توسعه عملکرد صادراتی محصولات فرهنگی (نمونه پژوهی: شرکت های صادر کننده نرم افزار فرهنگی)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه، فیروزکوه، ایران

10.22034/jiba.2019.9115

چکیده

 امروزه، تقویت صادرات غیرنفتی یکی از اهداف راهبردی کشور است که توجه ویژه به آن، رشد اقتصادی را به همراه دارد. از سوی دیگر یکی از راه‌های مهم و تاثیرگذار بر افزایش صادرات، بهبود عملکرد صادراتی شرکت‌های صادرکننده است. نظر به اهمیت موضوع، در این پژوهش، تأثیر اثربخشی بازاریابی، قابلیت‌های بازاریابی و بازارگرایی صادرات بر عملکرد صادراتی مورد بررسی قرار گرفته است. جامعه آماری این پژوهش مدیران و کارشناسان 70 شرکت تولید و صادرات نرم‌افزار در شهر تهران بودند. با توجه به اینکه جامعه آماری در این پژوهش محدود بود، تعداد 410 پرسشنامه به صورت نمونه در دسترس در جامعه مذبور توزیع شد که از این تعداد براساس جدول کرجسی مورگان، 210 پرسشنامه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و با استفاده از مدل معادلات ساختاری، فرضیه‌ها مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان دهنده آن است که با ارتقا سطح بازارگرایی صادرات در شرکت‌های صادرکننده نرم افزار فرهنکی، می‌توان بر بهبود اثربخشی بازاریابی، قابلیت‌های بازاریابی و عملکرد صادرات تأثیر گذاشت و همچنین با افزایش قابلیت‌های بازاریابی می‌توان بر افزایش اثزبخشی بازاریابی و عملکرد صادرات تأثیر گذاشت. از دیگر نتایج، تأثیر مثبت اثربخشی بازاریابی بر عملکرد صادرات می‌باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Developing Export Performance of Cultural Products (Case of Study: Cultural Software Exporters)

نویسندگان [English]

  • Niloofar Imankhan
  • Maliheh Hamdast
Department of management, Firoozkooh Branch, Islamic Azad University, Firoozkooh, Iran
چکیده [English]

Today, the reinforcement of non-oil export is one of the strategic objectives of the country, which special attention to it can lead to economic growth. On the other hand, one of the most important ways to increase exports is to improve the performance of exporters. According to the importance of this issue, this research investigated the effect of marketing effectiveness, marketing capabilities and market oriented export on export performance. The statistical population is the managers and experts of 70 companies producing and exporting software in Tehran. Regarding the narrow statistical population of this study, 410 questionnaires were distributed by convenience sampling approach in which 210 questionnaires were considered as suggested by Morgan-Kerjcy. Data was analyzed using the structural equation model. The results showed that promoting market oriented export in cultural software exporters can affect marketing effectiveness, marketing capabilities and export performance, and by increasing marketing capabilities, the marketing effectiveness and export performance can be affected. Another result was the positive impact of marketing effectiveness on export performance.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Market oriented export
  • Marketing effectiveness
  • Marketing capabilities
  • Export performance
  • Cultural products
حیدری، حسنعلی و بیگلری، حشمت الله (1394)، الگویی ساختاری برای رابطه بین بازارمحوری، مزیت رقابتی و عملکرد صادرات (مطالعه موردی: شرکت‌های واقع در شهرک‌های صنعتی شهرستان سنندج)، اولین کنفرانس مدیریت و کارآفرینی در شرایط اقتصادی مقاومتی، ص 7-10.
دعایی، حبیب اله و حسینی رباط، سیده منصوره. (1389). تجارت خارجی بازار محور، روابط بازرگانی بین الملل و عملکرد صادراتی (مطالعه موردی: شرکت‌های صادراتی شهر مشهد). نشریه بازرگانی، 2(6) ص 61-82
رضایی دولت آبادی، حسین و خائف الهی، احمد علی، (1385). الگوی برای تعیین میزان تأثیر بازارگرایی بر عملکرد کسب و کار با توجه به قابلیت‌های بازاریابی در صنایع شیمیایی. فصلنامه مدرس علوم انسانی، 40(1) ص 40-62
فاریابی، محمد و رحیمی‌اقدم، صمد و کوششی محمدرضا و پورآقابالایی، علیرضا (1397). تأثیر بازارگرایی و تجربه بین المللی بر عملکرد صادرات با نقش میانجی استراتژی بازاریابی بین المللی. مدیریت کسب وکارهای بین المللی، 1(1)، ص 23-44.
موتمنی، علی رضا و رضائیان، علی و عالم تبریز اکبر و نظری، ابالفضل (1395). عناصر کارکردی نظام نوآوری فرهنگی. فصلنامه مطالعات راهبردی بسیح، 19(73)، ص 39-54
ناظمی، فرزاد. (1388). بررسی اثر متغیرهای کلان اقتصادی بر صادرات غیر نفتی، فصلنامه مدیریت صنعتی دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، 1(40)، ص 38-58.
نوروزی، حسین و عبدالله پور، سجاد و گنجعلی وند، سمیه و معصومی، غزل (1397). تأثیر بازارگرایی صادرات بر افزایش صادرات در صنعت خشکبار. مدیریت کسب وکارهای بین المللی، 1(3)، ص 103-123
 
