بررسی نقش رویکردهای سیاسی بین‌المللی بر انگیزه ورود به اتحادهای راهبردی فناورانه بین‌المللی (مورد مطالعه: صنعت نفت)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه مدیریت، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، موسسه آموزش عالی خرد، بوشهر ،ایران

2 دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده کسب و کار و اقتصاد، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران

3 دانشیار، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان

چکیده

رویکردهای سیاسی بین‌المللی همواره یکی از مقوله‌های مهم و قابل توجه در کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته می‌باشد. صنعت نفت از صنایع مهم در کشور ما می‌باشد که نقش رویکردهای سیاسی بین‌المللی در آن دارای اهمیت بسیار بوده است و در برنامه‌های مربوط به استخراج و تولید نفت و نیز صادرات آن به کشورهای مختلف جهان تأثیر زیادی دارد؛ بنابراین در این پژوهش تلاش شده است تا نقش رویکردهای سیاسی بین‌المللی را به عنوان انگیزه‌ای برای ورود به اتحاد استراتژیک فناورانه مورد بررسی قرار دهد. در این پژوهش، پس از مطالعه‌ی ادبیات مربوط و با استفاده از روش کتابخانه‌ای به بررسی اولیه‌ی موضوع مورد نظر پرداخته شده است؛ پس از آن با استفاده از رویکرد کیفی و مصاحبه با خبرگان، به استخراج مفاهیم و مقوله‌های اثرگذار بر رویکردهای سیاسی بین‌المللی به عنوان انگیزه‌ی ورود به اتحادها پرداخته شده است. یکی از مقوله‌های مهم در این رابطه، ساختارهای نهادهای سیاسی می‌باشد که از مفاهیم ثبات و نظم سیاسی و تنوع و انفکاک ساختاری منجر شده است. مقوله‌ی دیگر شناسایی شده، قوانین و مقررات می‌باشد که از مفاهیم کاهش موانع قانونی، حاکمیت قانون و ریسک سیاسی به دست آمده است. سومین مقوله‌ی شناسایی شده، وجود فضای سیاسی بین‌المللی مناسب است که دربرگیرنده‌ی مفاهیم تطابق با سیاست‌ها، امنیت و ثبات منطقه‌ای، همکاری‌های بین‌المللی و عضویت در سازمان‌های سیاسی، اقتصادی بین‌المللی می‌باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigating the Role of International Political Approaches to the Motivation of Entering International Technological Strategic Alliances (Case Study: Oil Industry)

نویسندگان [English]

  • zohre khosravilaghab 1
  • Abdolmajid Mosleh 2
  • Habibollah Salarzehi 3
1 Assistant Professor, Management Department,, Faculty of Humanities, Kherad Institute of Higher education, Bushehr, Iran
2 Associate Professor, Business Management Department, Business and Economics school, Persian Gulf University, Bushehr, Iran
3 Associate Professor, Public Administration, Faculty of Management and Economic, University of Sistan and Baluchestan, Zahedan, Iran
چکیده [English]

International political approaches is always one of the most important issues in developing and developed countries. The oil industry is one of the most important industries in our country where the role of international political approaches has been very important and it has a great impact on the plans for oil extraction and production as well as exports to various countries around the world; Therefore, this study has attempted to examine the role of international political approaches as an impetus for strategic technological alliance. In this research, after studying the relevant literature and using the library method, the subject of preliminary research is discussed; then, by using qualitative approach and interviewing experts, the concepts and categories are extracted. Influences on international political approaches have been addressed as the impetus for entry into alliances. One of the important issues in this regard is the structure of political institutions, which has led to the notions of political stability and order, structural diversity and separation. Another identified category is laws and regulations derived from the concepts of legal barriers, rule of law and political risk. The third identified issue is the existence of an appropriate international political space that encompasses the concepts of policy compliance, regional security and stability, international cooperation and membership in political, economic, and international organizations.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Technological Strategic Alliance
  • International Political Approaches
  • Oil Industry
ایمان, م., & نوشادی, م. (1390). تحلیل محتوای کیفی. پژوهش, 3(2), 15-44.
تبریزی, م. (1393). تحلیل محتوای کیفی از منظر رویکردهای قیاسی و استقرایی. فصلنامه علوم اجتماعی, 21(64), 105-138.    
 
