نقش قابلیت نوآوری بر عملکرد صادرات با نقش میانجی سرمایه اجتماعی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشکده مدیریت دانشگاه تبریز/ دانشجو

2 گروه مدریت، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تبریز، تبریز، آذربایجان شرقی/ دانشیار

3 استادیار گروه مدیریت دانشگاه تبریز

چکیده

هدف: صادرات یکی از معیارهای کلیدی برای بین‌المللی شدن شرکت‌ها در کسب‌وکارهای مختلف است که نقش بسیار مهمی در حیات شرکت‌ها دارد. از سوی دیگر، پیچیده شدن شرایط و رقابتی شدن بازارها، شرکت‌ها را برای بهره‌برداری از قابلیت‌های نوآوری سوق داده است. ازاین‌رو، هدف این پژوهش بررسی تأثیر قابلیت نوآوری بر عملکرد صادرات شرکت‌های کوچک و متوسط استان آذربایجان شرقی با نقش میانجی سرمایه اجتماعی است.

روش‌شناسی: این پژوهش از نوع مطالعات کاربردی و کمی است. همچنین، شرکت‌های کوچک و متوسط استان آذربایجان شرقی به عنوان جامعه آماری این مطالعه انتخاب شده است. در این مطالعه، نمونه‌گیری به روش طبقه‌ای تصادفی انجام شده است. گردآوری داده‌ها در این پژوهش از طریق پرسشنامه صورت پذیرفته است. برای تحلیل و تفسیر فرضیه‌ها نیز از روش مدل‌سازی معادلات ساختاری به وسیله نرم‌افزارهای SPSS23 و Amos23 استفاده شده است.

یافته‌ها: نتایج نشان می‌دهد که قابلیت نوآوری به صورت مستقیم بر سرمایه اجتماعی و عملکرد صادرات تأثیر دارد. همچنین، سرمایه اجتماعی به صورت مثبت بر عملکرد صادرات اثر دارد. در نهایت، نقش میانجی سرمایه اجتماعی در بین قابلیت نوآوری و عملکرد صادرات تأیید گردید.

نتیجه‌گیری: شرکت‌های کوچک و متوسط با ارتقاء قابلیت نوآوری خود از طریق سرمایه اجتماعی می‌توانند منجر به رقابت‌پذیری بهتر خود شوند و بر توسعه و بهبود عملکرد صادرات بیافزایند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The role of innovation capability on export performance with the mediating role of social capital

نویسندگان [English]

  • Habib Sanoubar 1
  • Younes Jabbarzadeh 2
  • SEYED SAMAD HOSSIENI 3
1 UNIVERSITY OF TABRIZ/ Student
2 Department of Management, Faculty of Economics and Management, University of Tabriz, Tabriz, East Azerbaijan / Associate Professor
3 Assistant Professor of Management, University of Tabriz
چکیده [English]

Objective: Export is one of the key criteria for the internationalization of companies in various businesses, which plays a very important role in the life of companies. On the other hand, the complexity of conditions and the competitiveness of markets have led companies to take advantage of innovation capabilities. Therefore, the purpose of this study is to investigate the effect of innovation capability on the export performance of small and medium enterprises in East Azerbaijan province with the mediating role of social capital.

Methodology: This research is an applied and quantitative study. Also, small and medium companies in East Azerbaijan province have been selected as the statistical population of this study. In this study, random sampling was performed. Data collection in this study was done through a questionnaire. To analyze and interpret the hypotheses, structural equation modeling method was used by SPSS23 and Amos23 software.

Results: The results show that the ability to innovate directly affects social capital and export performance. Also, social capital has a positive effect on export performance. Finally, the mediating role of social capital between innovation capability and export performance was confirmed.

