شناسایی و اولویت بندی عوامل مؤثر بر بین المللی شدن شرکتهای فعال در حوزه استخراج مواد اولیه (مورد مطالعه صنعت سنگ)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه تربیت مدرس و مدیر بازاریابی گروه صنعتی طبیعت-میهن

2 دانشیار دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس

3 عضو هیئت علمی

چکیده

بین المللی سازی در صنعت سنگ از اهمیت ویژه ای برخوردار است، چرا که صنعت سنگ کشور همچون صنایع دیگر دارای قابلیت ها و ظرفیت های فراوانی است. توجه به این مهم می تواند بسیاری از مشکلات تجاری و اقتصادی کشور را مرتفع نماید. پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر بین‌المللی شدن صنایع فعال در حوزه استخراج مواد اولیه و با تمرکز بر صنعت سنگ ایران صورت گرفته است. از حیث هدف یک مطالعه توسعه‌ای-کاربردی و از نظر ماهیت یک مطالعه‌ توصیفی با رویکرد استقرایی است. استراتژی پژوهش ترکیبی (کیفی و کمی) می باشد، از این رو در مرحله نخست به منظور شناسایی مؤلفه‌ها از راهبرد مرور منابع و متون تخصصی موجود در این زمینه و تدوین پرسشنامه روائی محتوایی (CVR) به منظور اعتبارسنجی مؤلفه‌های شناسایی شده، استفاده گردید. در مرحله دوم به منظور رتبه بندی مؤلفه‌ها و عوامل شناسایی شده از طیف مقایسات زوجی با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی فازی (AHP) استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل اساتید، فعالان حوزه صنعت سنگ، مدیران بازاریابی و مدیران تحقیق و توسعه شرکت های فعال در صنعت سنگ بوده است. نتایج به دست آمده، مبتنی بر 2 بعد، 11 مؤلفه و 34 شاخص تعیین و رتبه بندی گردید. از نظر خبرگان پژوهش، بعد برون سازمانی، مؤلفه بازار و شاخص نرخ ارز دارای بالاترین اولویت شناسایی شد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Identifying and prioritising the factors affecting the internationalisation of active companies in raw material extraction (case study of stone industry)

نویسندگان [English]

  • Hassan Eshraghi 1
  • Fereshteh Mansourimoayyed 2
  • Seyed Hamid Khodadad Hoseini 3
1 master of business administration at Tarbiat Modares university, Marketing Manager at Tabiat-Mihan Industrial Group
2 Associate Prof. Of Tarbiat Modares University
3 Faculty member Tarbiat modares university
چکیده [English]

Internationalization is of special importance in the stone industry, because the country's stone industry, like other industries, has many capabilities and capacities. Paying attention to this important issue can solve many trade and economic problems of the country. The present study aims to identify and prioritize the factors affecting the internationalization of industries active in the field of raw material extraction and focusing on the Iranian stone industry. In terms of purpose, it is a development-applied study and in terms of nature, it is a descriptive study with inductive approach. The research strategy is combined (qualitative and quantitative), so in the first stage, in order to identify the components, the strategy of reviewing resources and specialized texts in this field and compiling a content validity questionnaire (CVR) was used to validate the identified components. In the second stage, in order to rank the identified components and factors, the pairwise comparison spectrum was used using the fuzzy hierarchical analysis (AHP) method. The statistical population of the research included professors, activists in the field of stone industry, marketing managers and managers of research and development of companies active in the stone industry. The results were determined and ranked based on 2 dimensions, 11 components and 34 indicators. According to the research experts, the external dimension, market component and exchange rate index had the highest priority.

کلیدواژه‌ها [English]

  • International Business
  • Internationalization
  • Digital marketing
  • Entrepreneurial marketing
  • Stone industry
باقری ابوالفضل، بامدادصوفی جهانیار، و انتظاری، راحله (1392). شناسایی و اولویت‌گذاری عوامل مؤثر بر انتخاب روش‌های ورود به بازارهای بین‌المللی. فصلنامه مدیریت توسعه فناوری شماره 2.   
بهرامی، حسین؛ عزیزی، محمد؛ بدیع زاده، علی؛ رزقی شیرسوار، هادی (1400) اثرگذاری و اثرپذیری عوامل نهادی بر بین‌المللی سازی شرکت های فناور (مطالعه موردی صنعت دارو سازی)، مدیریت بهداشت و درمان، سال دوزادهم، شماره 1.
کلابی، امیرمحمد؛ شراعی، فاطمه (1400). طراحی مدل مزیت رقابتی با تبیین نقش سرعت نوآوری و تخریب خلاق در صنعت کالاهای تند مصرف، مدیریت کسب وکارهای بین المللی، 4(3)، 145-165.
مقدس نیکو, سید ناصر, ثنایی پور, هادی, سمیعی, روح الله, کرمپور, عبدالحسین. (1400). ارائه مدل بین‌المللی‌سازی کسب‌وکارهای خانوادگی کارآفرینانه در ایران.  مدیریت کسب و کار، 13(52)، 86-103.
 
