مدل سازی تحول انگاره ارتباطات بازاریابی یکپارچه در صنعت خودروسازی ایران،

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.

2 استادیار گروه مدیریت، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.

3 دانشیار گروه ریاضی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.

4 دانشیار گروه مدیریت، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.

چکیده

ارتباطات بازاریابی یکپارچه (IMC) به عنوان یکی از موضوعات مورد علاقه محققان، در سال‎های اخیر نقش مهمی در انتقال پیام برند به کاربران بالقوه و موجود دارد. در ارتباطات بازاریابی یکپارچه با ادغام تمام اجزای اساسی بازاریابی، فرایند بهینه‎سازی ارتباط سازمان، سهامداران و مشتریان امکان پذیر می‎گردد، با این وجود موضوع تحول انگاره IMC در تحقیقات مورد بررسی قرار نگرفته است. پژوهش حاضر با رویکرد آمیخته (کیفی- کمّی)، مدل تحول انگاره‌های ارتباطات بازاریابی یکپارچه صنعت خودرو را تبیین می‌کند. جامعه آماری در بخش کیفی، دلفی فازی و ISM خبرگان صنعت خودرو بودند. جهت تجزیه و تحلیل داده‎ها از نرم‎افزارهای MAXQDA و Smart PLS استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل مضمون مصاحبه ‎نشان داد که شاخص‎ رسانه‎های یکپارچه و روش‎های ارتباطات یکپارچه به عنوان شاخص‌‎های کلیدی مقوله محوری تحول انگاره ارتباطات بازاریابی یکپارچه هستند. در نهایت نتایج حاصل از معادلات ساختاری، میانجی‎گری حذف قیمت‌گذاری دستوری، رقابتی کردن و دسترسی به تکنولوژی روز و محتوای یکپارچه در رابطه بین مدیریت چرخه مشتری، مدیریت سطوح مشتری و تشریک‌مساعی را مورد تائید قرار داد. همچنین نقش میانجی‎گری افزایش رضایت شرکای تجاری، رابطه بین افزایش نفوذ و بهره‎وری با سودآوری و عملکرد معنی‌دار بود. با توجه به یافته‎ها، به نظر می‌رسد که استفاده از تغییر انگاره ارتباطات بازاریابی یکپارچه رفتار مصرف‌کننده را در صنعت خودرو تحت تأثیر قرار ‎دهد و در پیشبرد اهداف بازاریابی نتایج مطلوب‎تری را به همراه داشته باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Modeling the Paradigm Shift of Integrated Marketing Communications in the Iranian Automotive Industry,

نویسندگان [English]

  • Radin Peyman far 1
  • Hosein Bodaghi Khajeh Noubar 2
  • Farzin Modarres Khiyabani 3
  • Nazanin Pilevari 4
1 Department of Management, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran
2 Department of Management, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran
3 Department of Management, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran
4 Department of Management, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran
چکیده [English]

