تعیین پیکره‌بندی دانش در فرایند بین المللی شدن شرکتهای دانش بنیان ایران، مطالعه موردی تجهیزات پزشکی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار دانشکده مدیریت، اقتصاد و مهندسی پیشرفت، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران

2 پژوهشگر پژوهشکده مطالعات فناوری، تهران، ایران

چکیده

کسب‌وکار بین‌الملل شرکت‌های دانش‌بنیان برای رشد، نوآوری و بقای این شرکت‌ها اهمیت زیادی دارد. محدودیت‌های متعدد پیش‌ِروی شرکت‌های کوچک و متوسط در مسیر بین‌المللی شدن، اهمیت اکتساب دانش و یادگیری مداوم را دو چندان می‌کند. هدف این مقاله تعیین پیکره‌بندی (انواع و منابع) دانش در فرایند بین‌المللی شدنِ شرکت‌های دانش‌بنیان با تمرکز بر حوزه تجهیزات پزشکی پیشرفته است. بدین منظور با اتخاذ یک رویکرد کیفی، مصاحبه‌هایی در تابستان و پاییز سال 1398 با مدیران عامل هشت شرکت دانش‌بنیانِ صادرکننده در این صنعت صورت گرفت. نتایج تحلیل محتوا نشان می‌دهد دانش فناورانه و دانش بازار عمدتاً از دو روش تجربه مستقیم و یادگیری نیابتی یا واسطه‌ای حاصل شده است؛ ولی دانش بین‌المللی شدن به‌عنوان سومین حوزه دانشی مهم در میان این شرکت‌ها شکل نگرفته است تا بتواند نقش یکپارچه‌کنندگی دانش فناورانه و دانش بازاری را متناسب با استراتژی حضور شرکت در بازارهای بین‌المللی ایفا نماید. بااین‌حال، برخی شرکت‌های دارای تجربه و عملکرد صادراتی بالا، با تجربه مستقیم دانش اولیه‌ای در این حوزه کسب کرده و به نیاز خود برای تقویت دانش واقف شده‌اند. تقویت مشاورین، ایجاد شبکه‌های همکاری داخلی و بین‌المللی و زمینه‌سازی برای حضور مدیران دارای تجریبات بین‌المللی در شرکت‌ها، برخی راهکارهایی است که می‌تواند به تقویت پیکره‌بندی دانش در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان برای بین‌المللی شدن کمک نماید.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Determining the Knowledge Configuration in Internationalization Process of Iranian Technology-based-firms, Case Study in Medical Equipment

نویسندگان [English]

  • Amir Zakery 1
  • Mohammad Sadegh Saremi 2
1 Iran University of Science and Technology
2 TEchnology Rersearch Institute
چکیده [English]

