تاثیر تاییدیه های محصولات خارجی بر ارزش ادراک شده و وفاداری مشتریان با نقش تعدیلگری روابط فرااجتماعی (مورد مطالعه: تجهیزات دندانپزشکی)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی- بازرگانی بین الملل، موسسه آموزش عالی عطار، مشهد، ایران

2 استادیار،گروه مدیریت، موسسه آموزش عالی عطار، مشهد، ایران

چکیده

این تحقیق با هدف بررسی تاثیر تاییدیه‌های سازمان‌های تخصصی و قابل اعتماد بر ارزش درک شده و وفاداری مشتریان با توجه به نقش تعدیلگری روابط فرااجتماعی در بین مشتریان تجهیزات دندانپزشکی خارجی انجام گرفت. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش از نوع تحقیقات همبستگی و توصیفی بود. جامعه آماری مشتریان تجهیزات دندانپزشکی خارجی در شهر مشهد شامل دندانپزشکان دارای مطب بود که دارای 10 سال سابقه کاری هستند و حدودا 400 نفر برآورد شدند. همچنین حجم نمونه بر اساس جدول مورگان، برابر 196 نفر بدست آمد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه 16 سوالی یوان و همکاران (2020) بود. به منظور بررسی روایی از روایی محتوا و سازه (روایی همگرا، روایی واگرا و تحلیل عاملی تاییدی) و پایایی (ضریب الفای کرونباخ، ضریب پایایی ترکیبی) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها، آمار توصیفی با استفاده از نرم‌افزار اس پی اس اس محاسبه گردید و در سطح استنباطی و جهت بررسی فرضیه‌ها از روش مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار Smart-PLS استفاده گردید. نتایج تحلیل فرضیات نشان داد قابل اعتماد بودن و تخصص سازمان های تایید کننده بر ارزش ادراک شده تاثیرگذار است. همچنین ارزش ادراک شده بر وفاداری مشتریان تاثیرگذار بوده و از این رو نقش میانجی ارزش ادراک شده در رابطه میان قابل اعتماد بودن و تخصص سازمان‌های تاییدکننده با وفاداری مشتری مورد تایید قرار گرفت. با این حال نقش تعدیل گری روابط فرا اجتماعی در تاثیر متغیرهای قابل اعتماد بودن و تخصص سازمان‌های تایید کننده بر ارزش ادراک شده مورد تایید قرار نگرفت.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The effect of foreign product approvals on perceived value and customer loyalty with the moderating role of Parasocial relationships(Case study: dental equipment)

نویسندگان [English]

  • Milad Fayyaz Kardeh 1
  • Omid Behboodi 2
1 Master of Business-International Management, Attar Institute of Higher Education, Mashhad, Iran
2 Assistant Professor, Department of Management, Attar Institute of Higher Education, Mashhad, Iran
چکیده [English]

