  • organizational resilience
استادی ایرج، مرضیه. سلیمان پورعمران، محبوبه (1396). "رابطه‌ی تاب‌آوری سازمانی با رقابت‌پذیری و مزیت رقابتی پایدار مورد مطالعه: شرکت سیمان بجنورد". فصلنامه آینده پژوهی مدیریت، 28(1)، 103-125
برقی اسگویی، محمد مهدی. ولی زاده، سمیه (1397). تأثیر فضای کسب و کار بر تجارت خارجی: مطالعه ی موردی شرکای عمده تجاری ایران، مدیریت کسب و کارهای بین المللی، 1(3)، 144-125
حاجی کریمی، عباسعلی. منصوریان، تالین (1391). "بررسی و تبیین نقش مدیریت دانش مشتری در بهبود عملکرد سازمانی". کاوش های مدیریت بازرگانی. 4(8)، 75-92
رحیم نیا، فریبرز، خوراکیان، علیرضا، قادری، فرشاد (1397). بررسی تأثیر استراتژی های نوآوری بر عملکرد کسبوکارهای صادراتی، مدیریت کسب و کارهای بین المللی، 1(3)، 22-1
صادقی مالمیر، منصور (1393). "مدل تحلیل جو سازمانی خلاق در سازمان‌های تحقیق و توسعه"، مدیریت فردا. 13(38)، 111-130
فاریابی، محمد. رحیمی اقدام، صمد. کوششی، محمدرضا. آقابالایی، علیرضاپور (1398). تأثیر بازارگرایی و تجربه بین‌المللی بر عملکرد صادرات با نقش میانجی استراتژی بازاریابی بین المللی. مدیریت کسب‌وکارهای بین المللی، 2(1)، 44-23
نیکخواه تکمه داش، یونس. حسینی، سید صمد. کرمی، اژدر(1398). تأثیر مدیریت منابع انسانی دانش محور بر عملکرد نوآوری در شرکت های کوچک و متوسط صادرکننده ایرانی، مدیریت کسب‌وکارهای بین المللی، 2(1)، 21-1
هاشمی، صدیقه سادات (1393). "بررسی تأثیر سبک رهبری فرماندهان صف بر رضایت و عملکرد دانشجویان، مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی". فصلنامه مدیریت نظامی. 14(53). 125-145
 
 
 
Amabile, T. M. (1997). “Motivating creativity in organizations: On doing what you love and loving what you do”. California management review40(1), 39-58.
Andriopoulos, C., & Lowe, A. (2000). “Enhancing organisational creativity: the process of perpetual challenging”. Management Decision38(10), 734-742.
Auh, S., Bell, S. J., McLeod, C. S., & Shih, E. (2007). “Co-production and customer loyalty in financial services”. Journal of retailing83(3), 359-370.
Baer, M., & Frese, M. (2003). “Innovation is not enough: Climates for initiative and psychological safety, process innovations, and firm performance”. Journal of organizational behavior24(1), 45-68.
Bawden, R., & Zuber-Skerritt, O. (2002). “The concept of process management”. The Learning Organization9(3), 132-139.
Belkahla, W., & Triki, A. (2011). “Customer knowledge enabled innovation capability: proposing a measurement scale”. Journal of knowledge management15(4), 648-674.
Berghman, L., Matthyssens, P., & Vandenbempt, K. (2006). “Building competences for new customer value creation: An exploratory study”. Industrial marketing management35(8), 961-973.
Bolton, R., & Saxena-Iyer, S. (2009). “Interactive services: a framework, synthesis and research directions”. Journal of Interactive Marketing23(1), 91-104.
Borins, S. (2000). “Loose cannons and rule breakers, or enterprising leaders? Some evidence about innovative public managers”. Public Administration Review60(6), 498-507.
Campbell, A. J. (2003). “Creating customer knowledge competence: managing customer relationship management programs strategically”. Industrial marketing management32(5), 375-383.
Chang, S., & Lee, M. (2008). “The linkage between knowledge accumulation capability and organizational innovation”. Journal of Knowledge Management, 12(1), 3-20.
Cho, S., Mathiassen, L., & Robey, D. (2007). “Dialectics of resilience: a multi-level analysis of a telehealth innovation”. Journal of Information Technology22(1), 24-35.
Cohen, W., & Levinthal, D. (1990). “Absorptive capacity: a new perspective on learning and innovation”. Administrative Science Quarterly, 35(1), 128-52.