Internationalization of technology-based-firms is crucial for their growth, innovation and sustainability. Confronting the different constraints that influence the internationalization path of SMEs, increases the importance of knowledge acquisition and continuous learning. This paper aims to recognize the knowledge configuration for the internationalization of technology-based-firms with focus to advanced medical equipment industry in Iran. For this purpose following a qualitative approach, interviews were held with top managers of eight exporting technology-based-firms in the late 2019. The results of content analysis demonstrate that technological knowledge and market knowledge have been acquired mostly through direct experience and vicarious learning; but internationalization knowledge has not been accumulated as the third important knowledge area among studied firms to be able to play the integrator role of technological and market knowledge in alignment with corporate strategies. However, results show some experienced exporter companies have acquired very primitive knowledge in this area ad become aware of their need to enhance their knowledge. Consultants, local and global networks of cooperation and the presence of internationally-experienced managers are of some initiatives empowering the knowledge configuration of these firms for internationalization.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Internationalization (M160)
  • learning (D830)
  • technological innovation (O320)
اداره کل تجهیزات پزشکی، 1398 ، معرفی صادرکنندگان، http://imed.ir/Default.aspx?PageName=Exportبازدید شده در 14/1/1399
انصاری, م., سلطانی فر, ا., و آقازاده, ه. (2019). نگاشت رفتار و روش‌های فرصت‌شناسی کسب‌وکارهای کوچک و متوسط خارجی در ایران؛ مطالعه موردی فرانسه، آلمان، چین و ترکیه. نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب‌وکار بین‌المللی, 1(1), 115-136.
ایمان، م. ت.، نوشادی، م.ر،(1390)، تحلیل محتوای کیفی؛ دوفصلنامه پژوهش، 3 (2)، 15-44
زارعی, ب., و مرجوی, ع. (2018). بین‌المللی‌سازی راهبردی در بنگاه‌های دانش‌بنیان جدید در ایران: موردکاوی فرآیندی با هدف خلق دانش کاربردی. سیاست علم و فناوری, 10(2), 29-46.
زمانی, ا., رحمتی, م., زندحسامی, ح., و یزدانی, ح. (2019). تحلیلی بر عوامل انگیزاننده و بازدارنده همکاری های راهبردی بین‌المللی شرکت‌های دانش‌بنیان (مورد مطالعه: شرکت‌های زیست فناور ایرانی و آلمانی). نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب‌وکار بین‌المللی, 2(2), 145-169.
صارمی, م., و ذاکری, ا. (2019). سیاست‌های هدایت سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی برای توسعه فناوری. سیاست علم و فناوری, 11(2), 395-410.
عالی, ص., و تورچیان, ع. (2019). بررسی مهارتهای صادراتی شرکتها در فرایند بین‌المللی شدن. نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب‌وکار بین‌المللی, 1(3), 59-78.
موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی، 1397، گزارش یکپارچه‌سازی سیاست‌های صنعتی، تجاری و فناوری در حوزه تجهیزات پزشکی.
یوسفی, م., و قاضی زاده, م. (2019). تاثیر شبکه‌های تجاری واجتماعی بر بین‌المللی‌سازی شرکت‌ها. نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب‌وکار بین‌المللی, 2(1), 149-176.
 
