تحلیل مشکلات فرایند نظام جامع آموزش گردشگری ایران با تأکید بر رویکرد کارآفرینی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری گردشگری، گروه مدیریت جهانگردی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

2 استادیار گروه مدیریت جهانگردی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

3 دانشیار گروه مدیریت جهانگردی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

چکیده

فرایند نظام آموزش گردشگری در ایران جهت تحقق اهداف خود نیازمند دیدگاه‌های نظری و مدیریتی جدید با رویکرد کارآفرینی است تا امکان ایجاد تغییراتی در شرایط موجود را ایجاد کند. بر این مبنا هدف از پژوهش حاضر، تحلیل مشکلات فرایند این نظام در زمینه کارآفرینی از دیدگاه بازیگران این حوزه است. پژوهش حاضر به لحاظ هدف‌، اکتشافی – تبیینی و از نظر روش، آمیخته (کیفی-کمّی)، مبتنی بر مصاحبه نیمه‌ساختاریافته با 177 نفر از کارشناسان سازمان‌های سیستم عرضه و تقاضای آموزش گردشگری ایران می‌باشد که به‌صورت نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی انتخاب شدند. داده‌های گردآوری شده با استفاده از روش تحلیل شبکه اجتماعی از طریق نرم‌افزار گفی و شاخص‌های مرکزیت درجه، مرکزیت درجه ورودی وزندار و مرکزیت درجه خروجی وزندار تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد که بیشترین مرکزیت درجه که متناظر با مهمترین بازیگر شبکه است، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و سپس دانشگاه‌های دولتی فعال در حوزه گردشگری می‌باشد. این نتیجه پس از اعمال برچسب‌های مشکلات دارای تفاوت‌های معنادار بیشتری شده است. تحلیل مشکلات وضع موجود به کارشناسان این حوزه این امکان را می‌دهد تا با دانش لازم به تعریف اهداف آتی این فرایند بپردازند و زمینه را برای توسعه همه‌جانبه، یکپارچه و متعادل این بخش فراهم نمایند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Analyzing the Problems of the Process of Comprehensive Tourism Education System in Iran with Emphasis on Entrepreneurship Approach

نویسندگان [English]

  • Razieh Rabani 1
  • Seyed Mojtaba Mahmoudzadeh 2
  • Esmaeil Ghaderi 3
  • Fatemeh yavarigohar 3
1 Ph.D. Candidate in Tourism, Tourism Management Department, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
2 Assistant Professor of Tourism Management Department, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
3 Associate Professor of Tourism Management Department, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
چکیده [English]

