نقش گرایش به کارآفرینی اجتماعی در توسعه بازارگرایی و هم‌آفرینی ارزش

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه مدیریت دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان، رفسنجان، ایران

2 دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، بازرگانی بین الملل، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی،کرمان، ایران

چکیده

هدف از این پژوهش مطالعه و بررسی تأثیر گرایش به کارآفرینی اجتماعی بر توسعه بازارگرایی و هم‌آفرینی ارزش است. تحقیق حاضر بر اساس هدف یک تحقیق کاربردی و همچنین بر اساس چگونگی به دست آوردن داده‌های مورد نیاز، از نوع تحقیقات توصیفی و همبستگی می‌باشد. در این تحقیق برای گردآوری اطلاعات، روش کتابخانه‌ای و میدانی به کار گرفته شده است. برای تجزیه و تحلیل داده‌های پرسشنامه از تحلیل عاملی تأییدی، مدل معادلات ساختاری و نرم‌افزار Smart PLS استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش مدیران و کارشناسان بازاریابی شرکت‌های صادرکننده برتر در صنعت مواد غذایی می‌باشد و برای به دست آوردن حجم نمونه از روش نمونه‌گیری در دسترس و فرمول کوکران استفاده شده است. نتایج به دست آمده از پژوهش نشان می‌دهد که نوآوری و تمایل اجرایی در تأثیرگذاری محوریت ماموریت اجتماعی بر گرایش به پایداری نقش میانجی دارد؛ گرایش به پایداری در تأثیرگذاری نوآوری و تمایل اجرایی بر اقدام پیشگیرانه نقش میانجی دارد؛ اقدام پیشگیرانه در تأثیرگذاری گرایش به پایداری بر بازارگرایی و هم‌آفرینی ارزش نقش میانجی دارد و بازارگرایی نیز در تأثیرگذاری اقدام پیشگیرانه برهم‌آفرینی ارزش نقش میانجی دارد؛ همچنین مدیریت ریسک در تأثیرگذاری گرایش به پایداری بر اقدام پیشگیرانه نقش تعدیگر دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Role of social entrepreneurial orientation on the development of market orientation and value co-creation

نویسندگان [English]

  • Mahdi Dehghani Soltani 1
  • Reza Soleymani-Damaneh 1
  • Sara Hadadi 2
1 Assistant Professor, In Management, Faculty of Administrative Sciences and Economic, Vali-e-Asr University of Rafsanjan, Rafsanjan, Iran
2 Master student of Business Management, International Business, Faculty of Literature and Humanities, Islamic Azad University, Kerman, Iran
چکیده [English]

The purpose of this study is to study the effect of social entrepreneurial orientation on the development of market orientation and value co-creation. The present study is a descriptive and correlational research based on the purpose of an applied research and also on how to obtain the required data. In this research, library and field methods have been used to collect information. Confirmatory factor analysis, structural equation model and Smart PLS software were used to analyze the questionnaire data. The statistical population of this research is the managers and marketing experts of the top exporting companies in the food industry and the available sampling method and Cochran's formula have been used to obtain the sample size. The results of the study show that innovation and Effectual orientation play a mediating role in influencing the Social mission orientation on the Sustainability orientation; Sustainability orientation mediates the impact of innovation Effectual orientation on preventive action; Preventive action mediates in influencing the tendency to sustainability on market orientation and value creation, and market orientation also mediates in influencing preventive action on value co-creation; Risk management also plays a role in influencing the Sustainability orientation on preventive action.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Social entrepreneurial orientation
  • Risk Management
  • Value co-creation
  • Market orientation
ابراهیمی­نژاد، مهدی و دهقانی سلطانی، مهدی. (1397). نقش قابلیت­های نوآوری فناورانه در ارتقاء عملکرد نوآوری شرکت­های دانش­بنیان (مطالعه شرکت­های مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران). فصلنامه پژوهش­های مدیریت عمومی، 11(41)، 109-83.
بهزادنیا، پویا؛ صنوبر، ناصر؛ و حسینی، سیدصمد. (1398). تأثیر برنامه­های تشویقی صادرات بر عملکرد صادراتی: نقش جذابیت­های بازارهای خارجی و قابلیت­های صادراتی. فصلنامه مدیریت کسب و کار بین­المللی، 2(6)، 85-63.
دهقانی سلطانی، مهدی و آذر، عادل. (1399). تأثیر مدیریت کیفیت جامع بر مزیت رقابتی با تبیین نقش میانجی عملکرد نوآوری شرکت­های صادرکننده در صنعت پوشاک. فصلنامه مدیریت کسب و کار بین­المللی، 3(2)، 22-1.
دهقانی سلطانی، مهدی و جنیدی جعفری، مهدی. (1399). تأثیر دلبستگی شغلی بر بهزیستی و کنترل بر کار: نقش میانجی سرمایه روانشناختی. فصلنامه مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، 29(95)، 185-161.
دهقانی سلطانی، مهدی و رمضانی، سارا. (1400). واکاوری نقش شخصیت سازمانی در بهبود عملکرد ایمنی. فصلنامه مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، 30(99)، 52-29. 
دهقانی سلطانی، مهدی.، شول، عباس و رمضانی، سارا. (1398). تأثیر ارزش زیست‌محیطی و تصویر سبز بر تمایل به تبلیغ دهان به دهان با تبیین نقش اعتماد سبز و تمایل به پرداخت در چارچوب مدل SOR. فصلنامه مدیریت بازرگانی، 11(4)، 804-824. 
دهقانی سلطانی، مهدی؛ شیری، اردشیر و مرادی، آیدا. (1399). تأثیر نوآوری­های غیرفنی بر عملکرد بازار با تبیین نقش میانجی عملکرد نوآورانه (مورد مطالعه: شرکت­های صادرکننده صنایع غذایی). فصلنامه مدیریت کسب و کار بین­المللی، 3(4)، 44-23. 
سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس؛ و حجازی، الهه. (1399). روش­های تحقیق در علوم رفتاری. تهران: موسسه انتشارات آگاه.
فاریابی، محمد؛ رحیمی اقدم، صمد؛ ابراهیمی، وحیده؛ و کاظمی، سولماز. (1400). بررسی تأثیر عوامل سازمانی، استراتژیک و محیطی بر عملکرد صادراتی؛ تحلیل نقش میانجی صادرات نوآورانه در میان شرکت­های صادراتی. فصلنامه مدیریت کسب و کار بین­المللی، 4(2)، 86-63.
فیض، داود؛ موتمنی، علیرضا.، کردنائیج، اسداله.، زارعی، عظیم و دهقانی سلطانی، مهدی. (1396). تأثیر عملکرد برند بر رقابت­پذیری برند با تبیین نقش فرصت­طلبی فناورانه. فصلنامه پژوهش­های مدیریت عمومی، 10(35)، 182-159.
مؤمنی، منصور و فعال قیومی، علی. (1399). تحلیل­های آماری با استفاده از SPSS. تهران، انتشارات مؤلف. 
 
