ارائه مدل بهبود عملکردصادراتی شرکت‏های صنایع غذایی در استان کرمانشاه با محوریت استراتژی لجستیک

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی گرایش سیاستگذاری بازرگانی، پردیس بین المللی کیش دانشگاه تهران، جزیره کیش، ایران.

2 گروه مدیریت، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران

3 پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران

چکیده

باوجود افزایش شمار شرکت‏های صادرات صنایع غذایی در استان کرمانشاه ایران، نیازمندی‌های اساسی این شرکت‏ها به‌طور کامل مورد توجه قرار نگرفته و دست‌اندرکاران فضای کسب‌وکار پرریسکی را شاهد هستند. در این راستا ضرورت ارائه مدلی برای بهبود عملکرد صادراتی شرکت‌ها با تأکید بر نقش جهت‏گیری استراتژیک لجستیک احساس می‏شود. در این پژوهش با استفاده از از نظریه داده­بنیان، رفتار استراتژیک لجستیک شرکت‏های صادرکننده مواد غذایی استان کرمانشاه مطالعه شده است. جامعه آماری تحقیق شامل خبرگان و مدیران ارشد شرکت‌های صادرکننده مواد غذایی استان است. برای نمونه‌گیری از روش نمونه‏گیری هدفمند و تکنیک گلوله برفی استفاده شده است. داده‌ها از طریق مصاحبه نیمه‌ساختاریافته عمیق گردآوری شده‌اند و مصاحبه‌ها تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافته‌اند. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، با انجام کدگذاری باز تعداد 76 مفهوم استخراج شده است. در مرحله کدگذاری محوری، این مفاهیم در قالب 16 مقوله دسته‌بندی شده‌اند. در انتها، بر اساس مدل پارادیمی نظریه داده‌بنیان، مقوله‌ها در قالب 6 بعد عوامل علی (چالش‌های عمومی صادراتی، کیفیت لجستیک برای کالاهای صادراتی و عملکرد توسعه‌ای شرکت‌ها)، پدیده محوری (توانمندی‌های استان در زمینه صادرات مواد غذایی)، عوامل مداخله‌گر (هزینه‌های ارتقاء لجستیک کالاهای صادراتی، سبک مدیریت در شرکت‌های صادراتی، ویژگی‌های ساختاری شرکت‌ها و منابع انسانی‌)، شرایط زمینه‌ای (نقش حاکمیت و ارتباطات و بازاریابی)، استراتژی‌ها (استراتژی‌های زیرساختی، استراتژی‌های حمایتی، استراتژی‌های تحول دیجیتال و استراتژی‌های عملیاتی) و پیامدها (نتایج مطلوب مستقیم و نتایج مطلوب غیرمستقیم) دسته‌بندی شده‌اند. .

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Presenting a model for improving the export performance of food industry companies in Kermanshah province with an emphasis on logistics strategy

نویسندگان [English]

  • Yousef Jalilian 1
  • Seyed Abolghasem Mira 2
  • Nader Seyed Kalali 3
1 PhD student in Business Administration, Business Policy, Kish International Campus, University of Tehran, Kish Island, Iran.
2 Department of Management, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran
3 Institute for Humanities and Cultural Studies, Tehran, Iran
چکیده [English]

Despite the increasing number of food industry export companies in Kermanshah province of Iran, the basic needs of these companies have not been fully addressed and key players are witnessing a risky business environment. Therefore, presenting a model of export performance improvement with an emphasis on the role of logistics strategic orientation is of the utmost importance. In the present study, using grounded theory approach, the logistics strategic behavior of food exporting companies in Kermanshah province is studied. The statistical population includes the experts and senior managers of food exporting companies in Kermanshah province. Purposive sampling and snowball sampling techniques were used and data were collected through in-depth semi-structured interviews and continued until the theoretical saturation was achieved. By performing open coding, 76 different concepts were extracted. These concepts have been categorized into 16 categories through the axial coding process. Finally, using the grounded theory paradigm model, 6 aggregate themes were obtained which include: causes (export general challenges, logistics quality for export goods, and the firms' development performance), phenomenon (province's capabilities in food export), intervening conditions (the improvement costs of export goods logistics, management styles in export companies, firms' structural characteristics, and human resources), context (the role of governance, communication, and marketing), strategies (infrastructure strategies, support strategies, digital transformation strategies, and operational strategies), and consequences (direct desired results, and indirect desired results).