Ahimbisibwe, G.M., Ntayi, J.M., & Ngoma, M. (2013). Export market orientation, innovation and performance of fruit exporting firms in Uganda. European Scientific Journal, 9(4): 295-313.
Ahmed. Z.U., Julian C.C, Imad B. Baalbaki, Tamar V. Hadidian. (2006). The Internet and Export Marketing from a Middle Eastern Perspective. Journal of Asia Business Studies, 8(1): 10 – 15.
Al-Aali, A., Lim, J-S., Khan, T. and Khurshid, M. (2013). Marketing capability and export performance: The moderating effect of export performance, S. Afr. J. Bus. Management, 24(3): 59-69.
Alessia Lo Turco. & Daniela Maggioni, (2018). Effects of Islamic Religiosity on Bilateral Trust in Trade: The case of Turkish exports. Journal of Comparative Economics, 11(4): 2104-2134.
Açıkdilli, G. (2013). The effect of marketing capabilities and export market orientation on export performance, Interdisciplinary Journal of Contemporary Research in Business, 5(6): 30-59
Akyol, A. and Akehurst, G. (2003). An investigation of export performance variations related to corporate export market orientation, European Business Review, 15(1): 5-19.
Appiah-Adu, K., Fyall, A. and Satyendra, S. (2001). “Marketing effectiveness and business performance in the financial service industry”, Journal of Services Marketing, 15(1): 18-34.
Bedassa Tadesse., & Roger White, (2008). Do immigrants counter the effect of cultural distance on trade? Evidence from US state-level exports. The Journal of Socio-Economics, 9(4): 2304-2318.
Chen, Y-C., Li, P-C. and Arnold, T. J. (2013). Effects of collaborative communication on the development of market-relating capabilities and relational performance metrics in industrial markets, Industrial Marketing Management, 42(8): 1181-1191.
Chung, H.F.L. (2012). “Export market orientation, managerial ties, and performance”, International Marketing Review, 29(4): 403-423.
Eldrede T. Kahiya. (2018). Five decades of research on export barriers: Review and future directions. International Business Review, 5 (5): 570-684.
Ellis, P.D. (2005). Market orientation and marketing practice in a developing economy, European Journal of Marketing, 29(6): 629-645.
Ghorbani, H., Dalvi, M. R., & Hirmanpour, I. (2014). Studying the effect of market orientation on marketing effectiveness case study: Hotels in Isfahan province. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 4(1): 570-579.
Hajipour, B., Rahimi, F. and Jafaryzadeh, F. (2013). Effect of marketing factors on export performance, Journal of Management Research, 5(1): 21-40.
Helfat, C.E. and Peteraf, M.A. (2003). The dynamic resource-based view: Capability lifecycles, Strategic Management Journal, 24(10): 997-1010.
Hooley, G.J., Greenley, G.E., Cadogan, J.W. and Fahy, J. (2005). The performance impact of marketing resources, Journal of Business Research, 58(1): 18-27.
Julian, C.C. (2010). The market orientation–marketing performance relationship – the empirical link in international joint ventures, International Journal of Trade and Global Markets, 3(4): 414-431.
Kayabaş, A., & Mtetwa T. (2016). Impact of marketing effectiveness and capabilities, and export market orientation on export performance: evidence from Turkey. European Business Review, 28 (5): 1-30.
Keh, H.T., Chu, S. and Xu, J. (2006). Efficiency, effectiveness and productivity of marketing in services, European Journal of Operational Research, 17(1): 265-276.
Koo, K.R., Kim, S.J. and Kim, K.H. (2016). The effects of internal marketing capability on export marketing strategy, B2B marketing mix and export performance, Journal of Global Scholars of Marketing Science, 26(1): 51-65
Kotler, P. and Keller, K.L. (2006). Marketing Management, 12th Edition, Prentice Hall, NY.
Lancaster, G. and Massingham, L. (2011). Essentials of Marketing Management, Routledge, London.
Leonidou, L. and Katsikeas, C.S. (1996).The export development process: an integrative review of empirical models. Journal of International Business Studies, 27(3), 517-51.
 
