بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی بیرونی بر عملکرد صادراتی با تبیین نقش میانجی قابلیت‌های پویا

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان

2 گروه مدیریت- دانشکده علوم اداری و اقتصاد- دانشگاه اصفهان- اصفهان- ایران

3 گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

چکیده

در دو دهه گذشته، صادرات به عنوان یک فعالیت بازرگانی حیاتی در اقتصاد ملی کشورها رشد سریعی داشته و روند جهانی شدن بازارها، اهمیت زیربنایی درک رفتار و عملکرد شرکت‌ها را در بازارهای صادراتی بیشتر کرده است. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی بیرونی بر عملکرد صادراتی با در نظر گرفتن نقش میانجی قابلیت‌های پویا است. این پژوهش کاربردی، به شیوه پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران ارشد و صادرات شرکت‌های صادراتی استان اصفهان است که در سال‌‌های 1395 و 1396 به عنوان نمونه یا برگزیده انتخاب شده‌اند. به دلیل محدود بودن اندازه جامعه، نمونه‌گیری انجام نشده و جامعه آماری به طور کامل مورد بررسی قرار گرفته است. داده‌های پژوهش با استفاده از پرسشنامه جمع‌آوری و به شیوه مدلسازی معادلات ساختاری در نرم‌افزار Smart PLS3 تحلیل شده است. نتایج پژوهش نشان می‌دهد سرمایه اجتماعی بیرونی بر عملکرد صادراتی و قابلیت‌های پویای اکتشاف و بهره‌برداری بازار صادراتی، پژوهش و توسعه، کارآفرینی‌گرایی صادراتی و انعطاف‌پذیری در تولید اثر مثبت دارد. علاوه‌براین، قابلیت‌های اکتشاف بازار صادراتی و کارآفرینی‌گرایی صادراتی بر عملکرد صادراتی تأثیر مثبت می‌گذارد. برخلاف انتظار، در پژوهش حاضر، قابلیت‌ بهره‌برداری بازار صادراتی تأثیر منفی بر عملکرد صادراتی داشته است. تأثیر قابلیت‌های پژوهش ‌و توسعه و انعطاف‌پذیری در تولید نیز بر عملکرد صادراتی مورد تأیید قرار نگرفته است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The impact of external social capital on export performance considering the mediating effect of dynamic capabilities

نویسندگان [English]

  • Hanieh Ghaderi 1
  • Hossein Rezaei Dolatabadi 2
  • Azarnoush Ansari 3
1 Management Department, Faculty of Administrative Sciences and Economics, University of Isfahan
2 Department of Management- Faculty of Administrative Sciences and Economics- University of Isfahan- Iran
3 Department of Management, Faculty of Administrative Sciences and Economics, University of Isfahan, Isfahan, Iran
چکیده [English]

In the last two decades, exporting as a vital business activity in the national economy has grown rapidly and the trend of globalization of markets has increased the fundamental importance of understanding the behavior and performance of companies in export markets. The purpose of this research is to investigate the effect of external social capital on export performance considering the mediating effect of dynamic capabilities. This applied research has been done by survey method. Research population included top and export managers of export companies of Isfahan province which were selected as top export companies in 2016 and 2017. The statistical population was limited, so all of the population members were studied. Data have been collected via a questionnaire and analyzed through structural equation modeling conducted by Smart PLS3. Results indicate external social capital positively influences export performance and dynamic capabilities including export market exploration and exploitation, research and development, export entrepreneurial orientation and manufacturing flexibility. Moreover, export market exploration and export entrepreneurial orientation positively influence export performance. Unexpectedly, export market exploitation negatively affects export performance. The effects of research and development and manufacturing flexibility capabilities on export performance are not supported.