کلیدواژه‌ها [English]

  • Exports
  • export performance
  • strategy
  • logistics
اسمعیل‌زاده مرنه، زینب. نوروزی قورمک، هدیه. محسنی زنوزی، سید جمال الدین (1396). مقایسه تاثیر استراتژی جایگزینی واردات و استراتژی توسعه درونزا بر توسعه پایدار منطقه‌ای (مطالعه موردی استانهای کرمانشاه، کردستان، همدان، اردبیل، زنجان، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی). اولین همایش بین‌المللی برنامه‌ریزی اقتصادی، توسعه پایدار و متوازن منطقه ای: رویکردها و کاربردها، دانشگاه کردستان، سنندج
آزادبشمن، بهروز (1399). تاثیر قابلیت‌های مدیریت زنجیره تامین و لجستیک بر عملکرد عملیاتی و مالی سازمان بنادر و کشتیرانی بندر انزلی، پنجمین کنفرانس بین المللی پژوهش‌های نوین در مدیریت، اقتصاد، حسابداری و بانکداری
بان‌پرور، صهبا و موسوی کاشی، زهره (1400). تأثیر سازگاری، ارتباطات و همکاری بر تعهد و اعتماد و نقش آنها در عملکرد صادرات. مدیریت کسب و کار، 13(52)، 85-65.
حیدریه، سید عبداله و لایق آهنی، کریم. (1397). عوامل موثر بر صادرات نوآورانه و تاثیر آن بر عملکرد صادراتی، چهارمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت،کارآفرینی و توسعه اقتصادی، تاکستان
رضایی، رضا (1396). تأثیرپذیری عملکرد صادراتی از استراتژی‌های بازاریابی بین‌الملل. کاوش‌های مدیریت بازرگانی، 9(17)، 80-55. 
زارعی، عظیم. موتمنی، علیرضا. فیض، داود. کردنائیچ، اسداله و فارسی زاده، حسین. (1395). نقش رفتار کارآفرینی‌گرایی صادراتی در ارتقای عملکرد صادراتی بنگاه‌ها با تبیین نقش میانجی کسب مزیت رقابتی، پژوهش‌های مدیریت عمومی، 9 (34)، 193-169. 
طیبی، محمدرضا. مظلومی، نادر (1388). ارائه مدلی به منظور تجزیه‌وتحلیل، گزینش و اجرای استراتژی زنجیره تأمین کسب‌وکار. علوم مدیریت ایران. 4(16)، 60-45. 
کاکویی، مهتا. آذری قلیچی، مهناز (۱۳۹۸). ارائه مدل طراحی شبکه لجستیک مستقیم و معکوس با در نظر گرفتن هزینه گارانتی برای محصول باز تولید شده. فصلنامه چشم‌انداز حسابداری و مدیریت، 2(9)، 62-77. 
کریمی علویجه، محمدرضا. تاک، پریسا. (1398). تحلیل آمادگی صادراتی شرکت‌های کوچک و متوسط (مورد مطالعه: شرکت‌های تولیدی استان کرمانشاه)، چشم‌انداز مدیریت بازرگانی، 18(39)، 100-83. 
مصلح، عبدالمجید. بحرینی‌زاده، منیجه. کریمی قهفرخی، سمیرا (1395). تأثیر ابعاد جهت‌گیری استراتژیک بر عملکرد صادراتی شرکت‌های صادراتی استان بوشهر. تحقیقات بازاریابی نوین، 6(4)، 140-125. 
 