The aim of this study was to investigate the effect of expertise and trustworthiness of TPO endorsement on perceived value and customer loyalty by the moderating role of parasocial relationship among customers of foreign dental equipment in Mashhad. This research was applied in terms of purpose and correlational and descriptive in terms of method. The statistical population of foreign dental equipment customers in Mashhad was included dentists with offices who have 10 years of experience who were estimated at about 400 people. Also, the sample size according to Morgan table was equal to 196 people. The data collection tool was a 16-item questionnaire of Yuan et al. (2020). In order to evaluate the validity, content and structure validity (convergent validity, divergent validity and confirmatory factor analysis) and reliability (Cronbach's alpha, combined reliability coefficient) were used. To analyze the data, descriptive statistics were calculated using SPSS software and at the inferential level to test the hypotheses, the structural equation modeling method was calculated using Smart-PLS software. The results of hypothesis analysis showed that the trustworthiness and expertise of TPO affect the perceived value. Perceived value also affects customer loyalty and therefore the mediating role of perceived value in the relationship between trustworthiness and expertise of TPO with customer loyalty was confirmed. However, the moderating role of parasocial relationship in the effect of trustworthiness and expertise on perceived value was not confirmed.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Expertise of TPO Endorsement
  • Trustworthiness of TPO Endorsement
  • Perceived value
  • Customer Loyalty
  • Parasocial Relationship
اخوان فر، ا؛ مقصودی گنجه، ی؛ وظیفه خواه، س؛ عاقلی، م. (1397). بررسی رابطه ی کیفیت خدمات با وفاداری دانشجویان با توجه به نقش میانجی ارزش ادراک شده، رضایت دانشجویان و تصویر ذهنی برند، رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، 6، 49-68. 
اسماعیل پور، م؛ ایزدی، ح؛ افراخته، س؛ زاهدی، ف. (1397). تأثیر اثربخشی تأییدکننده مشهور در تبلیغات بر تصویر برند مورد تبلیغ، فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت برند، 5(4)، 107-140.
اسماعیل‌پور، م؛ بحرینی زاد، م؛  زارعی، ک. (۱۳۹6). بررسی تأثیر استفاده از تاییدکننده‌های مشهور در تبلیغات بر نگرش مصرف‌کنندگان نسبت به تبلیغ، فصلنامه تحقیقات بازاریابی نوین، 7 (1) ، 1-22.
بشیری، م؛ فرجی، ر؛ اعلاباف یوسفی، ف. (1397). ارزیابی عوامل مؤثر بر پذیرش ورزشکاران صحه‌گذار محصولات از دیدگاه مشتریان، مدیریت و توسعه ورزش، 7 (4)، 90-104.
خدامی، س؛ اصانلو، ب؛ مشعشعی، ح. (1400). طراحی مدل وفاداری مصرف‌کننده مبتنی بر پیشران‌های ادراک مصرف‌کننده از نوآوری با رویکردهای کارکردی- شناختی و عاطفی-تجربی. کاوش‌های مدیریت بازرگانی. 13(26)، 34-1.
رستگار، ع؛ ملکی مین باش رزگاه، م؛ قزوینی، ه. (1400). فعالیت بازاریابی رسانه های اجتماعی و قصد مشتری با میانجی ارزش ادراک شده و رضایت مشتری. کاوش‌های مدیریت بازرگانی. 13(26)، 560-533.
رشیدی، ف؛ طاهرپورکلانتری، ه؛ غیورباغبانی، س.م. (1398). تاثیرتصویرکشور مبدا بر وفاداری به برند؛ تحلیل نقش میانجی آگاهی از برند و کیفیت درک شده در میان مصرف کنندگان خودروهای وارداتی، مدیریت کسب و کارهای بین المللی، 2، 1-21.
صالحی صدقیانی، ج؛ قاسم زاده گوری، ف؛ بختیاری، ش. (1398). بررسی تاثیر ارزش ادراک‌شده برند، درگیری مصرف‌کننده و رضایت مشتری بر وفاداری مشتری در صنعت بیمه (مطالعه موردی: مشتریان بیمه سامان)، نشریه مدیریت کسب و کار، 11، 143-168.
طاهرپورکلانتری، ه؛ رجوعی، م؛ کاظمی­زنجانی، م. (1400). تاثیر پشیمانی از خرید بر نیت رفتاری مشتریان با نقش تعدیل­گر هویت برند مبتنی بر مشتری در میان مصرف کنندگان خودروهای وارداتی، مدیریت کسب و کارهای بین­المللی، 4، 87-105.
عابدین، ب؛ حقیقی نسب، م؛ حسینی، س.س. (1399). تبیین رابطة ارزش ادراک‌شدة مصرف‌کنندگان برندهای لوکس خودرو و رفتار خرید آنان در شهر تهران، تحقیقات بازاریابی نوین، 10(2)، 43-62.
محرم زاده، مهرداد؛ پاشایی، سجاد؛ حسینی، میر داود. (1398). تأثیر مدیریت ارتباط با مشتری بر رضایت‌مندی و وفاداری مشتریان مراجعه‌کننده به اماکن ورزشی. فصلنامه علمی مدیریت ارتباطات در رسانه‌های ورزشی. 6(4)، 76-67.  
 
