طراحی الگوی توسعه بازاریابی بین الملل کشور در شرایط تحریم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران

2 دانشجوی دکترای مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران

چکیده

جهانی‌شدن، با مفهوم همگن‌سازی کسب‌و‌کار در مقیاس جهانی، به عنوان یک پدیده مهم در نظر گرفته شده است. در عصر جهانی‌شدن، کشورها بیش از هر زمان دیگری از نظر اقتصادی با یکدیگر مرتبط هستند. مشارکت در فعالیت‌های بازاریابی بین‌المللی به دلیل ارائه فرصت‌های سود و رشد، بهره‌برداری از صرفه‌جویی در مقیاس، تنوع‌بخشیدن به ریسک‌های تجاری، کسب تخصص و دانش فنی و بهبود مزیت رقابتی، موضوع مورد توجه بسیاری از شرکت‌ها بوده است. لذا تحریم‌های اقتصادی همچنان یک ابزار مهم و در عین حال بحث‌برانگیز سیاست خارجی هستند و کشورهای قدرتمند اقتصادی جهان از ابزار تحریم به خصوص تحریم اقتصادی به عنوان یکی از اهرم‌های فشار استفاده می‌کنند. بنابراین پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی بازاریابی بین‌الملل در شرایط تحریم انجام شد. روش تحقیق به کار گرفته شده در این پژوهش کیفی است و برای تحلیل داده‌ها از روش داده بنیاد استفاده شد. جامعه آماری پژوهش خبرگان و متخصصان آشنا به موضوع پژوهش می‌باشند؛ که از میان آن‌ها 12 نفر از مدیران موفق در حوزه صادرات و اساتید دانشگاه آشنا به موضوع تحقیق از طریق فن گلوله برفی انتخاب شدند. جمع‌آوری اطلاعات به صورت مصاحبه نیمه‌ساختار یافته انجام شد. در مجموع 92 کد در قالب جمله، شبه جمله و کلمه شناسایی شد که در قالب 10 مقوله فرعی و 4 مقوله اصلی دسته‌بندی شدند؛ این 4 مقوله عوامل اصلی موثر بر موفقیت بازاریابی بین‌المللی در شرایط تحریم می‌باشند که عبارتند از: عوامل مالی و پولی؛ حقوقی و سیاسی؛ توانمندسازها و عوامل زیرساختی.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Designing a model for the development of the country's international marketing in the face of sanctions

نویسندگان [English]

  • Davood Feiz 1
  • Sima Alipour 2
  • Maryam Asgharinajib 2
1 Prof., Faculty of Economics, Management and Administrative sciences, Semnan University, Semnan, Iran.
2 Ph.D. Student in Business Management, Faculty of Economics, Management and Administrative sciences, Semnan University, Iran.
چکیده [English]

Globalization, with the concept of business homogenization on a global scale, is considered as an important phenomenon. In the age of globalization, nations are more economically connected than ever before. Participation in international marketing activities has been the focus of many companies due to the provision of profit and growth opportunities, exploitation of economies of scale, diversification of business risks, acquisition of technical expertise and knowledge, and improvement of competitive advantage. Therefore, economic sanctions are still an important and at the same time controversial tool of foreign policy, and the powerful economic countries of the world use the tool of sanctions, especially economic sanctions, as one of the levers of pressure. Therefore, the present study was conducted with the aim of designing an international marketing model in the context of sanctions. The research method used in this research is qualitative and grounded theory was used to analyze the data. The statistical population of the research is experts and specialists familiar with the subject of research; Among them, 12 successful export managers and university professors familiar with the subject of research were selected through the snowball technique. Data were collected through semi-structured interviews. A total of 92 codes were identified in the form of sentences, quasi-sentences and words, which were classified into 10 sub-categories and 4 main categories; These four categories are the main factors affecting the success of international marketing in the face of sanctions, which are: financial and monetary factors; Legal and political; Empowerment and infrastructure factors.

