ساختاردهی به مسائل صادرات صنایع خلاق و فرهنگی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری سیاستگذاری علم و فناوری، گروه مدیریت و فلسفه علم و فناوری، دانشکده مدیریت اقتصاد و مهندسی پیشرفت، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران.

2 استادیار گروه مدیریت و مهندسی کسب و کار، دانشکده مدیریت اقتصاد و مهندسی پیشرفت، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران.

3 استادیار گروه مدیریت و فلسفه علم و فناوری، دانشکده مدیریت اقتصاد و مهندسی پیشرفت، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران.

چکیده

صنایع خلاق و فرهنگی دارای ظرفیت بالایی جهت انتقال مفاهیم فرهنگی ملت‌ها هستند و این موجب می شود تا صادرات این محصولات در کنار سود اقتصادی از بعد تاثیرگذاری فرهنگی نیز حائز اهمیت باشد. به منظور رونق صادرات این حوزه می‌بایستی موانع موجود شناسایی گردیده و برطرف شود. هدف از این پژوهش استخراج موانع صادرات صنایع خلاق می‌باشد که برای دستیابی به آن از روش آمیخته استفاده گردیده است. در بخش کیفی با بکار بردن روش تحلیل مضمون بر روی ادبیات و مصاحبه با فعالین این حوزه ۱۶۸ مضمون پایه شناسایی شد که این مضامین در ۴۱ مضمون سازمان دهنده دسته بندی گردید و در مرحله بعدی در ۱۰ مضمون فراگیر جای گرفت. در بخش کمی با طراحی پرسشنامه و انتخاب ۱۰ خبره بر اساس روش نمونه گیری قضاوتی، مضامین بدست آمده با روش دیمتل اولویت بندی شدند. نتیجه تحلیل پرسشنامه‌ها نشان می‌دهد که "عدم ایفای نقش‌های حاکمیتی در صنایع خلاق" از بیشترین تاثیر گذاری در میان موانع برخوردار بوده و "عدم ایفای نقش‌های حاکمیتی در صنایع خلاق"، "چالش‌های ساختاری و نهادی شرکت‌های فعال در حوزه صنایع خلاق"و "عدم توجه به عوامل نهادی در صنایع خلاق" ازجمله موانع علی در این حوزه می‌باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

STRUCTURING THE CHALLENGES OF CULTURAL AND CREATIVE INDUSTRIES EXPORT

نویسندگان [English]

  • Fahime Mohammadi 1
  • Amir Zakery 2
  • Mahdi Abdolhamid 3
1 Ph.D. candidate, Faculty of management, economics and progress engineering, Iran University of science and technology, Tehran, Iran
2 Assistant professor. Department of management and business engineering. Faculty of management, economics and progress engineering, Iran University of science and technology, Tehran, Iran
3 Assistant professor. Department of management and science and technology philosophy, Faculty of management, economics and progress engineering, Iran University of science technology, Tehran, Iran
چکیده [English]

Creative and cultural industries have a great capacity for transferring the cultural concepts of nations so the export of these products is important because of their cultural influence apart from the economic benefits. To help the growth of the cultural export we should discover the barriers and fix them. The purpose of this research is to diagnose these barriers and a mixed method is used to achieve it. In the qualitative part the theme analysis is used to discover the 168 primary codes that were categorized into 41 organizer codes and finally categorized into 10 comprehensive codes. In the quantitative part the questionnaire is designed and 10 experts were selected based on Judgmental sampling method the final codes were prioritized using dematel method. The result of analyzing the questionnaires shows that not doing the governmental duties in cultural industries has the highest impact between the barriers and not doing the governmental duties, the structural and institutional challenges of the creative firms and not paying attention to the institutional factors are the causal barriers. Using the qualitative-quantitative method in this research has made a deep understanding of the export barriers in this field.

