طراحی و اعتبارسنجی الگوی نگرش مصرف‌کنندگان خودروهای لوکس خارجی با رویکرد تحلیل مضمون و مدلسازی ساختاری تفسیری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، مدیریت بازرگانی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.

2 استادیار گروه مدیریت بازرگانی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران

3 استادیارگروه مدیریت بازرگانی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران.

چکیده

بازار خودروهای لوکس یکی از حوزه‌های تجاری است که تراکنش مالی بسیار زیادی دارد بنابراین رقابت در این صنعت را بسیار جذاب کرده است. از سوی دیگر قواعد حاکم بر خرید و فروش خودروهای لوکس با سایر کالاها و خدمات متفاوت است. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف ارائه الگویی بومی برای سنجش نگرش مصرف‌کنندگان خودروهای لوکس خارجی در ایران انجام شده است. مطالعه حاضر از منظر هدف یک پژوهش بنیادی است که با روش آمیخته صورت گرفته است. همچنین از نظر روش و بازه زمانی گردآوری داده‌ها یک پژوهش پیمایش مقطعی است. جامعه آماری بخش کیفی شامل 19 نفر از خبرگان تجربی و نظری در حوزه مورد مطالعه است. در بخش کمی نیز از دیدگاه 400 نفر از مشتریان خودروهای لوکس خارجی استفاده شده است. ابزار گردآوری داده‌ها مصاحبه نیمه‌ساختاریافته و پرسشنامه می‌باشد. برای تحلیل داده‌ها از روش تحلیل مضمون، مدلسازی ساختاری تفسیری و حداقل مربعات جزئی استفاده گردیده است. نتایج نشان داده است مدیریت تجربه مشتری و مدیریت کیفیت قطعات و ایمنی خودروهای لوکس به عنوان متغیرهای مستقل هستند. این عوامل بر منزلت و جایگاه اجتماعی، انحصارطلبی مصرف‌کنندگان، به‌کارگیری توانمندی فناورانه و آپشن‌های کاربردی خودروهای لوکس تأثیر می‌گذارند. این متغیرها نیز ارزش ادراک‌شده برند و بازاریابی خودروهای لوکس را تحت تأثیر قرار می‌دهند. در نتیجه درگیری مشتریان و اعتماد و رضایت آن‌ها افزایش خواهد یافت. در نهایت رضایت، اعتماد و درگیری مصرف‌کننده بر نگرش مصرف‌کننده تأثیرگذار خواهد بود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Designing and validating the consumers attitude model of foreign luxury cars with the approach of Theme analysis and interpretive structural modeling

نویسندگان [English]

  • Maryam Alinezhad 1
  • Shahram Salavati 2
  • Mohammad Ali Nasimi 3
1 PhD Student Business Administration, Sari Branch, Islamic Azad University, Sari, Iran.
2 Assistant Professor Department of Business Administration, Tonekabon Branch, Islamic Azad University, Tonekabon, Iran.
3 Assistant Professor Department of Business Administration, Tonekabon Branch, Islamic Azad University, Tonekabon, Iran.
چکیده [English]