Blomstermo, A., Eriksson, K., & Sharma, D. D. (2004). Domestic Activity and Knowledge Development in the Internationalization Process of Firms. Journal of International Entrepreneurship, 2(3), 239-258. Doi: 10.1023/b:jien.0000032775.53005.59.
Calof, J. L., & Beamish, P. W. (1995). Adapting to foreign markets: Explaining internationalization. International Business Review, 4(2), 115-131.
Casillas, J. C., Barbero, J. L., & Sapienza, H. J. (2015). Knowledge acquisition, learning, and the initial pace of internationalization. International Business Review, 24(1), 102-114. Doi: https://doi.org/10.1016/j.ibusrev.2014.06.005.
Casillas, J. C., Moreno, A. M., Acedo, F. J., Gallego, M. A., & Ramos, E. (2009). An integrative model of the role of knowledge in the internationalization process. Journal of World Business, 44(3), 311-322. Doi: https://doi.org/10.1016/j.jwb.2008.08.001.
Clairfield International, Luther, Market survey Medical technology 2018 RETRIEVD FROM http://www.clairfield.com/wp-content/uploads/180620_Market_Survey_MedTech_ Clairfield_Luther_EN.pdf.
Eriksson, K., Johanson, J., Majkgård, A., & Sharma, D. D. (1997). Experiential Knowledge and Costs in the Internationalization Process. Journal of International Business Studies, 28(2), 337-360. Doi: 10.1057/palgrave.jibs.8490104.
Fartash, K. and Elyasi, M., (2019) "Iran’s Experience in Developing High-Tech Medical Innovations and The Path Ahead (Chapter 16) in Global Innovation Index 2019: Creating Healthy Lives—The Future of Medical Innovation", The World Intellectual Property Organization (WIPO, GENEVA, 2019, ISBN: 979-10-95870-14-2.
Fletcher, M., & Harris, S. (2012). Knowledge acquisition for the internationalization of the smaller firm: Content and sources. International Business Review, 21(4), 631-647. Doi: https://doi.org/10.1016/j.ibusrev.2011.07.008.
Fletcher, M., Harris, S., & Richey, R. G. (2013). Internationalization Knowledge: What, Why, Where, and When? Journal of International Marketing, 21(3), 47-71. Doi: 10.1509/jim.12.0121.
Gassmann, O., & Keupp, M. M. (2007). The competitive advantage of early and rapidly internationalising SMEs in the biotechnology industry: A knowledge-based view. Journal of World Business, Vol. 42 No. 3, pp. 350-366.
Heiss, G. (2017), “Influencing factors and the effect of organizational capabilities on internationalization strategies for German SMEs in the MedTech industry”, Management Studies, Vol. 5 No. 4, pp. 263-277.
Huber, G. P. (1991). Organizational Learning: The Contributing Processes and the Literatures. Organization Science, 2(1), 88-115.
Johanson, J., & Vahlne, J.-E. (2009). The Uppsala internationalization process model revisited: From liability of foreignness to liability of outsidership. Journal of International Business Studies, 40(9), 1411-1431. Doi: 10.1057/jibs.2009.24.
Kahiya, E. T. (2013). Export barriers and path to internationalization: A comparison of conventional enterprises and international new ventures. Journal of International Entrepreneurship, Vol. 11 No. 1, pp. 3-29.
KorsakienÄ, R., vaitienÄ—, A. r. L., BužavaitÄ—, M., & imelytÄ—, A. Å. (2017). Intellectual capital as a driving force of internationalization: a case of Lithuanian SMEs. Paper presented at the Entrepreneurship and Sustainability Issues.
Laufs, K., & Schwens, C. (2014). Foreign market entry mode choice of small and medium-sized enterprises: A systematic review and future research agenda. International Business Review, 23(6), 1109-1126. Doi: https://doi.org/10.1016/j.ibusrev.2014.03.006.
Laurell, H. (2018), “An international new venture’s commercialization of a medical technology innovation: the role of institutional healthcare settings”, International Marketing Review, Vol. 35. No. 1, pp. 136-163.
Leonidou, L. C. (2004). An analysis of the barriers hindering small business export development. Journal of small business management, Vol. 42 No.3, pp. 279-302.
Lu, J. W., & Beamish, P. W. (2001). The Internationalization and Performance of SMEs. Strategic Management Journal, 22(6/7), 565-586.
Maine EM, Shapiro DM, Vining AR; (2010). "The role of clustering in the growth of new technology-based firms"; Journal of Small Business Economics, Vol. 34 No. 2, pp. 127-146.
Mejri, K., MacVaugh, J. A., & Tsagdis, D. (2018). Knowledge configurations of small and medium-sized knowledge-intensive firms in a developing economy: A knowledge-based view of business-to-business internationalization. Industrial Marketing Management, 71, 160-170. Doi: https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2017.12.018.
Nordman, E. R., & Melén, S. (2008). The impact of different kinds of knowledge for the internationalization process of Born Globals in the biotech business. Journal of World Business, 43(2), 171-185. Doi: https://doi.org/10.1016/j.jwb.2007.11.014
Pickernell, D., Jones, P., Thompson, P., & Packham, G. (2016). Determinants of SME Exporting: Insights and Implications. The International Journal of Entrepreneurship and Innovation, 17(1), 31-42. Doi: 10.5367/ijei.2016.0208
PWC (2017). Report: 2017 Global Innovation 1000, available at https://www.digitalpulse.pwc.com.au/report-2017-global-innovation-1000/
Saarenketo, S., Puumalainen, K., Kuivalainen, O., & Kyläheiko, K. (2004). Dynamic knowledge-related learning processes in internationalizing high-tech SMEs. International Journal of Production Economics, 89(3), 363-378. Doi: https://doi.org/10.1016/S0925-5273. (03)00185-3.
Scott-Kennel, J., & von Batenburg, Z. (2012). The role of knowledge and learning in the internationalisation of professional service firms. The Service Industries Journal, 32(10), 1667-1690. Doi: 10.1080/02642069.2012.665897.
Stoian, M.-C., Dimitratos, P., & Plakoyiannaki, E. (2018). SME internationalization beyond exporting: A knowledge-based perspective across managers and advisers. Journal of World Business, 53(5), 768-779. Doi: https://doi.org/10.1016/j.jwb.2018.06.001.
Welch, L. S., & Luostarinen, R. (1988). Internationalization: Evolution of a Concept. Journal of General Management, 14(2), 34-55. Doi: 10.1177/030630708801400203.
Yli-Renko, H., Autio, E., & Tontti, V. (2002). Social capital, knowledge, and the international growth of technology-based new firms. International business review, Vol. 11 No.3, pp. 279-304.
Zhou, L., Wu, W.-p., & Luo, X. (2007). Internationalization and the performance of born-global SMEs: the mediating role of social networks. Journal of International Business Studies, 38(4), 673-690. Doi: 10.1057/palgrave.jibs.8400282.