کلیدواژه‌ها [English]

  • creative industry
  • cultural industry
  • export
  • theme analysis
  • dematel method
آقائی، اسماعیل، ذاکری، امیر، علی‌احمدی، علیرضا (1400). نقش مراکز رشد صادراتی در تسهیل ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به بازارهای خارجی؛ مطالعه موردی مرکز نانوفناوری ایران در چین. سیاست علم و فناوری. 14(1)، 71-88.
تقدیمی، توران، مشبکی اصفهانی، اصغر، صالحی امیری، رضا، نوابخش، مهرداد (1398). طراحی الگوی بازاریابی صادرات محصولات فرهنگی با توجه به رفتار مصرف کننده (مورد مطالعه: تابلونقاشی). مطالعات رفتار مصرف‌کننده. 6(1)، 311-332.
جعفرزاده، مجتبی و مطیعی، محمدمهدی، 1399، شناسایی جایگاه صنایع فرهنگی و خلاق در گسترش قدرت نرم جمهوی اسلامی ایران، ششمین همایش ملی پژوهش‌های نوین در حوزه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی ایران، تهران.
رحیمی، عبدالرحیم و خورسندی، سمیه 1399، شناسایی و رتبه‌بندی موانع صادرات کالاهای فرهنگی در ایران، پنجمین همایش بین‌المللی افق‌های نوین در علوم انسانی و مدیریت، تهران. 
محمدی، مهدی، حاجی‌زاده، پرویز، کمالیان مهریزی، یوسف (1397). سازمان صنایع خلاق. تهران: پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت. 
محمدی، مهدی، مدهوشی، مهرداد، صفائی قادیکلایی، عبدالحمید، آقاجانی، حسنعلی (1396). تبیین مؤلفه‌های مؤثر بر ساختاردهی زنجیره ارزش صنایع خلاق در ایران. بهبود مدیریت. 11(4)، 161-188.
محمدی، م.، و مدهوشی، م.، و صفایی قادیکلائی، ع.، و آقاجانی، ح. (1398). کاربست مفهوم «منظومه» به عنوان استعاره‌ای در ارائه‌ی الگوی زنجیره‌ی ارزش صنایع خلاق ایران. اندیشه مدیریت راهبردی (اندیشه مدیریت). 13(1 (پیاپی 25))، 215-253.
مهدنژاد، حافظ و اشتری، حسن، 1395. تبیین نقش کلیدی صنایع خلاق و فرهنگی در اقتصاد سده بیست و یکم، اولین همایش ملی اقتصاد خلاق، تهران.  
 