Daft, R. (1982). “Bureaucratic versus nonbureaucratic structure and the process of innovation and change; in Bacharach, S.B”. Research in the Sociology of Organizations, 1(1), Greenwich, CT,129-66.
Damanpour, F. (1991). “Organizational innovation: a meta-analysis of effects of determinants and moderators”. Academy of Management Journal, 34(3), 90-555.
Damanpour, F. (1996). “Organizational complexity and innovation: developing and testing multiple contingency models”. Management Science, 42(5), 693-716.
Damanpour, F., & Evan, W. (1984). “Organizational innovation and performance: the problem of organizational lag”. Administrative Science Quarterly, 29(3), 392-409
Darroch, J. (2005). “Knowledge management, innovation and firm performance”. Journal of knowledge management9(3), 101-115.
Dul, J., Ceylan, C. A. N. A. N., & Hendriks, H. E. L. L. E. K. E. (2007, October). “A practical instrument to measure the creativity potential of the work environment”. In Proceedings of the 10th European Conference on Creativity and Innovation, Copenhagen, Denmark.
Ekvall, G. (1996). “Organizational climate for creativity and innovation”. European journal of work and organizational psychology5(1), 105-123.
Gann, D. M., & Salter, A. J. (2000). “Innovation in project-based, service-enhanced firms: the construction of complex products and systems”. Research policy29(7), 955-972.
Garcia-Morales, V. J., Llorens-Montes, F. J., & Verdú-Jover, A. J. (2006). “Antecedents and consequences of organizational innovation and organizational learning in entrepreneurship”. Industrial Management & Data Systems106(1), 21-42.
García-Murillo, M., & Annabi, H. (2002). “Customer knowledge management”. Journal of the Operational Research society, 875-884.
Ghosh, K. (2015). “Developing organizational creativity and innovation: toward a model of self-leadership, employee creativity, creativity climate and workplace innovative orientation”. Management Research Review38(11), 1126-1148.
Gibbert, M., Leibold, M., & Probst, G. (2002). “Five styles of customer knowledge management, and how smart companies use them to create value”. European Management Journal20(5), 459-469.
Gopalakrishnan, S., & Damanpour, F. (1997). “A review of innovation research in economics, sociology and technology management”. Omega, 25(1), 66-147.
Green, S., Gavin, M., & Aiman-Smuth, L. (1997). “Assessing a multidimensional measure of radical technological innovation”. IEEE Transactions in Engineering Management, 42(3), 14-203.
Hamel, G., & Valikangas, L. (2003). “The quest for resilience”. Revista Icade. Revista de las Facultades de Derecho y Ciencias Económicas y Empresariales, (62), 355-358.
Harty, C. (2005). “Innovation in construction: a sociology of technology approach”. Building Research & Information33(6), 512-522.
Hippel, E. (2001). “User toolkits for innovation”. Journal of product innovation management18(4), 247-257.
Hoyer, W. D., Chandy, R., Dorotic, M., Krafft, M., & Singh, S. S. (2010). “Consumer cocreation in new product development”. Journal of service research13(3), 283-296.
Johannessen, J. A., & Olsen, B. (2010). “The future of value creation and innovations: Aspects of a theory of value creation and innovation in a global knowledge economy”. International Journal of Information Management30(6), 502-511.
Joshi, A. W., & Sharma, S. (2004). “Customer knowledge development: antecedents and impact on new product performance”. Journal of marketing68(4), 47-59.
Klijn, M., & Tomic, W. (2010). “A review of creativity within organizations from a psychological perspective”. Journal of Management Development29(4), 322-343.
Leonard, D., & Sensiper, S. (1998). “The role of tacit knowledge in group innovation”. California management review40(3), 112-132.
Liao, S., Fei, W., & Chen, C. (2007). “Knowledge sharing, absorptive capacity, and innovation capability: an empirical study of Taiwan’s knowledge-intensive industries”. Journal of Information Science, 33(3), 50-340.
Li-Hua, R. (2007). “Benchmarking China firm competitiveness: a strategic framework”. Journal of Technology Management in China2(2), 105-118.
Lin, R. J., Chen, R. H., & Kuan-Shun Chiu, K. (2010). “Customer relationship management and innovation capability: an empirical study”. Industrial Management & Data Systems110(1), 111-133.
Lloréns Montes, F. J., Ruiz Moreno, A., & Miguel Molina Fernández, L. (2004). “Assessing the organizational climate and contractual relationship for perceptions of support for innovation”. International Journal of manpower25(2), 167-180.