Integrated Marketing Communication (IMC), as one of the topics of interest to researchers, plays an important role in conveying brand messages to potential and existing users in recent years. In integrated marketing communications, by integrating all the basic components of marketing, the process of optimizing the communication of the organization, stakeholders and customers becomes possible; however, the issue of the evolution of the IMC concept has not been investigated in research. The present study explains the transformation model of integrated marketing communications of the automobile industry with a mixed approach (qualitative-quantitative). The statistical population in the qualitative section, Delphi Fazi and ISM were automotive industry experts. MAXQDA and Smart PLS software were used for data analysis. The results of the analysis of the content of the interview showed that the index of integrated media and integrated communication methods are key indicators of the central category of the transformation of the concept of integrated marketing communication. Finally, the results of the structural equations confirmed the mediation of the removal of prescriptive pricing, competitiveness and access to modern technology and integrated content in the relationship between customer cycle management, customer level management and collaboration. Also, the mediating role of increasing the satisfaction of business partners, the relationship between increasing influence and productivity with profitability and performance was significant. According to the findings, it seems that the use of the integrated marketing communications paradigm will influence consumer behavior in the automotive industry and bring better results in advancing marketing goals.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Integrated marketing communications
  • changing the paradigm
  • strategies
  • consequences
  • automotive industry
اسلامی، قاسم و قادری، فرشاد (1399). بررسی تأثیر ابعاد استراتژیک مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیکی بر رضایت مشتریان در شرایط بحرانی. نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین‌المللی، 3(10)، 137-154.
افتخاریان قمصری، عایرضا؛ میرعمادی، علیرضا و میرا، سیدابوالقاسم (1399). تاثیر ارتباطات یکپارچه بازاریابی الکتروینکی بر توسعه بازار خودروهای وارداتی در ایران (مورد مطالعه شرکت مدیران خودرو). رهیافتی در مدیریت بازرگانی، 1(3)،  1-19.
باحیا پاک‌سرشت، آرش و کزازی، ابوالفضل و بامدادصوفی، جهانیار (1398). عوامل موثر بر ارتقاء اثربخشی تبلیغات آنلاین در صنعت خودرو. دومین همایش ملی پیشرفت های نوین در عرصه علم و فرا علم، مشهد.
تباوار، علی اصغر (1397). تأثیر ابعاد ارتباطات بازاریابی یکپارچه بر بهبود تجربه مشتریان در صنعت گردشگری ساحلی. پژوهش های مدیریت عمومی، 11(42)، 83-102.  
حکیمی، ایمان و محمودی میمند، محمد (1397). تبیین نقش پیشایند جهت گیری های استراتژیک در توسعه‎ی ارتباطات یکپارچه ی بازاریابی و عملکرد برند. تحقیقات بازاریابی نوین، 13(31)، 131-148.  
طاهرنژاد، کریم؛ رنگریز، حسن و مظفری، محمدمهدی (1400). طراحی مدل علّی استراتژی های ورود به بازارهای بین المللی. نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین‌المللی، 4(3)،  23-43.  
طوسی، محمد علی؛ سادات رسول، سیدمهدی و شفیعا سپیده (1400). شناسایی عوامل مؤثر بر تجربه مشتری و تأثیر رضایت مشتری بر خرید مجدد در خرده‌فروشی‌های آنلاین (موردمطالعه: دیجی‌کالا). چشم‌انداز مدیریت صنعتی، 11(1)،  271-293.  
عسگرنژادنوری، باقر؛ زارعی، قاسم؛ بشیرخداپرستی، رامین؛ صائب‌نیا، سمیه و ناظراصل، امین (1399). بررسی تأثیر قابلیت‌های بازاریابی و استراتژی‌های بازاریابی بر عملکرد تجاری شرکت‌های صادراتی (موردمطالعه: صنعت شکلات در شهر تبریز). نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی، 3(3)، 65-87.  
محسن پور، محدثه. (1394). ارزیابی داده های کیفی. مجله بیهق، 16(2)، 50-55. 
 
