اکبری، محسن؛ فرخنده، مهسا؛ کریمیان، فاطمه. (1398). بررسی تاثیر کارگران دانشی بر صادرات کالا و خدمات نوآورانه: نقش تعدیلگر رقابت با توجه به توسعهیافتگی کشورها. فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی، 91(1)، 90-65.
الوانی، سیدمهدی؛ بودلایی، حسن. (1389). پدیدارشناسی در مطالعات کارآفرینی، فصلنامه علوم مدیریت ایران، 5(19)، 33-61.
امینیزاده، میلاد؛ رفیعی، حامد؛ زارع، سیدعباس؛ کبودتبار، مطهره؛ کاظمپور، اتابک. (1399). بررسی اثر عضویت ایران در موافقت نامه های تجاری بر صادرات پسته ایران. اقتصاد کشاورزی و توسعه، 28(110)، 225-205.
بساقزاده، نرجس؛ مرادی، محمود؛ تمیمی، محمد. (1399). تبیین مزیت رقابتی شرکتهای صادراتی ایران با رویکرد نظریه قابلیت پویا و دوستوانی سازمانی. مدیریت کسب و کارهای بینالمللی، 3(1): 44-21.
بشیرخداپرستی، رامین؛ پیروزی باری، مهدی؛ باقری قره بلاغ، هوشمند. (1399). واکاوی عوامل و استراتژی های انعطاف پذیری بر عملکرد صادراتی و مزیت رقابتی شرکت های صنعتی. مطالعات مدیریت راهبردی، 43(1)، 169-155.
رسولینژاد، احسان؛ صبری، پریسا. (1400). اقتصاد مقاومتی و راهبرد افزایش صادرات ایران به بازار اتحادیه اقتصادی اوراسیا. فصلنامه سیاستهای راهبردی و کلان، 9(1)، 53-32.
رحیمی کلور، حسین؛ ابراهیمی خراجو، وحیده. (1401). واکاوی نقش پاسخگویی به بازار در عملکرد صادراتی با تأکید بر میانجی گری مزیت رقابتی در میان شرکت های کوچک و متوسط. مدیریت کسب و کارهای بینالمللی، 5(2)، 70-43.
رفیعی، حامد؛ امینی زاده، میلاد؛ ریاحی، اندیشه؛ مهرپرورحسینی، الهام. (1399). ارزیابی نقش کیفیت نهادی ایران و شرکای تجاری بر صادرات محصولات کشاورزی ایران. مجله تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی. 2(51): 13-1.
عموعموها، الهام؛ یزدانی، ناصر. (1400). تأثیر قابلیتهای بازاریابی بر عملکرد شرکتهای صادراتی از طریق راهبرد رقابتی و مزیت موقعیتی با نقش تعدیلگر نوآوری دوجانبه. مطالعات مدیریت راهبردی، 45(1)، 82-65.
سپهوند، رضا؛ باقرزده خداشهری، راضیه. (1400). سیاست های ارتقای صادرات دولت و عملکرد صادراتی: تحلیل نقش میانجی مزیتهای ویژه، دو فصلنامه مطالعات و سیاستهای اقتصادی، 8(1)، 196-175.
شیرخدایی، میثم؛ کردناییچ، اسداله؛ خلیلی پالندی، فرشته. (1398). پدیدارشناسی رفترا خرید شب عید زنان در نوروز باستانی ایرانیان، دوفصلنامه مطالعات مصرفکننده، 6(1)، 244-229.
شاکری، عباس؛ زمانی، رضا؛ ورتاییان کاشانی، هادی. (1401). تأثیر تنوع و ماهیت سبد صادرات غیرنفتی بر رشد اقتصادی ایران. فصلنامه علمی، پژوهشهای رشد و توسعه اقتصادی، 12(46)، 34-15.
صادقی، مهرداد؛ اعتباریان، اکبر؛ ابراهیمزاده، رضا. (1398). تجارب کارکنان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان از مدیریت برداشت و دلایل ایجاد ان بر مبنای رویکرد پدیدارشناسی، مجله مدیریت فرهنگی، 12(43)، 63-45.
صباغیان، علی. (1394)، بایستههای شکلگیری نظام تجاری جهانی عادلانه و شفاف، فصلنامه سیاست (مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی)، 45(2)، 393-412.
گلابی، امیرمحمد؛ شراعی، فاطمه. (1400). طراحی مدل مزیت رقابتی با تبیین نقش سرعن نوآوری و تخریب خلاق در صنعت کالاهای تند مصرف. مدیریت کسب و کارهای بینالمللی، 4(3)، 165-145.
لاری، نرجس؛ حجازی، الهه؛. جوکار، بهرام؛ واژهای، جواد. (1399). تحلیل پدیدارشناسی ادراک دانشآموزان از ویژگیها و کنشهای مأثر معلم در رابطه معلم- دانشآموز، مجله روانشناسی 93، 24(1)، 22-3.
نجاتیانپور، اعظم؛ اسماعیلیپور، عبدالکریم. (1395). تحلیل عوامل موثر بر صادرات محصولات صنایع غذایی با رویکرد توسعه روستایی، فصلنامه راهبردهای توسعه روستایی، 3(3)، 335-353.