Lopez-Nicolas, C., & Molina-Castillo, F. J. (2008). “Customer Knowledge Management and E-commerce: The role of customer perceived risk”. International Journal of Information Management28(2), 102-113.
Mafabi, S., Munene, J. C., & Ahiauzu, A. (2015). “Creative climate and organisational resilience: the mediating role of innovation”. International Journal of Organizational Analysis23(4), 564-587.
Mafabi, S., Munene, J., & Ntayi, J. (2012). “Knowledge management and organisational resilience: Organisational innovation as a mediator in Uganda parastatals”. Journal of Strategy and Management5(1), 57-80.
McManus, S.T. (2008), “Organisational resilience in New Zealand”, PhD thesis, University of Canterbury, Christchurch.
Moore, G. W., & Moore, M. H. (2005). “Creating public value through state arts agencies.
Mukherji, S. (2012). “A framework for managing customer knowledge in retail industry”. IIMB Management Review24(2), 95-103.
Niu, K. H. (2010). “Knowledge management practices and organizational adaptation: Evidences from high technology companies in China”. Journal of Strategy and Management3(4), 325-343.
Nonaka, I. (2007), “Knowledge management: theoretical and methodological foundations”, in Smith, K.G. and Hitt, M.A. (Eds), Great Minds in Management: The Process of Theory Development, Oxford University Press, New York, NY, pp. 373-93.
Nonaka, I. and Takeuchi, H. (1995), The Knowledge-Creating Company: How Japanese Companies Create the Dynamics of Innovation, Oxford University Press, Oxford.
O’Donnell, O. (2006), “Innovation in the Irish Public Sector”, Institute of Public Administration,
Panuwatwanich, K., Stewart, R. A., & Mohamed, S. (2009). “Validation of an empirical model for innovation diffusion in Australian design firms”. Construction Innovation9(4), 449-467.
Pörzse, G., Takacs, S., Csedő, Z., Berta, Z., Sara, Z., & Fejes, J. (2012). “The impact of creative organizational climate on the innovation activity of medical devices manufacturing firms in Hungary”. European Journal of Business and Management4(13), 1-11.
Rollins, M., & Halinen, A. (2005, January). “Customer knowledge management competence: Towards a theoretical framework”. In System Sciences, 2005. HICSS'05. Proceedings of the 38th Annual Hawaii International Conference on (pp. 240a-240a). IEEE.
Rowley, J. E. (2002). “Reflections on customer knowledge management in e-business”. Qualitative Market Research: An International Journal5(4), 268-280.
Scott, W. R. (2005). “Institutional theory: Contributing to a theoretical research program”. Great minds in management: The process of theory development37, 460-484.
Scott, W.R. (2007), “Institutional theory: contributing to a theoretical research programme”, in Smith K.G. and Hitt, M.A. (Eds), Great Minds in Management: The Process of Theory Development, Oxford, New York, NY, pp. 373-393.
Stewart, J., & O'Donnell, M. (2007). “Implementing change in a public agency: Leadership, learning and organisational resilience”. International Journal of Public Sector Management20(3), 239-251.
Taherparvar, N., Esmaeilpour, R., & Dostar, M. (2014). “Customer knowledge management, innovation capability and business performance: a case study of the banking industry”. Journal of knowledge management18(3), 591-610.
Tan, A.G. (2007), “Creativity: A Handbook for Teachers”, World Scientific Publishing, Rosewood Drive, Danvers.
Van Doorn, J., Lemon, K. N., Mittal, V., Nass, S., Pick, D., Pirner, P., & Verhoef, P. C. (2010). “Customer engagement behavior: Theoretical foundations and research directions”. Journal of service research13(3), 253-266.
Vorhies, D., & Harker, M. (2000). “The capabilities and performance advantages of market-driven firms: an empirical investigation”. Australian Journal of Management, 25(2), 71-145.
Weeks, R. (2008). “Nurturing a culture and climate of resilence to navigate the whitewaters of the South African dual economy”. Journal of contemporary management5(1), 123-136.
Weerawardena, J. (2003). “Exploring the role of market learning capability in competitive strategy”. European Journal of Marketing, 37(3), 30-407.
Yi, Y., Nataraajan, R., & Gong, T. (2011). “Customer participation and citizenship behavioral influences on employee performance, satisfaction, commitment, and turnover intention”. Journal of Business Research64(1), 87-95.
Zhang, Z. (2011). “Customer knowledge management and the strategies of social software”. Business Process Management Journal17(1), 82-106.