کلیدواژه‌ها [English]

  • International Marketing
  • Sanctions
  • Grounded Theory
تقیان، هدایت؛ خوش­طینت، بهناز؛ شاه­آبادی، ابوالفضل؛ بهزادی، محمدحسن(1400). "تاثیر عوامل فزاینده کارایی بر عملکرد بازاریابی بین­المللی در کشورهای منتخب". نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب­وکارهای بین‌المللی، 4(4)، 25-44.
حسین­پور، علی؛ مرادی، محمدعلی(1400). "نقش نهاد دولت در توسعه نوآوری کسب­وکارهای هایتک برای ورود به بازارهای بین­المللی". نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب­وکارهای بین­المللی، 4(4)، 1-24.
دانایی­فرد، حسن؛ الوانی، مهدی؛ آذر، عادل  (1383). روش­شناسی پژوهش کیفی در مدیریت. تهران: صفار.
دوراندیش، آرش؛ امینی­زاده، میلاد؛ ریاحی، اندیشه؛ مهرپرورحسینی، الهام(1397). "بررسی نقش تحریم­های تجاری و بحران اقتصادی جهانی بر صادرات زعفران ایران". زراعت و فناوری زعفران، 6(4), 499-511.  
رسولی امیرآبادی، مسعود؛ نوروزی، محمد(1400). "شناسایی و اولویت‌بندی راهبرد‌های بازاریابی بین‌الملل نفت خام ایران در شرایط تحریم".  مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی، 11(38)، 153-134.
فرهنگی، علی اکبر؛ کروبی، مهدی و صادق وزیری، فراز (1394). نظریه داده بنیاد کلاسیک؛ شرح مراحل تولیـد نظریه مرکز ثقلی هویت برنـد توریـسم سـلامت ایـران. فصلنامه مـدیریت بازرگـانی، دانـشگاه تهـران، 7(23)، 162-145.  
 