The process of tourism education system in Iran in order to achieve its goals requires new theoretical and managerial perspectives with an entrepreneurial approach to create the possibility of making changes in the existing conditions. The aim of the current research is to analyze the problems of the process of this system in the field of entrepreneurship from the point of view of actors in this field. The current research is exploratory-explanatory in terms of purpose and mixed (qualitative-quantitative) in terms of method, based on a semi-structured interview with 177 experts from organizations of the supply and demand system of tourism education in Iran, which is a random cluster sampling were chosen. The collected data were analyzed using the social network analysis method through Gephi software and the indices of degree centrality, weighted input degree centrality and weighted output degree centrality. The results of the research showed that the most centrality of the degree, which corresponds to the most important actor of the network, is the Ministry of Cultural Heritage, Tourism and Handicrafts, and then the state universities active in the field of tourism. This result has more significant differences after applying the problem labels. Analyzing the problems allows the experts in this field to define the future goals of this process with the necessary knowledge and provide the basis for the comprehensive, integrated and balanced development of this sector.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Educational System
  • Entrepreneurship Education
  • Tourism Education
  • Tourism Entrepreneurship
باپیری، جعفر؛ شفیعی، زاهد؛ محمدیان محمودجیق، نسیم؛ سلطانی هوراند، امین؛ حاجی احمدی فرمهینی، ترانه (1400). "آسیب­شناسی نظام آموزش­های کوتاه­مدت گردشگری ایران از رویکرد ذینفعان". گردشگری و توسعه، 10(4): 73-88.   
خدایی، زهرا؛ کلانتری خلیل­آباد، حسین (1391)، "توسعه­ی گردشگری با تاکید بر نقش آموزش نیروی انسانی"، فصلنامه مطالعات مدیریت شهری، 4 (12): 47-59.
رضوانی، محمدرضا؛ حسام، مهدی؛ کریمی، هادی (1393). تحلیل شبکه در گردشگری، چاپ اول، تهران: انتشارات مهکامه.
سند چشم­انداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404 هجری شمسی (1382). 
ضیائی، محمود؛ سعیدی، علی­اصغر؛ تراب احمدی، مژگان (1391)، "جایگاه گردشگری در نظام آموزش عالی ایران"، فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری، 7 (17): 61-85.
ظاهری عبدوند، ابراهیم؛ صفری، جهانگیر (1398). جایگاه آموزش کارآفرینی در سرفصل­های رشته زبان و ادبیات فارسی با تأکید بر رویکرد رفتاری، مجله پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، 23 (44): 76-98.
عباس­زادگان، محمد؛ ترک­­زاده، جعفر (1383)، نیازسنجی آموزشی در سازمان­ها، تهران: شرکت سهامی انتشار.
فایوس سولا، ادوارد (1379)، روش آموزش کیفی در صنعت گردشگری، ترجمه نصرالله مستوفی و مرتضی احمدی، تهران: دفتر پژوهش­­های فرهنگی.
کریمی حصاری، فرشید؛ روستا، علیرضا؛ مرادی، سعید (1399). "بررسی قصد کارآفرینی اجتماعی دانشجویان در صنعت گردشگری با تأکید بر نقش آموزشی دانشگاه‌ها".  گردشگری و توسعه، 9(1): 173-187.
میرمحمدصادقی، میلاد (1393). تحلیل شبکۀ اجتماعی با NodeX، چاپ دوم، تهران: انتشارات دانشگاهی کیان. 
مینایی­پور، فرحناز؛ رحیمیان، حمید؛ طاهری، مرتضی؛ عباس­پور، عباس، (1399). شناسایی راهبردهای آموزش کارآفرینان جوان: یک مطالعه کیفی، فصلنامه تعلیم و تربیت، 36 (1): 41-62.  
نظری، حمید؛ جمشیدی، علیرضا؛ صیدایی، صیداسکندر (1399)، "واکاوی عوامل بنیادین آموزشی مؤثر بر توسعه کارآفرینی گردشگری روستایی شهرستان اردل با استفاده از تحلیل مقایسه‌ای کیفی مجموعه فازی"، پژوهش­های ترویج و آموزش کشاورزی، 13(3): 26-15.
  