Altinay, L., Sigala, M., & Waligo, V. (2016). Social value creation through tourism enterprise. Tourism Management, 54, 404-417.
Asmelash, A. G., & Kumar, S. (2019). Assessing progress of tourism sustainability: Developing and validating sustainability indicators. Tourism Management, 71, 67-83.
Aquino, R.S., Lück, M., & Schänzel, H. A. (2018). A conceptual framework of tourism social entrepreneurship for sustainable community development. Journal of Hospitality and Tourism Management, 37, 23-32.
Boadi, E.A., He, ZAntwi, C.O., Md Altab, H., Bosompem, J., Hinson, R.E. & Boadi, V.A. (2022). Value co-creation and employee service behaviours: The moderating role of trust in employee - hotel relationship. Journal of Retailing and Consumer Services, 66, 14-26.
Bacq, S., & Eddleston, K. A. (2018). A resource-based view of social entrepreneurship: How stewardship culture benefits scale of social impact. Journal of Business Ethics, 152(3), 589-611.
Bodlaj, M. & Cater, B. (2022). Responsive and proactive market orientation in relation to SMEs’ export venture performance: The mediating role of marketing capabilities. Journal of Business Research, 138, 256-265.
Bu, Y., Parkinson, J. & Thaichon, P. (2022). Influencer marketing: Homophily, customer value co-creation behaviour and purchase intention. Journal of Retailing and Consumer Services, 66, 1-12.
Calza, F., Go, F. M., Parmentola, A., & Trunfio, M. (2018). European rural entrepreneur and tourism‐based diversification: Does national culture matter? International Journal of Tourism Research, 20(5), 671-683.
Chathoth, P.K., Ungson, G.R., Harrington, R.J., & Chan, E. S. (2016). Co-creation and higher order customer engagement in hospitality and tourism services: A critical review. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 28(2), 222-245.
Chell, E., Spence, L. J., Perrini, F., & Harris, J. D. (2016). Social entrepreneurship and business ethics: Does social equal ethical? Journal of Business Ethics, 133(4), 619-625.
Choi, N., & Majumdar, S. (2014). Social entrepreneurship as an essentially contested concept: Opening a new avenue for systematic future research. Journal of Business Venturing, 29(3), 363-376.
Crick, J.M., Karami, M. & Crick, D. (2022). Is it enough to be market-oriented? How coopetition and industry experience affect the relationship between a market orientation and customer satisfaction performance. Industrial Marketing Management, 100, 62-75.
Daniel, A.D., Costa, R.A., Pita, M., & Costa, C. (2017). Tourism Education: What about entrepreneurial skills? Journal of Hospitality and Tourism Management, 30, 65-72.
De Lange, D., & Dodds, R. (2017). Increasing sustainable tourism through social entrepreneurship. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 29(7), 1977-2002.
Deshpande, R., & Farley, J. U. (1998). Measuring Market Orientation: A Generalization and Synthesis. Journal of Market-Focused Management, 2(3), 213-232.
DiVito, L., & Bohnsack, R. (2017). Entrepreneurial orientation and its effect on sustainability decision tradeoffs: The case of sustainable fashion firms. Journal of Business Venturing, 32(5), 569-587.
Dwivedi, A., & Weerawardena, J. (2018). Conceptualizing and operationalizing the social entrepreneurship construct. Journal of Business Research, 86, 32-40.
Fadda, N., & Sørensen, J. F. L. (2017). The importance of destination attractiveness and entrepreneurial orientation in explaining firm performance in the Sardinian accommodation sector. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 29(6), 1684-1702.
Feiz, D., Dehghani Soltani, M., & Farsizadeh, H. (2019). The effect of knowledge sharing on the psychological empowerment in higher education mediated by organizational memory. Studies in Higher Education, 44(1), 1-18.