Adebayo, T. S., Alheety, S. N. Y., & Yusoff, W. S. W. (2019). Factors affecting SMEs. Internationalization process in South-West Nigeria. International Journal of Entrepreneurship2(5), 44-62.
Aggarwal, R. (2017). Different avenues of capital market (secondary market) available for investing in market of yamuna nagar. International research journal of management, IT and social sciences, 4(3), 34-50
Azuayi, R. (2016). Internationalization strategies for global companies: a case study of arla foods, Denmark. Journal of Accounting & Marketing5(4), 1-9.
Blomstermo, A., Eriksson, K., & Sharma, D. D. (2004). Domestic activity and knowledge development in the internationalization process of firms. Journal of International Entrepreneurship2(3), 239-258
Cheng, C., Zhong, H., & Cao, L. (2020). Facilitating speed of internationalization: The roles of business intelligence and organizational agility. Journal of Business Research110, 95-103.
Ćuzović, S., Sokolov Mladenović, S., & Ćuzović, Đ. (2019). The impact of social and cultural factors on success of trade internationalization. Poslovna izvrsnost13(1), 57-76
Falahat, M., Ramayah, T., Soto-Acosta, P., & Lee, Y. Y. (2020). SMEs internationalization: The role of product innovation, market intelligence, pricing and marketing communication capabilities as drivers of SMEs’ international performance. Technological Forecasting and Social Change152, 119908.
French, A. and Smith, G. (2013). Measuring brand association strength: a consumer based brand equity
Gallo, M. A., & Pont, C. G. (1996). Important factors in family business internationalization. Family Business Review9(1), 45-59
Järvinen, J., Tollinen, A., Karjaluoto, H., & Jayawardhena, C. (2012). Digital and social media marketing usage in B2B industrial section. Marketing Management Journal, 22(2).
Kaur, G. (2017). The importance of digital marketing in the tourism industry. Int. J. Res. GRANTHAALAYAH, 5(6).
Kiili, C., Leu, D. J., Marttunen, M., Hautala, J., & Leppänen, P. H. (2019). This is an electronic reprint of the original article. This reprint may differ from the original in pagination and typographic detail.
Kubíčková, L., & Toulová, M. (2013). Risk factors in the internationalization process of SMEs. Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis61(7), 2385-2392
Kunday, Ö., & Şengüler, E. P. (2015). A study on factors affecting the internationalization process of small and medium enterprises (SMEs). Procedia-Social and Behavioral Sciences195, 972-981
Luo, Y., Zhao, J. H., & Du, J. (2005). The internationalization speed of e‐commerce companies: an empirical analysis. International Marketing Review
PHAM, V. Q., NGUYEN, B. K. Q., & LE, T. Q. (2020). Success Factors Affecting Internationalization Process of Large Vietnamese Companies: A Conceptual Framework. The Journal of Asian Finance, Economics, and Business7(11), 905-913
Senik, Z. C., Isa, R. M., Scott-Ladd, B., & Entrekin, L. (2010). Influential factors for SME internationalization: Evidence from Malaysia. International Journal of Economics and Management4(2), 285-304.
Siamagka, N.-T., Christodoulides, G., Michaelidou, N., & Valvi, A. (2015). Determinants of social media adoption by B2B organizations. Industrial Marketing Management, 51, 89-99.
Tong, A., Sainsbury, P., & Craig, J. (2007). Consolidated criteria for reporting qualitative research (COREQ): a 32-item checklist for interviews and focus groups. International journal for quality in health care19(6), 349-357.
Yoga, I. M. S., Korry, N. P. D. P., & Yulianti, N. M. D. R. (2019). Information technology adoption on digital marketing communication channel. International journal of social sciences and humanities, 3(2), 95-104.
Zeng, S., Xie, X. M., Tam, C. M., & Wan, T. W. (2009). Relationships between business factors and performance in internationalization: An empirical study in China. Management Decision