کلیدواژه‌ها [English]

  • External social capital
  • Export performance
  • Dynamic capability
ابراهیم­پور ازبری، مصطفی، اکبری، محسن و هوشمند چایجانی، میلاد (1396). بررسی تأثیر بازارگرایی صادراتی و دانش صادراتی بر عملکرد صادراتی با تعدیلگری پویایی بازار (مورد مطالعه صنعت خودروسازی). دو فصلنامه راهبردهای بازرگانی (دانشور رفتار)، 24(10)، 20-1.
افجه، سیدعلی‌اکبر و محمودزاده، سیدمجتبی (1390). الگوی اثرگذاری سرمایه اجتماعی بر عملکرد سازمان: شرکت­های تابع گروه صنعتی ایران خودرو. مجله پژوهش­های مدیریت منابع سازمانی، 1(2)،  22-1.
بلوچی، حسین، ملکی مین­باشی رزگاه، مرتضی، فیض، داود و حسنقلی­پور، طهمورث (1398). بررسی تأثیر قابلیت­های پویا بر عملکرد سازمانی با میانجی­گری قابلیت­های بازاریابی و فنی و بررسی نقش تعدیلگر تغییرات محیطی. دو فصلنامه راهبردهای بازرگانی (دانشور رفتار)، 16 (3)، 118-99.
حاجی­پور، بهمن و مرادی، محسن (1389). انعطاف­پذیری سازمانی و عملکرد: مطالعه موردی شرکت­های تولیدی ناحیه صنعتی اراک. فصلنامه مطالعات مدیریت بهبود و تحول، 62، 162-143.
داوری، علی و رضازاده، آرش (1392). مدلسازی معادلات ساختاری با نرم­افزار PLS. تهران: سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی.
رستگار، عباسعلی و شعبانی، عاطفه (1395). نقش میانجی کارآفرینی صادراتی در تأثیر عوامل مؤثر بر عملکرد صادراتی. چشم­انداز مدیریت بازرگانی، 15 (3)، 90-73.
رضاپور، زهره و امیری، هادی (1394). بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی بر ورود بنگاه­ها به بازرگانی خارجی: مطالعه موردی صادرکنندگان خشکبار. جامعه­شناسی کاربردی، 26 (57)، 184-171.
رضایی دولت­آبادی، حسین و علی­خاصی، اکرم (1399). بررسی تأثیر تجربه و قابلیت­های بازاریابی صادراتی بر عملکرد صادراتی شرکت­های کوچک و متوسط با میانجی­گری اجرای اثربخش استراتژی­های بازاریابی صادراتی. دو فصلنامه راهبردهای بازرگانی (دانشور رفتار)، 17(15)، صص 136-115.
زارعی، عظیم، موتمنی، علیرضا، فیض، داود، کردنائیج، اسداله و فارسی­زاده، حسین (1395). نقش رفتار کارآفرینی‌گرایی صادراتی در ارتقای عملکرد صادراتی بنگاه­ها با تبیین نقش میانجی کسب مزیت رقابتی. پژوهش­های مدیریت عمومی، 9 (34)، 178-155.
شاه­طهماسبی، اسماعیل، خدادادحسینی، سید حمید و کردنائیج، اسدالله (1395). طراحی مدل کسب مزیت رقابتی از سرمایه اجتماعی بیرونی سازمان محور و مدیرمحور با تبیین نقش ابعاد قابلیت­های پویا. مجله پژوهش­های مدیریت در ایران، 20 (1)، 101-81.
فیاض، فرشته و علیپور، محمدصادق (1396). بررسی نقش دیدگاه منبع­محوری به منابع انسانی بر توسعه عملکرد صادراتی (اثر میانجی تعهد در صادرات). پژوهش­های مدیریت در ایران، 21(3)، 137-121.
قاضی نوری، سروش، مختارزاده، نیما، ابویی، محمد و رشیدی آستانه، متین (1398). تبیین چگونگی ایفای نقش قابلیت­های پویا در شرکت­های کوچک و متوسط دانش­بنیان موفق (حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات). فصلنامه مدیریت توسعه فناوری، 7(2)، 127-89.
مصلح، عبدالمجید و سعیدی، محمودرضا (1395). بررسی تأثیر قابلیت­های شبکه­ای بر عملکرد بین­المللی شرکت‌های صادراتی و وارداتی. فصلنامه علمی-پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، 5(3)، 20-1.
 
