تأثیر قابلیت‌های بازاریابی در حوزه صادرات و نوآوری بر ابعاد عملکرد صادرات با تعدیل‌گری رقابت ناکارآمد (مورد مطالعه: شرکت‌های صنایع‌دستی و هنری)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

2 دانش آموخته کارشناسی ارشد، مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت دانشگاه خوارزمی، تهران،

3 دانش آموخته کارشناسی ارشد،مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

چکیده

وابستگی اقتصاد ایران به درآمد نفت و فرآورده‌های نفتی یکی از مشکلات اساسی است که همواره در برنامه‌های توسعه کشور برای رهایی از آن، سیاست‌ها و راهکارهای مختلفی در نظر گرفته‌شده است و توسعه صادرات غیرنفتی یکی از این موارد است. آنچه در این میان مهم است بررسی عوامل مؤثر بر صادرات و تعیین متغیرهای مهم و سپس سیاست‌گذاری مناسب بر اساس نتایج حاصله در جهت تحقق توسعه صادرات کالا و خدمات می‌باشد. هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی عوامل مؤثر بر افزایش صادرات صنایع‌دستی و هنری است. جامعه آماری این پژوهش شامل تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع‌دستی چهار استان تهران، شیراز، گرگان و سمنان می‌باشد و حجم نمونه با توجه به فرمول کلاین حداقل 200 نفر در نظر گرفته شد. روش تحقیق از نوع توصیفی- پیمایشی بوده و برای جمع‌آوری داده‌ها از روش نمونه‌گیری در دسترس با استفاده از ابزار پرسشنامه، مشتمل بر 32 گویه استفاده‌شده است. جهت آزمون داده‌های جمع‌آوری‌شده، روش مدل‌سازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم‌افزار اسمارت پی ال اس مورداستفاده قرار گرفت. نتایج پژوهش حاکی از آن است که قابلیت نوآوری محصولات صنایع‌دستی و استفاده از قابلیت بازاریابی و اصول بازاریابی بر عملکرد صادراتی و همچنین بر ابعاد عملکرد صادراتی تأثیر مثبت دارد و متغیر رقابت ناکارآمد به‌عنوان تعدیل‌گر بین قابلیت بازاریابی و عملکرد صادراتی نقش ایفا می‌کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Impact of marketing capabilities in the field of export and innovation capabilities on the dimensions of export performance by moderating role of dysfunctional competition (case study: handicrafts and arts)

نویسندگان [English]