Conclusion: Small and medium enterprises can improve their competitiveness through social capital and lead to better competitiveness and increase the development and improvement of export performance.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Innovation capabilities
  • social capital
  • performance
  • small and medium enterprises
رحیم‌نیا، فریبرز؛ خوراکیان، علیرضا و قادری، فرشاد. (1397). بررسی تأثیر استراتژی‌های نوآوری بر عملکرد کسب‌وکارهای صادراتی. مدیریت کسب‌وکارهای بین‌المللی، 1(3)، 1-22.
صنوبر، ناصر؛ حسینی، سید صمد و بهزادنیا، پویا. (1398). تأثیر برنامه‌های تشویقی صادرات بر عملکرد صادراتی: نقش جذابیت‌های بازارهای خارجی و قابلیت‌های صادراتی. مدیریت کسب‌وکارهای بین‌المللی، 2(3)، 63-85.
فاریابی، محمد؛ رحیمی اقدم، صمد؛ کوششی، محمدرضا و پورآقابالایی، علیرضا. (1398). تأثیر بازارگرایی و تجربه بین‌المللی بر عملکرد صادرات با نقش میانجی استراتژی بازاریابی بین‌المللی. مدیریت کسب‌وکارهای بین‌المللی، 2(1)، 23-44.
نوروزی، حسین؛ درویش، فاطمه و نصری، رضا (1398). تأثیر قابلیت‌های بازاریابی در حوزه صادرات و نوآوری بر ابعاد عملکرد صادرات با تعدیل‌گری رقابت ناکارآمد (مورد مطالعه: شرکت‌های صنایع‌دستی و هنری). مدیریت کسب‌وکارهای بین‌المللی، 2(4)، 97-119.
 