The luxury cars market is one of the commercial areas that has a lot of financial transaction, so it has made the competition in this industry very attractive. On the other hand, the rules governing the sale and purchase of luxury cars are different from other goods and services. In this regard, the present study aims done to provide a local model for measuring the attitudes of consumers of foreign luxury cars in Iran. The present study from the perspective of purpose is a fundamental research that has been done by mixed method. Also in terms of method and time of data collection, It is a cross-sectional survey. The statistical population of the qualitative section includes 19 experimental and theoretical experts in the field. In quantitative part, have been used the views of 400 customers of foreign luxury cars. Data collection tools are interviews of semi-structured and questionnaires. To Analysis the data, have been used from Theme analysis method, interpretive structural modeling and partial least squares. The results showed that customer experience management and parts quality management and safety of luxury cars are as independent variables. These factors affect the status and social status, Consumers Monopolization, the use of technological capabilities and practical options of luxury cars. These variables also affect the brand perceived value and marketing of luxury cars. As a result, customer engagement and their trust and satisfaction will increase. Ultimately, consumer satisfaction, trust, and engagement will affect on consumer attitudes.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "؛ Consumers attitude"؛ luxury cars"؛ buy intention"؛
  • "؛ mixed approach"
امانی،‌ جواد؛ عباس‌زاده، میرمحمد. (1391). مقدمه‌ای بر مدل‌یابی معادلات ساختاری به روش PLS و کاربرد آن در علوم رفتاری، انتشارت دانشگاه ارومیه.  
بشیرپور، مهدی؛ محمدیان، محمود. (1398). الگوی شناخت رفتار مصرف‌کنندگان کالاهای لوکس بر مبنای نظریات مصرف تظاهری. بررسی‌های بازرگانی،17(99)، 30-51.
توصیفیان، مسعود، رمضانی، علی. (1397). بررسی تأثیر تلاش بازاریابی برندهای لوکس بر ارزش ویژه نام تجاری و رفتار مصرف‌کننده (مطالعه موردی: مصرف‌کنندگان ایرانی برندهای لوکس در رسانه‌های اجتماعی). فصلنامه تخصصی رشد فناوری، 14(54)، 55-62.
خدادادی سریزدی، محمد مهدی. (1393). خلق ارزش ویژه برند و بررسی اثر آن بر واکنش مصرف‌کنندگان برند لوکس در ایران. پایان‌نامه کارشناسی ارشد؛ دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده مدیریت.  
داوری، علی؛ رضازاده،‌ آرش. (1392). مدل‌سازی معادلات ساختاری با نرم‌افزار PLS، انتشارات جهاد دانشگاهی.
رشیدی، فاطمه؛ طاهرپور کلانتری، هادی؛ غیور باغبانی، سید مرتضی. (1398). تأثیر تصویر کشور مبدأ بر وفاداری به برند؛ تحلیل نقش میانجی آگاهی از برند و کیفیت درک شده در میان مصرف‌کنندگان خودروهای وارداتی. نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین‌المللی، 2(4)، 1-21.
شهنیایی، عیسی؛ حسن پور قروقچی، اسماعیل؛ محبی، سراج الدین؛ باقری، مهدی. (1398). الگوی انگیزه‌های مصرف برند لوکس با تأکید بر انگیزه‌های اخلاقی و روانشناختی. اخلاق در علوم و فناوری،14(4)، 178-185.
محرابی، جواد؛ معروف مشاط، زهرا. (1393). بررسی عوامل مؤثر بر نگرش مصرف‌کننده نسبت به نوآوری خدمات (مطالعه موردی استفاده کنندگان از پارکومتر در سطح شهر قزوین). پژوهشگر (فصلنامه مدیریت)، 11(36)، 1-30.
محمدیان محمودی تبار، محمود و شیراوند، فاطمه. (۱۳۹۵)، برندهای لوکس، کنفرانس بین‌المللی مدیریت و حسابداری، 1-19.
نوروزی، حسین؛ رضایی، الهام. (1397). بررسی عوامل فردی و اجتماعی مؤثر بر خودانگاره و تأثیر آن در خرید کالای لوکس. مطالعات رفتار مصرف‌کننده، 5(2)، 39-54.  
 