  • Hossein Norouzi 1
  • fatemeh Darvish 2
  • Reza Nasri 3
1 Dep. of Business, Faculty of Management, Kharazmi University, Tehran, Iran
2 MSc. In BM, Faculty of Management, Kharazmi University, Tehran, Iran
3 MSc. In BM, Faculty of Management, Kharazmi University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Dependence of Iran's economy on oil and oil products revenues is one of the main problems that has been considered by different policies and solutions in various development plans of the country to eliminate it, and non-oil export development is one of these. What is important here is the study of factors affecting exports and the identification of important variables and then appropriate policy based on the results achieved in order to realize the development of exports of goods and services. The main objective of the present study is to investigate the factors affecting the export of handicraft and artistic products. The statistical population of this research includes handicraft producers and exporters in four provinces of Tehran, Shiraz, Gorgan and Semnan, and the sample size was considered to be 200 people according to Klein formula. The research method was descriptive-survey and for data collection, simple nonprobability sampling method and a questionnaire tool was used which included 32 indicators. In order to test the collected data, structural equation modeling was used by using Smart PLS software. The results of this study indicate that the capability of the handicrafts product innovation and the use of marketing capability and marketing principles affect the export performance as well as the dimensions of export performance, and the dysfunctional competition variable plays a role in modifying the marketing capability and export performance.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "Marketing capability"
  • "handicrafts product"
  • "innovation capability"
  • "export performance"
  • "dysfunctional competition"
حاجی‌پور، بهمن.، جعفری‌زاده، فروز.، رحیمی، فرج الله. (1394). تاثیر جهت گیری راهبردی و قابلیت های بازاریابی بر عملکرد صادراتی. چشم انداز مدیریت بازرگانی،‌ 22: 105-87.
رحیم نیا، فریبرز.، خوراکیان، علیرضا.، قادری، فرشاد. (1396). بررسی تأثیر استراتژی‌های نوآوری بر عملکرد کسب‌وکارهای صادراتی. مدیریت کسب‌وکارهای بین‌المللی، 1 (3): 22-1.
زارعی، عظیم.،  موتمنی، علیرضا.،  فیض، داود.،  کردنائیچ، اسداله.،  فارسی زاده، حسین. (1395). نقش رفتار کارآفرینی گرایی صادراتی در ارتقای عملکرد صادراتی بنگاه‌ها با تبیین نقش میانجی کسب مزیت رقابتی. پژوهش‌های مدیریت عمومی، 9 (34): 193-169.
صمدی، منصور.، قوت دین، محمد سعید. (1396). تاثیر قابلیت های بازاریابی صادرات بر روی عملکرد صادرات: نقش میانجی رقابت ناکارآمد. سومین کنفرانس سالانه مدیریت و اقتصاد کسب و کار.
عباسی، حسین.، مرسلی، رویا.، خدایی گرگری، محمدتقی. (1396). بررسی تأثیر عوامل نیرویی در رابطه بین فرهنگ بازاریابی و عملکرد صادراتی شرکت‌های تولیدی صادراتی استان زنجان. مدیریت کسب‌وکارهای بین‌المللی، 1 (2): 35-21.
عزیزی، شهریار.، مکی‌زاده، وحید.، جمالیه بسطامی، بهتاش. (1390). مدل عملکرد صادراتی با رویکرد توانمندی های بازاریابی در صنعت نرم افزار ایران. مدیریت فناوری اطلاعات، 3 (6): 62-45.
قره­چه، منیژه.، مختاری، سعید. (1395). بررسی اثر قابلیت بازاریابی بر عملکرد صادراتی با در نظر گرفتن نقش میانجی مزیت رقابتی (مدیران شرکت های تولیدی- صادراتی مواد غذایی در استان خراسان رضوی، شهرستان مشهد). پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه البرز قزوین.
محسنین، شهریار.، اسفیدانی، محمدرحیم (1393). معادلات ساختاری مبتنی بر رویکرد حداقل مربعات جزئی به کمک نرم‌افزار Smart-PLS: آموزشی و کاربردی. تهران: موسسه کتاب مهربان نشر.
نوروزی، حسین.، عبدالله‌پور، سجاد.، گنجعلی‌وند، سمیه.، معصومی، سیده غزل. (1397). تأثیر بازارگرایی صادرات بر افزایش صادرات در صنعت خشکبار. مدیریت کسب‌وکارهای بین‌المللی، 1 (3): 123-103.
رحیم‌نیا، فریبرز.، خوراکیان، علیرضا.، قادری، فرشاد. (1397). بررسی تأثیر استراتژی‌های نوآوری بر عملکرد کسب وکارهای صادراتی. مدیریت کسب و کارهای بین المللی، 1 (3): 22-1.
 
