تاثیر شبکه‌های تجاری واجتماعی بر بین‌المللی‌سازی شرکت‌ها

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی بین الملل دانشگاه شاهد

2 دانشیار گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه شاهد.

چکیده

افزایش حجم تجارت جهانی و تغییرات مربوط به آن در محیط اقتصادی کشورها سبب افزایش رقابت در کسب و کارها شده و بین المللی‌سازی را به یکی از مولفه‌های اساسی استراتژی‌های کسب و کار در بسیاری از شرکت‌های جهان تبدیل نموده است از این رو پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر شبکه‌های تجاری و اجتماعی بر بین المللی‌سازی شرکت‌ها انجام شده است.روش پژوهش، توصیفی و پیمایشی بوده و برای جمع‌آوری داده‌ها از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. آلفای کرونباخ پرسشنامه 890/0می‌باشد که نشان‌ دهنده پایایی قوی ابزار تحقیق است. روایی آن نیز با استفاده از نظرات کارشناسان و خبرگان و هم‌چنین AVE اندازه‌گیری و به تایید رسید. جامعه آماری مورد بررسی این پژوهش شرکت های نمونه صادراتی ایران طی سال‌های 95- 91 می‌باشند. برای به دست آوردن حجم نمونه تحقیق از فرمول کوکران استفاده شده است و اندازه نمونه 143 شرکت می‌باشد و برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم‌افزارهای SPSS (نسخه 23) وSmartPLS (نسخه2) بهره گرفته شد. نتایج حاصل از پژوهش حاکی از آن است که تعامل با شبکه‌های تجاری و اجتماعی بر بین‌المللی شرکت‌ها تاثیر مثبت دارد. بر این اساس ایجاد و تعامل با شبکه‌های مذکور یکی از عوامل اصلی موفقیت شرکت‌ها در فرآیند بین‌المللی‌سازی می‌باشد.
افزایش حجم تجارت جهانی و تغییرات مربوط به آن در محیط اقتصادی کشورها سبب افزایش رقابت در کسب و کارها شده و بین‌المللی‌سازی را به یکی از مولفه‌های اساسی استراتژی‌های کسب و کار در بسیاری از شرکت‌های جهان تبدیل نموده است. از این رو پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر شبکه‌های تجاری و اجتماعی بر بین المللی‌سازی شرکت‌ها انجام شده است.روش پژوهش، توصیفی و پیمایشی بوده و برای جمع‌آوری داده‌ها از ابزار پرسش‌نامه استفاده شده است. آلفای کرونباخ پرسش‌نامه 890/0می‌باشد که نشان‌ دهنده پایایی قوی ابزار تحقیق است. روایی آن نیز با استفاده از نظرات کارشناسان و خبرگان و هم‌چنین AVE اندازه‌گیری و به تایید رسید. جامعه آماری مورد بررسی این پژوهش شرکت‌های نمونه صادراتی ایران طی سال‌های 95- 91 می‌باشند. برای به دست آوردن حجم نمونه تحقیق از فرمول کوکران استفاده شده است و اندازه نمونه 143 شرکت می‌باشد و برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم‌افزارهای SPSS (نسخه 23) وSmartPLS  (نسخه2) بهره گرفته شد. نتایج حاصل از پژوهش حاکی از آن است که تعامل با شبکه‌های تجاری و اجتماعی بر بین‌المللی شرکت‌ها تاثیر مثبت دارد. بر این اساس ایجاد و تعامل با شبکه‌های مذکور یکی از عوامل اصلی موفقیت شرکت‌ها در فرآیند بین‌المللی‌سازی می‌باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The effect of business and social networks on firms internationalization

نویسندگان [English]

  • Mohammad Yousefi 1
  • Mostafa Ghazizadeh 2
1 Master of International Business , Shahed University
2 Associated Professor, Department of Business Management, Shahed University. Tehran, Iran.
چکیده [English]

Increasing the volume of global trade and its changes in the economic environment of countries has increased the competitiveness of businesses and has made internationalization a major component of business strategies in many companies in the world. Therefore, the present study aimed to determine the impact of business and social networks on internationalization of firms. The research method is descriptive and survey that have used a questionnaire for datacollecting. Cronbach's alpha is 0.890 which indicates strong reliability of questionnaire. Its validity has been measured and confirmed by experts and specialists as well as AVE. The statistical population of this research is the sample of Iranian export companies during the years 2012-2016. To obtain the sample size, Cochran's formula was used and sample sizes of 143 companies were used. SPSS (version 23) and SmartPLS (version 2) software were used to analyze the data. The results of the research indicate that business and social networks affect international firms. Therefore, creating and interacting with these networks is one of the main factors behind the success of firms in the process of internationalization.