Lin, K, H., Kuo-Feng, H., & Yao-Ping, P. (2014). Impact of export market orientation on export performance: A relational perspective. Baltic Journal of Management, 9 (4): 403-425.
Mariadoss, B.J., Tansuhaj, P.S. and Mouri, N. (2011). Marketing capabilities and innovationbased strategies for environmental sustainability: An exploratory investigation of B2B firms, Industrial Marketing Management, 40(8): 1305-1318.
Mavondo, F.T., Chimhanzi, J. and Stewart, J. (2005). Learning orientation and market orientation: Relationship with innovation, human resource management practices and performance, European Journal of Marketing, 29(11/12): 1235-1263.
Morgan, N.A., Vorhies, D.W. and Mason, C.H. (2009). Market orientation, marketing capabilities, and firm performance, Strategic Management Journal, 30(8): 909- 920.
Murray, J.Y., Gao, G.Y. and Kotabe, M. (2011). Market orientation and performance of export ventures: The process through marketing capabilities and competitive advantages, Journal of the Academy of Marketing Science, 39(2): 252-269.
Mysen, T. (2013). Towards a framework for controls as determinants of export performance: A review and analysis of empirical literature 1995-2011”, European Business Review, 25(3): 224-242.
Navarro-García, A., Arenas-Gaitán, J. and Rondán-Cataluña, F.J. (2014). External environment and the moderating role of export market orientation, Journal of Business Research, 67(5): 740-745.
Navarro, A., Losada, F., Ruzo, E. and Díez, J.A. (2010). Implications of perceived competitive advantages, adaptation of marketing tactics and export commitment on export performance, Journal of World Business, 45(1): 49-58.
Rungi, M. (2014). The impact of capabilities on performance, Industrial Management and Data, 114(2): 241-257.
Sheth, J.M. and Sisodia, R.S. (2002). Marketing productivity issues and analysis, Journal of Business Research, 55(5): 349-362.
Tage Koed Madsen. & Øystein Moen. (2017). Managerial assessments of export performance: What do they reflect? International Business Review, 4 (1): 570-579.
Theodosiou, M., Kehagias, J. and Evangelia, K. (2012). Strategic orientations, marketing capabilities, and firm performance: An empirical investigation in the context of frontline managers in service organisations, Industrial Marketing Management, 41(7):1058-1070.
 
Tooksoon.P and Osman Mohamad (2010). Marketing Capability and Export Performance: the Moderating Effect of Export Dependence, The South East Asian Journal of Management, 4(1) 1112-1139.
Tuan, L.T. (2012). Marketing effectiveness and its precursors, Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 24(1): 125-152.
Vorhies, D.W., Morgan R.E. and Autry, C.W. (2009). “Product‐market strategy and the marketing capabilities of the firm: Impact on market effectiveness and cash flow performance”, Strategic Management Journal, 3(12): 1310-1334.
Yelwa, M. & K. O. Diyoke. (2013). An Empirical Investigation of Export-Led Growth amongst Some Selected ECOWAS Countries: An Alternative to FDI? European Journal of Management Sciences and Economics, 1(1): 30-48.
Zou, S., Fang, E. and Zhao, S. (2003). The effect of export marketing capabilities on export performance: An investigation of Chinese exporters, Journal of International Marketing, 11(4): 32-55.