اعمال نفوذ سیستم‌های کسب و کار بر‌عملکرد زنجیره تأمین شرکت‌های صادراتی استان تهران با در‌نظر گرفتن نقش تعدیل‌کننده نوآوری فرآیند و عدم‌اطمینان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی گرایش کیفیت و بهره‌وری، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.

2 استادیار گروه مدیریت دولتی و کارآفرینی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.

چکیده

امروزه ظهور فناوری اطلاعات در حوزه صادرات موجب افزایش تجارت کالاها و خدمات صادراتی در حوزه جهانی شده است و همین امر دلیل محکمی برای ایجاد کیفیت در عرصه کالاهای تولیدی در بازار رقابت جهانی شده است. کیفیت و سرعت عرضه کالاهای صادراتی در یک کشور باعث می‌شود رتبه صادراتی آن کشور در بازارهای بین‌المللی نیز افزایش یابد. هدف از پژوهش حاضر بررسی اعمال نفوذ سیستم‌های کسب‌وکار بر عملکرد زنجیره تأمین با در نظر گرفتن نقش تعدیل‌کننده نوآوری فرآیند و عدم اطمینان می‌باشد. جامعه آماری در این پژوهش شرکت‌های صادراتی استان تهران در نظر گرفته شده است. برای به‌دست آوردن حجم نمونه از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای استفاده گردید و برای جمع‌آوری داده‌ها نیز پرسشنامه استاندارد استفاده شده است. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از مدل‌سازی معادلات ساختاری و نرم‌افزار SmartPLS استفاده شده است. یافته‌های تحلیلی تحقیق نشان می‌دهد عوامل سازمانی شامل جهت‌گیری فن‌آوری فعال، اتصال فناوری اطلاعات، ارتباطات داخلی تأثیر مثبتی بر اعمال نفوذ سیستم‌های کسب‌وکار دارد. همچنین مشخص شد عوامل درون سازمانی شامل ایضاً فشار اعضای زنجیره تأمین و کیفیت ارتباط با اعضا تأثیر مثبتی بر نفوذ سیستم‌های کسب‌وکار دارد. درحالی‌که تأثیر نوآوری فرآیند و عدم قطعیت به عنوان تعدیل‌کننده تأیید نشد. با توجه به رقابتی شدن و شرایط حاکم کشور درزمینه صادرات باید سعی کرد بستری مناسب برای ایجاد نوآوری فرآیندها ایجاد کرد تا با استفاده از فرآیندهای خودکار موجب افزایش سرعت و دقت و کاهش هزینه‌ها در زمینه صادرات شد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Influencing business systems on the supply chain performance of export companies in Tehran province, considering the moderating role of process innovation and uncertainty

نویسندگان [English]

  • Amir Mohammad Khani 1
  • Mohsen Motiei 2
1 Department of Public Administration and Entrepreneurship, School of Management and Accounting, Allameh Tabatabai
2 Department of Public Administration and Entrepreneurship, School of Management and Accounting, Allameh Tabatabai
چکیده [English]