کلیدواژه‌ها [English]

  • business network
  • information sharing
  • internationalization
  • social network
اسفیدانی، محمدرحیم و حسنقلی‌پور یاسوری، طهمورث و ترکستانی، محمد صالح و روحانی، امیررضا(1397)، نوع شناسی رفتارهای صادراتی بنگاه های صادرکننده در صنعت برق ایران، مدیریت بازرگانی، شماره دهم، صفحه30-1.
دریک، مت(1397). مدیریت زنجیره تامین جهانی، ترجمه محمد یوسفی(چاپ اول)، تهران: چاپ و نشر بازرگانی.
رحیم نیا، فریبرز و خوراکیان، علیرضا و قادری، فرشاد(1396)، بررسی تاثیر استراتژی‌های نوآوری بر عملکرد کسب‌وکارهای صادراتی، مدیریت کسب و کارهای بین‌المللی، سال اول، شماره3، صفحه 22-1.
رضایی، رضا(1396)، تاثیرپذیری عملکرد صادراتی از استراتژی های بازاریابی بین‌الملل، کاوش‌های مدیریت بازرگانی، شماره هفدهم، صفحه80-55.
شجاعی، محمدرضا و محترم، رحیم و آطاهریان، سمانه(1393)، تاثیر عوامل داخلی شرکت بر عملکرد صادراتی(مطالع موردی: شرکت‌های صادرکننده پسته در تهران)، مدیریت بازرگانی، دوره ششم، شماره 4، صفحه 807-791.
عالی، صمد و تورچیان، علیرضا(1396)، بررسی مهارت‌های صادراتی شرکت‌ها در فرآیند بین‌المللی شدن، مدیریت کسب و کارهای بین‌المللی، سال اول، شماره3، صفحه 78-59.
مصلح، عبدالمجید و بحرینی‌زاده، منیجه و کریمی قهفرخی(1395)، تاثیر ابعاد جهت‌گیری استراتژیک بر عملکرد صادراتی شرکت‌های صادراتی استان بوشهر، تحقیقات بازاریابی نوین، شماره چهارم، صفحه140-125.
نوروزی، حسین و عبدالله پور، سجاد و گنجعلی‌وند، سمیه و معصومی، سیده غزل(1396)، تاثیر بازارگرایی صادرات بر افزایش صادرات در صنعت خشکبار، مدیریت کسب و کارهای بین‌المللی، سال اول، شماره3، صفحه123-103.
یوسفی، محمد و قاضی‌زاده، مصطفی(1397)، مروری بر مدل‌های بین‌المللی‌سازی شرکت‌ها، بررسی‌های بازرگانی، دوره شانزدهم، شماره 90، صفحه 39-23.
 