Barakat, M., Haikal, G., Ali, A., Eid, A. (2018). Enhancing Exports through Managing Logistics Performance: Evidence from Middle East and African Countries. Journal of Research in Business, Economics and Management, 11(2), 2131-2141.
Beysenbaev, R., Dus Y. (2020). Proposals for improving the Logistics Performance Index. The Asian Journal of Shipping and Logistics. 36(1), 34-42.
Bowersox, D. J., & Daugherty, P. J. (1987). Emerging patterns of logistical organization. Journal of Business Logistics, 8(1), 46-60.
Brewer, S. H., & Rosenzweig, J. (1961). Rhochrematics and organizational adjustments. California Management Review, 3(3), 52-71.
Clinton, S. R., & Closs, D. J. (1997). Logistics strategy: does it exist? Journal of Business logistics, 18(1), 19-44.
Contractor FJ. (2022). The world economy will need even more globalization in the post-pandemic 2021 decade. Journal of International Business Studies, 53, 156–171.
De La O, G., & Matis, T. (2014). Supply Chain Strategies for the International Interoceanic Mazatlan-Houston Logistic Corridor. Journal of applied research and technology, 12(4), 666-673.
Edeh, J. N., Obodoechi, D. N., & Ramos-Hidalgo, E. (2020). Effects of innovation strategies on export performance: New empirical evidence from developing market firms. Technological Forecasting and Social Change, 158, 120-167.
Glaser, B. G. & Strauss, A. L. (1967). The Discovery of Grounded Theory. Strategies for Qualitative Research. Chicago: Aldine.
McGinnis, M. A., Kara, A., & Wolfe, L. I. (2016). An empirically derived framework of logistics management strategy. Journal of Transportation Management, 27(1), 5.
McGinnis, M. A., & Kohn, J. W. (2002). Logistics strategy—revisited. Journal of Business Logistics, 23(2), 1-17.
Michael, P. E. (1985). Competitive advantage: creating and sustaining superior performance. New York: Free Press.
Navarro-García A, Arenas-Gaitán J, Rondán-Cataluña F. (2014). External environment and the moderating role of export market orientation. Journal of Business Research. 67(5), 740-745.
Papadas, K. K., Avlonitis, G. J., Carrigan, M., & Piha, L. (2019). The interplay of strategic and internal green marketing orientation on competitive advantage. Journal of Business Research, 104, 632-643.
Radicic, D., Djalilov, K. (2019). The impact of technological and non-technological innovations on export intensity in SMEs. Journal of Small Business and Enterprise Development, 26(4), 612-638.
Ramírez-Solis, E. R., Llonch-Andreu, J., & Malpica-Romero, A. D. (2022). How beneficial are relational capital and technology orientation for innovation? Evidence from Mexican SMEs. International Journal of Innovation Studies, 6(1), 1-10.
Robertson, C., Chetty, S., (2000). A Contingency-based approach to understanding export performance, International Business Review, 9(2), 211–235.
Rothaermel., F. T. (2017). Strategic Management. McGraw-Hill Education.
Seyedkalali, N. (2022). Entrepreneurial orientation in family firms: the effects of long-term orientation. International Journal of Entrepreneurial Behaviour and Research, 28(7), 1732-1750.
Seyedkalali, N., & Heidari, A. (2016). How was competitive advantage sustained in management consultancies during change: the role of dynamic capabilities. Journal of Organizational Change Management, 29(5), 661-685.
Seyedkalali, N., & Heidari, A. (2021). Promoting continuous streams of innovation: evidence from professional service providers. International Journal of Knowledge-Based Development, 12(1), 3-16.
Sharipbekova, K., & Raimbekov, Z. (2018). Influence of Logistics Efficiency on Economic Growth of the CIS Countries. European Research Studies Journal, 21(2), 678-690.
Spanos, G. (2016). Organization and export performance. Economics Letters. 146(1): 130-134.
Spillan, J. E., Mintu-Wimsatt, A., & Kara, A. (2018). Role of logistics strategy, coordination and customer service commitment on Chinese manufacturing firm competitiveness. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics. 30(5), 1365-1378.
Strauss, A., & Corbin, J. (1998). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory (2nd ed.). Sage Publications, Inc.
Wang, C., Le, A. (2018). Application in International Market Selection for the Export of Goods: A Case Study in Vietnam, Sustainability, 10(12), 1-24.