Today, the emergence of information technology in the field of exports has increased the trade of goods and export services in the global field, and this has been a strong reason for creating quality in the field of manufactured goods in the global competitive market.The quality and speed of the supply of exported goods in a country also increases the country's export ranking in international markets.The aim of this study was to investigate the effect of business systems leveraging on supply chain performance by considering the role of moderating process innovation and uncertainty.A stratified random sampling method was used to obtain the sample size, and a standard questionnaire was used to collect the data.Structural equation modeling and SmartPLS software have been used to analyze the data.Analytical findings of the research show that organizational factors (including the direction of active technology, information technology connection, internal communication) have a positive effect on the influence of business systems leveraging.It was also found that intra-organizational factors (including the pressure of members of the supply chain and the quality of communication with members) have a positive effect on the influence of business systems leveraging.However, the effect of process innovation and uncertainty was not confirmed as a moderator.Due to the competitiveness and the prevailing conditions in the country in the field of exports, it is necessary to create a suitable platform for innovation in processes, so that using automated processes increases speed and accuracy and reduces costs in the field of exports.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Business systems leveraging
  • Supply chain performance
  • Process innovation
  • Uncertainty
برادران، وحید، صفری، زهرا، (۱۳۹۸). یک مدل مکان‌یابی دوهدفه برای طراحی شبکه زنجیره تأمین حلقه بسته تحت شرایط عدم قطعیت. مطالعات مدیریت صنعتی، ۱۷ (۵۴), ۲۲۳-۲۶۲.
داوری، علی. رضازاده، آرش، (۱۳۹۲). مدل‌سازی معادلات ساختاری با نرم‌افزار PLS. سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی، تهران.
رحیم‌نیا، فریبرز، اسلامی، قاسم، قادری، فرشاد، (۱۳۹۸). بررسی تأثیر استراتژی منابع انسانی سبز بر عملکرد صادراتی به‌واسطه مزیت رقابتی. مدیریت کسب‌وکار بینالمللی، ۲ (۴), ۷۳-۹۶.
صادقی‌مقدم، محمدرضا، صفری، حسین، بارانی بیرانوند، رضا، (۱۳۹۸). ارزیابی عملکرد زنجیره تأمین بشردوستانه با استفاده از رویکرد خاکستری. مدیریت تولید و عملیات, ۱۰ (۱), ۱۷۵-۱۹۷.
صفری، حسین، حشمتی‌پور، فاطمه، مهرابی، علی، نصابی، وحیدرضا، (۱۳۹۱). مدل‌سازی عوامل مؤثر بر به‌اشتراک‌گذاری اطلاعات درزنجیره تأمین شرکت ایران‌خودرو خراسان با استفاده از روش ترکیبی نگاشت علّی و شبکه‌های بیزین. فصلنامه علمی-پژوهشی مدیریت فناوری اطلاعات، ۴ (۱۰), ۶۵-۹۲.
طاهری‌عطار، غزاله، رستم‌لو، رضا، (۱۳۹۷). بررسی تأثیر کارکردهای مدیریت منابع انسانی برخلاقیت و نوآوری در محصول و فرآیند (مورد مطالعه: شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران). مدیریت نوآوری، ۷ (۲), ۴۷-۶۸.
عالی، صمد، تورچیان، علیرضا، (۱۳۹۷). بررسی مهارت‌های صادراتی شرکت‌ها در فرایند بین‌المللی شدن. مدیریت کسب‌وکار بینالمللی، ۱ (۳), ۵۹-۷۸.
فیضی، کامران، (۱۳۸۲). کاربرد متدولوژی برنامه‌ریزی سیستم‌های تجاری در توسعه سیستم‌های اطلاعاتی. مطالعات مدیریت صنعتی, ‌۱ (۱), ۷۹-۹۳.
هوشمند، میلاد؛ سلطانی، مرتضی؛ اکبری، محسن، (۱۳۹۸). بررسی تأثیر عوامل درون‌سازمانی، بین سازمانی و بیرونی بر عملکرد صادراتی کسب و کارهای فعال در منطقه آزاد تجاری- صنعتی بندر انزلی بر مبنای رویکرد مبتنی بر رابطه، مجله علوم و فنون دریایی.
 