Agbim, K. C., & Eluka, J. (2018). Social network and family business internationalization in South Eastern Nigeria. Journal of Accounting, Business and Finance Research3(2), 64-74.
Ansoff, H. I., Kipley, D., Lewis, A. O., Helm-Stevens, R., & Ansoff, R. (2019). Strategic dimensions of internationalization. In Implanting Strategic Management (pp. 311-336). Palgrave Macmillan, Cham.
Barney, J. B., & Hesterly, W. S. (2015). Strategic management and competitive advantage. 5: th ed. Essex: Pearson Education Limited.
Batjargal, B., & Liu, M. (2004). Entrepreneurs’ access to private equity in China: The role of social capital. Organization Science15(2), 159-172.
Björkman, I., & Kock, S. (1995). Social relationships and business networks: The case of Western companies in China. International business review4(4), 519-535.
Bridgewater, Peter. "Biosphere Reserves- a network for conservation and sustainability." Parks 12, no. 3 (2002): 15-20.
Brush, C. G., Edelman, L. F., & Manolova, T. (2015). The impact of resources on small firm internationalization. Journal of Small Business Strategy13(1), 1-17.
Calof, J. L., & Beamish, P. W. (1995). Adapting to foreign markets: Explaining internationalization. International business review4(2), 115-131.
Chen, H., & Chen, T. J. (1998). Network linkages and location choice in foreign direct investment. Journal of international business studies29(3), 445-467.
Chen, X., & Zhang, Y. (2015). Environmental Factors and Networks for Internationalization Process in the Chinese Market: A Case Study of Swedish B2B Companies.
Chen, X., & Zhang, Y. (2015). Environmental Factors and Networks for Internationalization Process in the Chinese Market: A Case Study of Swedish B2B Companies.
Chetty, S. K., & Wilson, H. I. (2003). Collaborating with competitors to acquire resources. International Business Review12(1), 61-81.
Chetty, S., & Holm, D. B. (2000). Internationalisation of small to medium-sized manufacturing firms: a network approach. International business review9(1), 77-93.
Costa, E., Soares, A. L., & de Sousa, J. P. (2017, September). From data sources to information sharing in SME collaborative networks supporting internationalization: A socio-semantic approach. In Working Conference on Virtual Enterprises (pp. 478-490). Springer, Cham.
Coviello, N. E., & Cox, M. P. (2006). The resource dynamics of international new venture networks. Journal of International Entrepreneurship4(2), 113-132.
Coviello, N., & Munro, H. (1997). Network relationships and the internationalisation process of small software firms. International business review6(4), 361-386.
Devine, R. A., Molina‐Sieiro, G., Holmes Jr, R. M., & Terjesen, S. A. (2019). Female‐Led High‐Growth: Examining the Role of Human and Financial Resource Management. Journal of Small Business Management, 57(1), 81-109.
Ellis, P., & Pecotich, A. (2001). Social factors influencing export initiation in small and medium-sized enterprises. Journal of Marketing Research38(1), 119-130.
Eniola, A. A., & Entebang, H. (2016). Financial literacy and SME firm performance. International Journal of Research Studies in Management, 5(1), 31-43.
Farooqi, Fahad, and Robert Miog. "Influence of Network forms on the internationalization process: A study on Swedish SMEs." (2012).
Francioni, B., Vissak, T., & Musso, F. (2017). Small Italian wine producers’ internationalization: the role of network relationships in the emergence of late starters. International Business Review26(1), 12-22.
Guercini, S., & Runfola, A. (2010). Business networks and retail internationalization: A case analysis in the fashion industry. Industrial Marketing Management39(6), 908-916.
Håkansson, H., & Johanson, J. (1993). The network as a governance structure: interfirm cooperation beyond markets and hierarchies.
Hanif, M. I., & Irshad, M. (2018). Impact of Entrepreneurial Orientation and Network Resource Utilization on Internationalization of SME¡¯ s: Evidence from Pakistan. International Journal of Marketing Studies10(2), 118-131.
Hertenstein, P., Sutherland, D., & Anderson, J. (2017). Internationalization within networks: Exploring the relationship between inward and outward FDI in China’s auto components industry. Asia Pacific Journal of Management34(1), 69-96.
Hohenthal, J., Johanson, J., & Johanson, M. (2014). Network knowledge and business-relationship value in the foreign market. International Business Review23(1), 4-19.
Huang, H. C., Lai, M. C., & Lo, K. W. (2012). Do founders' own resources matter? The influence of business networks on start-up innovation and performance. Technovation32(5), 316-327.
Johanson, J., & Mattsson, L. G. (1987). Interorganizational relations in industrial systems: a network approach compared with the transaction-cost approach. International Studies of Management & Organization17(1), 34-48.
Johanson, J., & Mattsson, L.-G. (1988). Internationalization in industrial systems—a network approach. In N. Hood, & J.-E. Vahlne (Eds.), Strategies in global competition (pp. 303–321). New York: Croom Helm.
Johanson, J., & Vahlne, J. E. (1990). The mechanism of internationalisation. International marketing review7(4).
Johanson, J., & Vahlne, J. E. (2003). Business relationship learning and commitment in the internationalization process. Journal of international entrepreneurship1(1), 83-101.