Ahmad, F. S., & Baharun, D. R. (2010). The crucial role of entrepreneur in B2B branding: A case from Malaysia. Faculty of Management and Human Resource Development. Universiti Teknologi Malaysia.
Albert, N., Ambroise, L., & Valette-Florence, P. (2017). Consumer, brand, celebrity: Which congruency produces effective celebrity endorsements? Journal of Business Research, 81, 96-106.
Al-Hawari, M. A. (2011). Automated service quality as a predictor of customers' commitment: A practical study within the UAE retail banking context. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 23, 346-366.
Arslanagic-Kalajdzic, M., & Zabkar, V. (2017). Is perceived value more than value for money in professional business services? Industrial Marketing Management, 65, 47–58.
Ballantine, P. W., & Martin, B. A. S. (2005). Forming Parasocial Relationships in Online Communities. In G. Menon & A. R. Rao (EDs), Advances in Consumer Research (pp. 197–201). (Duluth, MN: Association for Consumer Research).
Bartikowski, B., Fastoso, F., & Gierl, H. (2019). Luxury cars made-in-China: consequences for brand positioning. Journal of Business Research, 102, 288-297.
Bond, B. J. (2018). “Parasocial Relationships with Media Personae: Why They Matter and How They Differ Among Heterosexual, Lesbian, Gay, and Bisexual Adolescents”. Media Psychology, 21, 457-485.
De Bérail, P., Guillon, M., & Bungener, C. (2019). The relations between YouTube addiction, social anxiety and parasocial relationships with YouTubers: A moderated mediation model based on a cognitive-behavioral framework. Computers in Human Behavior, 99, 190–204.
Dibble, J. L., Hartmann, T., & Rosaen, S. F. (2016). Parasocial interaction and parasocial relationship: Conceptual clarification and a critical assessment of measures. Human Communication Research, 42(1), 21–44.
Donnelly, M. (2009). Building customer loyalty: a customer experience based approach in a tourism context (Doctoral dissertation, Waterford Institute of Technology).
Eid, R. (2013). Integrating Muslim customer perceived value, satisfaction, loyalty and retention in the tourism industry: An empirical study. International Journal of Tourism Research, 17, 249–260.
Eisend, M. (2010). Source credibility dimensions in marketing communication – A generalized solution. Journal of Empirical Generalisations in Marketing, 10, 1-33.
Guan, L., & Lala, V. (2017). Role of trust and involvement in the effectiveness of digital third-party organization endorsement. Atlantic Marketing Journal, 6, 5.
Hashem, T. N., & Ali, N.N. (2019). The impact of service quality on customer loyalty: A study of dental clinics in Jordan. International Journal of Medical and Health Research, 5, 65-68.
Hirose, M., Mineo, K., Tabe, K., & Yanagidate, K. (2015). What is the effect of third-party organization endorsement on perceptions? The structural modelling approach. Advances in advertising research. (Volume 5, pp. 295–306). Wiesbaden: Springer Gabler.
Homburg, C., Kuester, S., Beutin, N., & Menon, A. (2005). Determinants of customer benefits in business-to-business markets: A cross-cultural comparison. Journal of International Marketing, 13, 1–31.
Jain, S. (2019), Exploring relationship between value perception and luxury purchase intention. Journal of Fashion Marketing and Management, 28, 414-435.
Kim, H. W., Chan, H. C., & Gupta, S. (2007). Value-based adoption of mobile internet: an empirical investigation. Decision Support Systems, 43, 111–126.
Konuk, F. A. (2019). The impact of retailer innovativeness and food healthiness on store prestige, store trust and store loyalty, Food Research International, 116, 724-730.
Kotler, P., & Armstrong, G. (2008). Principles of marketing. Pearson education, United States of America.
Lamin, A., & Livanis, G. (2020). Do third-party certifications work in a weak institutional environment? Journal of International Management, 100742.
Lim, C. M., & Kim, Y. K. (2011). Older consumers’ TV home shopping: Loneliness, parasocial interaction, and perceived convenience. Psychology and Marketing, 28, 763–780.