Alsaad, A., Mohamad, R., & Ismail, N. A. (2017). The moderating role of trust in business to business electronic commerce (B2B EC) adoption. Computers in Human Behavior, 68, 157-169. ‌
Brouthers, L. E., GAO, Y., & Napshin, S. (2014). Keiretsu centrality—profits and profit stability: A power dependence perspective. Journal of Business Research, 67(12), 2603-2610.
Chang, H. H., Tsai, Y. C., & Hsu, C. H. (2013). E‐procurement and supply chain performance. Supply Chain Management: An International Journal. ‌
‌ Chengalur-Smith, I., Duchessi, P., & Gil-Garcia, J. R. (2012). Information sharing and business systems leveraging in supply chains: An empirical investigation of one web-based application. Information & Management, 49(1), 58-67. ‌
Dubey, R., Altay, N., Gunasekaran, A., Blome, C., Papadopoulos, T., & Childe, S. J. (2018). Supply chain agility, adaptability and alignment. International Journal of Operations & Production Management. ‌
Deloitte, Performance Management in Supply Chain and Operations-steering Value Chain Activities towards Exceptional Performance, Retrieved from (2017) on 7th February 2018.
Diamantopoulos, A., Sarstedt, M., Fuchs, C., Wilczynski, P. & Kaiser, S. (2012). Guidelines for choosing between multi-item and single-item scales for construct measurement: a predictive validity perspective. Journal of the Academy of Marketing Science, 40(3), 434-449.
Dubey, R., Gunasekaran, A., Childe, S. J., Papadopoulos, T., Blome, C., & Luo, Z. (2017). Antecedents of resilient supply chains: An empirical study. IEEE Transactions on Engineering Management, 66(1), 8-19. ‌
Fan, H., Li, G., Sun, H., & Cheng, T.C.E. (2017). An information processing perspective on supply chain risk management: Antecedents, mechanism, and consequences. International Journal of Production Economics, 185, 63-75. ‌
Grover, V. (1993). An empirically derived model for the adoption of customer‐based interorganizational systems. Decision sciences, 24(3), 603-640. ‌
Haro‐Domínguez, C. Ortega‐Egea, T. & Tamayo‐Torres, I. (2010). Proactive orientation and its influence for technology acquisition. Industrial Management & Data Systems. ‌
Henseler, J., Ringle, C.M., and Sarstedt, M. (2015). A New Criterion for Assessing Discriminant Validity in Variance-based Structural Equation Modeling. Journal of the Academy of Marketing Science, 43(1): 115-135.
Hoppner, J.J., Griffith, D.A., & White, R.C. (2015). Reciprocity in relationship marketing: A cross-cultural examination of the effects of equivalence and immediacy on relationship quality and satisfaction with performance. Journal of International Marketing, 23(4), 64-83. ‌
Hvolby, H.H., & Trienekens, J.H. (2010). Challenges in business systems integration. Computers in Industry, 61(9), 808-812. ‌
Jacobs, M.A., Yu, W., & Chavez, R. (2016). The effect of internal communication and employee satisfaction on supply chain integration. International Journal of Production Economics, 171, 60-70. ‌
Jelodar, M.B., Yiu, T.W. & Wilkinson, S. (2016). A conceptualisation of relationship quality in construction procurement. International Journal of Project Management, 34(6), 997-1011. ‌
Kochan, C.G., Nowicki, D.R., Sauser, B. & Randall, W.S. (2018). Impact of cloud-based information sharing on hospital supply chain performance: A system dynamics framework. International Journal of Production Economics, 195, 168-185.
Maiga, A. S. Nilsson, A. & Ax, C. (2015). Relationships between internal and external information systems integration, cost and quality performance, and firm profitability. International Journal of Production Economics, 169, 422-434. ‌
Nevitt, J. & Hancock, G.R. (2001). Performance of bootstrapping approaches to model test statistics and parameter standard error estimation in structural equation modeling. Structural Equation Modeling, 8(3), 353-377.
N. Mohamed, H. Hussin, R. Hussein, Enabling change factors and IT success in the Malaysian e government implementation, The 10th Pacific Asia Conference on Information Systems, (2006), pp.1107–1125.
Nunnally, J.C., & Bernstein, I.H. (1994). Psychometric theory. NewYork, NY: McGraw-Hill. ‌
Pesämaa, O., Shoham, A., Wincent, J., & Ruvio, A.A. (2013). How a learning orientation affects drivers of innovativeness and performance in service delivery. Journal of Engineering and Technology Management, 30(2), 169-187.
Vijayasarathy, L.R. (2010). An investigation of moderators of the link between technology use in the supply chain and supply chain performance. Information & Management, 47(7-8), 364-371. ‌
Wang, E.T., Tai, J.C., & Grover, V. (2013). Examining the relational benefits of improved interfirm information processing capability in buyer-supplier dyads. MIS quarterly, 149-173. ‌
Wetzels, M., Odekerken-Schröder, G. & Van Oppen, C. (2009). Using PLS path modeling for assessing hierarchical construct models: guidelines and empirical illustration. MIS quarterly, 33 (1), 177-195. ‌
Wong, C.W., Lai, K.H., & Bernroider, E.W. (2015). The performance of contingencies of supply chain information integration: The roles of product and market complexity. International Journal of Production Economics, 165, 1-11.
Zhao, L., Huo, B., Sun, L., & Zhao, X. (2013). The impact of supply chain risk on supply chain integration and company performance: a global investigation. Supply Chain Management: An International Journal, 18(2), 115-131.
Zsidisin, G.A., Hartley, J.L., Bernardes, E.S., & Saunders, L.W. (2015). Examining supply market scanning and internal communication climate as facilitators of supply chain integration. Supply Chain Management, 20(5), 549–560.