Alon, I., Yeheskel, O., Lerner, M., & Zhang, W. (2013). Internationalization of Chinese entrepreneurial firms. Thunderbird International Business Review, 55(5), 495-512.
Aulakh, P. S., & Kotabe, M. (1993). An assessment of theoretical and methodological development in international marketing: 1980-1990. Journal of International Marketing, 1(2), 5-28.
Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in psychology, 3(2), 77-101.
Biglaiser, G., & Lektzian, D. (2020). The effects of economic sanctions on targeted countries’ stock markets. International Interactions, 46(4), 526-550.
Birks, M., & Mills, J. (2015). Grounded theory: A practical guide. Sage.
Bryant, A., & Charmaz, K. (Eds.). (2007). The Sage handbook of grounded theory. Sage.
CNBC (2021). These 6 charts show how sanctions are crushing Iran s economy. https://www.cnbc.com/2021/03/23/these-6-charts-show-how-sanctions-are-crushing-irans-economy.html.
Caruso, R. (2003). The impact of international economic sanctions on trade: An empirical analysis. Peace economics, peace science and public policy9(2).
Colin., B., & Katja., K. (2015). Profiting from Sanctions: Economic Coercion and US Foreign Direct Investment in Third-Party States. International Organization, 69 (4):881–912. Doi: 10.1017/S002081831500017X.
Connolly, R. (2016). The empire strikes back: Economic statecraft and the securitisation of political economy in Russia. Europe-Asia Studies, 68(4), 750-773.
Czinkota, M. R., & Ronkainen, I. A. (2013). International marketing. 10th international ed. Mason: South-Western, Cengage Learning.
Dai, M., Felbermayr, G., Kirilakha, A., Syropoulos, C., Yalcin, E., & Yotov, Y. V. (2021). Timing the impact of sanctions on trade. Research handbook on economic sanctions. Edward Elgar. https://ideas. repec. org/p/ris/drxlwp/2021_007. html.
Early, B. R. (2009). Sleeping with your friends' enemies: An explanation of sanctions-busting trade. International Studies Quarterly53(1), 49-71.
Fishman, E. (2017). Even smarter sanctions: How to fight in the era of economic warfare. Foreign Affairs96(6), 102-110.
GSDB (2020). The gonbal sanctions data base. https://voxeu.org/article/global-sanctions-data-base.
Glaser, B.G. (1978). Theoretical Sensitivity, Sociology Press.
Hollensen, S. (2017). Global marketing. Harlow: Pearson.
Hufbauer, G. (1998). Economic sanctions. In Proceedings of the ASIL Annual Meeting (Vol. 92, pp. 332-335). Cambridge University Press.
Hufbauer, G. C., Schott, J. J., & Elliott, K. A. (2008). Economic Sanctions Reconsidered 3rd edition (hardcover+ CD). Peterson Institute Press: All Books.
Kaempfer, W. H., & Lowenberg, A. D. (2007). The political economy of economic sanctions. Handbook of defense economics, 2, 867-911.
King, N., Horrocks, C., & Brooks, J. (2018). Interviews in qualitative research. Sage.
Kvale, S. (1996). The 1,000-page question. Qualitative inquiry, 2(3), 275-284.
Lektzian., D., & Biglaiser., G. (2013). Investment, Opportunity, and Risk: Do US Sanctions Deter or Encourage Global Investment? International Studies Quarterly, 57 (1): 65–78.
Lektzian, D., & Biglaiser, G. (2014). The effect of foreign direct investment on the use and success of US sanctions. Conflict Management and Peace Science, 31(1), 70-93.
Lektzian, D., & Souva, M. (2001). Institutions and international cooperation: An event history analysis of the effects of economic sanctions. Journal of Conflict Resolution45(1), 61-79.
Lopez, G. Α., & Cortright, D. (2018). Economic sanctions in contemporary global relations. In Economic Sanctions (pp. 3-16). Routledge.
Malloy, M. P. (1990). Economic Sanctions and US Trade (Vol. 1). Aspen Publishers.
Paul, J. (2015). Masstige marketing redefined and mapped: Introducing a pyramid model and MMS measure. Marketing Intelligence & Planning. 33(5): 691-706
Paul, J., & Sánchez‐Morcilio, R. (2019). Toward A new model for firm internationalization: Conservative, predictable, and pacemaker companies and markets. Canadian Journal of Administrative Sciences/Revue Canadienne des Sciences de l'Administration, 36(3), 336-349.
Prendergast, G. P., & Maggie, C. H. W. (2013). Donors' experience of sustained charitable giving: A phenomenological study. Journal of Consumer Marketing. ‏30(2): 130-139.
Rana, K. S., & Chatterjee, B. (Eds.). (2011). Economic diplomacy: India's experience. Cuts International.
Rana, S., & Sharma, S. K. (2015). A literature review, classification, and simple meta-analysis on the conceptual domain of international marketing: 1990–2012. Entrepreneurship in International Marketing.‏ 25: 189-222‏.
Selden, Z. A. (1999). Economic sanctions as instruments of American foreign policy. Greenwood Publishing Group.
Seyfi, S., & Hall, C. M. (2020). Sanctions and tourism: Conceptualisation and implications for destination marketing and management. Journal of Destination Marketing & Management, 15, 100381.
Spyropoulou, S., Katsikeas, C. S., Skarmeas, D., & Morgan, N. A. (2018). Strategic goal accomplishment in export ventures: the role of capabilities, knowledge, and environment. Journal of the Academy of Marketing Science, 46(1), 109-129.
U.S. Department of the Treasury (2021). Sanctions Programs and Country Information. Accessed June 16.
Van Bergeijk, P. A. (2012). Failure and success of economic sanctions. VoxEU. org, 25 April.
Zarbi, S., Shin, S. H., & Shin, Y. J. (2019). An analysis by window DEA on the influence of international sanction to the efficiency of Iranian container ports. The Asian Journal of Shipping and Logistics, 35(4), 163-171.