Ahimbbisibwe, A., & Abaho, E. (2013). Export entrepreneurial orientation and export performance of SMEs in Uganda, Global Advanced Research. Journal of Management and Business Studies, 2(1), 56-62.
Alford, P., & Duan, Y. (2018). Understanding collaborative innovation from a dynamic capabilities perspective. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 30(6), 2396-2416.
Bezerra, M. A. & Borini, F. M. (2015). The impact of social and relational contexts on innovation transfer in foreign subsidiaries. International Journal of Learning and Intellectual Capital, 12(1), 16-31.
Bloemer, J., Pluymaekers, M., & Odekerken, A. (2013). Trust and affective commitment as energizing forces for export performance. International Business Review, 22(2), 363-380.
Cassiman, B., & Golovko, E. (2011). Innovation and internationalization through exports. Journal of International Business Studies, 42(1), 56–75.
Driesch, T. V. D., Costa, M. E. S. D., Flatten, T. Ch., & Brettel, M. (2015). How CEO experience, personality and network affect firms΄ dynamic capabilities. European Management Journal, 33, 245-256.
Drnevich, P., & Kriauciunas, A. P. (2011). Clarifying the conditions and limits of the contributions of ordinary and dynamic capabilities to relative firm performance. Strategic Management Journal, 32(3), 254-279.
Eberhard, M., & Craig, J. (2013). The evolving role of organizational and personal networks in international market venturing. Journal of World Business, 48(3), 385-391.
Ghaderi, H., Rezaei Dolatabadi, H. & Ansari, A. (2020). How to use your social capital to thrive in export markets? Identifying the dynamic capabilities developed through social capital by top exporters. International Journal of Learning and Intellectual Capital, 17(4), 324-345.
Jin, B., & Jung, S. (2016). Toward a deeper understanding of the roles of personal and business networks and market knowledge in SMEs’ international performance. Journal of Small Business and Enterprise Development, 23(3), 812-830.
Kim, M., Kim, J., & Sawng, Y. –W. (2018). Impacts of innovation type SME’s R&D capability on patent and new product development. Asia Pacific Journal of Innovation and Entrepreneurship, 12(1), 45-61.
Kocoglu, I., Imamoglu, S. Z., Ince, H., & Keskin, H. (2012). Learning, R&D and manufacturing capabilities as determinants of technological learning: Enhancing innovation and firm performance. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 58, 842-852.
Li, Y., Ye, F., & Sheu, C. (2014). Social capital, information sharing and performance from China. International Journal of Operation & Production Management, 34(11), 1440-1462.
Lin, K. H., Huang, K. F., & Peng, Y. P. (2014). Impact of export market orientation on export performance: A relational perspective. Baltic Journal of Management, 9(4), 403-425.
Lin, Y., & Wu, L.-Y. (2014). Exploring the role of dynamic capabilities in firm performance under the resource-based view framework. Journal of Business Research, 67(3), 407-413.
Lisboa, A., Skarmeas, D., & Lages, C. (2013). Export market exploitation and exploration and performance. Linear moderated, complementary and non-linear effects. International Marketing Review, 30(3), 211-230.
Lisboa, A., Skarmeas, D., & Lages, C. (2011). Entrepreneurial orientation, exploitative and explorative capabilities, and performance outcomes in export markets: A resource-based approach. Industrial Marketing Management, 40, 1274-1284.
Liu, C. H., & Lee, T. (2015). Promoting entrepreneurial orientation through the accumulation of social capital, and knowledge management. International Journal of Hospitality Management, 46, 138-150.
Liu, Y., Ndubisi, N. O., Liu, Y. & Barrane, F. Z. (2020).  New product development and sustainable performance of Chinese SMMEs: The role of dynamic capability and intra-national environmental forces. International Journal of Production Economics, 230.