Becchetti, L., & Costantino, M. (2008). The effects of fair trade on affiliated producers: An impact analysis on Kenyan farmers. World Development, 36(5), 823-842.
Bosbach, M., & Maietta, O. W. (2019). The Implicit Price for Fair Trade Coffee: Does Social Capital Matter?. Ecological Economics, 158, 34-41.
Bürgin, D., & Wilken, R. (2021). Increasing consumers’ purchase intentions toward fair-trade products through partitioned pricing. Journal of Business Ethics, 13(1): 1-26.
Choi, A. & Koo, H. G. (2019). A study on fair trade perception and purchase behavior of university students, The Journal of the Korea Contents Association, 19(1). 304-315.
Dragusanu, R., Montero, E., & Nunn, N. (2022). The effects of Fair Trade certification: evidence from coffee producers in Costa Rica. Journal of the European Economic Association, 20(4), 1743-1790.
Fair-Trade Foundation. (2021a). Key benefts of fair-trade. Retrieved November 12, 2019, from:
Falahat, M., Lee, Y. Y., Soto-Acosta, P., & Ramayah, T. (2021). Entrepreneurial, market, learning and networking orientations as determinants of business capability and international performance: the contingent role of government support. International Entrepreneurship and Management Journal, 17(4), 1759-1780.
Garcia-De los Salmones, M. D. M., & Perez, A. (2019). The role of brand utilities: Application to buying intention of fair trade products. Journal of Strategic Marketing, 27(2), 119-135.
Keahey, J. (2018). Gendered livelihoods and social change in post-apartheid South Africa. Gender, Place & Culture, 25(4), 525-546.
Konuk, F. A. (2019). Consumers' willingness to buy and willingness to pay for fair trade food: The influence of consciousness for fair consumption, environmental concern, trust and innovativeness. Food research international, 120, 141-147.
Lappeman, J., Orpwood, T., Russell, M., Zeller, T., & Jansson, J. (2019). Personal values and willingness to pay for fair trade coffee in Cape Town, South Africa. Journal of Cleaner Production, 239, 118012.
Lee, H., Jin, Y., & Shin, H. (2018). Cosmopolitanism and ethical consumption: An extended theory of planned behavior and modeling for fair trade coffee consumers in South Korea. Sustainable Development, 26(6), 822-834.
Lim, M. K., Mak, H. Y., & Park, S. J. (2019). Money well spent? Operations, mainstreaming, and fairness of fair trade. Production and Operations Management, 28(12), 3023-3041.
Murphy‐Gregory, H., & Gale, F. (2019). Governing the governors: the global metagovernance of fair trade and sustainable forestry production. Politics & Policy, 47(3), 569-597.
Naegele, H. (2020). Where does the fair trade money go? how much consumers pay extra for fair trade coffee and how this value is split along the value chain, World Development, 133(1), 1-12.
Parvathi, P., & Waibel, H. (2016). Organic agriculture and fair trade: A happy marriage? A case study of certified smallholder black pepper farmers in India. World Development, 77, 206-220.
Rashid, M. S., & Byun, S. E. (2018). Are consumers willing to go the extra mile for fair trade products made in a developing country? A comparison with made in USA products at different prices. Journal of Retailing and Consumer Services, 41, 201-210.
Retrieved 10 July 2021, https://www-statista-com.revproxy.escpe urope.eu/study/55496/food-report-2021/
Ribeiro-Duthie, A. C., Gale, F., & Murphy-Gregory, H. (2021). Fair trade and staple foods: A systematic review. Journal of cleaner production, 279(10), 123-586.
Rota, C., Pugliese, P., Hashem, S., & Zanasi, C. (2018). Assessing the level of collaboration in the Egyptian organic and fair trade cotton chain. Journal of Cleaner Production, 170, 1665-1676.
Sama, C., Crespo-Cebada, E., Díaz-Caro, C., Escribano, M., & Mesías, F. J. (2018). Consumer preferences for foodstuffs produced in a socio-environmentally responsible manner: a threat to fair trade producers?. Ecological Economics, 150, 290-296.
Simeoni, F., Brunetti, F., Mion, G., & Baratta, R. (2020). Ambidextrous organizations for sustainable development: the case of fair-trade systems. Journal of Business Research, 112, 549-560.
Staricco, J. I. (2019). Class dynamics and ideological construction in the struggle over fairness: a neo-Gramscian examination of the Fairtrade initiative. The Journal of Peasant Studies, 46(1), 96-114.
Statista. (2018). Fairly traded products market in the United States. Retrieved November 13, 2019, from:
Statista. (2021). Statista consumer market outlook—Food Report 2021.
Traverso, S., & Schiavo, S. (2020). Fair trade or trade fair? International food trade and cross-border macronutrient flows. World Development, 132, 104976.
Usslepp, T., Awanis, S., Hogg, M. K., & Daryanto, A. (2022). The inhibitory effect of political conservatism on consumption: The case of fair trade. Journal of business ethics, 176(3), 519-531.
Wang, E. S. T., & Chen, Y. C. (2019). Effects of perceived justice of fair trade organizations on consumers’ purchase intention toward fair trade products. Journal of Retailing and Consumer Services, 50, 66-72.
Zerbini, C., Vergura, D. T., & Latusi, S. (2019). A new model to predict consumers' willingness to buy fair-trade products. Food research international, 122, 167-173.
.