Johanson, J., & Vahlne, J. E. (2006). Commitment and opportunity development in the internationalization process: A note on the Uppsala internationalization process model. Management International Review46(2), 165-178.
Kenny, B., & Fahy, J. (2011). SMEs' Networking Capability and International Performance. In Interfirm Networks: Theory, Strategy, and Behavior (pp. 199-376). Emerald Group Publishing Limited
Kontinen, T., & Ojala, A. (2011). Network ties in the international opportunity recognition of family SMEs. International Business Review20(4), 440-453.
Loane, S., & Bell, J. (2006). Rapid internationalisation among entrepreneurial firms in Australia, Canada, Ireland and New Zealand: An extension to the network approach. International marketing review23(5), 467-485.
Lu, J. W., & Beamish, P. W. (2006). SME internationalization and performance: Growth vs. profitability. Journal of international entrepreneurship4(1), 27-48.
Manolova, T. S., Manev, I. M., & Gyoshev, B. S. (2010). In good company: The role of personal and inter-firm networks for new-venture internationalization in a transition economy. Journal of World Business45(3), 257-265.
Mu, J., & Di Benedetto, A. (2012). Networking capability and new product development. IEEE Transactions on Engineering Management59(1), 4-19.
Musteen, M., Francis, J., & Datta, D. K. (2010). The influence of international networks on internationalization speed and performance: A study of Czech SMEs. Journal of World Business45(3), 197-205.
Nguyen, H. T., & Le, V. (2019). Network ties and export propensity of Vietnamese small and medium enterprises. Asia Pacific Business Review25(1), 100-122.
Onkelinx, J., Manolova, T. S., & Edelman, L. F. (2016). Human capital and SME internationalization: Empirical evidence from Belgium. International Small Business Journal34(6), 818-837.
Papastamatelou, J., Busch, R., Ötken, B., Okan, E. Y., & Gassemi, K. (2016). Effects of Network Capabilities on Firm Performance across Cultures. International Journal of Management and Economics49(1), 79-105.
Phillips, S. (2002). Social capital, local networks and community development. Urban Livelihoods: A people-centered approach to reducing poverty, 133-150.
Pinho, J. C., & Pinheiro, M. L. (2015). Social network analysis and the internationalization of SMEs: Towards a different methodological approach. European Business Review27(6), 554-572.
Pinho, J. C., & Prange, C. (2016). The effect of social networks and dynamic internationalization capabilities on international performance. Journal of World Business51(3), 391-403.
Pooe, D., Mafini, C., & Loury-Okoumba, V. W. (2015). The influence of information sharing, supplier trust and supplier synergy on supplier performance: The case of small and medium enterprises. Journal of Transport and Supply Chain Management, 9(1), 1-11.
Presutti, M., Boari, C., & Fratocchi, L. (2016). The evolution of inter-organisational social capital with foreign customers: Its direct and interactive effects on SMEs’ foreign performance. Journal of World Business51(5), 760-773.
Rialp, A., Rialp, J., & Knight, G. A. (2005). The phenomenon of early internationalizing firms: what do we know after a decade (1993–2003) of scientific inquiry? International business review14(2), 147-166.
Sapienza, H. J., Autio, E., George, G., & Zahra, S. A. (2006). A capabilities perspective on the effects of early internationalization on firm survival and growth. Academy of management review31(4), 914-933.
Söderqvist, A. (2011). Opportunity exploration and exploitation in international new ventures: A study of relationships’ involvement in early entrepreneurial and internationalisation events.
Tang, Y. K. (2011). The Influence of networking on the internationalization of SMEs: Evidence from internationalized Chinese firms. International Small Business Journal29(4), 374-398.
Törnroos, J. Å., Halinen, A., & Medlin, C. J. (2017). Dimensions of space in business network research. Industrial Marketing Management61, 10-19.
Thornton, S. (2014). Organizational networking in business-to-business markets: construct conceptualization, operationalization and application (Doctoral dissertation, University of Manchester).
Thornton, S. C., Henneberg, S. C., & Naudé, P. (2014). Conceptualizing and validating organizational networking as a second-order formative construct. Industrial Marketing Management43(6), 951-966.
Van Ruth, F. (2009). The internationalisation of Australian firms: how networks help bridge the psychic distance between a firm and a market. University of Melbourne, Department of Management and Marketing.
Vasilchenko, E., & Morrish, S. (2011). The role of entrepreneurial networks in the exploration and exploitation of internationalization opportunities by information and communication technology firms. Journal of International Marketing19(4), 88-105.
Vissak, T., Francioni, B., & Musso, F. (2012). MVM's Nonlinear Internationalization: A Case Study. Journal of East-West Business18(4), 275-300.
Yamin, M., & Kurt, Y. (2018). Revisiting the Uppsala internationalization model: Social network theory and overcoming the liability of outsider ship. International Marketing Review35(1), 2-17.
Yli-Renko, H., Autio, E., & Tontti, V. (2002). Social capital, knowledge, and the international growth of technology-based new firms. International Business Review11(3), 279-304.
Zain, M., & Ng, S. I. (2006). The impacts of network relationships on SMEs' internationalization process. Thunderbird international business review48(2), 183-205.