Arslan, O., Archetti, C., Jabali, O., Laporte, G., & Speranza, M. G. (2020). Minimum cost network design in strategic alliances. Omega, 96. doi:https://doi.org/10.1016/j.omega.2019.06.005
Babu, M. M., Dey, B. L., Rahman, M., Roy, S. K., Syed Alwi, S. F., & Kamal, M. M. (2020). Value co-creation through social innovation: A study of sustainable strategic alliance in telecommunication and financial services sectors in Bangladesh. Industrial Marketing Management, 89, 13-27. doi:https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2020.06.003
Chang, S.-C., Chen, S.-S., & Lai, J.-H. (2008). The effect of alliance experience and intellectual capital on the value creation of international strategic alliance. Omega, 36, 298 – 316.
Gebrekidan, D. A., & Awuah, G. B. (2002). Interorganizational cooperation: a new view of strategic alliances The case of Swedish firms in the international market. Industrial Marketing Management, 31, 679– 693.
Grandizio, M. (2017). International Joint Ventures and Strategic Alliances in the Oil and Gas Industry.
Hoffmann, W. H., & Schlosser, R. (2001). Success Factors of Strategic Alliances in Small and Medium-sized Enterprises—An Empirical Survey. Long Range Planning, 34, 357-381.
Karev, A. (2015). Joint ventures. Hong Kong.
Karev, A. (2015). Joint ventures for oil and gas megaprojects. UK: EY.
Ko, W. L., Kim, S. Y., Lee, J.-H., & Song, T. H. (2020). The effects of strategic alliance emphasis and marketing efficiency on firm value under different technological environments. Journal of Business Research, 120, 453-461.
Lai, J.-H., Chang, S.-C., & Chen, S.-S. (2010). Is experience valuable in international strategic alliances? Journal of International Management, 16, 247–261.
Li, L., Qian, G., & Qian, Z. (2013). Do partners in international strategic alliances share resources, costs, and risks? Journal of Business Research, 66, 489–498.
Mazloomi Khamseh, H., Jolly, D., & Morel, L. (2017). The effect of learning approaches on the utilization of external knowledge in strategic alliances. Industrial Marketing Management, 63, 92-104. doi:https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2016.12.004
Mehta, R., Larsen, T., Rosenbloom, B., & Ganitsky, J. (2006). The impact of cultural differences in U.S. business-to-business export marketing channel strategic alliances. Industrial Marketing Management, 35, 156 – 165.
Mirani, C. (2009). ALLIANCES AS COMPETITIVE STRATEGY IN THE OIL&GAS INDUSTRY.
Nielsen, B. B. (2007). Determining international strategic alliance performance: A multidimensional approach. International Business Review, 16, 337–361.
oilandgasonline. (1999, January 22). Retrieved from IOC and ONGC to Form Strategic Alliance: https://www.oilandgasonline.com/doc/ioc-and-ongc-to-form-strategic-alliance-0001
Peng, X., Jia, Y., Chan, K. C., & Wang, X. (2021). Let us work together: The impact of customer strategic alliances on IPO underpricing and post-IPO performance. Journal of Corporate Finance, 67. doi:https://doi.org/10.1016/j.jcorpfin.2021.101899
Subramanian, A. M., Bo, W., & Kah-Hin, C. (2018). The role of knowledge base homogeneity in learning from strategic alliances. Research Policy, 47(1), 158-168. doi:https://doi.org/10.1016/j.respol.2017.10.005
Supphellen, M., Haugland, S. A., & Korneliussen, T. (2002). SMBs in search of international strategic alliances Perceived importance of personal information sources. Journal of Business Research, 55, 785– 795.
Wang, C.-N., Nguyen, X.-T., Le, T.-D., & Hsueh, M.-H. (2018). A partner selection approach for strategic alliance in the global aerospace and defense industry. Journal of Air Transport Managemen, 69, 190-204. doi:https://doi.org/10.1016/j.jairtraman.2018.03.003
worldfinance. (2013, January 9). Retrieved from New oil and gas alliance set to reshape energy industry: https://www.worldfinance.com/markets/energy/new-oil-and-gas-alliance-set-to-reshape-energy-industry
Ybarra, C. E., & Turk, T. A. (2009). The evolution of trust in information technology alliances. Journal of High Technology Management Research, 20, 62–74.