Agyapong, A., Essuman, D. & Yeboah, L. A. K. (2019). Performance implications of strategic planning and marketing capability in micro and small businesses in an emerging African economy: a contingent resource-based view. Journal of Small Business & Entrepreneurship, 4 (31): 1-20.
Azar, G., & Ciabuschi, F. (2017). Organizational innovation, technological innovation, and export performance: The effects of innovation radicalness and extensiveness. International Business Review, 26(2): 324-336.
Aali, A. A., Lim, J. S., Khan, T. & Khurshid, M. (2013). Marketing capability and export performance: The moderating effect of export performance. South African Journal of Business Management, 44 (3): 59-70.
Boso, N., Adeola, O., Dansoc, A. & Assadinia, Sh. (2017). The effect of export marketing capabilities on export performance: Moderating role of dysfunctional competition. Industrial marketing management, 78, 137-145.
Carneiro, J., Farias, I., da Rocha, A. & da Silva, J.F. (2016). How to measure export performance? Scholars’ vs. practitioners’ answers. Journal of Business Research, 69 (2): 410-417.
Erdil, S. & Özdemir, O. (2016). The Determinants of Relationship between Marketing Mix Strategy and Drivers of Export Performance in Foreign Markets: An Application on Turkish Clothing Industry. International Strategic Management Conference, 235, 546 – 556.
Ellis, P. D., Davies, H., & Wong, A. H. K. (2011). Export intensity and marketing in transition economies: Evidence from China. Industrial Marketing Management, 40(4): 593–602.
Haddoud, M. Y., Jones, P. & Newbery, R. (2018). SMEs’ Export Performance in Algeria: A Configuration Approach. In Creating Entrepreneurial Space: Talking Through Multi-Voices Reflections on Emerging Debates, 26, 91-111.
Koo, K. R., Kim, S. J. & Kim, K. H. (2016). The effects of internal marketing capability on export marketing strategy, B2B marketing mix and export performance. Journal of Global Scholars of Marketing Science, 26 (1): 51-65.
Lundberg, H. (2019). Bank relationships’ contributions to SME export performance. International Journal of Bank Marketing, 37 (3): 666-687.
Love, J. H., Roper, S., &Zhou, Y. (2015). Experience, age and exporting performance in UK SMEs. International Business Review, 25 (4): 806-819.           
Lewandowski, M. (2015). Types of Innovations in Cultural Organizations. International Journal of Contemporary Management, 14(1): 67–78.
Leonidou, L.C., Katsikeas, C. S. & Samiee, S. (2002). Marketing strategy determinants of export performance: A meta-analysis. Journal of Business Research, 55(1): 51-67.
  Liu, G., Eng, T. Y. & Takeda, S. (2017). An Investigation of Marketing Capabilities and Social Enterprise Performance in the UK and Japan. Entrepreneurship Theory and Practice, 39 (2): 267-298.
Ottosson, M., & Kindström, D. (2016). Exploring proactive niche market strategies in the steel industry: Activities and implications. Industrial Marketing Management, 55, 130- 199.
Morgan, N. A., Feng, H., & Whitler, K. A. (2018). Marketing capabilities in international marketing.Journal of International Marketing, 26 (1): 61–95.
Mousavi, S. M. & Gayem, A. (2016). The Effect of Marketing Capabilities on Export Performance with Mediation Role of Competitive Advantage (case study: garist and trade company of Khuzestan County). International journal of humanities and cultural studies, 2622-2634.
Pino, C., Felzensztein, C., Zwerg-Villegas, A. M. & Arias-Bolzmann, L. (2016). Non-technological innovations: Market performance of exporting firms in South America. Journal of Business Research, 69)10 :(4385-4393.
Racela, O. C. & Thoumrungroje, A. (2019). Enhancing Export Performance through Proactive Export Market Development Capabilities and ICT Utilization. Journal of Global Marketing, 32 (3): 1-18.
Vicente, M., Jose Atunes, M. & Malva, M. (2016). The impact of marketing capabilities, technological capabilities and organizational innovation on export performance. Universidade Europeia, 328-337.
Wetzels, M., Odekerken-Schroder, G. & Van Oppen, C. (2009). Using PLS Path Modeling for Assessing Hierarchical Construct Models: Guidelines and Empirical Illustration, MIS Quarterly, 33 (1): 177-195.
Zhang, Y., Li, H., Hitt. M. A. & Cui, G. (2007). R&D intensity and international joint venture performance in an emerging market: moderating effects of market focus and ownership structure. Journal of International Business Studies, 38 (6): 944–960.
Zehir, C., Köle, M. & Yıldız, H. (2015). The Mediating Role of Innovation Capability on Market Orientation and Export Performance: an Implementation on SMEs in Turkey. International Strategic Management Conference, 207, 700 – 708.
Zehir, C., Müceldili, B., Zehir, S. & Ertosun, Ö.G. (2012). The Mediating Role of Firm Innovativeness on Management Leadership and Performance Relationship. The First International Conference on Leadership, Technology and Innovation Management, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 41, 29–36.