Ahmad, S. (2015). “Entrepreneurship Education in Tourism and Hospitality Programs, Political Science”, Journal of Hospitality & Tourism Education, 27(1), 20-29.
Airey, D & Tribe, J (eds.) (2005). An International Handbook of Tourism Education, Oxford, Elsevier, 13-24.
Alsos, G. A., Eide, D. & Madsen, E. L. (2014). Handbook of research on innovation in tourism industries. In G. A. Alsos, D. Eide, & E. L.
Madsen (Eds.), Introduction: Innovation in Tourism Industries (pp. 1–26). Cheltenham: Edward Elgar Publishing.
Brandes U. & Erlebach Th. (2005). Network analysis- Methodological foundations, Springer-Verlag Berlin Heidelberg. 
Butkouskaya, V,  Romagosa, F &  Noguera, M. (2020). “Obstacles to Sustainable Entrepreneurship amongst Tourism Students: A Gender Comparison”, Sustainability, 12(5), 1812.  
Cunha, C., Kastenholz, E., & Carneiro, M. J. (2020). “Entrepreneurs in rural tourism: Do lifestyle motivations contribute to management practices that enhance sustainable entrepreneurial ecosystems?” Journal of Hospitality and Tourism Management, 44, 215–226.  
Deale, C. S. (2016). “Entrepreneurship education in hospitality and tourism: Insights from entrepreneurs”, Journal of Teaching in Travel & Tourism, 16 (1), 20–39.
Ermen, D.F. (2011). A Framework for Tourism Destination Marketing in Network Destination Structures (Thesis, Doctor of Philosophy). University of Otago. Retrieved from http://hdl.handle.net/10523/1751.  
Giudici, E, Angela, D, & Federica, C. (2020). Challenges of humanistic management education in the digital era. In Virtuous cycles in humanistic management, contributions to management science, ed. Ricardo Aguado and Almudena Eizaguirre, 21–35. Cham: Springer Nature Switzerland. 
Herodotou, C., Rienties, B., Verdin, B., & Boroowa, A. (2019). “Predictive learning analytics ‘at scale’: guidelines to successful implementation in higher education”. J Learn. Anal. 6, 85–95.
Hogan, B. (2007). Using Information Networks to Study Social Behavior: An Appraisal, Oxford Internet Institute: IEEE.  
Hurombo, B, Kwanisai, G & Chiedza Mutanga, N. (2022). “Zimbabwe tour guide training challenges: perspectives from tour guides in Victoria Falls”, Journal of Teaching in Travel & Tourism, DOI: 10.1080/15313220.2021.1908870.  
Ishmael-Robertson, C.A., (2018). “What are the key advances in human resource development that tourism in Guyana needs by 2025?” Worldwide Hospitality and Tourism Themes, 10(5), 605-610.
Jones, S.M.  Bouffard, S.M.&Weissbourd, R. (2013). “Educators’ social and emotional skills vital to learning”, Phi Delta Kappan, 94 (8), 62-65.
Jones, C. A, (2019). “Signature pedagogy for entrepreneurship education”. Journal of Small Business and Enterprise Development, 26(2), 243–254.
Kaufman, R & Herman, J. (1991). Strategic Planning in Education: Rethinking. Restructuring, Revitalizing, Technomic Pub Co, P 330.  
Kim, HJJ & Jeongb, M. (2018). “Research on hospitality and tourism education: Now and future”, Tourism Management Perspectives, 25, 119-122. 
Ladkin, A. (2005). Careers and employment. In: D. Airey, & J. Tribe (Eds.), An international handbook of tourism education (pp. 437-450). UK: Elsevier.
Lambert, C. G., & Rennie, A. E. W. (2021). “Experiences from COVID-19 and Emergency Remote Teaching for Entrepreneurship Education in Engineering Programmes”. EDUCSCI. 11:282. doi: 10.3390/EDUCSCI11060282. 
Li, L. (2008). “A review of entrepreneurship research published in the hospitality and tourism management journals”. Tourism Management, 29, 1013–1022.  
Lin. Y.F. (2005). “The economic observer: What kind of business education do we need?” Available online at: http://biz.163.com/05/0508/10/1j7LRF5H00020QDS.html.      
Luen, W, K. (2008). Curriculum gaps in business education: a case study of stakeholders’ perception.  
Maxwell, J. (1992). “Understanding and Validity in Qualitative Research”, Harvard Educational Review, 62(3), 279-300.
Newman, M.E.J. (2010). Networks an Introduction. New York. Oxford, University Press.
O'Brien, E & Hamburg, L (2019). “A critical review of learning approaches for entrepreneurship education in a contemporary society”, European Journal of Education, 54(3), 525-537. 
Organization for Economic Co-operation and Development (2015). Entrepreneurship in Education: What, Why, When, How.
Saarinen, T., & Ursin, J. (2012). “Dominant and emerging approaches in the study of higher education policy change”. Studies in Higher Education, 37(2), 143-156. 
Sharma, P, Singh, R, Tamang, M, Singh, AK & Singh, AK (2020). “Journal of teaching in travel & tourism: a bibliometric analysis”, Journal of Teaching in Travel & Tourism, P 130.
Shina, DK, (2020). Tourism Enterprise, Entrepreneur and Entrepreneurship, Available: https://www.yourarticlelibrary.com/essay/tourism-enterprise-entrepreneur-and-entrepreneurship/41107.
Soda, G. (2016). Social Network Analysis. Bocconi University – Ph.D. School.
Solvoll, S., Alsos, G. A., & Bulanova, O. (2015). “Tourism entrepreneurship–Review and future directions”. Scandinavian Journal of Hospitality and Tourism, 15(1), 120–137.
Varblane, U & Mets, T. (2010). Entrepreneurship education in the higher education institutions (HEIs) of post-communist European countries, Faculty of Economics and Business Administration, University of Tartu, Tartu, Estonia.
Viry, G, (2017). Social Network Analysis: Mapping and exploring the network society, University of Edinburgh.
WTTC (World Travel and Tourism Council). (2022). Annual Research, Oxford Economics, National Sources & UNWTO. 
Yang, B. (2021). “Research on Cultivation Path of Tourism Entrepreneurship in Colleges and Universities”, Universe Scientific Publishing Pte. Ltd. Modern Management Forum, 5, 78-82.   
Zeng, X (2021). “Proceedings of the 2021 4th International Conference on Humanities Education and Social Sciences (ICHESS 2021)”, Advances in Social Science, Education and Humanities Research, https://doi.org/10.2991/assehr.k.211220.234
Zhang, SN, Li, YQ,  Liu, CH & Ruan, W-Q (2020). “Critical factors identification and prediction of tourism and hospitality students' entrepreneurial intention”, Journal of Hospitality, Leisure, Sport&Tourism Education, 26, 100-234.