Abban, R., Omta, S.W.F., Aheto, J.B., & Scholten, V.E. (2013). Connecting the dots: a multiple case study of the network relationships of small and medium-sized enterprises (SMEs) in the non-traditional agricultural export (NTAE) sector of Ghana. African Journal of Economic and Management Studies, 4(1), 74-94.
Acquaah, M. (2007). Managerial social capital, strategic orientation, and organizational performance in an emerging economy. Strategic Management Journal, 28(12), 1235-1255.
Antoldi, F., Cerrato, D., & Depperu, D. (2011). Strategic networks, trust and the competitive advantage of SMEs. Export Consortia in Developing Countries, Springer, Berlin and Heidelberg, pp. 23-43.
Azar, G., & Ciabuschi, F. (2017). Organizational innovation, technological innovation, and export performance: The effects of innovation radicalness and extensiveness. International Business Review, 26(2), 324-336.
Banwet, D.K., Momaya, K., & Shee, H.K. (2003). Competitiveness through technology management: an empirical study of the Indian software industry. International Journal of Services Technology and Management, 4(2), 131-155.
Bhat, S., & Momaya, K.S. (2020). Innovation capabilities, market characteristics and export performance of EMNEs from India. European Business Review, 32(5), 801-822.
Chrisholm, A., & Nielsen, K. (2009). Social capital and the resource-based view of the firm. International Studies of Management and Organization, 39(2), 7-32.
Diamantopoulos, A. (1999). Viewpoint- export performance measurement: Reflective versus formative indicators. International Marketing Review, 16(6), 444-457.
Easmon, R.B., Kastner, A.N.A., Blankson, C., & Mahmoud, M.A. (2019). Social capital and export performance of SMEs in Ghana: the role of firm capabilities. African Journal of Economic and Management Studies, 10(3), 262-285.
Fernández, Z., & Nieto, M.J. (2005). Internationalization strategy of small and medium-sized family businesses: some influential factors. Family Business Review, 18(1), 77-89.
Fernández-Mesa, A., Alegre-Vidal, J., Chiva-Gómez, R., & Gutiérrez-Gracia, A. (2012). Design Management capability: Its mediating role between OLC and innovation Performance in SMEs. Paper to be presented at the DRUID Academy, University of Cambridge/ The Moeller Centre.
Freel, M.S., & Harrison, R.T. (2006). Innovation and cooperation in the small firm sector: evidence from ‘Northern Britain’. Regional Studies, 40(4), 289-305.
Ganguly, A., Talukdar, A., & Chatterjee, D. (2019). Evaluating the role of social capital, tacit knowledge sharing, knowledge quality and reciprocity in determining innovation capability of an organization. Journal of Knowledge Management, 23(6), 1105-1135.
Ganotakis, P., & Love, J.H. (2010). R&D, product innovation, and exporting: evidence from UK new technology based firms. Oxford Economic Papers, 63(2), 279-306.
Graves, C., & Thomas, J. (2008). Determinants of the internationalization pathways of family firms: an examination of family influence. Family Business Review, 21(2), 151-167.
Kaleka, A. (2012). Studying resource and capability effects on export venture performance. Journal of World Business, 47(1), 93-105.
Kallio, A., Kujansivu, P., & Parjanen, S. (2012). Locating the weak points of innovation capability before launching a development project. Interdisciplinary Journal of Information, Knowledge & Management, 7, 21-38.
Kızılkaya, O. (2021). Social capital and export performance: An empirical analysis example for Turkish economy. Turkish Studies - Economy, 16(1), 349-357.
Koçak, A., & Edwards, V. (2005). Independence and co-operation among small businesses: the case of the Turkish shotgun industry in a period of recession. International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, 11(3), 186-200.
Lee, R. (2009). Social capital and business and management: setting a research agenda. International Journal of Management Reviews, 11(3), 247-273.
Li, Z., & Luo, F.  (2011), Research on the relationship among social capital, organizational learning and knowledge transfer performance. Journal of Software, 6(9), 1763-1770.
Lin, J., & Si, S.X. (2010). Can guanxi be a problem? Contexts, ties, and some unfavorable consequences of social capital in China. Asia Pacific Journal of Management, 27(3), 561-581.
Lu, J.W., & Beamish, P.W. (2001). Strategic entrepreneurship: entrepreneurial strategies for wealth creation. Strategic Management Journal, 22(6/7), 565-586.
Mefuna, I., & Abe, A. (2015). Technological environment and some selected manufacturing industry in Enugu State, Nigeria. Journal of Global Economics, 3(2), 1-5.
Mousavi, S. M. & Gayem, A. (2016). The effect of marketing capabilities on export performance with mediation role of competitive advantage (case study: arist and trade company of Khuzestan county). International journal of humanities and cultural studies, 2622-2634.
Nahapiet, J., & Ghoshal, S. (1998). Social capital, intellectual capital, and the organizational advantage. Academy of Management Review, 23(2), 242-266.
Oura, M.M., Zilber, S.N., & Lopes, E.L. (2016). Innovation capacity, international experience and export performance of SMEs in Brazil. International Business Review, 25(4), 921-932.
Paul, J., Parthasarathy, S., & Gupta, P. (2017). Exporting challenges of SMEs: a review and future research agenda. Journal of World Business, 52(3), 327-342.
Peng, M.W., & Luo, Y. (2000). Managerial ties and firm performance in a transition economy: the nature of a micro-macro link. Academy of Management Journal, 43(3), 486-501.
Pinho, J.C. (2016). Social capital and export performance within exporter-intermediary relationships: The mediated effect of cooperation and commitment. Management Research Review, 39(4), 425-448.
Rua, O.L. (2018). From intangible resources to export performance: Exploring the mediating effect of absorptive capabilities and innovation. Review of International Business and Strategy, 28(3/4), 373-394.
Rubera, G., & Kirca, A.H. (2012). Firm innovativeness and its performance outcomes: a meta-analytic review and theoretical integration. Journal of Marketing, 76(3), 130-147.
Saunila, M. (2019). Innovation capability in SMEs: A systematic review of the literature. Journal of Innovation & Knowledge, 5, 260-265.
Sheth, J.N. (2011). Impact of emerging markets on marketing: rethinking existing perspectives and practices. Journal of Marketing, 75(4), 166-182.
Stam, W., Arzlanian, S., & Elfring, T. (2014). Social capital of entrepreneurs and small firm performance: a meta-analysis of contextual and methodological moderators. Journal of Business Venturing, 29(1), 152-173.
Thrikawala, S. (2011). The determinants of entrepreneurial intention among academics in Sri Lanka. International Conference on Economics and Finance Research: LACSIT Press, Singapore, pp. 454-458.
Watson, J. (2007). Modeling the relationship between networking and firm performance. Journal of Business Venturing, 22(3), 852-874.
Zehir, C. Köle, M., & Yıldız, H. (2015). The mediating role of innovation capability on market orientation and export performance: An implementation on SMEs in Turkey. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 207, 700-708.