Barrese, L., & Pareja-Eastaway, M. (2020). Glocalisation dynamics: The appropriation of the ‘creative turn’discourse in Buenos Aires, Argentina (2007–2015). City, Culture and Society, 21, 100343.
Behrens, A. (2020). Technology from emerging markets: Why serendipity played a role in exports of Brazilian software. Thunderbird International Business Review, 62(1), 27–34.
Bianchi, C. G., Borini, F. M., & Ogasavara, M. H. (2015). Creative industry internationalisation: the impact of regulative, normative and cognitive institutions in developed and developing economies. Journal for Global Business Advancement, 8(4), 451–468.
Chalaby, J. K. (2010). The rise of Britain’s super-indies: Policy-making in the age of the global media market. International Communication Gazette, 72(8), 675–693.
Chen, S. (2016). Cultural technology: A framework for marketing cultural exports–analysis of Hallyu (the Korean wave). International Marketing Review.
Churski, P., Motek, P., Stryjakiewicz, T., & Cybal-Michalska, A. (2017). Internationalization as a challenge for geographical education in Poland: experience of a new postgraduate study “cultural industries in the development policies of cities and regions.” Journal of Geography in Higher Education, 41(4), 506–520.
Conte, E. (2017). Sustainability and cultural capital: An opportunity to improve the built environment. European Journal of Sustainable Development, 6(4), 235-235.
DJASTUTI, I. (2020). TURNITIN: Effect of Training and Job Satisfaction on Employees Performance and Company Performance in Support to Achieve the Internationalization Model of SME’s Competitive Advantage. WSEAS Transactions on Business and Economics.
Fitjar, R. D., & Jøsendal, K. (2016). Hooked up to the international artistic community: external linkages, absorptive capacity and exporting by small creative firms. Creative Industries Journal, 9(1), 29–46.
Flew, T. (2018). Social media and the cultural and creative industries. The Sage handbook of social media, 512-526.
Gouvea, R., & Vora, G. (2016). Global trade in creative services: an empirical exploration. Creative Industries Journal, 9(1), 66–93.
Gouvea, R., & Vora, G. (2018). Creative industries and economic growth: stability of creative products exports earnings. Creative Industries Journal, 11(1), 22–53.
Jaklič, A., & Karageorgu, P. (2015). Internationalisation at Home: Exploiting the Potential of the Non-nationals’ and Expatriates’ Community. 3(4). https://doi.org/10.15678/EBER.2015.030404
Jin, D. Y. (2014). The power of the nation-state amid neo-liberal reform: Shifting cultural politics in the new Korean Wave. Pacific Affairs, 87(1), 71–92.
Kiger, M. E., & Varpio, L. (2020). Thematic analysis of qualitative data: AMEE Guide No. 131. Medical Teacher, 42(8), 846-854.
Kim, H. S. (2018). When public diplomacy faces trade barriers and diplomatic frictions: The case of the Korean Wave. Place Branding and Public Diplomacy, 14(4), 234–244.
Kim, S. (2013). Uncertainty management strategies and the export performance of cultural goods: The case of the Korean movie industry from 2000 to 2004. Journal of Management & Organization, 19(6), 689–705.
Krisiukėnienė, D., & Pilinkienė, V. (2020). Export competitiveness analysis of creative industries in the European Union. Economics and Culture, 17(1), 28–37.
Kury, B., Rocha, A. Da, & Mello, R. C. De. (2018). The coordination of export promotion networks for the creative industries. International Journal of Export Marketing, 2(1), 4–27.
Kwon, S.-H., & Kim, J. (2013). From censorship to active support: The Korean state and Korea’s cultural industries. The Economic and Labour Relations Review, 24(4), 517–532.
Kwon, S.-H., & Kim, J. (2014). The cultural industry policies of the Korean government and the Korean Wave. International Journal of Cultural Policy, 20(4), 422–439.
López, D., Cáceres, J., Munõz, F., & Núñez, A. (2020). Internationalization of Creative Industries: Chilean Design. International Journal of Design in Society, 14(1), 1–22.
Marvasti, A. (1994). International trade in cultural goods: A cross-sectional analysis. Journal of Cultural Economics, 18(2), 135–148.
McQuillan, D., Scott, P. S., & Mangematin, V. (2018). From outsider to insider: how creative professional service firms internationalise. International Marketing Review.
Mitkus, T., & Maditinos, D. I. (2017). Analysis of state aid policy to stimulate innovation and internationalization in Lithuanian animation industry JEL Classification: M16; F23; L82. OeconomiA Copernicana, 8. https://doi.org/10.24136/oc.v8i3.27
Munawar, F., Rahayu, A., Disman, D., & Wibowo, L. (2019). The role of proactive market orientation and management commitment to internal resource on export performance of handicraft industry. Management Science Letters, 9(11), 1711–1722.
O’Connor, J. (2005). Creative exports: Taking cultural industries to St Petersburg. International Journal of Cultural Policy, 11(1), 45–60.
Quarles, J. (2006). Cultural Industries on the Global Stage: The Evolution of a Global Discourse, Its Key Players and Its Impact in the Asian Region. Media Asia, 33(1–2), 58–64.
Rebentisch, Juliane, and Felix Trautmann. "The idea of the culture industry." The Routledge Companion to the Frankfurt School. Routledge, 2018. 19-31.
Sasaki, I., Nummela, N., & Ravasi, D. (2021). Managing cultural specificity and cultural embeddedness when internationalizing: Cultural strategies of Japanese craft firms. Journal of International Business Studies, 52(2), 245–281.
Spence, K.-M. (2019). When money is not enough: Reggae, Dancehall, and policy in Jamaica. The Journal of Arts Management, Law, and Society, 49(1), 45–60.
Ström, P., & Ernkvist, M. (2012). Internationalisation of the Korean online game industry: Exemplified through the case of NCsoft. International Journal of Technology and Globalisation, 6(4), 312–334.
Suprobo, F. P., & Santosa, A. (2017). Models of furniture design using coconut wood based on local culture for global and domestic markets. Creative Industries Journal, 10(1), 89–99.
Suryathi, W., & Gede, I. G. K. (2018). Empirical Studies Development Of Creative Industry Its Contribution To Make-Up Of Product Orientation Exporting In Denpasar-Bali. Journal of Physics: Conference Series, 953(1), 12098.
UNCTAD. (2018). Creative Economy Outlook: Trends in International Trade in Creative Industries 2002–2015. Country Profiles: 2005–2014. United Nations Conference on Trade and Development.
Valdivia, M. (2018). Cultural and creative industries in Mexico: the role of export-oriented manufacturing metro areas. In Creative Industries and Entrepreneurship. Edward Elgar Publishing.
Wang, S. L., Gu, Q., Von Glinow, M. A., & Hirsch, P. (2020). Cultural industries in international business research: Progress and prospect. Journal of International Business Studies, 51(4), 665–692.   .