Garay, L., Font, X., & Corrons, A. (2018). Sustainability-oriented innovation in tourism: An analysis based on the decomposed theory of planned behavior. Journal of Travel Research, 58(4), 622-636.
Gligor, D.M., Golgeci, I., Newman, C. & Bozkurt, S. (2021). Performance implications of the buyer-supplier market orientation fit. Industrial Marketing Management, 93, 161-173.
Giannakis, M., & Papadopoulos, T. (2016). Supply chain sustainability: A risk management approach. International Journal of Production Economics, 171, 455-470.
Grönroos, C. (2012). Conceptualising value co-creation: A journey to the 1970s and back to the future. Journal of Marketing Management, 28(13-14), 1520-1534.
Hahn, T., Kolk, A., & Winn, M. (2010). A new future for business? Rethinking management theory and business strategy. Business and Society, 49(3), 385-401.
Horng, J. S., Hsu, H., & Tsai, C. Y. (2018). An assessment model of corporate social responsibility practice in the tourism industry. Journal of Sustainable Tourism, 26(7), 1085-1104.
Kraus, S., Niemand, T., Halberstadt, J., Shaw, E., & Syrjä, P. (2017). Social entrepreneurship orientation: Development of a measurement scale. International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, 23(6), 977-997.
Laeis, G. C., & Lemke, S. (2016). Social entrepreneurship in tourism: Applying sustainable livelihoods approaches. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 28(6), 1076-1093.
Lee, S. M., Olson, D. L., & Trimi, S. (2012). Co-innovation: Convergenomics, collaboration, and co-creation for organizational values. Management Decision, 50(5), 817-831.
Lin, Y. H., & Chen, H. C. (2018). Critical factors for enhancing green service innovation: Linking green relationship quality and green entrepreneurial orientation. Journal of Hospitality and Tourism Technology, 9(2), 188-203.
Liu, C. H., & Lee, T. (2015). Promoting entrepreneurial orientation through the accumulation of social capital, and knowledge management. International Journal of Hospitality Management, 46, 138-150.
Liu, C.H.S., & Huang, C.E. (2020). Discovering differences in the relationship among social entrepreneurial orientation, extensions to market orientation and value co-creation-The moderating role of social entrepreneurial self-efficacy. Journal of Hospitality and Tourism Management, 42, 97-106.
Li, S., Peng, G., Xing, F., Zhang, J. & Zhang, B. (2021). Value co-creation in industrial AI: The interactive role of B2B supplier, customer and technology provider. Industrial Marketing Management, 98, 105-114.
Mai, E. & Ketron, S. (2022). How retailer ownership of vs. collaboration with sharing economy apps affects anticipated service quality and value co-creation. Journal of Business Research, 140, 684-692.
Matsuno, K., Mentzer, J. T., & Özsomer, A. (2002). The effects of entrepreneurial proclivity and market orientation on business performance. Journal of Marketing, 66(3), 18-32.
Memili, E., Fang, H.C., Koc, B., Yildirim-Öktem, Ö., & Sonmez, S. (2018). Sustainability practices of family firms: The interplay between family ownership and long-term orientation. Journal of Sustainable Tourism, 26(1), 9-28.  
Nasution, H. N., Mavondo, F. T., Matanda, M. J., & Ndubisi, N. O. (2011). Entrepreneurship: Its relationship with market orientation and learning orientation and as antecedents to innovation and customer value. Industrial Marketing Management, 40(3), 336-345.
Navarro, S., Andreu, L., & Cervera, A. (2014). Valueco-creation among hotels and disabled customers: An exploratory study.  Journal of Business Research, 67(5), 813-818.
Paramita, W., Indarti, N., Virgosita, R., Herani, R. & Sutikno, B. (2022). Let ethics lead your way: The role of moral identity and moral intensity in promoting social entrepreneurial intention. Journal of Business Venturing Insights, 17, 1-12. 
Prahalad, C.K. & Ramaswamy, V. (2004). Co‐creating unique value with customers. Strategy & Leadership, 32(3), 4-9.