Mahmood, I. P., Zhu, H., & Zajac, E. J. (2011). Where can capabilities come from? Network ties and capability acquisition in business groups. Strategic Management Journal, 32, 820-848.
Monteiro, A.P., Soares, A.M. & Rua, O.L. (2019). Linking intangible resources and entrepreneurial orientation to export performance: The mediating effect of dynamic capabilities. Journal of Innovation Knowledge, 4(3), 179-187.
Musteen, M., Datta, D., & Butts, M. (2014). Do International Networks and Foreign Market Knowledge Facilitate SME Internationalization? Evidence from the Czech Republic. Entrepreneurship Theory and Practice, 38(4), 749-774.
Nahapiet, J. & Ghoshal, S. (1998). Social capital, intellectual capital and the organizational advantage. Academy of Management Review, 23(2), 242-266.
Parra-Requena, G., Ruiz-Ortega, M. J., Garcia-Villaverde, P. M., & Rodrigo-Alarcon, J. (2015). The mediating role of knowledge acquisition on the relationship between external social capital and innovativeness. European Management Review, 12(3), 149-169.
Parra-Requena, G., Ruiz-Ortega, M. J., & Garcia-Villaverde, P. M. (2012). Towards pioneering through capabilities in dense and cohesive social networks. Journal of Business and Industrial Marketing, 27(1), 41-56.
Pezeshkan, A., Fainshmidt, S., Nair, A., Frazier, M., & Markoski, E. (2016). An empirical assessment of the dynamic capabilities-performance relationship. Journal of Business Research, 69(8), 2950-2956.
Pinho, J. C. (2016). Social capital and export performance within exporter- intermediary relationships: the mediated effect of cooperation and commitment. Management Research Review, 39(4), 1-36.
Pinho, J. C., & Prange, C. (2016). The effect of social networks and dynamic internationalization capabilities on international performance. Journal of World Business, 51(3), 391-403.
Pinho, J. C. M. R. (2012). Modeling the impact of commitment-trust on cooperation and performance: The specific case of exporter and intermediaries relationships. Advances in International Marketing, 23, 243-265.
Pinho, Y. C. M. R. (2011). Social capital and dynamic capabilities in international performance of SMEs. Journal of Strategy and Management, 4(4), 404-421.
Pressuti, M., Boari, C., & Fratocchi, L. (2016). The evolution of inter-organizational social capital with foreign customers: Its direct and interactive effects on SMEs΄ Foreign performance. Journal of World Business, 57, 760-773.
Qi, M., Wang, Y., Zhang, M. Y., & Zhu, H. (2014). The evolution of R&D capability in multinational corporations in emerging markets: evidence from China. International Journal of Technology Management, 64(2), 210-231.
Ren, S., Eisingerich, A. B., & Tsai, H. T. (2015). How do marketing, research and development capabilities, and degree of internationalization synergistically affect the innovation performance of small and medium sized enterprises (SMEs)? A panel data study of Chinese SMEs. International Business Review, 24(4), 642–651.
Rodrigo- Alarcon, J., Garcia- Villaverde, P. M., & Ruiz- Ortega, M. J. (2018). From social capital to entrepreneurial orientation: The mediating role of dynamic capabilities. European Management Journal, 36(2), 195-209.
Rodriguez, C. M., Wise, J. A., & Martinez, C. R. (2013). Strategic capabilities in exporting: an examination of the performance of Mexican firms. Management Decision, 5(8), 1643-1663.
Roxo, M. (2014). Export performance: The case of the exports of cork stoppers from Portugal to emergent economies. Unpublished M. A. Thesis, Catholic University of Portugal, Portugal.
Theodosiou, M., Kehagias, J., & Katsikea, E.(2012). Strategic orientation, marketing capabilities and firm performance: An empirical investigation in the context of frontline managers in service organizations. Industrial Marketing Management, 41, 1058-1070.
Villena, V. H., Revilla, E., & Choi, T. Y. (2011). The dark side of buyer-supplier relationships: A social capital perspective. Journal of Operations Management, 29, 561-576.