Ang, L. (2021). Principles of integrated marketing communications. Cambridge University Press. 
Blue, D., & Baffour-Awuah, E. (2020). Systems for Customer Relationship Management and its Challenges. International Journal, 9(1.2).
Butkouskaya, V., & Llonch-Andreu, J. (2021). The impact of customer performance on IMC outcomes: firm size moderation in the inter-country context. Journal of Economics, Finance and Administrative Science
Camilleri, M. A. (2018). Travel marketing, tourism economics and the airline product. Springer.
Candelo, E. (2019). The First Paradigm: Mass Production and Mass Marketing. In Marketing Innovations in the Automotive Industry (pp. 9-16). Springer, Cham.
Čikošev, T. C. (2019). Development and implementation of the integrated marketing communications concept. Economic Analysis, 52(1), 36-47.
Coffie, S., Bosah, G., & Abdul-Hamid, I. K. (2019). Marketing Communications in Emerging Economies, Volume II.
Gabrielli, V., & Balboni, B. (2010). SME practice towards integrated marketing communications. Marketing Intelligence & Planning.
Guba, E. G., & Lincoln, Y. S. (1994). Competing paradigms in qualitative research. Handbook of qualitative research, 2(163-194), 105.
Hamdani, Y., & Prihantoro, E. (2020). Effect of Integrated Marketing Communication on Brand Equity (Case Study of Toyota Calya Cars In Pt. Hasjrat Abadi Gorontalo Branch).
Hassanzadeh, N., Hamidizadeh, M., Gharache, M., & Hajipour, B. (2021). Identify and design an integrated marketing configuration pattern. Journal of Strategic Management Studies, 12(47), 91-122.
Hewett, K., & Lemon, L. L. (2019). A process view of the role of integrated marketing communications during brand crises. Qualitative Market Research: An International Journal.
Hoe, L. C., & Mansori, S. (2018). The effects of product quality on customer satisfaction and loyalty: Evidence from Malaysian engineering industry. International Journal of Industrial Marketing, 3(1), 20. 
Igyuve, A., & Sarki, R.S. (2019). Development of integrated marketing in the SME industry in Nigeria, a paradigm for understanding marketing changes. International Journal of Social Sciences and Management Review 2, 49-60. 
Izadparast, L., Esmaeili, M., & Manouchehri, J. (2019). The role of integrated marketing communications (IMC) in consumer buying behavior in sports books in Iran. Applied Research in Sport Management, 7(4), 11-20.
Juanamasta, I. G., Wati, N. M. N., Hendrawati, E., Wahyuni, W., Pramudianti, M., Wisnujati, N. S., … & Umanailo, M. C. B. (2019). The role of customer service through customer relationship management (Crm) to increase customer loyalty and good image. International Journal of Scientific and Technology Research, 8(10), 2004-2007.
Jiang, P., Hu, Y. C., Yen, G. F., & Tsao, S. J. (2018). Green supplier selection for sustainable development of the automotive industry using grey decision‐making. Sustainable Development, 26(6), 890-903.
Juska, J. M. (2021). Integrated marketing communication: advertising and promotion in a digital world. Routledge.
Klepek, M., & Starzyczná, H. (2018). Marketing communication model for social networks. Journal of Business Economics and Management, 19(3), 500-520.
Kumar, M., & Mamgain, P. (2021). Influences of Social Media in Virtual Paradigms for Z-Gen Shopping and Integrated Marketing Communication (IMC). The Journal of Oriental Research Madras, 23, 275-288.
Laurie, S., & Mortimer, K. (2019). How to achieve true integration: the impact of integrated marketing communication on the client/agency relationship. Journal of Marketing Management, 35(3-4), 231-252.
Luxton, S., Reid, M., & Mavondo, F. (2015). Integrated marketing communication capability and brand performance. Journal of Advertising, 44(1), 37-46.
Muhammedrisaevna, T. M. S., Bayazovna, G. N., & Kakhramonovna, D. A. (2020). Goal and objectives of integrated marketing communications. Economics, (2 (45)).
Muldoon, J. (2020). Henry Ford and his legacy: an American Prometheus. The Palgrave Handbook of Management History, 521-544.
Ots, M., & Nyilasy, G. (2017). Just doing it: theorising integrated marketing communications (IMC) practices. European Journal of Marketing.
Pavenkov, O., & Rubtcova, M. (2019). Use of Integrated Marketing Communications in Promotion of Higher Education Institutions in Russia. In International Conference on Sustainable Development ICSD.
Payne, E. M., Peltier, J. W., & Barger, V. A. (2017). Omni-channel marketing, integrated marketing communications and consumer engagement: A research agenda. Journal of Research in Interactive Marketing.
Pimentel, P. C., Gomes, P. M. L., & Didonet, S. R. (2021). Dealing with Integrated Marketing Communications’ Paradoxes in Social Ventures. Journal of Nonprofit & Public Sector Marketing, 1-37.
Prasertwong, N., & Wongsansukcharoen, J. (2021). Customer Relationship Management and Innovation Capability Affecting Organizational Performance in Automotive Parts Industry, Eastern Economic Corridor (Doctoral dissertation, Kasetsart University).
Priyo, J. S., Mohamad, B., & Adetunji, R. R. (2019). An examination of the effects of service quality and customer satisfaction on customer loyalty in the hotel industry. International Journal of Supply Chain Management, 8(1), 653-663.
Rangriz, H., & Bayrami Shahrivar, Z. (2019). The impact of E-CRM on customer loyalty using data mining techniques. BI Management Studies, 7(27), 175-205.
Schultz, D. E. (2020). From Advertising to Integrated Marketing Communications. In A Reader in Marketing Communications (pp. 10-40). Routledge.
Tairova, M. S. M., Giyazova, N. B., & Dustova, A. K. (2020). Goal and objectives of integrated marketing communications. Economics, (2), 5-7.
Vernuccio, M., & Ceccotti, F. (2015). Strategic and organisational challenges in the integrated marketing communication paradigm shift: A holistic vision. European Management Journal, 33(6), 438-449.
Vora, A.H. (2018). Advertising and Integrated Marketing Communications Program- A Paradigm Shift for Bank  A Case Study of Indusind Bank. International Journal of Advanced Research in Management and Social Sciences 7, 1-13.
 
 
.