Molinillo, S., Aguilar-Illescas, R., Anaya-Sánchez, R., & Carvajal-Trujillo, E. (2022). The customer retail app experience: Implications for customer loyalty. Journal of Retailing and Consumer Services, 65, 102842.
Newell, S. J., Wu, B., Leingpibul, D., & Jiang, Y. (2016). The importance of corporate and salesperson expertise and trust in building loyal business-to-business relationships in China. Journal of Personal Selling and Sales Management, 36, 160–173.
Ohanian, R. (1991). The impact of celebrity spokesperson’s perceived image on consumers’ intention to purchase. Journal of Advertising Research, 31, 46-52.
Oliver, R. (1999). Why customer loyalty. Journal of Marketing, 63, 33-34 (Special issue).
Patzer, G. L. (1983). Source credibility as a function of communicator physical attractiveness. Journal of Business Research, 11, 229–241.
Phua, J., Lin, J. S. E., & Lim, D. J. (2018). Understanding consumer engagement with celebrity-endorsed E-Cigarette advertising on instagram. Computers in Human Behavior, 84, 93-102
Rahman, M., Rodríguez-Serrano, M.Á., & Lambkin, M. (2020). Advertising efficiency and profitability: Evidence from the pharmaceutical industry. Industrial Marketing Management, 89, 619-629.
Ramaseshan, B., Rabbanee, F. K., & Hui, L. T. H. (2013). Effects of customer equity drivers on customer loyalty in B2B context. Journal of Business and Industrial Marketing, 28, 335–346.
Santoso, B. N. (2018). The influence of celebrity endorsement in social media on purchase decision through perceived value and customer attitude as intervening variabel in souvenir product in Surabaya. Petra Business and Management Review, 4, 134-147.
Silva, R. R., Koch, M. L., Rickers, K., Kreuzer, G., & Topolinski, S. (2019). The Tinder™ stamp: Perceived trustworthiness of online daters and its persistence in neutral contexts. Computers in Human Behavior, 94, 45-55.
Stever, G. S. (2017). Parasocial Theory: Concepts and Measures. In P. Rössler, C. A. Hoffner & L. Zoonen (Eds), The International Encyclopedia of Media Effects. (pp. 1457–1468). Malden. MA: Wiley-Blackwell.
Suki, M. (2014). Does celebrity credibility influence Muslim and non-Muslim consumers’ attitudes toward brands and purchase intention? Journal of Islamic Marketing, 9, 227-240.
Tajedini, O., Khasseh, A. A., Afzali, M., & Sadatmoosavi, A. (2020). How to increase the loyalty of public library users? A qualitative study, Journal of Librarianship and Information Science, 52, 317-330.
Talitha, F., Yuliati, L. N., Kirbrandoko. (2019). The effect of celebrity endorsement via perceived value to purchase intention on instagram. Russian Journal of Agricultural and Socio-Economic Sciences, 1, 263-270.
Vaid, S. S., & Ahearne, M. (2018). When does CEO endorsement of sales & marketing leaders help firms? The role of heavy marketing emphasis. Industrial Marketing Management, 69, 185–197.
Vaishnavee, S., Nandagopal, R. (2018). Investigation of the effects of value perception on purchase intention of luxury cars. Anthropologist, 31, 122-131.
Wetzels, M., Odekkerken-Schroder, G., & Van Oppen, C. (2009). Using PLS path modeling   for   assessing   hierarchical   construct   models:  Guidelines and empirical illustration. Management Information Systems Quarterly, 33, 177.
Wiedmann, K. P., Hennigs, N., & Astrid, S. (2007). Measuring consumers’ luxury value perception: A cross-cultural framework. Academy of Marketing Science Review, 7, 7-12.
Wiedmann, K. P., Hennigs, N., & Siebels, A. (2009). Value-based segmentation of luxury consumption behavior. Journal of Psychology and Marketing, 26, 625–651.
Yang, W. (2018). Star power: the evolution of celebrity endorsement research. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 30, 389-415.
Yuan, C. L., Moon, H., Kim, K. H., & Wang, S. (2021). The influence of parasocial relationship in fashion web on customer equity. Journal of Business Research, 130, 610-617.
Yuan, C. L., Moon, H., Kim, K. H., Wang, S., & Yu, X. (2020). Third-party organization endorsement impacts on perceived value and B2B customer loyalty. Industrial Marketing Management, 90, 221–230.