Ahn, J., Park, J. K., & Hyun, H. (2018). Luxury product to service brand extension and brand equity transfer. Journal of Retailing and Consumer Services, 42, 22-28. 
Amirouche, M., Arnault, F., Boyaval, F., Coste-Manière, I., Salomé, C., & van Holt, J. (2017). Luxury Toys for Men: When women will let us decide and buy on our own? Procedia computer science, 122, 548-555.
Anderson, K. C., Knight, D. K., Pookulangara, S., & Josiam, B. (2014). Influence of hedonic and utilitarian motivations on retailer loyalty and purchase intention: a facebook perspective. Journal of Retailing and Consumer Services, 21(5), 773-779.
Attride-Stirling, J. (2001). Thematic networks: an analytic tool for qualitative research. Qualitative research, 1(3), 385-405.
Bansal, H. S., & Voyer, P. A. (2000). Word-of-mouth processes within a services purchase decision context. Journal of service research, 3(2), 166-177.
Boguslaw, S. (2015). Predicting consumers´ purchase intention toward luxury fashion brands by applying several personality traits (Master's thesis, University of Twente).
Chen, Y., Yan, X., Fan, W., & Gordon, M. (2015). The joint moderating role of trust propensity and gender on consumers’ online shopping behavior. Computers in Human Behavior, 43, 272-283.
Chin, W. W. (1998). The partial least squares approach to structural equation modeling. Modern methods for business research, 295(2), 295-33.
Durand, Y. (2017). Analysis of the Impact of Luxury Brand Perception on Consumer Purchase Intention for Luxury Automobile Brands (Doctoral dissertation, Keiser University).
Giones, F., & Brem, A. (2019). Crowdfunding as a tool for innovation marketing: technology entrepreneurship commercialization strategies. In Handbook of Research on Techno-entrepreneurship, Third Edition. Edward Elgar Publishing.
Hagtvedt, H., & Patrick, V. M. (2009). The broad embrace of luxury: Hedonic potential as a driver of brand extendibility. Journal of Consumer Psychology, 19(4), 608-618.
Han, S. L., & Kim, K. (2020). Role of consumption values in the luxury brand experience: Moderating effects of category and the generation gap. Journal of Retailing and Consumer Services, 57, 102249.
Heine, K. (2009). Using personal and online repertory grid methods for the development of a luxury brand personality. Electronic Journal of Business Research Methods, 7(1).
Henseler, J., Ringle, C. M., & Sarstedt, M. (2015). A new criterion for assessing discriminant validity in variance-based structural equation modeling. Journal of the academy of marketing science, 43(1), 115-135.
Holsti, O. R. (1969). Content analysis for the social sciences and humanities, Reading, MA: Addison-Wesley.
Hung, K. P., Huiling Chen, A., Peng, N., Hackley, C., Amy Tiwsakul, R., & Chou, C. L. (2011). Antecedents of luxury brand purchase intention. Journal of Product & Brand Management, 20(6), 457-467.
Jain, S., & Mishra, S. (2018). Effect of value perceptions on luxury purchase intentions: an Indian market perspective. The International Review of Retail, Distribution and Consumer Research, 28(4), 414-435.
Joo, B. R., & Kim, H. Y. (2021). Repositioning luxury fashion brands as intentional agents: the roles of consumer envy and admiration. Journal of Fashion Marketing and Management: An International Journal
Kaufmann, H. R., Petrovici, D. A., Gonçalves Filho, C., & Ayres, A. (2016). Identifying moderators of brand attachment for driving customer purchase intention of original vs counterfeits of luxury brands. Journal of Business Research, 69(12), 5735-5747.
Lee, J. W., & Tan, W. N. (2019). Global corporate citizenship: cross-cultural comparison of best practices in the global automotive industry. The Journal of Asian Finance, Economics and Business (JAFEB), 6(1), 261-271.
Martín-Consuegra, D., Díaz, E., Gómez, M., & Molina, A. (2018). Examining consumer luxury brand-related behavior intentions in a social media context: The moderating role of hedonic and utilitarian motivations. Physiology & behavior
Pappas, N. (2016). Marketing strategies, perceived risks, and consumer trust in online buying behaviour. Journal of Retailing and Consumer Services, 29, 92-103.
Roux, E., Tafani, E., & Vigneron, F. (2017). Values associated with luxury brand consumption and the role of gender. Journal of Business Research, 71, 102-113.
Sharma, A., Soni, M., Borah, S. B., & Saboo, A. R. (2020). Identifying the drivers of luxury brand sales in emerging markets: An exploratory study. Journal of Business Research, 111, 25-40.
Shimul, A. S., & Phau, I. (2018). Consumer advocacy for luxury brands. Australasian Marketing Journal (AMJ). 1-8
Sung, Y., Choi, S. M., Ahn, H., & Song, Y. A. (2015). Dimensions of luxury brand personality: Scale development and validation. Psychology & Marketing, 32(1), 121-132.
Tenenhaus, M., Amato, S., & Esposito Vinzi, V. (2004). A global goodness-of-fit index for PLS structural equation modelling. In Proceedings of the XLII SIS scientific meeting, 48(1),739-742.
Ulas, S., & Vural, Z. B. (2019). Social media usage practices of luxury brands: A case of luxury automobile brands’ corporate social media applications. Online Journal of Communication and Media Technologies, 9(1), 1-16.
Vehmas, K., Raudaskoski, A., Heikkilä, P., Harlin, A., & Mensonen, A. (2018). Consumer attitudes and communication in circular fashion. Journal of Fashion Marketing and Management: An International Journal
Wetzels, M., Odekerken-Schröder, G., & Van Oppen, C. (2009). Using PLS path modeling for assessing hierarchical construct models: Guidelines and empirical illustration. MIS quarterly, 177-195.